F1-uutisia 2012

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Bernie menettämässä loputkin todellisuudentajustaan? tai sitten tämän tyrmäyksen jälkeen häneltä tulee uusi idea, joka tämän herättämän närän jälkeen menee heittämällä läpi kuin vahingossa?

Pidemmät kisat huono ajatus, tallien kuluja pitäisi karsia ja pidempiin kisoihin tarvittaisiin erilaiset autot ja lisää testejä.

Jos jotain on pakko muuttaa, vähemmän kisoja. Se ei kuitenkaan mene läpi! Entä nasse-tyylinen chase?
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Mielestäni juuri 20 kisaviikonloppua on se kaikkein paras määrä kisoja vuodessa. Tuota ei tulisi kasvattaa eikä pienentää. Kuitenkin viikonloppujen rakennetta olisi kiva saada hieman erilaisiksi. Nykyisin, kun kaikki kisaviikonloput ajetaan aina tällä tismalleen samalla kaavalla, niin ymmärrän, että se voi joissakin katsojissa aiheuttaa jonkinlaista tylsistymisen tunnetta.

Olisi kiva nähdä se mainitsemani pitempi kilpailu. Toisaalta joillain radoilla voitaisiin ajaa esimerkiksi 2 lyhyttä kilpailua GP2:n tyyliin. Joidenkin viikonloppujen perjantaina voisi olla pidemmät harjoitussessiot ja toisina viikonloppuina lähdettäisiin aika-ajoihin vaikkapa vain tunnin harjoitusten jälkeen jne.

En kyllä usko, että tällaisia uudistuksia tullaan ihan heti näkemään. F1:n perinteet ovat itsessään niin vahvat, että kisaviikonloput kyllä tulevat pysymään samanlaisina luultavasti pitkälle tulevaisuuteen. Arvostan toisaalta Bernietä tässä asiassa. Noin vanhaksi mieheksi hänellä on kaiken kaikkiaan aika paljon mielenkiintoisia ideoita F1:n kehittämiseksi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Omasta mielestäni luontevimmat GS-ehdokkaat olisivat sarjan perinteisimmät kisat eli Monaco, Silverstone, Spa ja Monza.
Nuohan ne olisi luontevimmat, tosin Bernien tietäen GS-kisat olisivat Monaco, New Jersey, Singapore ja Abu Dhabi, neljä rataa täynnä fantastisia hitaita mutkia. Anyway, jos GS toteutuisi, niin kyllä minusta moottorinvaihtosääntöjä ei pitäisi niihin noudattaa, mitä sekään olisi, jos käyttäisit Ranskan avoimissa liian monta mailaa ja joutuisit sen vuoksi Wimbledonissa aloittamaan erät yhden geimin takaa?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Neljä tuntia Monacoa. :doubtful: :eek:
Monacossa ei ikipäivänä tulla ajamaan neljä tuntia kestävää F1 kilpailua, koska se olisi liian rasittavaa kuljettajille.

Lorenzo Bandinin kuolonkolarin jälkeen Monacon kilpailua lyhennettiin 20 kierroksella juuri siksi, että kuolonkolarin syyn katsottiin olevan kuljettajan väsymisen aiheuttama ajovirhe ja vastaavan ei haluttu enää toistuvan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pitäiskö sitten mennä? Ykkösissä ei kommarit jyrää!
Määritelmäsi mukaan noin suurin piirtein kaikki ammattilaisurheilu on kommunistista. Lähinnä mieleen tulee poikkeuksena yleisurheilu, jossa kisajärjestäjät maksaa huipuille starttirahoja paikalle saapumisesta.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Monacossa ei ikipäivänä tulla ajamaan neljä tuntia kestävää F1 kilpailua, koska se olisi liian rasittavaa kuljettajille.

Lorenzo Bandinin kuolonkolarin jälkeen Monacon kilpailua lyhennettiin 20 kierroksella juuri siksi, että kuolonkolarin syyn katsottiin olevan kuljettajan väsymisen aiheuttama ajovirhe ja vastaavan ei haluttu enää toistuvan.
No eiköhän tämä Bahrainin farssi ole sen todistanut, että raha menee edelleen kuljettajien ja tallien turvallisuuden edelle.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Tällaista tällä kertaa Bernieltä.
En jaksa miettiä vanhan parran Grand Slam-idean mielekkyyttä mutta samalla sekunnin tuhannesosalla, kun luin sen...

...välähti silmissä dollarin kuvat. Mitä luulette kuinka paljon vanha parta itkee/itkisi kyseisten kisojen järjestäjiltä lisää oikeuksista? Kaksinkertaisen määrän? Kolminkertaisen? Bernien tuttuun tyyliin ehdotuksen takana on raha ja pelkkä raha :wall:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
En tiedä oikein minne tämä sopisi mutta :

Tässä James Allenin podcasti jossa ääneen pääsee mm. Heikki ja Alkersuhari . Podcastissä käsitellään kuljettajien suoritustasoa .
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Nyrren ongelmat jatkuvat: "the latest news that the Rhineland Palatinate regional government is seeking to evict the current tenants after arbitration failed to find any solutions."

Ei välttämättä kovin montaa vuotta enää nähdä Nyrreä kalenterissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei välttämättä kovin montaa vuotta enää nähdä Nyrreä kalenterissa.
Eikös Hockekin ollut tämän vuoden jälkeen häipymässä sopimuksestaan?

