WilliamsF1 kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Williamsilla näköjään uskotaan auton olevan kaudella 2012 parempi kuin viime vuonna. Aihetta parantamiseen tietysti onkin, koska viime vuonna Williamsin auto oli surkean huono.
Viime kauden autossa oli yritystä ja metsään meni. Kohdalle osuessaan olis voinut olla korkeallakin, ainakin paremmilla moottoreilla. Enkä mä usko että Barricehello ainakaan hirveästi enää parantaisi Maldonadoon verrattuna, maksukuskit, mutta Sauberin ja Toro Rosson kanssahan he kisaavat, eikä niilläkään sen ihmeellisemmät kuskit olleet viime kaudella. Saas nähdä miten nämä Toron uudet, taitaa mennä alkukausi harjoitellessa...

Että ei Williamsilla pullat niin kovin huonosti ole uunissa, jos nyt ei mihinkään Mersuun tai Geniihin yritetä verrata.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Brunossa taisi olla paras hinta-laatusuhde näistä kuljettajaehdokkaista. :D

Kyllähän Bruno on toki hyvä kuljettaja parhaimmillaan. Kuljettajakaksikko Maldonado - B. Senna ei välttämättä vaikuta parhaalta mahdolliselta toisin kuin tallin sisältä väittävät.

Jos Sutil jää nyt ilman tallipaikkaa niin oikeus ei kyllä ole toteutunut. :nope:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Että ei Williamsilla pullat niin kovin huonosti ole uunissa, jos nyt ei mihinkään Mersuun tai Geniihin yritetä verrata.
Menee OT:ksi, mutta vertaamasi kaksi tallia on eri planeetalta. Mersu on huipulle tähtäävä, paljon satsaava talli. Genii Lotusta taas vertaisin Williamsiin. Ei niinkään huipulla eikä lähivuosina sinne ylletä ellei suurempaa muutosta tapahdu. Molemmat ovat menettäneet paljon avainhenkilöitä ja molemmilla vähintään toinen on maksukuski, joskin Grosean ihan kelpo sellainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Sutil jää nyt ilman tallipaikkaa niin oikeus ei kyllä ole toteutunut. :nope:
Saattaapi nimenomaan oikeus olla suurin syypää siihen, ettei tallipaikka toteutunut.

Mistäs sitä tietää vaikka olisi ehdotonta vielä tulossa. Olisi hankala ajella kilpaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mistäs sitä tietää vaikka olisi ehdotonta vielä tulossa. Olisi hankala ajella kilpaa.
Niin, ei varmaan mikään kovin hyvä valttikortti ole neuvottelupöydässä tuo uhka. "Joo, kyllä mä voin ekat pari kisaa ajaa mut sit mun pitää käydä välillä lusimassa mutta ehkä mä olen taas sitten loppukaudesta mukana".
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Williamsin taru alkaa olla lopussa. Valitettavasti. Kuljettajaduo on tallin historian täysin ylivoimaisesti heikoin, kun ottaa Frank Williams Racing Carsinkin varsin värikkäät kokoonpanot huomioon. On vaikea uskoa, että talli taisteli vielä edellisen vuosikymmenen puoliväliin asti osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruuksista tehdaskonein. En tiedä mikä kumman nostalgiapelleily tämä Renault'n vanhojen pannujen tuonti oikein on, ilmeisesti halutaan rahastaa SENNA WILLIAMS-RENAULT -fanituotteilla. Säälittävää.

Muiden jo edesmenneiden mestarihuipputallien piti myös käydä todella pohjalla ennen kuin letkut vedettiin irti joku konkurssin/lopettamisen tai myynnin kautta:

1992 Motor Racing Developments (Brabham): Eric van de Poele (1 startti), Giovana Amati (0 starttia), Damon Hill (2 starttia)
1994 Team Lotus: Herbert, Lamy, Zanardi, Adams, Bernard, Salo
1998 Tyrrell Racing: Toranosuke "Tora" Takagi, Ricardo Rosset

Kaikkien saldona nolla pistettä. Williams alkaa olla tähän pisteeseen kypsä, eivät todellakaan aja mitään tororossoja ja saubereja vastaan. Williams ajaa kilpaa Marussia Racingia ja Hispania Racing Teamia vastaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
No kyllä kilpaillessaan sarjan kahden heikoimman tiimin kanssa menestys on taattu ja kyllä taitaa olla Caterhamiakin vastaan ainakin Rellun koneilla. Toki jos olisi pitänyt Cosworthin koneet niin homma olisi ollut vielä astetta synkempi ja sitten se olisikin mennyt vahvasti alaspäin.

