F1-uutisia 2012

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ja enemmän tai vähemmän sen avulla saavutettiin Monacossa voitto. Ei hyvä. Laittoman systeemin kanssa saavutettu voitto pitäisi minusta mitätöidä. Tai ainakin jonkinlainen rangaistus antaa. Tosin FIA:kin voisi näitä vähän rivakammin katella eikä viikko kilpailun jälkeen sanoa että joo oli laiton.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ja enemmän tai vähemmän sen avulla saavutettiin Monacossa voitto. Ei hyvä. Laittoman systeemin kanssa saavutettu voitto pitäisi minusta mitätöidä. Tai ainakin jonkinlainen rangaistus antaa. Tosin FIA:kin voisi näitä vähän rivakammin katella eikä viikko kilpailun jälkeen sanoa että joo oli laiton.
Ei voi, kun se oli silloisen tulkinnan mukaan sallittu. Jos se olisi ollut silloin jo kiellettyä, niin sitten voisi hylätä.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ei voi, kun se oli silloisen tulkinnan mukaan sallittu. Jos se olisi ollut silloin jo kiellettyä, niin sitten voisi hylätä.
Näin toki, ei sitä hylätä voi tietenkään koska se sillon tosiaan lailliseksi katsottiin, mutta onhan tämä nyt aivan täysi vitsi taas.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja enemmän tai vähemmän sen avulla saavutettiin Monacossa voitto. Ei hyvä. Laittoman systeemin kanssa saavutettu voitto pitäisi minusta mitätöidä. Tai ainakin jonkinlainen rangaistus antaa. Tosin FIA:kin voisi näitä vähän rivakammin katella eikä viikko kilpailun jälkeen sanoa että joo oli laiton.
Systeemi ei ole laiton jos se läpäisee katsastuksen ja protestit. Uutisen mukaan kyse on sääntötulkinnan päivittämisestä, eli auto oli laillinen muttei ole sitä enään. Näinköhän siellä taas pedataan kärkisijaa Ferrarille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Systeemi ei ole laiton jos se läpäisee katsastuksen ja protestit. Uutisen mukaan kyse on sääntötulkinnan päivittämisestä, eli auto oli laillinen muttei ole sitä enään. Näinköhän siellä taas pedataan kärkisijaa Ferrarille?
Ferrari on saanut ihan saman kohtelun pohjan ja etusiiven kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ongelma on se, että FIA aikaisemmin kaudella sanoi systeemin olevan laillinen.
Charlie Whiting ei voi määrittää, onko järjestelmä laillinen vai ei. Sen voi tehdä vain kilpailun katsastus. Whiting voi muuttaa omaa tulkintaansa, mutta halutessaan RBR voisi haastaa Whitingin tulkinnan tuomalla vanhan pohjan kisaan. Whitingin tehtävän voisi tiivistää niin, että hän pyrkii vastaamaan siitä, että säännön kirjain vastaa tarkoitusta.

Tiedetään. Charlie Whiting on täysi vitsi.
Täysi vitsi tässä on se, että sama prosessi käydään läpi muutaman kerran kaudessa, mutta fanit eivät silti kykene sisäistämään sitä. Sille, että Whitingilla ei ole valtaa sekä kirjoittaa sääntöjä että päättää autojen sääntöjenmukaisuudesta on oikein hyvä syy, samoin tulkintojen tarkistuksille. Tässä tapauksessa RBR:n tulkintaa hyödyntämällä saisi aikaan hirviöpohjia, ja niiden estäminen taas kuuluu Whitingin tehtäviin.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tiedetään. Charlie Whiting on täysi vitsi.
Täysi vitsi tässä on se, että sama prosessi käydään läpi muutaman kerran kaudessa, mutta fanit eivät silti kykene sisäistämään sitä.
Korjataan: FIA on täysi vitsi.

Miten tämä ihan oikeasti voi mennä läpi (lähde: Scarbsin katsaus sääntöihin asiassa)?
ScarbsF1 blog sanoi:
It appears Red Bull feel that the rules do not explicitly say that enclosed hoes are not allowed in this area. Presumably because enclosed holes are only explicitly allowed in the front of the floor, the rule implies that they are not allowed in other areas. So with no explicit ban on enclosed in this outer 50cm of floor Red Bull feel justified to do so. The new Technical Directive has clarified this to explicitly ban enclosed opening in any area of the floor other than the aforementioned area.
FIA:n kisatuomaristot ei ole uskaltaneet puuttua, vaikka Red Bullin kikkailu oli noin naurettava. Reiät pohjassa oli kielletty implisiittisesti, koska ne oli eksplisiittisesti sallittu vain mainituissa paikoissa. Red Bull tulkitsi, että eksplisiittisen sallimisen ohella reikiä muka saa laittaa minne itse haluaa. Ja tämä menee kisoissa läpi :nope:

