Felipe Massa kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos otetaan nämä lapselliset "Mun on pakko dissata Kimiä, kun toi dissasi Massaa" jutut pois, niin voiko joku käsi sydämellä sanoa, että Felipe ajaa yhtä hyvin kuin 2008 ja 2009 kausilla?
Ei, mutta ei miehen ajotaidot näin lyhyellä aikavälillä romahda näin paljon. Kyse on autosta tai pikemminkin siitä, että Massa ei ole erityisen hyvä sopeutumaan epätäydelliseen tai itselleen sopimattomaan autoon. Tämänhän Domenicali nimiä manitsematta kertoi Kimin vielä ollessa tallissa. Se mikä on muuttunut on se, että Ferrari ei tällä kertaa tee kompromisseja Massan suuntaan. Syyn voisi arvella olevan vaativammassa ykköskuskissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei, mutta ei miehen ajotaidot näin lyhyellä aikavälillä romahda näin paljon. Kyse on autosta tai pikemminkin siitä, että Massa ei ole erityisen hyvä sopeutumaan epätäydelliseen tai itselleen sopimattomaan autoon. Tämänhän Domenicali nimiä manitsematta kertoi Kimin vielä ollessa tallissa. Se mikä on muuttunut on se, että Ferrari ei tällä kertaa tee kompromisseja Massan suuntaan. Syyn voisi arvella olevan vaativammassa ykköskuskissa.
Tässähän Massan nykytilan taustat tulivat tiivistettyinä. Osa teorioista on kyllä aikamoista foliohattuilua...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei todellakaan. Massan meno ollut tänä vuonna yhtä epätoivoista kuin Fisichellan ja Badoerin seikkailut Ferrarilla kaudella 2009.
Ei voi verrata, koska eri tilanne. Badoer oli ihan paska, mutta Fisi oli kumminkin Spassa kakkonen, joten ei hän mitenkään hidas ollut. Syy oli se, että Fisi joutui uuteen autoon kylmiltään ja KERS aiheutti hankaluuksia varsinkin jarrutuksissa. Tässä on myös syy miksi Massa ei saa kesken kauden potkuja.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Autojen nopeuserojen tasoittuessa tallikavereiden välinen ero ylikorostuu.

Jollain kaudella puol sekkaa hitaampi tallikaveri saattaa ajaa joka kisan kakkoseks. Erojen tasoittuessa se ei riitä pisteille, vaikka tallikaveri ajelee podiumeille.

Ymmärrätkö?
Mitä pitäisi ymmärtää, kun sisällytin omaan viestiini lähes kaiken sen mitä kerrot omassa viestissäsi.

Erojen tasoittuessa myös kuskin ajotaidot korostuvat. Pitää kyetä oikeasti ajamaan lujaa, jotta pärjää.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Massan huonoutta vain korostaa se fakta, että kilpailevissa talleissa on kaksi suht tasaväkistä kuljettajaa jotka molemmat tuovat pisteitä. Tilanne on tasoittunut paljon ja kympin joukkoon on puskemassa Mäkit, Red Bullit, Mersut, Lotukset, Williamsit, Sauberit ja .. Alonso. Siinä ei tallimestaruudesta tapeltaessa ole Massan "hyvän yrityksen" 15. sijalla ole mitään käyttöä.

Jos meno jatkuu Massan osalta tällaisena, niin kohta Ferrarille on tappiollisempaa pitää Massa kuin vaihtaa hänet. Sama kuin ajattaisi yhden auton tallia, paitsi kalliimpaa ja työläämpää.

Jos ei Massa saa kenkää kesken kauden, niin Domenicali saa sitten viimeistään kauden lopussa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Massan meno ollut tänä vuonna yhtä epätoivoista kuin Fisichellan ja Badoerin seikkailut Ferrarilla kaudella 2009.
Ei nyt sentään. Tuloksista ero näyttää marginaaliselta, mutta täytyy muistaa että tuolloin ero kärjen ja keskikastin välillä oli suurempi ja autoja mukana vain 20. Esim. Badoer oli selvästi aika-ajojen hitain molemmissa aika-ajoissaan ja viimeinen maaliintullut molemmissa kisoissaan. Fisichellakin tippui kolme kertaa Q1:ssä, Massa ei toistaiseksi vielä tällä kaudella ole.

