Marussia kaudella 2012

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Glock on antanu sellasen lausunnon medialle n.2kk sitten, että uusi auto myöhästyy niin pahasti, että joutuvat ajelemaan viime kauden päivitetyllä versiolla kauden ekat kisat, kunnes koittaa Barcelona ja "uusi alku". Harmi vaan, että perinteisesti Barcelona on perinteisesti se kisapaikka jonne kaikki tuo "jotain" mullistavaa. En usko että venäläistalli taistelee ensi kaudellakaan pisteistä, vaikka taustalla onkin McLarenin kanssa tehty yhteistyötä...
Pat Symondsin mukaan uusi auto on näillä näkymin valmis toiseen kaudenalustestiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Pat Symonds tarinoi Motor Sport -lehden podcast-tallenteessa asiantuntijavieraana Marussian yhteistyöstä McLarenin kanssa ja monista muistakin mielenkiintoisista F1-maailman asioista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ironista. Paljon parjattu HRT:kin näyttää ainakin saavan uuden autonsa nopeammin valmiiksi kuin Marussia. Ja mitä Wirthiin tulee niin ei kaveri ainakaan simuloinnin ja tietokonesuunnittelun alalla vitsi ole. Vallankumoukselliset keksinnöt ovat vain tulleet väärään aikaan liian pieneen talliin.

Simtekillä mies kokeili jo tietokonesuunnittelua ja muutenkin yritti muokata autoa siellä tavalla jota lähinnä kunnianhimoiset nuoret aloittelevat insinöörit ja suunnittelijat yrittivät McLarenilla ja Williamsilla rajoitetusti tehdä. Isoja tiimejä kun ei juuri kiinnostanut siihen aikaan. Simtekin synti oli kuitenkin raha.

Lopullisesti ensimmäinen tietokoneella suunniteltu auto oli Stewartilla kaudella 1997. (15 vuotta sitten!:eek!: huh huh...) Tuntuu kuin eiliseltä.:eek: CFD on taas varsin uusi erikoinen asia jonka hyödyntäminen nykyisellä teknologialla ei vain ole helppoa. Joidenkin vuosien tai vuosikymmenessä kahdessa tilanne voi olla täysin toinen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lopullisesti ensimmäinen tietokoneella suunniteltu auto oli Stewartilla kaudella 1997. (15 vuotta sitten!:eek!: huh huh...) Tuntuu kuin eiliseltä.:eek:
Off-topikkina Harvey Postlethwaite tosin totesi aikoinaan tähän, että Tyrrellillä oltiin autot piirretty koneella jo vuodesta 1989.

Tulee kyllä Marussialle kiire, jotta ehtivät saada edes hiukan kilometrejä uuteen autoon. Ja kun kyseessä on enimmäkseen täysin uusi auto, niin sitä tärkeämpää olisi ollut päästä testaamaan mahdollisimman paljon. Nyt voi olla Australiassa aika vaikeaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Yritin tarkoittaa täysin tietokoneella suunniteltua autoa CAD/CAE:ta apuna käyttäen. Tyrrelillä Postlethwaite kehitti toki koko menetelmän millä piirrettiin autojen ääriviivoja ja saatiin dataa autoista.

