F1-uutisia 2012

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Rubens Barrichello on paljastanut, että Ferrari “uhkasi” häntä Itävallan osakilpailussa 2002. Barrichello ei kerro minkälaisesta uhkauksesta oli tarkalleen kyse, mutta vaikuttaa vihjaavan, että pelissä oli hänen uransa.

Kyseinen osakilpailu muistetaan siitä, että silloinen Ferrari-pomo Jean Todt antoi määräyksen Barrichellolle päästää Michael Schumacher ohi viimeisellä kierroksella.

- Se oli kahdeksan kierrosta sotaa. On hyvin epätavallista, että menetän malttini, mutta tällöin kiljuin radiossa. Painoin eteenpäin loppuun asti sanoen, että en päästä häntä ohi, Barrichello sanoi brasilialaiselle Globo Esportelle.

- Sitten he sanoivat jotakin paljon yleisempää. En voi kertoa mitä sanottiin, mutta se oli uhkauksen muodossa ja sai minut ajattelemään uudelleen elämääni, sillä minulle ajaminen oli niin upeaa, brassi kuvailee epämääräisesti.
http://www.suomif1.com/2012/05/barrichellolta-hyytava-ferrari-paljastus-se-oli-uhkauksen-muodossa/
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuo Itävalta 2002 -episodi täytyy vielä asettaa kunnolla kontekstiinsa. 2001 samalla radalla Barrichello antoi Schumille tietä, tuolloin ei kuitenkaan menettänyt voittoa vaan kyseessä oli podium-sijoitus. Tuolloin Barrichellolle nimenomaan luvattiin Jean Todtin ja tallin toimesta, että jos kyseessä olisi ollut tai tulisi olemaan voitto, hänen EI olisi tarvinnut tai tarvitsisi antaa Schumille tietä. No, Ferrari söi sanansa heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, vieläpä samalla radalla. Tämä on kuvottavaa epäurheiljamaisuutta ja talli on näissä kunnostautunut sittemminkin.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Tassa linkki Hamiltonin aika-ajon hylkayksen syihin.

Vaikea kasittaa miten McLaren meni mokaamaan tankkauksen. Totesivat vaan etta mekaanikko oli tankannut sen maaran minka oli tankannut.

EDIT: Kevennyksena laitetaan nyt et ekassa neljassa kisassa McLarenin vasemman takarenkaan vaihtamisesta vastuussa ollut mekaanikko siirtyi Barcelonassa bensapumpun aareen ;-)
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Huhuja budjettikatosta ensi kaudelle. Kymmenen tiimiä olisi tämän kannalla, ja kaiketi vain Red Bull -rahoitteiset tallit haraisivat vastaan. Enemmistö pystyy kuitenkin jyräämään säännön läpi muiden vastustuksesta huolimatta. Tällä kertaa kulukatto kirjattaisiin sääntöihin FOTA:n sopimuksen sijaan, mutta ongelmana lienee edelleen sen valvonta.

Mainittiinpa tuolla myös Mad Maxin vanha budjettikatto, ja että yhdeksän tallia olisi tämänkin kannalla. Joukosta puuttunee RB-tallien lisäksi Ferrari. Tämän mukaan käytössä olisi vuosittain vaivaiset 170 000 000€, joka sitten vuosien mittaan vähentyisi sataan miltsiin. Kaiketi vain 4-5 suurinta tiimiä törsää tällä hetkellä tuota budjettikattoa enemmän.