Koodi:
BADOER     QP 20-20
           GP 17-14

FISICHELLA QP 14-17-14-19-20
           GP  9-13-12-10-16

MASSA      QP 16-12-12-14-16
           GP K -15-13- 9-15
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tarjontaa varmaan riittää, sillä Massasta paskempaa saa tällä hetkellä etsimällä etsiä.
Niin no. Massa on "huonontunut" vuosi vuodelta sitä mukaa kun talli on rakentanut autoa Alonson ajotyylille sopivaksi. Nopeakin kuski voi näyttää todella hitaalta kun joutuu ajamaan autolla, joka ei sovi hänelle yhtään tai on todella hankala ajettava. Huippukuski tietysti ajaa autolla kuin autolla.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Enpä oikein tiedä mitä noin lapselliseen kirjoitukseen edes voisi asiallisesti kommentoida.
Kaikki tallit, siis myös Ferrari, metsästävät ensisijassa tallimestaruutta. Se on niille kaikkein arvokkain. Niin rahassa kuin maineessa. Siksi talliin tarvitaan kaksi kovaa kuskia. Ideaalitilanne on se, että toinen on hiukan, paino sanalla hiukan, toisen perässä. Näin tilanne on ideaalinen kaikille. Saadaan paljon tallipisteitä ja ajajien mestaruus kaupan päälle.
Vittu, että alkaa nuo Banco jne nimitykset vituttamaan. Luulin, että nicolen poistuminen olisi poistanut myös nuo älyyttömyydet. Väärässä olin :thumbdown
Valitettavasti Ferrarilla on alkukaudesta ollut sen verran huono vauhti, että paniikkinappulaa on painettu ja Massa on alistettu täysin auton kehitystyöhön.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ensiksi myönnät, ettei Massalla oikeastaan taidot edes riitä ajamaan vauhdikkaasti, koska autojen erot ovat kaventuneet. Sen jälkeen alat väittämään, että Massan korvaavan kuljettajan saaminen olisi Ferrarille jotenkin haastavaa, koska hänen ei muka annettaisi menestyä. Lopuksi väität jotain mille ei ole todellista näyttöä, vai kuulutko sisäpiiriin?
Johan se tuossa jo kommentoitiin, kun erot kaventuvat niin se 0,4 sekunnin ero tallikaveriin tarkoittaakin kymmentä sijaa eikä perässä köröttelyä podiumille. Ja totesin että VARTEENOTETTAVAN kuskin saaminen Ferkulle voi olla haastavaa. Kyllä Perezin managerina tarkkaan mittailisin setelipinon koon ennen kuin tekisin hänestä seuraavan Paritsellon tai Massan. Toki tulijoita varmasti on, mutta kyllä Ferrarille tulevan kuskin oletetaan olevan valmis voittamaan kisoja tarvittaesa (kun Fernando keskeyttää).

Auton kehityssuunnasta en tietenkään varmasti pysty sanomaan, mutta veikkaan isot fundamentit (ali/yliohjaus) ovat Fernandon mielen mukaan valittu, ykköskuski kun on. Kaikki uudet sääntömuutokset ovat olleet silkkaa myrkkyä Massalle joka kaipaisi ennen kaikkea autoa jonka takapään pito on loistava.

