Scuderia Ferrari kaudella 2012

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
paskat. Niin makaa kun petaa. Ferrari on suuna päänä aina ottamassa ( ja Alonso ) kunniaa mutta vastuuta ei. Ferrari on myös rakentanut itselleen ne odotusarvot kehumalla itseään ja suitsuttamalla esim viimeistä kuskivaihdostaan. Näin on sitten kusisukassa lunastaessaan näitä lupauksiaan. Ferrari puolustelee suorastaan kuvottavaa ykköskuskipolitiikkaansa mutta heti sivulauseessa kehuu yhteishenkeään. Ja seuraavaksi antaa kommentointikiellon jonka Alonso unohti muutama tunti sen antamisesta.
Alonson vika ku auto hidas.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Silloin kun sai testata ylenmäärin niin pystyivät vielä tuomaan ylivoimaisen auton radalle
Tähän Ferrari menestys Shumin aikaan perustui, kovaan työhön! Tallilla oli älytön etulyöntiasema muihin verrattuna koska testirata sijaitsi tehtaan vieressä ja uusia komponentteja pystyttiin testaamaan 365 päivänä vuodessa niin halutessa. Shumi lensi Monacossa perjantaina testaamaan uusia komponentteja Maranelloon, lauantaina aika-ajossa osat oli kiinni autossa.

Muistan hyvin Dennisin suunnitelmat oman testiradan rakentamisesta Wokingin tehtaan viereen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei uskoisi, että näin moni voi olla suunnattoman katkeroituneita kolmen vuoden takaisista potkuista. Hyvänen aika, Kimihän pääsi ajamaan rallia, jonka piti olla sen mitä hän halusi ja kun se ei sujunut, niin nyt pääsi takaisin kuninkuusluokkaan. Lotuskin vaikuttaa hyvältä autolta, kausi alkaa ja kevät tulossa. Kimi näyttää olevan tyytyväinen, mutta kannattajakunnasta osa näyttää eksyneen katkeruuden merelle. :alppu:
Omalla kohdallani kyse on ihan siitä, etten pidä epäurheilijamaisista talleista/kuskeista. Esimerkiksi nyt tämä Ferrari, raha puhuu ja tallimääräykset lentelevät -> :thumbdown Vastaavasti McLarenin konttaamista olen toivonut joka vuosi 2007 lähtien. Mitä syvemmälle sukeltavat sen parempi. Itsehän olisin kannattanut heille 2007 tuloksien deletointia ja kahden vuoden kilpailukieltoa (2008-2009) päälle. Mikä olisi johtanut tallin tarun pättymiseen, mikä olisi ollut ihan oikein. Kimin onni että ei tullut takaisin tämän "Lotuksen" edeltäjän kanssa jossa Briatore ja Symonds kehittelivät konnankoukkuja :thumbdown
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onhan nyt sen verran muutosta tullut että Pat Fry on tuonut Mclarenilta kuusi jamppaa mukanaan, mutta vielä tallipäällikkö ja pääsuunnittelija voisivat ainakin vaihtua ja toki ovat olleet säännöllisen väliajoin potkuhuhuissa. Suurin virhe oli ehkä se että kun Schumi/Todt/Brawn ja kumppanit lähti niin tiimi turvautui ns tiimin kakkosmiehistöön, ne vain nostettiin ylös kärkipaikoille ja tiimi italialaistui vielä enemmän, eivätkä esim yrittäneet edes hankkia uusia ukkoja, ennen kuin tuossa 2010 puolivälissä. Fry on pistänyt suunnittelu osaston aika lailla uusiksi nykyään brittimiehenä.
Tämä on kyllä hyvä huomio. Olihan siitä puhetta, että Ferrarilla oli "kasvatettu" johtavien henkilöiden alaisuudessa heidän seuraajiaan, joiden piti sitten ottaa vastuu Brawnin ja kumppaneiden lähdettyä. Ehkä näin kävikin, mutta toisaalta tuo kuvauksesi siitä, että tilalle tulikin "kakkosmiehistö" vaikuttaa loppujen lopuksi osuvammalta. Toisaalta McLaren pyrki ja myös onnistui muuttamaan organisaation rakennetta vuosia sitten kun menettivät Neweyn ja jo sitä ennenkin Ron Dennis oli ymmärtänyt, että talli ei saisi olla riippuvainen tähti-insinööreistä tai muista vastaavista. Sen sijaan organisaatio tulee rakentaa, mikäli mahdollista, sellaiseksi, että kenenkään yksittäisen tai mieluummin useammankaan henkilön menettäminen ei vaikuta koko tallin kilpailukykyyn kovin paljoa. McLaren on mielestäni onnistunut tässä varsin hyvin. Itse asiassa he kopioivat tätä filosofiaa jossain määrin Renaultilta joka aloitti aikanaan trendin jossa yksi tiimi rakentaa auton parilliselle kausille ja toinen parittomille. Toki yhteistyötä aina oli, mutta tällainen karkea rajaus oli olemassa. McLarenilla on puhuttu matriisi-organisaatiosta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ferrarillahan oli avauskisassa käytössä se etuosastaan joustava pohjalevy, joka kiellettiin Malesiaan mennessä.
Eipä sen vaikutus sentään niin suuri ollut että se selittäisi koko tämän asian. Melbournen rata ei testaa autoja kovin hyvin ja ensimmäisenä kisana siinä on paljon arvaamattomuutta koska tallit vielä opettelevat ymmärtämään autojaan ja ehkä myös renkaitaan. Sepangin rata, jossa McLaren voitti 2007, on ratana paljon parempi auton mittari ja toisena kisana tallit olivat jo paremmin valmiita ottamaan autoistaan niiden potentiaalin esille. Luulenpa että tuo pohjalevy-episodi oli merkitykseltään sen verran vähäinen ettei näiden kisojen tulokset olisi muuttuneet mitenkään vaikka koko episodia ei olisi ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ensimmäisissä kisoissa on arvaamattomuus melko suurta. Sepang on toki parempi mittari, mutta ihan varmuudella vasta Euroopassa Ferrarin mahdolliset todelliset vaikeudet nähtäisiin.