Uusissa koneissa voi vaikuttaa vähän aikaa uuteen tottuminen ja muut jutut mutta sen jälkeen tulosta pitäisi tulla. Vanhan Williamsin aikaan kaiken maailman kaljamiehet ja maksukuskit ajelivat miten ajoivat. Ei tarvinnut kuin tukku käteistä niin siinä jäi monta hyvää miestä ja Keke ja Mikko rannalle kun Hayje tai Neve toivat Finnairin pomojen vuosituoton verran rahaa talliin.

Nykyisin sentään kuljettajat ovat sitä hieman parempaa maksumiestasoa. Maldonadon pitäisi olla taas yhtä vuotta kokeneempi ja rauhallisempi. Senna taas saa lopullisen näytönpaikkansa ja nyt vielä vanhan ja kokeneen tiimin kanssa. Virginillä tai Caterhamilla olisi aina voinut valittaa tekniikkaa, mutta nyt se ei auta tässä kisassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyisin sentään kuljettajat ovat sitä hieman parempaa maksumiestasoa. Maldonadon pitäisi olla taas yhtä vuotta kokeneempi ja rauhallisempi. Senna taas saa lopullisen näytönpaikkansa ja nyt vielä vanhan ja kokeneen tiimin kanssa.
En malta olla siteeraamatta (häpeämättömän valikoivasti) Bobakin blogia:

On silti tunnustettava, että Pastor on kaheli

Sennan tapauksessa en taas näe Williamsin heikohkon tilanteen takia tätäkään "lopullisena näytönpaikkana". Talli toki on kokenut uusien kuljettajien tuomisessa F1-sirkukseen, mutta talli ei enää ole se sama Williams.

Ellei Williams onnistu taikomaan hatusta erittäin onnistunutta autoa (minkä todennäköisyys on pieni), Maldonado ja Senna ajelevat puolivälin huonommalla puolella ja pistesijat ovat tiukassa. Niistä lähtökohdista ei puhuta "näytön paikasta". Kovalainen toki sai hyvät arviot kaudestaan Caterhamiksi muuttuvassa tallissa vaikka takajoukoissa olikin, mutta Pastorin ja Brunon tapauksissa en vastaavaan vaikutuksentekoon usko.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
1992 Motor Racing Developments (Brabham): Eric van de Poele (1 startti), Giovana Amati (0 starttia), Damon Hill (2 starttia)
1994 Team Lotus: Herbert, Lamy, Zanardi, Adams, Bernard, Salo
1998 Tyrrell Racing: Toranosuke "Tora" Takagi, Ricardo Rosset

Kaikkien saldona nolla pistettä.
Ja näinhän se olisi viime vuonna ollut Williamsillakin jos pisteytys olisi vielä sama kuin pari vuotta sitten. Nolla olisi läsähtänyt tiskiin. Karua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pari päivää vanha juttu jo, mutta Joe Saward kertoo blogissaan, että netissä on ollut luettavissa lasku Williamsilta PDVSA:lle, eli Maldonadon tuomalle sponsorille. Laskun eräpäivä oli viime lokakuun lopussa ja arvo 29,4 miljoonaa puntaa eli 47,4 miljoonaa (!) dollaria. Jos lasku on aito, niin ei ole yhtään syytä ihmetellä miksi venezuelalainen ajaa Williamsilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laskun ollessa oikea Maldonado olisi jo melkein Katayaman edellä eniten maksaneista kuskeista urallaan tai sitten jo eniten maksanein f1-kuljettaja koskaan. Hänen tämän vuoden oletettu hintamaksu ei vielä riitä kuin vasta kolmanteen sijaan kaikkien aikojen eniten maksaneiden kuskien listalla.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Pari päivää vanha juttu jo, mutta Joe Saward kertoo blogissaan, että netissä on ollut luettavissa lasku Williamsilta PDVSA:lle, eli Maldonadon tuomalle sponsorille. Laskun eräpäivä oli viime lokakuun lopussa ja arvo 29,4 miljoonaa puntaa eli 47,4 miljoonaa (!) dollaria. Jos lasku on aito, niin ei ole yhtään syytä ihmetellä miksi venezuelalainen ajaa Williamsilla.
Googlen kuvahaustahan tuo lasku löytyy.