Hei herää jo! Itse myönsit, että autojen nopeuserojen tasoittuessa alkaa kuskin ajotaidot korostua, joten tällöin lupaavan tulokkaan kannattaa nimenomaan mennä Ferrarille, jos suinkaan pääsee. Tulokkaan saavutettua edes muutaman niskalenkin Alonsosta niin hänet on noteerattu lupauksena.
Enkä usko, että Alonson asema on Ferrarilla täysin suvereeni. Kyllä jokainen tallipäälikkö ymmärtää, että Alonson ura on kokenut kliimaksinsa, joten lupaava tulokas voi hyvin syrjäyttää Alonson.
Katso tarkkaan Bahrainin kisa uudestaan. Massa oli useaan otteeseen Fernandoa nopeampi, mutta en tiedä millä käskyllä mies saatiin pysymään tämän takana. Seuraavassa kisassa sitten pidettiinkin huoli (uusilla osilla?) että pysyykin taaempana. Alonson asema on tallissa suvereeni, siitä pitää huolen pääsponsorin tuki ja tallin pomon vankkumaton luottamus. Alonson urasta ja sen kliimakseista voidaankin varmasti keskustella muissa toikeissa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Katso tarkkaan Bahrainin kisa uudestaan. Massa oli useaan otteeseen Fernandoa nopeampi, mutta en tiedä millä käskyllä mies saatiin pysymään tämän takana.
No, Felipen nykyiset kaksintaistelu-/ohitustilannetaidot huomioon ottaen ei välttämättä ole tarvinnut minkäänlaista käskyä.


Seuraavassa kisassa sitten pidettiinkin huoli (uusilla osilla?) että pysyykin taaempana.
En usko että Ferrari pidättelisi ehdon tahdon Massaa jos hänestä oikeasti olisi kärkikamppailuihin. Fakta vaan on ettei ole.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Massan ajaminen, kun hän puolustaa sijoitusta on surkeaa. Yleensä kuski menettää ehkä 1 sek. puolustellessaan, mutta toi kaveri onnistuu häviämään jopa 5 sek kierroksella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Massan ajaminen, kun hän puolustaa sijoitusta on surkeaa. Yleensä kuski menettää ehkä 1 sek. puolustellessaan, mutta toi kaveri onnistuu häviämään jopa 5 sek kierroksella.
Ylivoimaisella Ferrarilla ajellessa epätasaisen kisakuskin syndrooma ei aiheuttanut vastaavaa häiriötä kuin keskipakassa. Toisaalta tuo on merkki myös luottamuksesta autoon. Yleensä kuskit kenellä on kova luotto autoon, ovat vahvoilla kuski-kuskia vastaan tilanteissa. Massalla nopeus on aina ollut vähän hapuilun varassa. Tällä hetkellä Massan tuloskäyrä on niin epätasainen, että se on varmaan ihan romuna :eek:
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Auton kehityssuunnasta en tietenkään varmasti pysty sanomaan, mutta veikkaan isot fundamentit (ali/yliohjaus) ovat Fernandon mielen mukaan valittu, ykköskuski kun on. Kaikki uudet sääntömuutokset ovat olleet silkkaa myrkkyä Massalle joka kaipaisi ennen kaikkea autoa jonka takapään pito on loistava.
Massa on yleensä ollut hyvä silloin, kun hän on ajanut lähelle kärkeä aika-ajoissa. Sen sijaan usein, jos Massa jää jo aika-ajoissa kauas kärjestä niin ei hän kykene ihmeellisiin saavutuksiin kisassa. Ikään kuin motivaatio ei riittäisi ajamaan muusta kuin voitosta tai kyse on pehmeydestä.

Tämä on havaittu jo ennen Alonson tallikaveruutta ja onnettomuutta. Tästä todisteen, että Massan 11 voitosta 8 on saavutettu paalulta.
Huomaa vielä, että näistä kolmesta ei-paalulta saavutetuista voitoista kaksi ovat puhtaita "lahjavoittoja", Ranskan GP 2008* ja Belgian GP 2008**

* Räikkönen oli selvässä johdossa, kunnes auton pakoputkisto yllättäen hajosi ja auton tehoja jouduttiin vähentämään. Massa pääsi ohittamaan puoli ilmaiseksi.

** Belgian GP:n todellinen voittaja oli Hamilton. Oikomisen myötä Hamilton sai 25 sekunnin rangaistuksen kisan jälkeen, jolloin Räikkösen liukastelun ansiosta toiseksi noussut Massa sai kilpailun voiton nimiinsä. Ilman lopun sadetta Massa olisi ollut kolmas.