Alun kisoissa Bahrainia lukuunottamatta on myös sateen riski mikä vielä vaikeuttaisi vertailua. Ja Bahrain on muutenkin erikoinen paikka johtuen näistä muista asioista joita en mainitse.

Sille kun on olemassa omakin topicci.:alppu:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Eipä sen vaikutus sentään niin suuri ollut että se selittäisi koko tämän asian. Melbournen rata ei testaa autoja kovin hyvin ja ensimmäisenä kisana siinä on paljon arvaamattomuutta koska tallit vielä opettelevat ymmärtämään autojaan ja ehkä myös renkaitaan. Sepangin rata, jossa McLaren voitti 2007, on ratana paljon parempi auton mittari ja toisena kisana tallit olivat jo paremmin valmiita ottamaan autoistaan niiden potentiaalin esille. Luulenpa että tuo pohjalevy-episodi oli merkitykseltään sen verran vähäinen ettei näiden kisojen tulokset olisi muuttuneet mitenkään vaikka koko episodia ei olisi ollut.
Pitää muistaa myös Kimin auton lämpöongelmat noissa kilpailuissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Tämä on kyllä hyvä huomio. Olihan siitä puhetta, että Ferrarilla oli "kasvatettu" johtavien henkilöiden alaisuudessa heidän seuraajiaan, joiden piti sitten ottaa vastuu Brawnin ja kumppaneiden lähdettyä.
Niin oli puhetta silloin aikoinaan ja myös Ferrari piti paikkaa Brawnille vielä hänen lähdön jälkeen auki, jos mies olisi vielä halunnut palata tiimiin, niin Almondon mukaan mies olisi saanut valita itse roolinsa vapaasti tallin palvelukseen palatessaan.
Ehkä näin kävikin, mutta toisaalta tuo kuvauksesi siitä, että tilalle tulikin "kakkosmiehistö" vaikuttaa loppujen lopuksi osuvammalta.
Niin ehkä kävikin, mut esim Almondo oli teknisenä johtajana vain vuoden (2007) ennen kuin hänet passitettiin FIAT konsernin puolelle ja hänen tilalleen tuli Aldo Costa joka oli ollut aiemmin tiimin pääsuunnittelijana (2006) ja (2007) oli Almondon rinalla mies, ennen kuin 2008 oli virallisesti tekninen johtaja. 2007 auto oli eka jonka Tombazis suunnitteli. Siellä etsittiin eri paikoille ihmisiä ihan jokusen aikaa, ennen kuin muutamat italialaiset rupesivat saamaan fuduja paikoilta.
Itse asiassa he kopioivat tätä filosofiaa jossain määrin Renaultilta joka aloitti aikanaan trendin jossa yksi tiimi rakentaa auton parilliselle kausille ja toinen parittomille. Toki yhteistyötä aina oli, mutta tällainen karkea rajaus oli olemassa.
Jep, Renault tiimillä oli pari vuotta Densham/Smith kaksikko suunnittelemassa autoja, vuoro vuosittain.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ferrarin resursseilla kaikki muu paitsi mestaruus on epäonnistuminen. Saa nähdä kauan Alonso jaksaa heittää talenttinsa hukkaan Ferrarilla, jos vielä pari kautta konttaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarin resursseilla kaikki muu paitsi mestaruus on epäonnistuminen. Saa nähdä kauan Alonso jaksaa heittää talenttinsa hukkaan Ferrarilla, jos vielä pari kautta konttaa.
No tuo talentti tule Renaultilta lähtöruudun viimeiseltä riviltä Ferrarille. Eikä Santanderkaan pääse sopimuksistaan irti ihan hetkessä kuten nähtiin McLarenin kanssa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No tuo talentti tule Renaultilta lähtöruudun viimeiseltä riviltä Ferrarille.
Oikeesti Mikael. Mä tiedän, että sua korpee miten Kimin Ferrari pesti päättyi, mutta se ei ollut Alonson vika ja tyyppi joka väittää, ettei Alonso kuulu tämän lajin tämänhetkisiin huppuihin kusettaa itseään. Let it go.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Oikeesti Mikael. Mä tiedän, että sua korpee miten Kimin Ferrari pesti päättyi, mutta se ei ollut Alonson vika ja tyyppi joka väittää, ettei Alonso kuulu tämän lajin tämänhetkisiin huppuihin kusettaa itseään. Let it go.
Alonsonhan piti tulla pelastamaan Ferrari. Sitä odotellessa. Sitäpaitsi kun silloin sen sortin propagandaa sai tyytyä vastaanottamaan niin nyt saa luvan kestää jos siitä naljaillaan. Musta tää on ihan kivaa näin.

