Fernando Alonso kaudella 2012

  • Viestiketjun aloittaja FW08
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Alonso startti ei ollut mikään mahtavin Singaporessa ja ei muutenkaan mitenkään häikäissyt ajollaan, toi vaan auton varmuudella maaliin kolmanneksi kun muutamat kuskit joutuivat keskeyttämään hänen edestä. Pistetaulukkoa katsoessa toki Alonso johtaa, muttei pääse helpolla.
Toi varmuudella maaliin, mutta muutaman keskeytyksen (Maldonado ja Hamilton) ansiosta homma helpottui aika paljon. Muuten olisi mm-taistossa ero pienentynyt lisää
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonson kumpikin Safety Car-startti oli korkeintaan keskinkertainen, ensimmäinen jopa melkoisen huono. Toisaalta kamppailu Maldonadoa vastaan oli jälleen hyvä osoitus siitä, että mies osaa välttää tarpeettomat riskit, vaikka kovaa yritystä ohitukseen selvästi oli. Ja kuten kurski totesi, lähtö oli tämän kauden suorituksiin verrattuna ehkä huonoin.

Mutta eipä miehen tarvitse muuta kuin ajaa varmasti maaliin ja pisteille tässä tilanteessa (ainakaan toistaiseksi). Pahimmat kilpakumppanit kun tuntuvat ihan itse torpedoivan omia mahdollisuuksiaan.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Alonson kumpikin Safety Car-startti oli korkeintaan keskinkertainen, ensimmäinen jopa melkoisen huono. Toisaalta kamppailu Maldonadoa vastaan oli jälleen hyvä osoitus siitä, että mies osaa välttää tarpeettomat riskit, vaikka kovaa yritystä ohitukseen selvästi oli. Ja kuten kurski totesi, lähtö oli tämän kauden suorituksiin verrattuna ehkä huonoin.

Mutta eipä miehen tarvitse muuta kuin ajaa varmasti maaliin ja pisteille tässä tilanteessa (ainakaan toistaiseksi). Pahimmat kilpakumppanit kun tuntuvat ihan itse torpedoivan omia mahdollisuuksiaan.
On kuitenkin aina mielenkiintoista nähdä että Alonso jotenkin onnistuu aina minimoimaan vahingot näistä huonoista lähdöistä.
Eilenkin menetti kai vain yhden sijan huonon lähdön seurauksena.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
On kuitenkin aina mielenkiintoista nähdä että Alonso jotenkin onnistuu aina minimoimaan vahingot näistä huonoista lähdöistä.
Eilenkin menetti kai vain yhden sijan huonon lähdön seurauksena.
Ei menettänyt yhtään. Lähti vitosruudusta ja körötteli samalla sijalla kunnes Maldosta ja Hamiltonista päästiin eroon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Alonson kumpikin Safety Car-startti oli korkeintaan keskinkertainen, ensimmäinen jopa melkoisen huono.
Tästä selostajat meuhkasivat, kuinka Alonso nukkui turva-auton lähdettyä mutta eiköhän tuolla vältetty riski että Buttonin kanssa tokasta sijasta ekoissa mutkissa tapellessa lähtisi etusiipi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tästä selostajat meuhkasivat, kuinka Alonso nukkui turva-auton lähdettyä mutta eiköhän tuolla vältetty riski että Buttonin kanssa tokasta sijasta ekoissa mutkissa tapellessa lähtisi etusiipi.
Eihän sitä olisi tarvinnut Buttonin kanssa taistella yhtään sen enemää kuin nytkään vaan olisi pitänyt di Restan kauempana.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Eihän sitä olisi tarvinnut Buttonin kanssa taistella yhtään sen enemää kuin nytkään vaan olisi pitänyt di Restan kauempana.
di Resta oli tarpeeksi kaukana ettei kiusaa ekaan jarrutukseen.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Tästä selostajat meuhkasivat, kuinka Alonso nukkui turva-auton lähdettyä mutta eiköhän tuolla vältetty riski että Buttonin kanssa tokasta sijasta ekoissa mutkissa tapellessa lähtisi etusiipi.
Toisaalta jos auton vauhti ei riitä, niin miksi yrittää väkisin nousta.
 