Katsoin, että Brittien verottaja ei taida oikein ulkomaalaisista sponsseista pitää, sillä ulkomaankaupassa ALV on 0.

Anyway, myös Maldon väitetty espanjankielinen soppari on vuodettu nettiin:

http://www.scribd.com/doc/59010972/Pastor-Maldonado-PDVSA-2010

Sawardin blogin kommenteissa löytyi eräältä tyypiltä tällainen tiivistelmä.

First of all the contract runs till the end of 2015. Indeed Maldonado was the agreed driver for 2011, but not for the remainder of the contract. He, Maldonado, is not the agreed driver for 2012 till 2015. Williams can say that they don’t want to use Maldonado any longer (too slow, not good enough etc) and the sponsor, PDVSA, has the right to propose other drivers to take that seat. It is up to Williams to determine whether these drivers are good enough. (article 5.3). PDVSA commits itself to suggest only candidates that are “competent drivers that have competed with success in in single seater racing the previous year”.
Sponsor has to propose these candidates prior to the 15th of Oktober and Williams has the sole right to accept or decline the proposed candidates.

When Williams does not hire Maldonado or a replacement approved by PDVSA the deal is off from the next year onwards.

So, Williams can ditch Maldonado but has to accept another PDVSA driver or lose the contract, or ditch Maldonado early on in the year and PDVSA has to pay the anual fee nevertheless.

On the sponsoring on the car it says that, as they have opted for option 3 (29.000.000 pound sterling), the following:
Logo on the rear wing (either side), inner sides of the rear wing endplates, lower end of the engine cover, nose of the car.

As long as there is not other driver with a Venezuelan passport faster than Maldonado we have to do it with him or Williams has to find other ways of funding.

Wish I could read more of this sort of contracts.
Asiasta kolmanteen, onko Williamsilla taas erillinen testiväritys?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asiasta kolmanteen, onko Williamsilla taas erillinen testiväritys?
Ainakin numero oli näyttävästi sivuponttoonissa, paikassa, johon kelpaisi varmaan sponsorin logokin. Sinällään moinen numeron näkyminen kyllä miellyttäisi tällaista vanhaa jäärää.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Laskun ollessa oikea Maldonado olisi jo melkein Katayaman edellä eniten maksaneista kuskeista urallaan tai sitten jo eniten maksanein f1-kuljettaja koskaan. Hänen tämän vuoden oletettu hintamaksu ei vielä riitä kuin vasta kolmanteen sijaan kaikkien aikojen eniten maksaneiden kuskien listalla.
Nämä kyllä nyt ei oikein minusta mene ollenkaan niin kuin kirjoittelet. Vaikka Venezuela maksaa tähtitieteellistä summaa Williamsille, aika outoa laittaa kaikki Maldonadon laariin. Esim paljon pistetään Totalin potista Grosjeanille ja paljon Räikköselle eikä minusta Perez ole mikään maksukuski enää vaikka Sauberin sponsorina onkin meksikolainen firma. Minusta aika vääristyneitä näiltä osin nämä laskelmasi.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei kyllä Bottaksen nousu kisakuskiksi ainakaan Williamssin riveissä näytä hirveen todennäköseltä kun kattelee näitä lukemia :(

Itseasiassa toivon, että joku muu talli nappais sen ens kaudella omaan tiimiinsä. :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei kyllä Bottaksen nousu kisakuskiksi ainakaan Williamssin riveissä näytä hirveen todennäköseltä kun kattelee näitä lukemia :(
Mä näkisin taas tuon vahvistavan Valen mahdollisuuksia. Venezuelasta tulee massia kivasti, muilta sponsseilta lisää. Se antaa Williamssille mahdollisuuden pitää toisena kuskina ei maksavaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Itseasiassa toivon, että joku muu talli nappais sen ens kaudella omaan tiimiinsä. :rolleyes:
Siis toivot vai et toivo? Ei tuon lauseen perään oikein sovi tuo sarkasmihymiö...

Eipä siellä kauheasti parempiakaan kisakuskin paikkoja debytantille ole tarjolla. Valitettavan iso osa paikoista on ostettavissa. On siellä toki takavuosina pahempiakin turisteja nähty, mutta kyllä maailmalta parempiakin kuskeja löytyy tukuittain, kuin monet näistä rahatukun kylkiäisistä.
 
Ylös