Sitapaitsi siteeraamasi mainitsemani asiat oli ihan faktoja. Ja minä olen mielissäni, ettei Kimi ole Ferrarilla. Ei korpea yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Sitäpaitsi kun silloin sen sortin propagandaa sai tyytyä vastaanottamaan niin nyt saa luvan kestää jos siitä naljaillaan. Musta tää on ihan kivaa näin.
Peesaan. Ihan kivaa kyllä kun hommat on menneet kokolailla jossain määrin siihen malliin kuin itse on etukäteen ajatellut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Toivokaa, että Ferrari todellakin on huono. Muuten tulee hieman kiusallista.
Toissakaudella meinas omissa oloissani mennä hiukan kiusalliseksi (Alonso ja Ferrari hoitivat kuitenkin viime tipassa homman kuntoon). Nyt on jo sen verran muotoiluvarauksia käytettävissä, että ei ole kiusallisuuden vaaraa vaikka Ferrarille mestaruus tänä vuonna tulisikin. Mikä kuitenkin verrattain epätodennäköiseltä tällä hetkellä vaikuttaa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Toissakaudella meinas omissa oloissani mennä hiukan kiusalliseksi (Alonso ja Ferrari hoitivat kuitenkin viime tipassa homman kuntoon). Nyt on jo sen verran muotoiluvarauksia käytettävissä, että ei ole kiusallisuuden vaaraa vaikka Ferrarille mestaruus tänä vuonna tulisikin. Mikä kuitenkin verrattain epätodennäköiseltä tällä hetkellä vaikuttaa.
Peesaan myös. Ei siitä mestaruudesta kyllä pelkoa ole, kyllä mä niin nautin tästä räpellyksestä kaiken paskan jälkeen ja samaan aikaan uusi talli ylistää Kimin taitoja:ahem:

Ongelma ei ole mikään pieni, kun törmäystestin vaatii niin tästä nyt ei vaan voi olla tykkäämättä:thumbup:

Ferrari uusii autonsa Euroopan kauteen.

Ferrarin panostus F2012 -autonsa uudistukseen ei pääty, kun MM-sarja käynnistyy ensi viikolla Australiassa.

Maranellon miehistö on tiettävästi kääntynyt kattojärjestö FIA:n puoleen ja kysellyt mahdollisuutta uuteen törmäystestiin huhtikuussa ennen ainoaa kauden aikana sallittua yhteistestiä Mugellossa.

Ferrarin omistamalla Mugellon radalla testataan 1-3. toukokuuta. Euroopan kausi alkaa Espanjan GP-viikonlopulla 11-13. toukokuuta.

Ferrari suunnittelee autoonsa mm. uudet sivuponttoonit ja on rukkaamassa sitä niin merkittävästi, että sille vaaditaan uusi törmäystesti.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/320251/Ferrari+uusii+autonsa+Euroopan+kauteen
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Todelliset F1-fanit kyllä toivovat aina Ferrarin menestystä, sillä se on ykkösten kannalta aina mahtava asia kun talli jolla on ylivoimaisesti eniten faneja ja eräs maailman parhaimmista brändeistä pärjää...Se menestys voisi kuitenkin mun mielestä tulla ilman Domenicalia ja muita jäätelönsyönnin vastustajia. :wink:
 
Ylös