Sehän on selvä, ettei Red Bullilta voida pisteitä viedä. Sääntöjen vastaista osaa ei mitenkään piiloteltu FIA:lta ja se kelpasi kolmesti. Kyllä tallin pitää voida luottaa siihen, että tarkastuksesta läpi mennyt auto on sääntöjen mukainen. Tilanne olisi eri, jos läpimeno sisältäisi jotain kikkailua Red Bullin puolelta. Ei sitä pohjalevyä voitu enää ensiesiintymisen jälkeen julistaa kielletyksi ja hylätä, kun se kerran oli jo hyväksytty.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Sehän on selvä, ettei Red Bullilta voida pisteitä viedä. Sääntöjen vastaista osaa ei mitenkään piiloteltu FIA:lta ja se kelpasi kolmesti. Kyllä tallin pitää voida luottaa siihen, että tarkastuksesta läpi mennyt auto on sääntöjen mukainen. Tilanne olisi eri, jos läpimeno sisältäisi jotain kikkailua Red Bullin puolelta. Ei sitä pohjalevyä voitu enää ensiesiintymisen jälkeen julistaa kielletyksi ja hylätä, kun se kerran oli jo hyväksytty.
Tulee mieleen Ferrarin kuuluisa ilmanohjain kaudelta 1999, jota ei myöskään oltu FIAlta piiloteltu ja joka oli myöskin mennyt tarkastuksista läpi pari kertaa siihen asti, kunnes McLaren keksi aiheesta itkeä. Erona toki Red Bulliin tapaukseen se että tapauksesta tehtiin täysi farssi viemällä ensin kaksoisvoitosta saadut pisteet ja mustamaalamalla Ferraria minkä kerettiin kunnes pisteet yllättäen päätettiinkin palauttaa.

Nykyisinhän tallit saavat avoimesti huijata ja pitää pisteet ja niiden turvin saadut mestaruudet, kunhan vain muiden tiimien kyllästyttyä FIAn kehoituksesta vain vaihtavat muille mieluisammat osat.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tulee mieleen Ferrarin kuuluisa ilmanohjain kaudelta 1999, jota ei myöskään oltu FIAlta piiloteltu ja joka oli myöskin mennyt tarkastuksista läpi pari kertaa siihen asti, kunnes McLaren keksi aiheesta itkeä. Erona toki Red Bulliin tapaukseen se että tapauksesta tehtiin täysi farssi viemällä ensin kaksoisvoitosta saadut pisteet ja mustamaalamalla Ferraria minkä kerettiin kunnes pisteet yllättäen päätettiinkin palauttaa.
Muistelisin, että Ferraria huomautettiin niistä ohjaimista jo ennen tuota varsinaista hässäkkää. Sinänsä FIA:n lopullinen tulkinta se suurin farssi koko asiassa oli.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Muistelisin, että Ferraria huomautettiin niistä ohjaimista jo ennen tuota varsinaista hässäkkää. Sinänsä FIA:n lopullinen tulkinta se suurin farssi koko asiassa oli.
Nyrrellä olivat ekaa kertaa käytössä ja syynissä. Ei huomaituksia. Sitten seuraavassa kilpailussa tuli Dennisin jengille tarve alkaa itkemään, kun Schumin palattua ottivat kaksoisvoiton. Oli aiemminkin tuona viikonlopuna tutkittu, mutta ei ollut mitään huomautettavaa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Nyrrellä olivat ekaa kertaa käytössä ja syynissä. Ei huomaituksia. Sitten seuraavassa kilpailussa tuli Dennisin jengille tarve alkaa itkemään, kun Schumin palattua ottivat kaksoisvoiton. Oli aiemminkin tuona viikonlopuna tutkittu, mutta ei ollut mitään huomautettavaa.
Suurin vitsihän tuossa oli se FIAn tulkinta. Joku mitta oli xmm +/- 2mm tms. No Ferkulla oli + tai - 4mm. FIA:n tulkinnan mukaan tuohon 2mm toleranssiin piti laskea päälle toiset 2mm.