Viimeksi muokattu:

Maldonadon pastori

Well-known member
Liittynyt
30.3.2011
Viestit
273
Toisaalta jos auton vauti ei riitä, niin miksi yrittää väkisin nousta.
Juuri näin. Alonso keskittyi suojelemaan pistejohtoaan. Pitämällä ison välin Buttoniin varmastaa samalla, ettei takaatulevat pääse iskuetäisyydelle. Silkkaa laskelmointia mestaruutta ajatellen. Hamilton oli jo ulkona kisasta, ja Vettelin autolla ei joka kisaa voiteta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä selostajat meuhkasivat, kuinka Alonso nukkui turva-auton lähdettyä mutta eiköhän tuolla vältetty riski että Buttonin kanssa tokasta sijasta ekoissa mutkissa tapellessa lähtisi etusiipi.
Ainakin toisessa (en ulkoa muista kummassa) tapauksessa Buttonin ero Vetteliin oli maaliviivalla n. 0,6 sek. Alonson ero oli yli 2 sek. Ei niin isoa väliä tarvitse jättää, etusiiven voi säästää ihan vain olemalla haastamatta Buttonia mutkaan.
di Resta oli tarpeeksi kaukana ettei kiusaa ekaan jarrutukseen.
Di Resta oli ihan Alonson kontissa kiinni ainakin toisessa starteista. Molemmilla kerroilla (muistaakseni) lähempänä Alonsoa kuin Alonso Buttonia.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tästä selostajat meuhkasivat, kuinka Alonso nukkui turva-auton lähdettyä mutta eiköhän tuolla vältetty riski että Buttonin kanssa tokasta sijasta ekoissa mutkissa tapellessa lähtisi etusiipi.
Mun mielestä Alonso turva-auton lähdettyä keskittyi säästelemään renkaitaan ja täten varmistaan vähintään kolmatta sijaa kisasta. Ja kahden sekunnin päässä edellä menevä auto ei enää haittaa auton suorituskykyä ja renkaiden säästäminen on helpompaa. Vaikutti täysin laskelmoidulta raolta kuinka kauas siinä Buttonin päästi, kuvottavaa mutta tehokasta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Di Resta oli ihan Alonson kontissa kiinni ainakin toisessa starteista. Molemmilla kerroilla (muistaakseni) lähempänä Alonsoa kuin Alonso Buttonia.
Juu aika lähellä muttei ehtinyt rinnalle pääsuoralla. Semmoinen kuva että homma hyvin hallinnassa Alonsolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä Alonso turva-auton lähdettyä keskittyi säästelemään renkaitaan ja täten varmistaan vähintään kolmatta sijaa kisasta. Ja kahden sekunnin päässä edellä menevä auto ei enää haittaa auton suorituskykyä ja renkaiden säästäminen on helpompaa. Vaikutti täysin laskelmoidulta raolta kuinka kauas siinä Buttonin päästi, kuvottavaa mutta tehokasta.
Mielenkiintoinen ajatus, joskin hieman riskaabeli tehdä heti uusintastartissa, kun autot ovat nipussa. Muutama mutka myöhemmin homma onnistuisi pienemmällä riskillä tulla ohitetuksi.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mielenkiintoinen ajatus, joskin hieman riskaabeli tehdä heti uusintastartissa, kun autot ovat nipussa. Muutama mutka myöhemmin homma onnistuisi pienemmällä riskillä tulla ohitetuksi.
Siis takaahan ei kukaan tule ohi jos ottaa itselleen puhdasta ilmaa eteen kuten Alonso teki. Nysväämällä Buttonin perässä olisi ollut paljon suurempi riski missita mutkan ulostulo ja antaa mahdollisuus takana tulevalle ohitukseen, fiksua toimintaa Alonsolta vaikka ei niin äärimmäisen kilpailuhenkistä.

Tämä jälkimmäinen skenaariohan pääsi tapahtumaan esim Kimille tällä kaudella jossain lentävässä lähdössä, Kimi ei varmistele.......
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Siis takaahan ei kukaan tule ohi jos ottaa itselleen puhdasta ilmaa eteen kuten Alonso teki.
Minun käsittääkseni tuo on ihan päivän selvä sääntörike. Johtoauto päättää milloin lähdetään, eikä siellä taaempana saa mitään omia erillisiä lähtöjä järjestellä. Vetteliähän siitä rangaistiinkin joku vuosi sitten, kun ei ollut riittävän skarppina turva-auton poistuessa.

Tosin, sitäkin ihmettelin, että Singaporessa sai aika pirun aikaiseen lähteä kärkiauto kisavauhtiin. Siellä kai on jotkut merkit, minkä jälkeen saa mennä, mutta tuolla se oli varmaan jotain 5-6 mutkaa ennen maalisuoraa :nope:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Webberiltä aika fiksunoloista pohdintaa Alonson "saloista": http://www.suomif1.com/2012/09/webber-paljastaa-alonson-erikoiskyvyn-vaikea-ylistaa-hanta/

Olen aina ollut sitä mieltä, että juuri tuosta on kyse kun jostain kuskista tulee pitkäaikainen menestyjä ja toinen vain ajaa silloin tällöin huikeita kisoja. Schumacherilla oli menestysaikoinaan nimenomaan juuri tuo taito ja siihen liittyy tietysti myös se, että osaa aistia tiimin sisäistä ilmapiiriä ja vedellä oikeista naruista, noin kuvainnollisesti sanoen. Kyse ei siis ole siitä, että nämä miehet olisivat ajotaidoiltaan ylivertaisia vaan siitä, että he hahmottavat laajan kokonaisuuden pelkän ratinkääntämisen sijasta. Tässä huomaa esim. sen, mikä Hamiltonilla mättää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Minun käsittääkseni tuo on ihan päivän selvä sääntörike. Johtoauto päättää milloin lähdetään, eikä siellä taaempana saa mitään omia erillisiä lähtöjä järjestellä. Vetteliähän siitä rangaistiinkin joku vuosi sitten, kun ei ollut riittävän skarppina turva-auton poistuessa.
Niin juu, eikös silloin ollut puhetta että pitää olla alle 10 autonmitan päässä, ja Alonso tuskin oli niin lähellä siinä vauhdissa... Selkeämpi olisi joku aikaraja silti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin juu, eikös silloin ollut puhetta että pitää olla alle 10 autonmitan päässä, ja Alonso tuskin oli niin lähellä siinä vauhdissa... Selkeämpi olisi joku aikaraja silti.
Perusmokailua Ferrarin haastajilta.. Olisi pitänyt McLarenin, Red Bullin, Mersun, Lotuksen... jonkun valittaa siitä tuomaristolle, mutta ei :D
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Puhuin tästä kaudesta, en kaudesta 2007. Muistan kyllä nuo rengasepisodit.

Ja Span oikomisestakin on jauhetettu täällä ihan tarpeeksi. Vasta kisan jälkeen FIA tarkensi, että ensimmäisen mutkan jälkeen olevia asvalttiturva-alueita ei saa käyttää ohittamiseen. Vielä silloin se oli ihan ok, varsinkin kun muuten Kimi olisi törmännyt Trullin kanssa yhteen.

Nyt menee jo niin totaaliseksi OT:ksi, että toivon keskustelun loppuvan tähän.
Nykyäänhän on tosin ok oikoa sisäkurvista, kuten näimme Monacossa usean kuskin toimesta ja edellisessä kisassa Webberin suorittamana.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös