Auton kehityssuunnasta en tietenkään varmasti pysty sanomaan, mutta veikkaan isot fundamentit (ali/yliohjaus) ovat Fernandon mielen mukaan valittu, ykköskuski kun on. Kaikki uudet sääntömuutokset ovat olleet silkkaa myrkkyä Massalle joka kaipaisi ennen kaikkea autoa jonka takapään pito on loistava.
Massa on yleensä ollut hyvä silloin, kun hän on ajanut lähelle kärkeä aika-ajoissa. Sen sijaan usein, jos Massa jää jo aika-ajoissa kauas kärjestä niin ei hän kykene ihmeellisiin saavutuksiin kisassa. Ikään kuin motivaatio ei riittäisi ajamaan muusta kuin voitosta tai kyse on pehmeydestä.
Tämä on havaittu jo ennen Alonson tallikaveruutta ja onnettomuutta. Tästä todisteen, että Massan 11 voitosta 8 on saavutettu paalulta.
Huomaa vielä, että näistä kolmesta ei-paalulta saavutetuista voitoista kaksi ovat puhtaita "lahjavoittoja", Ranskan GP 2008* ja Belgian GP 2008**
* Räikkönen oli selvässä johdossa, kunnes auton pakoputkisto yllättäen hajosi ja auton tehoja jouduttiin vähentämään. Massa pääsi ohittamaan puoli ilmaiseksi.
** Belgian GP:n todellinen voittaja oli Hamilton. Oikomisen myötä Hamilton sai 25 sekunnin rangaistuksen kisan jälkeen, jolloin Räikkösen liukastelun ansiosta toiseksi noussut Massa sai kilpailun voiton nimiinsä. Ilman lopun sadetta Massa olisi ollut kolmas.
Katso tarkkaan Bahrainin kisa uudestaan. Massa oli useaan otteeseen Fernandoa nopeampi, mutta en tiedä millä käskyllä mies saatiin pysymään tämän takana. Seuraavassa kisassa sitten pidettiinkin huoli (uusilla osilla?) että pysyykin taaempana. Alonson asema on tallissa suvereeni, siitä pitää huolen pääsponsorin tuki ja tallin pomon vankkumaton luottamus. Alonson urasta ja sen kliimakseista voidaankin varmasti keskustella muissa toikeissa.
Kyseinen rata on kuulunut Massan suosikkeihin alusta alkaen. Hänellä on myös kaksi voittoa sieltä, joista toinen voitto on saavutettu ilman paalupaikkaa.
EDIT. Vertauksen vuoksi Räikkösen 18 voitosta 11 on saavutettu ilman paalupaikkaa!