Koko menetelmä vain oli aikanaan kovin uusi ja siitä saatiin huipputalleissakin vain erittäin alkeellisia tuloksia. Simtekillä sitä yritettiin ja oltiin jo askeleen edellä, mutta rajoittunut budjetti esti hankkeen hyödyntämisen kovinkaan pitkälle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jokos on mainittu, että Marussia lähtee kuulemma ilman KERSsiä tulevaankin kauteen? Mahtaako olla ainoa talli ilman KERSsiä ens vuonna? Jos on, niin vaikeaa tulee olemaan tason nosto tallille...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Saattaa olla näin. Toki mahdollista on, että HRT:kin voi joutua kenties olemaan ilman KERS:iä. Se tosin riippuu tallin rahoitustilanteesta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jokos on mainittu, että Marussia lähtee kuulemma ilman KERSsiä tulevaankin kauteen? Mahtaako olla ainoa talli ilman KERSsiä ens vuonna? Jos on, niin vaikeaa tulee olemaan tason nosto tallille...
Kyllähän tästä on huhuja ollut jo aika pitkään. Nyt tuli vaan lopullinen varmistus. Sitä mä en ymmärrä, että miksi siitä nousee niin kovin suuri haloo. Ei siitä kerssistä ole mitään iloa, jos auto on viime kauden tyyliin 2-3 sekkaa kierroksella keskikastia hitaampi. Kyseessä on kumminkin pieni tiimi rajallisin resurssein joka, mun mielestä ihan fiksusti, on päättänyt laittaa kaikki munat samaan koriin ja pyrkii ensin saamaan autostaan kilpailukykyisen. Haetaan sekunteja, ei kymmenyksiä, ja silloin täytyy ensin saada perusasiat kuntoon. Ei siitä kerssistä tietenkään haittaakan olisi, mutta ensin pitäisi saada muu auto sellaiselle tasolle, että kerssin puuttumisella olisi jotain merkitystä. Jos tänä vuonna saavat aerodynamiikan kuosiin, niin ensi vuonna voivat sitten pultata mukaan kerssin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tottahan tuokin, mutta jos katsoo viime kauden "Caterhamia" (Team Lotus), niin lopulta hyvää kautta pilasi KERSsin puuttuminen. Toki voidaan myös arvuutella, että olisiko auto ollut loppukaudesta niin hyvä kuin se oli, jos talli olisi paininut puoli kautta mahdollisten KERS ongelmien kanssa.

Toisaalta pitää myös muistaa kuinka vähän KERSseissä oli luotettavuusongelmia viime kaudella. Jos RB:n yliviritetyn KERSsin jättää huomiotta, niin ns. "standardi" KERSsit tuntu olevan aikas luotettavia. Ja 2009 vuoden KERSseihin verrattuna niissä selkeästi oli jo mukana toimivat tappokytkimet eli KERSsin hajottua/lakattua toiminnasta edessä ei ollut keskeytys vaan jatko ilman KERSsin käyttöä...

En tokikaan tiedä mikä olisi lisäkustannus Marussialle KERSsin hankkimisesta, mutta itsessään perus KERSsin ymppäys ei enää varmaan ole niin kovin suuri juttu, kun palikat ja elektroniikan saa hankittua valmiina... Toki tätä varmaan hidastaa se seikka, että talli jatkaa Cossun koneilla...
...Tosin Williamsilla oli viime kaudella KERS Cossun koneiden jatkeena...

No lopetan siihen kuitenkin, että tekee Marussia miten hyvän auton vaan, niin melkoisella varmuudella voidaan sanoa, että talli ei keskikastiin yllä siltikään. Eli kisailee HRT:n kanssa korkeintaan. Mikä on sikäli sääli, että jos Caterham viimein murtautuu keskikastiin, niin peräpään pitäjiä on vain kaksi ja se porukka ajautuu entistä ahtaampaan rakoon imagollisesti ja siten myös rahallisesti... Riskinä tietty vielä se, että HRT ottaa KERSsin ja perän pitäjänä "jatkaa" Marussia yksin, sit HRT ja sit keskikasti...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mistähän nuo ovat saaneet selville, että HRT:llä on kyhmykeula?
Muistaakseni De la Rosa on tuon sanonut. Niin ja Virginillehän tuli viime vuonna Turkkiin korkealla keulalla varustettu auto. Websin postaama kuva on testeissä ja ensimmäisissä kisoissa käytettyä mallia. Suorituskykyyn korotetulla keulalla ei tuntunut olevan vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Aiemmin tähän ketjuun hipin linkittämässä Podcastissa Symonds toteaa, etteivät Marussialla saaneet korkeaa keulaa toimimaan, joten päättivät tehdä jotain tavanomaisempaa. Tallenne on tammikuun puolelta ja muistaakseni tästä oli uutinen tekstimuodossakin jollain F1-sivustolla. En vain ikävä kyllä löytänyt sitä etsinnöistä huolimatta.

Linkki Podcastiin. Koko juttu tämän vuoden keulajupakasta alkaa n. 22 minuutin kohdalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joe Saward kertoo, että Marussian uusi auto ei läpäissyt yhtä 18 törmäystestistä, eikä talli siten tule osallistumaan viimeisiin testeihin (ainakaan uudella autollaan, tuskin ollenkaan).

Marussia twiittaa vahvistuksen:
Marussia sanoi:
We are indeed disappointed to confirm that we will have to miss this week's test as a consequence of not passing the final crash test
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Paskatallilla paska palkka. F1 on yhtä astetta liian kova sarja. :nope:
 
Ylös