Ja huom; en muista noita mittayksiköitä enää tarkkaan, vain sen, että Ferrarilla oli yli toleranssin ja FIA päätti antaa toleransille toleranssin. Olisivat ennemmin sanoneet, että on tutkittu jo tänä viikonloppuna ja ne kelpasivat ja lyöneet nuijan pöytään. Eihän tuossa Macin tai Ferrarin toiminnassa ollut mitään outoa; tuon hintaluokan urheilubisneksessä koitetaan mennä ihan äärirajoille, jolloin voi joskus tulla pieni mittavirhekin. Ja taas MacLaren ymmärrettävästi ilmoittaa, jos epäilee toisen tekevän vilppiä. FIA tuossa oli ainoa pelle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miten tämä ihan oikeasti voi mennä läpi (lähde: Scarbsin katsaus sääntöihin asiassa)?
Alkuperäinen tulkinta oli yhdenmukainen sen kanssa, miten F1:ssä sääntöjä yleensä tulkitaan. Ts. ei ole mitään "implisiittisesti kiellettyä" tai sääntöjen hengen vastaista, vaan jokin on joko kirjaimellisesti kielletty tai sitten se on sallittu.

En tiedä, kuka uuno on saanut päähänsä ja vielä saanut mediassa esittää kantansa, että RBR voitaisiin takautuvasti hylätä pohjansa takia. Mahdotonta on se.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Alkuperäinen tulkinta oli yhdenmukainen sen kanssa, miten F1:ssä sääntöjä yleensä tulkitaan. Ts. ei ole mitään "implisiittisesti kiellettyä" tai sääntöjen hengen vastaista, vaan jokin on joko kirjaimellisesti kielletty tai sitten se on sallittu.
Heh... Jos säännöissä erikseen listataan, missä reikiä saa olla, ei se mikään loogisen ajattelun riemuvoitto ole tulkita, että reikiä saa olla erikseen listattujen paikkojen lisäksi ihan missä tahansa muuallakin. Näemmä menee läpi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Heh... Jos säännöissä erikseen listataan, missä reikiä saa olla, ei se mikään loogisen ajattelun riemuvoitto ole tulkita, että reikiä saa olla erikseen listattujen paikkojen lisäksi ihan missä tahansa muuallakin. Näemmä menee läpi.
Ei kai se kenellekään ole epäselvää, mitä on tarkoitettu. Pointti jota olen kovasti yrittänyt tässä tuoda esiin on kuitenkin se, että Whiting joutuu lukemaan sääntöpumaskaa kuin lakitekstiä. Talli voi halutessaan riitauttaa FIA:n tulkinnan, ja silloin implisiittisesti kielletyt ja muut hyvät selitykset eivät mene läpi.

Jos nyt jatkan vielä sen verran, että koko monimutkaiselta ja hölmöltä näyttävän kikkailun päätarkoitus on varmistaa, että tallit voivat luottaa FIA:n puolueettomuuteen. Kun sääntöjen kirjoittamisesta, valvomisesta ja riitojen ratkomisesta vastaavat erillliset tahot, on melko harva valmis lähtemään barrikadeille sen tai tämän tallin suosimisväittein. Samalla toki menetetään huisin paljon reagoivuutta ja tervettä järkeä tai logiikkaa tai miksi ikinä mahdollisuutta soveltaa tarpeen tullen tahtookaan nimittää. Nykyisellä järjestelmällä on silti saatu vakautettua jotain, mikä vielä kolmisen vuosikymmentä sitten oli täysi farssi.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pointti jota olen kovasti yrittänyt tässä tuoda esiin on kuitenkin se, että Whiting joutuu lukemaan sääntöpumaskaa kuin lakitekstiä. Talli voi halutessaan riitauttaa FIA:n tulkinnan, ja silloin implisiittisesti kielletyt ja muut hyvät selitykset eivät mene läpi.
Pointti menisi paremmin perille, jos selittäisit miten mielestäsi tuo lakitekstinä lukeminen muuttaa tilannetta? Jos laki sanoo, ettei öljyä saa kipata luontoon ja se pitää viedä kaatikselle, öljyn saa kaataa esim. parkkipaikalle tai muulle rakennetulle paikalle. Vai mitenkä? :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pointti menisi paremmin perille, jos selittäisit miten mielestäsi tuo lakitekstinä lukeminen muuttaa tilannetta? Jos laki sanoo, ettei öljyä saa kipata luontoon ja se pitää viedä kaatikselle, öljyn saa kaataa esim. parkkipaikalle tai muulle rakennetulle paikalle. Vai mitenkä? :D
Vertauksestasi päätellen et ole täysin perillä siitä, mistä oli kyse. F1-säännöissä on erikseen määritelty, mikä reikä on ja RBR kiersi tätä määritelmää asettamalla varjolevyn reiän päälle. Vertaustasi käyttäen parkkipaikalle on nakattu jotain, mikä on luonnolle vahingollista, mutta mitä laki ei silti velvoita viemään kaatopaikalle.
 
Ylös