Formula 1 - Jerez - Talvitestit

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Vuonna 1978 Arrowsin ensitesteissäkin satoi lunta ja pakkasessa ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Montrealissa 1978 ja kauden 1981 kilpailussa oli erittäin kylmät olosuhteet. Vuoden 78 kilpailussa joutuivat ajajat pistämään talvipusakat päälle palkinnoille. Anteeksi off-topic.
QUOTE]

Nyt on pakko kysyä..mistä sä tiedät ja muistat noi kaikki? pakko nostaa hattua hahmolle :ahem: jos haluut ooteenä jatkaa ja valaista mua niin ois kiva, toki voit heittää privankin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15001
Vuoden 1994 JJ:lle kohtalokkaissa Silverstonenkin testeissä oli aiemmin satanut lunta ja vaikka se oli sulanut niin radan lämpötila oli erittäin alhainen ja lämpötila oli vain yhden asteen plussalla. Radan pintakin saattoi olla jäässä.

Siinä kun ajoi vielä D-seoksilla niin voi ei... A-renkailla auto olisi ainakin lähtenyt saman tien seinään niin ainakin ei olisi tarvinnut saada kaikkea suoraan selkään ja rikkoa niskaansa.

Off-topicia, mutta Kimillä ainakin näyttää kotoutuminen sarjaan Laudamaisen tauon jälkeen varsin hyvältä. Ei pidä kuitenkaan innostua liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15001
Icelle:

Formula 1 Tallit kirjassa mainitaan ainakin tuo Arrowsin ensitestit lumessa ja pakkasessa ja muutamassa netissä olevasta lähteestä. Montrealin 1978 kisan palkintopallijuhlissa näkee jo kylmyydestä miten vaikeaa oli ajaa siihen aikaan. Kanadan ilmatieteen laitoksen arkistoista löytyy myös säätiedot Montrealiin tuolle Kanadan kilpailun päivälle.

Kotimaisenkin vastaavan mukaan sinä päivänä oli lokakuussa muutenkin kylmä ja talvi tuli kyllä sinä vuonna yllättäen. Kauden 1981 kisan surkeat kelit olivat vain vähän paremmat johtuen länsimyrskyistä ja niiden tuomista vesisateista. Ilma oli silti erittäin kylmä ja sitä ei auttanut myöskään Bernien päätös odotella ja lopulta lähes pakottaa kaikki kuljettajat autoihin kisaamaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tietysti bensankulutukseen vaikuttavat monetkin asiat. Virginkin joutui bensatankin ja suunnitteluvirheen vuoksi ajamaan aika-ajoissa jopa kaksi kertaa raskaammalla autolla. Joskus jopa kolmekin kertaa auton liian suuren kulutuksen vuoksi.
Virginillä oli kyllä bensatankin suunnittelussa ja/tai bensapumpussa se vika. Eivät saaneet viimesiä tankista ulos ja siksi ajoivat suuremmalla bensalastilla aika-ajot ja kisat loppuun kuin olisi ollut tarve. Autohan käytti samaa Cossun moottoria ja elektroniikkaa kuin Team Lotus ja HRT silloin. Kahdella muulla uudella ei kuitenkaan ollut ongelmia bensankulutuksen kanssa. Niin ja Williamsillakin oli Cossun kone, mutta varmaan enemmän omaa elektroniikkaa...

Mitä tulee Renaultin koneiden vähäruokasuuteen, niin siitähän oli puhe jo viime vuonna ahdettujen diffujen yhteydessä. Silloin Renulta sanoivat, että RB voi käyttää enemmän hot-blown asetusta, koska auto muuten kuluttaa vähemmän kilpailijoihinsa nähden.
Scarbs on tosin sittemmin pariinkin kertaan jutellut, että RB olisi käyttänyt enemän cold-blown (johdetaan vain ilmaa koneen läpi pakosarjoihin ilman bensan polttoa) asetusta ja Mersun moottorilliset taas enemmän hot-blow'ia...

Tiedä sitten, mutta nyt uutisoitu 15-18 litraa vähemmän taitaa olla jotain 10 kiloa painossa ja siten vain jotain 200 g per kisakierros keskimäärin. Eli kovin kovin pieni ero loppujen lopuksi. Jos ajatellaan formulan kuluttavan bensaa jotain 3-4 litraa kierroksella, niin tuo 18 litraa kisaa kohden on 0,3 litraa/kierros laskettuna 60 kierroksen kisalle. No on se 10 % toki kierroskulutuksesta...
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Saisivat järjestää testien viimiselle tunnille aika-ajo kisat, ei tarvis spekuloida. Voittajalle Bernie tarjoaa pullakahvit.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Senna ajaa ilmeisesti kisasimulaatiota ekana 25 kierrosta varikolle ja heti perään jatkoi. Tästä pitäisi saada kyllä vähän vihiä millaisilla bensakuormilla muut on ajellut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Autosport:
11:16 Pasi from Finland wins: I'm following from work in Tampere, Finland, where we had a crispy -25C this morning. Now it's up to a comfortable -16C.

Comfortable?

11:11 Raikkonen fan Gokulakrishna reports that he is "following from my university class room - mobile hidden under table/book."

Hopefully his teacher is not reading this.
:D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Heikki kertoi myös osallisuudestaan uuden auton suunnitteluun.
Autosport sanoi:
Ko from Japan asks: You've said that you have been very involved in the design of the 2012 car. How?

Heikki Kovalainen: Well I didn't design the nose of it! I did the rest of it!
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Senna ajaa ilmeisesti kisasimulaatiota ekana 25 kierrosta varikolle ja heti perään jatkoi. Tästä pitäisi saada kyllä vähän vihiä millaisilla bensakuormilla muut on ajellut.


Vaikuttais olevan kahden stopin taktiikalla liikkeellä. :thumbup:


edit. Väitän että Bruno voittaa tuon kisan, kun muut vaan lusmuilee varikolla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Virginkin joutui bensatankin ja suunnitteluvirheen vuoksi ajamaan aika-ajoissa jopa kaksi kertaa raskaammalla autolla. Joskus jopa kolmekin kertaa auton liian suuren kulutuksen vuoksi.
Hä? Miten liian pienestä tankista seuraa kaksin- tai kolminkertainen auton paino (tai edes polttoainelastin paino) aika-ajossa? Vaikka Virginin kulutus olisikin ollut suurempi (mitä se ei ollut), niin eihän se nyt kaksin- tai kolminkertaista polttoainemäärää silti olisi tarvinnut.

Bensatankki siis suunniteltiin epähuomiossa liian pieneksi, kun kesällä 2009 tehtyihin suunnitelmiin ei tajuttu huomioida sen jälkeen FIA:lta tulleita kulutukseen vaikuttaneita muutoksia. Kulutus oli jokseenkin sama kuin muillakin Cossu-tiimeillä, tankki vain oli pienempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bullilla jotain suurempiakin murheita kun ei Vetteliä ole näkynyt ollenkaan?

Jossain kohtaa näin vilahdukselta jonkun tiedon sähköpuolen huolista, mutta en tiedä sen enempää...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Näin kun viikon viimeinen testi päivä alkoi -0,5 asteen pakkasessa Jerezissä niin tulikin mieleeni tietovisa kysymyksenä onko koskaan Formula kisaa ajettu pakkasessa tai jouduttu esim. lumi sateen takia perumaan?
1975 Race of Champions taidettiin ajaa lumella: "The start was delayed as snow fell and teams had to quickly decide which type of tyres to use--".

En nyt 2min etsinnällä löytänyt, mutta mutulla muistelen, että '73 tai '76 Brandsistä on kuva kun Ronnie Peterson pyörii Lotarillaan lumella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tällä hetkellä 2012-autoista on kaikki paitsi Williams ja Caterham ajaneet alle 1.20, ja Williamskin on kymmenyksen päässä tuosta. Lotus ja Ferrari ovat kahdestaan 1.18-kastissa. Eli ei ainakaan näin vajaan neljän päivän perusteella näytä kamalan leveältä ja hajanaiselta tuo joukko, vaan pikemmin aika tasaiselta. Toki tuohon vielä tulee Marussia ja HRT leventämään viuhkaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tällä hetkellä 2012-autoista on kaikki paitsi Williams ja Caterham ajaneet alle 1.20, ja Williamskin on kymmenyksen päässä tuosta. Lotus ja Ferrari ovat kahdestaan 1.18-kastissa. Eli ei ainakaan näin vajaan neljän päivän perusteella näytä kamalan leveältä ja hajanaiselta tuo joukko, vaan pikemmin aika tasaiselta. Toki tuohon vielä tulee Marussia ja HRT leventämään viuhkaa.
Eli siis...

Lotus
Ferrari
--
RB
Mäkki
--
(Mese)?
FI
STR
Sauber
--
Williams
Caterham
--
(Marussia)
(HRT)
 
Ylös