Ja se on varmaa, ettei Eurospeedway tule ainakaan tilalle, koska:
Wenn die Dorna 3 Mio Dollar aufruft, müssen wir selber zur Bank gehen, da ist kein Staat, keine Gemeinde, nichts.
Tuo oli siis kun oli kyse MotoGP:stä, mutta silti pääpiirteissään homma on niin, että he joutuvat itse haalimaan kaiken rahan, koska mikään julkinen taho ei heitä tue. Ja laajennussuunnitelmissa on vasta edetty SBK-asteelle, kaikkein kovimmat sarjat on tarkoituksena vasta kymmenien vuosien tähtäimellä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Nyrren ongelmat jatkuvat: "the latest news that the Rhineland Palatinate regional government is seeking to evict the current tenants after arbitration failed to find any solutions."

Ei välttämättä kovin montaa vuotta enää nähdä Nyrreä kalenterissa.
Vanha Nyrre on vain legendaarinen ja tämä uusi ei ole edes sitä. Ihan kiva, jos jatkossa ajetaan vain Hockella. Ei sielläkään häävi rata ole, mutta näistä kahdesta tekeleestä onnistuneempi kuitenkin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vanha Nyrre on vain legendaarinen ja tämä uusi ei ole edes sitä. Ihan kiva, jos jatkossa ajetaan vain Hockella. Ei sielläkään häävi rata ole, mutta näistä kahdesta tekeleestä onnistuneempi kuitenkin.
En minä nyt noinkaan sanoisi. Onhan se melko mielenkiintoinen ja suht hyviä mutkia tarjoava rata. Hocke ei tällä hetkellä tarjoa mitään näistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En minä nyt noinkaan sanoisi. Onhan se melko mielenkiintoinen ja suht hyviä mutkia tarjoava rata. Hocke ei tällä hetkellä tarjoa mitään näistä.
Uusi Nyrre on varmaan ihan jees ajettava moderniksi radaksi, mutta mitenkään erityisen hyvää kisailua se ei tarjoa. Toki Veedol-shikaanista Mercedes Arenan loppuun ihan hyviäkin kaksinkamppailuja nähdään (ja erityisesti muissa sarjoissa). Sade tietysti elävöittää actionia kohtuu usein.

Hockenheimilla tapahtuu enemmän. Oikeastaan koko uusi osuus tarjoaa kaksinkamppailuja, kuivallakin. Siellä ei ole vielä Pirelli/DRS-kisaa edes nähty, joten kovin tuore vertailu ei ole tasapuolista. Hockenheim on profiililtaan paperilla tylsempi ja kliinisempi (ja lättänämpi), mutta kisat ovat siellä Nürburgringiä kiinnostavampia.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
En minä nyt noinkaan sanoisi. Onhan se melko mielenkiintoinen ja suht hyviä mutkia tarjoava rata. Hocke ei tällä hetkellä tarjoa mitään näistä.
Hockessa voidaan ajaa puolikierrosta ~yhtä mittaa rintarinnan F1:llä. Se on aika iso plussa minulle. En muista viimeisen 10 vuoden ajalta mitään erityistä Nurburgringin kisoista. Hockesta tulee heti mieleen tiukat kamppailut ja ohitukset siellä takaosalla rataa. Tasamaalle rakennettu rata ei tietty mitenkään voi olla yhtä mielenkiintoinen ajettava kuin Nurburgring.

Nurburgringillä tietty plussaa siitä, että osalla rataa on edelleen hiekkaturva-alueet ja nurtsia. Ykkössektori on taidettu pilata asvaltilla. Sinällään vähän erikoista, että nimenomaan hitaalle osalle on pitänyt laittaa asvaltit, mutta sehän on rakennettu jälkikäteen(?).
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Vanha Nyrre on vain legendaarinen ja tämä uusi ei ole edes sitä. Ihan kiva, jos jatkossa ajetaan vain Hockella. Ei sielläkään häävi rata ole, mutta näistä kahdesta tekeleestä onnistuneempi kuitenkin.
Eikös Hockekin ole aika pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. Jokunen vuosi sitten huhuttiin että ajetaan vaan Nurrella. Tippuvatko molemmat? Vai ovatko nuo jo taakse jäänyttä elämää?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eikös Hockekin ole aika pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. Jokunen vuosi sitten huhuttiin että ajetaan vaan Nurrella. Tippuvatko molemmat? Vai ovatko nuo jo taakse jäänyttä elämää?
Wikipedian mukaan: "Ongoing deficits of the Formula One races, amounting to up to 5.3 million Euro per race that had to be covered by the local communities, made it likely the contract between the Hockenheimring and Formula One Management would not be extended after the Grand Prix of 2010. However, in October 2009 the contract for the circuit to hold the German GP was extended to 2018, with the FOA agreeing to cover any losses the event incurs."

Lienee Saksa kuitenkin sen verran tärkeä markkina-alue, että ainakin toinen rata pysyy kalenterissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Wikipedian mukaan: "Ongoing deficits of the Formula One races, amounting to up to 5.3 million Euro per race that had to be covered by the local communities, made it likely the contract between the Hockenheimring and Formula One Management would not be extended after the Grand Prix of 2010. However, in October 2009 the contract for the circuit to hold the German GP was extended to 2018, with the FOA agreeing to cover any losses the event incurs."

Lienee Saksa kuitenkin sen verran tärkeä markkina-alue, että ainakin toinen rata pysyy kalenterissa.
FOA, Formula One Administration, eli Bernie kuittaa tappiot. Aika hyvä diili. Halvalla on Bernie myynyt verrattuna moniin muihin ja vielä lupaa sponssata, jos ei siltikään ole talous tasapainossa. Tosin, onhan nuo kisanjärjestämisoikeudet olleetkin melko kovassa hinnassa - ylihintaisia itsenäiselle kisajärjestäjälle.
 
Ylös