Ja asiasta kolmanteen. Sauber on antanut Monisha Kaltenbornille kolmasosan tallistaan. Peterillä tulee ensi vuonna seitsemänkymppiä mittariin, joten "sukupolvenvaihdos" on näköpiirissä, vähän niinkuin Williamsilla on jo tapahtunut. Eipä mitään, hyvä että perinteikkäät tiimit näyttäisivät pysyvän mukana, vaikka perustajat pikkuhiljaa siirtyvätkin eläkkeelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huhuja budjettikatosta ensi kaudelle. Kymmenen tiimiä olisi tämän kannalla, ja kaiketi vain Red Bull -rahoitteiset tallit haraisivat vastaan. Enemmistö pystyy kuitenkin jyräämään säännön läpi muiden vastustuksesta huolimatta. Tällä kertaa kulukatto kirjattaisiin sääntöihin FOTA:n sopimuksen sijaan, mutta ongelmana lienee edelleen sen valvonta.
Tiimit eivät odotetusti kyenneet hoitamaan asiaa keskenään, joten FIA tarvitaan kuitenkin hoitamaan homma. Valvonta on järjestelykysymys, mutta nyt sen ainakin hoitaa ulkopuolinen taho.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tiimit eivät odotetusti kyenneet hoitamaan asiaa keskenään, joten FIA tarvitaan kuitenkin hoitamaan homma. Valvonta on järjestelykysymys, mutta nyt sen ainakin hoitaa ulkopuolinen taho.
Ei ollenkaan ihmeellistä vaan ihan odotettua. Tallien sijoituksista määräytyvät palkintorahat ovat huomattavat. Niille talleille, mitkä ovat perinteisesti kuuluneet muutaman kärkitallin joukkkoon on tasainen kilpailu suurempi rasite kuin suuremmat kulut joilla menestys on lähes varmaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Pirelli julkisti seuraavien kisojen seokset

Kanadassa talleille tarjotaan superpehmeä ja pehmeä seos. Valenciassa ajettavassa Euroopan GP:ssä käytössä ovat pehmeä ja keskikova seos, kun taas Britannian Silverstonessa talleille tarjotaan kova ja pehmeä vaihtoehto.
Kanadassa on jällleen melkoinen lotto kuten viime kisa, superpehmeet ei tule kestämään montakaan kierrosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Viime vuonna ennätyspitkässä kilpailussa sade haittasi vertailua. Eivät varmaan kyllä kestä kovin kauan. Barcelonassa renkaat olivat kuin vanhojen Goodyearin aikojen pehmeiden renkaiden tasolla.

Sen enempää off-topicia en ala puhumaan. Monacossa saattaa tulla kauden kuudes eri voittaja ja pian onkin jo harjoitukset torstaista johtuen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Budjettisoppaa hämmennetään tänään Monacossa. Mausteina keitoksessa FIA:n rooli kulujen valvonnassa, muutokset testaussääntöihin, vuoden 2014 turbokoneet ja "halvemmat" säännöt. Keittäjinä tallipäälliköt, Jean Todt ja Bernie. Mitä useampi kokki, sen parempi soppa.

Martin Whitmarsh sanoi:
"There is no one to my knowledge who has quoted prices, but I suspect the majority of the grid would not be able to afford $20-25 million," he said "So I think we have to work hard with the FIA and the manufacturers.
Minkäs verran nuo nykymotit talleille maksaa? Jotain 10 miljoonan paikkeilla? Tuo Whitmarshin heittämä hinta lienee about puolet HRT:n budjetista. Paljon kauniita puheita kulujen suitsimisesta ja tiukasta gridistä, mutta ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu yksityistallien kilpailukyvyn parantamiseksi, niin kaikki tuo on pelkkää käsien heiluttelua. Ja jos nyt kusevat tuon uuden Concordenkin suurten tallien pussiin, niin siinähän sitä taas ollaan. Muutaman vuoden päästä ihmetellään, kun väki alkaa lähtöruudukossa vähentyä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Budjettisoppaa hämmennetään tänään Monacossa. Mausteina keitoksessa FIA:n rooli kulujen valvonnassa, muutokset testaussääntöihin, vuoden 2014 turbokoneet ja "halvemmat" säännöt. Keittäjinä tallipäälliköt, Jean Todt ja Bernie. Mitä useampi kokki, sen parempi soppa.



Minkäs verran nuo nykymotit talleille maksaa? Jotain 10 miljoonan paikkeilla? Tuo Whitmarshin heittämä hinta lienee about puolet HRT:n budjetista. Paljon kauniita puheita kulujen suitsimisesta ja tiukasta gridistä, mutta ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu yksityistallien kilpailukyvyn parantamiseksi, niin kaikki tuo on pelkkää käsien heiluttelua. Ja jos nyt kusevat tuon uuden Concordenkin suurten tallien pussiin, niin siinähän sitä taas ollaan. Muutaman vuoden päästä ihmetellään, kun väki alkaa lähtöruudukossa vähentyä.
Taitaa olla rahanahneudesta kyse.
 
Ylös