WRC Matkailu UKK/FAQI
No tässä kuiteski jotain vinkkejä WRC reissuiluun.
Lennot ja Hotelli
- Hotelli kannattaa varata ajoissa. Muuten olet auttamattomasti myöhässä hintojen ja saatavuuden suhteen jos alkaa katsoa esim. 6kk ennen.
- Hotellissa kun ottaa vielä sellaisen jonka voi perua kulutta, niin ei siinä ole mitään riskiä jos vaikka reissu peruuntuisi.
- Suosittelen huoneistoa tai huoneistohotellia. Näissä on aina isot jääkaapit jolloin voi tehdä eväät valmiiksi ja jopa märkäkin on kylmää pätkillä. (Europassa saa todella harvoin ölssiä kylmästä) Oman kylmäkallen voi tehdä vesipullosta juomalla puolet ja sitten laittamalla loppumuovipullon pakastelokeroon. Hotellin aamiainen menee miltei aina vähän hukkaan kun ei ole sitä aikaa syödä ja juoda rauhassa.
- Lennoissa kannattaa toimia niin että toinen kaveri tutkii lentoja ja toinen sitten vaan varaa suoraan. Lentoyhtiöillä kun on tapana että jos samasta IP osoitteesta paljon katselee kyseisen päivän lentoja, niin ne nostavat hintoja. (laskevat sen varaan että varaajalla tulee paniikki kun hinnat nousee koko ajan)
- Ei matkalaukkuja mukaan. Tässä säästää rahaa ja lennoissa voi ottaa välilaskullisia kun ei ole pelkoa laukkujen katoamisista. Siihen kabiiniin menevään laukkuun saa kyllä kaikki tarvittavat vaatteet 5 päivän reissuun jos vähänkään on lämmintä. Nesteitä voi sitten ostaa perillä kimppaostolla, esim. saippuat, aurinkorasvat, geelit yms.
- Jos on kylmä (esim. Monte) niin sitten yksi porukasta ottaa matkalaukun ja muut pakkaa siihen tavaransa.
Vuokra-autot
- Ammattikusettajien ryhmä. Eipä tässä oikein ole muuta kun että aina 0e-waiver (omavastuu). Tätähän harvassa firmassa saa ostettua autoa varattaessa, eli siihen lisäsummaan vaan kannattaa varautua. Ja rallireissuissa ehkä kannattaa ottaa huomioon että kuuluuko siihen 0e omavastuuseen tuulilasi ja renkaat, nimittäin niitä voi mennä kun ajellaan noilla pikkuteillä.
- Tähän annan hyvän vinkin jos on menossa Espanjaan niin GoldCar ja Mega-Relax paketti. Tässä paketissa on kaikki maksettuna. Ja silti se on puolet halvempi kuin muiden vuokraajien autot. Mega Relax paketti kattaa kaikki 0e omavastuulla ja jopa avain tulee automaatista, joten ei tarvitse jonotella tiskillä kun edessä olevat mummot keskustelevat joka-ikisestä lisäturvasta että kannattaako sitä ottaa vai ei. Googlettamalla tuskin löytyy hyvää sanottavaa tuosta firmasta mutta se johtuu vaan siitä että ottavat auton neljäksi päiväksi 40e ja sitten ihmettelevät kun tulee lisäkuluja / joutuu jokaisesta naarmusta vastuulliseksi kun eivät ole lukeneet sopimusta.
Reitti ja paikat
- Tässä pätee oikeastaan samat asiat kuin Suomessa. Ennakkotutustuminen ja pieni suunnitelma on valttia. Tutkimalla Rally-Mapsia ja edellisen vuoden incareja WRC:stä, näkee vähän miten ihmiset on sijoittuneet ja siten voi valita hyvän paikan. Pikkukarvat on usein merkattu Mapsiin, mutta harvoin ajettavasssa kunnossa joten vähän kannattaa tutkailla Street Viewillä millaisia ne tiet oikesti ovat. Hyvä suunnitelma on myös siitä hyvä että se kannattaa laittaa myös paperiseen versioon. Euroopan netit eivät ole suomen tasoa ja monessa kohdin törmäät siihen että verkkoon ei saa yhteyttä. Siinä on sitten melkoisen paha navigoida jos ei ole minkäänlaista hajua minne ajaa. Toinen tapa on lataa kartat Offline tilaan.
- Viralliset paikat on usein todella kaukana tiestä eikä niitä voi missään kohdin oikein suositella. Maasto harvoin on Euroopassa yhtä vaikeakulkuista kuin Suomessa, joten metsiä pitkin voi hyvin mennä. Toki korkeuserot kannattaa ottaa huomioon, koska kallion kiipeäminen ei ole se helpoin rasti.
- On ihan yleisesti ilmoitettu asia että pätkillä saa kävellä tuntia ennen ja silti ollaan törmätty tähän että tuota ei ymmärretä. Ts. ostakaa se virallinen lehti / printatkaa jostain sivuilta se pätkä jossa se kerrotaan, niin että sitä voi sitten näyttää tälle tyhmälle järkkärille.
- Kärjen perässä kiirehtiminen ei ehkä ole se viisain tapa mennä tuolla koska niitä ylläreitä kyllä tulee jossa tiet on suljettu km päästä jne. Jos kuitenkin tuohon menee, niin silloin tarkka suunnitelma ja Googlen Navilla matkaan, niin että vieressä istuu kokenut kartanlukija.
- Nopeusrajoitukset ovat välillä epäselviä ja kameratolpat ovat itseasissa usein silloissa kiinni joten niitä ei näe. Sakkoja on tullut, mutta eivät ole Suomen luokkaa. Pitää silti muistaa että vaikka esim. Saksassa saa 15km ylityksestä maanteillä vaan 20e sakkoa niin vuokra-auto firma veloittaa myös sen 30e tietojesi välittämisestä poliisille.
Kysykää jos tulee jotain muuta mieleen niin voin omista kokemuksista kertoa... :thumbup: