F1-uutisia 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noinkohan lisärahan saaminen auttaisi Ferraria auton nopeammaksikehittämisessä sitä tai tätä. Saisivatpahan vaan lisää rahaa.
Nykyisten resurssirajoitusten puitteissa (joista Ferrari ja Red Bull tosin lähtivät kävelemään mutta kai jossain määrin kunnioittavat rajoituksia) rajoitetusti. Tuulitunneli- ja CFD-aika on rajattu, mutta asiantuntevaa henkilökuntaa voi ylimääräisellä rahalla palkata.
Mulle on ainakin se ja sama miten rahat F1-piireissä jakautuvat jos sen vaikutukset eivät näy kilpailuissa. Tietysti jos isompien tallien lisärahat on pois pikkutalleilta niin voimasuhteet ikäänkuin polarisoituvat, pikkutallit hidastuvat, isot apaut ennallaan. Eli voisi se sitten kisoissa näkyäkin, emmätiä, iso ero on tietysti siinä kun uutisoidaan mahdollisia tulevaisuuden muutoksia ja mitä tulevaisuudessa oikeasti tapahtuu.
No onhan ne rahat pois pienemmiltä jo nyt, kun ne jaetaan menestyksen mukaan.

Sawardin mielestä erillissopimukset heikentävät tallien neuvotteluasemia ja Bernie pystyisi neuvottelemaan sopimuksen, joka pienentäisi (muille) talleille maksettavaa rahaa. Kuinka totta tuo on toinen juttu, mutta ei se tallien kannalta hyvä tilanne ole, etteivät seiso samassa rintamassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taisi kuitenkin olla Alboreto joka testasi? Rahal testasi kyllä Alboreton kanssa March 85C-Cosworthia jonka pohjalta Ferrari teki 637:n.
Wikipediahan nää parhaiten tietää :)rolleyes:), mutta joka tapauksessa kuvio oli se, että Truesports, Rahalin talli Ameriikan raitilla, olisi ajattanut Ferrareita. Tallipäällikön mukaan Ferrari perui kuvion melko lailla viime hetkellä.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Wikipediahan nää parhaiten tietää :)rolleyes:), mutta joka tapauksessa kuvio oli se, että Truesports, Rahalin talli Ameriikan raitilla, olisi ajattanut Ferrareita. Tallipäällikön mukaan Ferrari perui kuvion melko lailla viime hetkellä.
Wikipediasta joo kattelin, mutta kun siellä kerta noin selvästi oli tuo mainittu, niin siksi kyseenalaistin tuon sinun väittämän. Toki sinulla on varmaan paremmat lähteet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lapset, opetelkaa tämä: jos artikkeli on oikein kirjoitettu, ei koskaan tarvitse viitata Wikipediaan. Alareunasta kun löytyy tällöin lähdeviite, jonka paikkansapitävyyden voi samalla vaivattomasti itse arvioida.

Mitä itse asiaan tulee, niin voi tuo olla noin kuin väität. Rahalin haastatteluun oman tietoni perustin, mutta tarkastin ja sanoo vain ajaneensa Indycaria Fioranossa. Se taas voi olla yhtä hyvin tuo March kuin Ferrarikin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ferrari ansaitsee erivapautensa
Kukaan ei ansaitse erivapauksia. Ei kuninkaalliset, ei Ferrari.

Lapset, opetelkaa tämä: jos artikkeli on oikein kirjoitettu, ei koskaan tarvitse viitata Wikipediaan. Alareunasta kun löytyy tällöin lähdeviite, jonka paikkansapitävyyden voi samalla vaivattomasti itse arvioida.
Nyt tuli kyllä taas kerran niin ylimielistä (lapset...) paskaa ettei mitään rajaa. Väittämäsi on täysin epätosi. Saattaa päteä jollain rajatulla aihepiirillä, mutta yleisesti ottaen ei. Huh huh sentään.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=214959 Tästä voi tulla komiat rapsut jos pitää paikkaansa.
Mjoo-o, onhan tosta nyt väännetty jo pari vuotta. Briteissä oikeuslaitos päätti, ettei Caterham/Aerolab ollut tehnyt mitään väärää, mutta Italiassa juttu vielä vissiin kesken.

Jutun motiivejakaan ei tarvitse kauhean kaukaa hakea. Force Indialla on Aerolabille maksamattomia laskuja 850 000 euron edestä, kun taas Marussiaa nyt tuskin haittaa, vaikka Caterhamille vähän ongelmia tulisikin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=214959 Tästä voi tulla komiat rapsut jos pitää paikkaansa.
Eikös oikeuden päätös ollut, että Aerolabin inssit oli hyödyntäneet vanhoja CAD-tiedostoja vähäisissä määrin. Siitä tuli toki pienet rapsut, mutta ei se vielä tarkoita että Force Indian omaisuutta olisi Caterhamin autoissa ollut.

Voisi kuvitella, että aero-mallinnussoftien CAD-tiedostot on sen verta mutkikaita että vanhojen tiedostojen hyödyntäminen tuntui houkuttelevalta vaikka varsinainen komponentti pitäisikin suunnitella uusiksi. Eli FI:n omaisuutta käytettiin jossain määrin pohjana, mutta oliko sitä IP-omaisuutta autossa? Sitä puoltavaa kantaa oikeus ei ottanut.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=214959 Tästä voi tulla komiat rapsut jos pitää paikkaansa.
Sen varhaisen tuulitunnelimallin perusteella valmistettiin ilmeisesti joitakin osia, jotka päätyivät Lotus Racingin autoon kaudella 2010 parin ensimmäisen kisan ajaksi. Joten joitakin Force Indian suunnittelemia osia on siis tosiaan käytetty Lotus Racingin autossa.

Nähtävästi kyseessä ei kuitenkaan ollut aerodynamiikan kannalta kovin merkittäviä osia, eivätkä Gascoyne ja tiiminsä tuomarin arvion mukaan tienneet, että Aerolabin insinöörit olivat käyttäneet Force Indialta periytyviä piirustuksia työnsä alkuvaiheen vauhdittamiseksi.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Offtopicia tiedon esittämistavasta:

Nyt tuli kyllä taas kerran niin ylimielistä (lapset...) paskaa ettei mitään rajaa. Väittämäsi on täysin epätosi.
Ylimielistä - siltä näyttää, paskaa ja epätotta - ei todellakaan. Bobakki on oikeassa.

Tietona esitetylle asialle (erit. tieteellisenä tietona) pitää olla lähde, johon viitataan tai joka muuten takaa tiedon. Kriittinen lukija voi oppia ja tulkita asiaa lähdettä arvioiden. Asiallisessa artikkelissa (Wikipedia-artikkelissakin) on lähdeviittaukset juuri tästä syystä, jotta uutta tietoa ei luoda väärien asioiden pohjalta. Mikäli Wikipediassa sanotaan jotain, sitä voisi sanoa mahdolliseksi - usein jopa todennäköiseksi. Sieltä siis kannattaa katsella juttuja mutta se ei kuitenkaan ole (tieteellisesti) luotettava lähde.

Sopivasti levitetyllä väärällä julkaisulla tai vastoin todellista merkitystä viitatulla julkaisulla voidaan "helposti" levittää väärää tietoa yllättävänkin laajalle, jolloin pelkistä huhupuheista tai (tarkoituksellisista) mielipiteistä tulee yleisesti hyväksyttyjä totuuksia. Kuten moni on varmasti huomannut, tällaista on ajan saatossa nähty mm. F1-piireissä, joten asia koskee tätä foorumia.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Williamsin Adam Parr eroaa kuun loppuun mennessä tallista. Mikähän siinäkin on takana, juuri kun auto näyttäisi olevan kohtuu kunnossa?

Autosport
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Maikkarin mukaan kysymys on uudesta Concorde-sopimuksesta ja Parrin ja Bernien välisestä huonosta suhteesta(eivät tule toimeen keskenään).
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Bernie maksanu Parrin pihalle..
Hyvin paljon mahdollista, prosentin-kahden lisäys siihen mitä aiemmin ollaan tarjottu ja jota Parr ei ole voinut hyväksyä koska Frank ei ole antanut tähän suostumustaan tallin pääomistajana.

NS. Markkinointirahaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"Adam leaves us on good terms to pursue a better balance in his life for which I wish him and his family well."

Oisko tossa viittaus henkilökohtaisiin syihin? Tai sitten nimenomaan varjo/kiertoilmaus todelliselle syylle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt tuli kyllä taas kerran niin ylimielistä (lapset...) paskaa ettei mitään rajaa. Väittämäsi on täysin epätosi. Saattaa päteä jollain rajatulla aihepiirillä, mutta yleisesti ottaen ei. Huh huh sentään.
Onko ylimielisyys sinulle varattu vai mistä moinen närkästys? Jotensakin huvittavaa lukea tämä juuri sinun kirjoittamanasi. Vilpitön pahoitteluni niille, jotka kokivat mielipahaa, tarkoitus oli olla hyvinkin hauska.

Itse asiasta näkyy SergioCresto kirjoittaneen jokseenkin sen, mitä ajattelin. Se täytyy kuitenkin lisätä, että Wikipediassa ei sen sääntöjen mukaan tulisi olla lainkaan "uutta tutkimusta", eli kaikki kirjoitettu pitäisi vahvistaa lähdeviittein. Jos Calvinin tarkoitus oli kritisoida väitettä siitä, että lähteen asianmukaisuuden voi arvioida helposti, pätee se tässä kontekstissa oikein hyvin.

Mitä Parrin potkuihin tulee, niin hänen kyvykkyyttään pitäisi mielestäni arvioida enemmänkin Williamsin tuloksen kautta. Tällä hetkellä menee hyvin, mutta tallin talous on täysin riippuvainen Maldonadosta / Venezuelasta.
 
Ylös