Katso tarkkaan Bahrainin kisa uudestaan. Massa oli useaan otteeseen Fernandoa nopeampi, mutta en tiedä millä käskyllä mies saatiin pysymään tämän takana. Seuraavassa kisassa sitten pidettiinkin huoli (uusilla osilla?) että pysyykin taaempana. Alonson asema on tallissa suvereeni, siitä pitää huolen pääsponsorin tuki ja tallin pomon vankkumaton luottamus. Alonson urasta ja sen kliimakseista voidaankin varmasti keskustella muissa toikeissa.
Kyseinen rata on kuulunut Massan suosikkeihin alusta alkaen. Hänellä on myös kaksi voittoa sieltä, joista toinen voitto on saavutettu ilman paalupaikkaa.


EDIT. Vertauksen vuoksi Räikkösen 18 voitosta 11 on saavutettu ilman paalupaikkaa!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Badoerin suorituksia on melko mahdoton verrata. Fisicolla oli myös melko huonoja otteita koko ajan. Maikkarilla siimailu alkoi kuitenkin vasta päätöskisassa kun Badoeria sätittiin lähes koko hänen lyhyen ajopestinsä ajan.

Muutenkin Fisichellalla oli kyllä virheliike mennä Ferrarille. Spassa ajoi kuitenkin toiseksi ja Forcella vaikutti olevan vielä kelvollinen auto muutenkin loppukauden ajan.

Tämän kauden ja koko uransa suhteen Massan täytyy nyt tehdä hirvittävän paljon töitä ja kyetä todella suureen yllätykseen jotta pystyisi ilman valtavaa määrää soraääniä säilyttämään paikkansa Ferrarilla.

Muussa tapauksessa voi olla vaihto päittäin Sauberille tai johonkin muuhun talliin. Pahimmassa tapauksessa voi urakin loppua.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Niin no. Massa on "huonontunut" vuosi vuodelta sitä mukaa kun talli on rakentanut autoa Alonson ajotyylille sopivaksi. Nopeakin kuski voi näyttää todella hitaalta kun joutuu ajamaan autolla, joka ei sovi hänelle yhtään tai on todella hankala ajettava. Huippukuski tietysti ajaa autolla kuin autolla.
Sitten pitää hommata Alonsolle tallikaveri, joka sillä autolla osaa ajaa. Ekat tekosyyt Massan taapertamiseen pistettiin renkaiden piikkiin, mutta enään ei voi renkaita syyttää, samoilla renkailla ajaa muutkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sitten pitää hommata Alonsolle tallikaveri, joka sillä autolla osaa ajaa. Ekat tekosyyt Massan taapertamiseen pistettiin renkaiden piikkiin, mutta enään ei voi renkaita syyttää, samoilla renkailla ajaa muutkin.
Voisko olla sitten niin, että Alonso on vaan selkeästi parempi kuski kuin Massa? Kun Alonso pärjäsi heti alusta alkaen, ja sittemmin ero on vaan revähtänyt, kaluston oletettavasti vastatessa enenevässä määrin Alonson mielihaluja?

Ja tällähän en tarkoita että Kimi olisi yhtä keskinkertainen kuin Massa, koska Kimin tullessa taloon hänkin pärjäsi heti ihan kivasti, mutta ennen pitkää Massaa vaan alettiin suosimaan hänen kustannuksellaan. Jo tullessa Massa tunsi kaluston, mutta Kimi vei silti mestaruuden.

Mitä tuo Massa edes on urallaan saavuttanut, muuta kuin melkein mestaruuden parhaalla autolla?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
No voittoja ja paalupaikkoja kuitenkin jotenkin. Yhteen aikaan Massa oli kuin Juan Pablo Montoya. Paalupaikalle kannatti veikata, mutta ei juuri voittajaksi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No voittoja ja paalupaikkoja kuitenkin jotenkin. Yhteen aikaan Massa oli kuin Juan Pablo Montoya. Paalupaikalle kannatti veikata, mutta ei juuri voittajaksi.
Taidat ouhua nyt 2002 kaudesta Montoyan osalta? Michelin renkaat olivat loistavat aika-ajoissa, mutta BS:t veivät kisoisssa michelin autoja, kuin metrin mittaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Näin on. Puhuin juuri 10 vuoden takaisesta Montoyasta.
 
Ylös