Neste Oil Rally Finland 2012

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Totta tosiaan, Leustu 'väärään suuntaan' - onko ajettu koskaan noin päin?
Surkeekin poikkeavaan suuntaan ja Mynnilä 80-luvun hengessä.
Tulipas lisää suunniteltavaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Latvalahan tuossa VM:ssä totesi, että nyky wrc-autoa ei niinkään saa hypyissä rikki, vaan voi sotkea oman rytmin ylipitkällä loikalla. Niinhän Novikovillekin kävi Leustussa. Olikohan, että uhosi huollossa muille kuskeille, että ajaa seuraavalla ajokerralla Visalan nostamatta. Jostain jäänyt muistikuva, että vauhtia oli 120 km/h, kun veti sen tuon ison loikan. En ole satavarma. Itsehän näin sen paikanpäältä. :eek!:

e: Totta turiset ettelbruck. Liian paljon hyviä paikkoja, varsinkin Lauantaina, että kerkeisi jokapaikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tänään tuli sitten tämä Tuulilasin Neste Ralli opas postissa. Sen mitä olen tähän mennessä pikaisesti selaillut ja muutaman jutun lueskellut, niin jo Moottori-lehdestä saatu käsitys senkun vahvistuu. Kaikissa jutuissa annetaan varsin vahvasti ymmärtää, että pätkien varteen merkitään erikseen sallitut katselualueet (lue: karsinat) ja kaikki muut paikat niiden erikseen sallittujen paikkojen ulkopuolella ovat sitten kiellettyjä katselualueita.
Johtopäätös tästä on sitten se ettei tänäkään vuonna tarvitse vaivautua sinne pätkän varteen tuota pöhöttynyttä kisaorganisaatiota sponsoroimaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Johtopäätös tästä on sitten se ettei tänäkään vuonna tarvitse vaivautua sinne pätkän varteen tuota pöhöttynyttä kisaorganisaatiota sponsoroimaan.
Tuotahan se on vuodesta toiseen. Toki hienoa, ettei ralli päädy otsikoihin yliajettujen katsojien vuoksi, mutta jotain rajaa tuossa holhoamisessa saisi kuitenkin olla.

Itse en todennäköisesti viitsi vaivautua kuin Killerille muiden urbaani-urpojen seuraksi. Laajavuoren pätkää vaan ei olisi tarvinnit tuon rinkulan tieltä pois pudottaa.. :wall:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ouninpohja 1 ja 2 tänä vuonna. Järkkäriksi niinkuin joka vuosi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tänään tuli sitten tämä Tuulilasin Neste Ralli opas postissa. Sen mitä olen tähän mennessä pikaisesti selaillut ja muutaman jutun lueskellut, niin jo Moottori-lehdestä saatu käsitys senkun vahvistuu. Kaikissa jutuissa annetaan varsin vahvasti ymmärtää, että pätkien varteen merkitään erikseen sallitut katselualueet (lue: karsinat) ja kaikki muut paikat niiden erikseen sallittujen paikkojen ulkopuolella ovat sitten kiellettyjä katselualueita.
Johtopäätös tästä on sitten se ettei tänäkään vuonna tarvitse vaivautua sinne pätkän varteen tuota pöhöttynyttä kisaorganisaatiota sponsoroimaan.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kokonaan kiellettyjä katselualueita löytyy, mutta ei ne pelkät karsinat niitä sallittuja ole.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tänään tuli postin mukana Tuulilasin katsojaopas lahjalehtenä ja on pakko sanoa, että vertailtuani Tuulilasin ja Vauhdin Maailman katsojaoppaita olen tullut siihen tulokseen, että Vauhdin Maailman katsojaopas on selvästi parempi.

Vauhdin Maailman katsojaoppaassa on erikoiskokeiden varsille merkitty tuplasti enemmän katselualueita kuin Tuulilasin katsojaoppaassa ja Vauhdin Maailman katsojaoppaasta löytyy myös erinomainen Ouninpohjan esittely, jossa Harri Rovanperä kertoo miten mikäkin kohta pitää ajaa saavuttaakseen huippuajan.

Rovanperä veikkaa, että Ouninpohja ajetaan toisella kerralla alle 15 minuuttiin, mikä ei olisi yllättävää ainakaan sitä taustaa vasten, että osa Ouninpohjan teistä on nyt nopeampia kuin edellisellä kerralla, koska niitä on kunnostettu ja osa mutkista on oikaistu edellisen kerran jälkeen.

Aiemmassa viestissä kerroin jo EK-kartoista ja niin kuin veikkasin Tuulilasin katsojaoppaassa on huonommat EK-kartat, joten jos joku vielä miettii kumman katsojaoppaan ostaisi, niin ainakin minä suosittelen ostamaan Vauhdin Maailman katsojaoppaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tänään tuli postin mukana Tuulilasin katsojaopas lahjalehtenä ja on pakko sanoa, että vertailtuani Tuulilasin ja Vauhdin Maailman katsojaoppaita olen tullut siihen tulokseen, että Vauhdin Maailman katsojaopas on selvästi parempi.

[--]

Aiemmassa viestissä kerroin jo EK-kartoista ja niin kuin veikkasin Tuulilasin katsojaoppaassa on huonommat EK-kartat, joten jos joku vielä miettii kumman katsojaoppaan ostaisi, niin ainakin minä suosittelen ostamaan Vauhdin Maailman katsojaoppaan.
Eikös VM ole ollut iät ja ajat se "virallinen" katsojaopas, joten ei liene ihme jos siinä on paremmat tiedot? Tai siis virallinen ilmankin lainausmerkkejä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kokonaan kiellettyjä katselualueita löytyy, mutta ei ne pelkät karsinat niitä sallittuja ole.
Totta kai on alueita, jotka ovat jo ihan oman turvallisuudenkin vuoksi (ei sitten koske ulkomaisia akkreditoituja kuvaajia, joilla on AKK:n/FIA:n antamat vastamagneettiset, ralliautoa voimakkaasti hylkivät, Photo-/Press-liivit päällä) off limits. Myöskään tietenkään kenenkään pihapiiriin ei parane installoida itseään ilman nimenomaista lupaa talonhaltijalta. Mutta tuossa katsojaoppaassa sanotaan ihan selekeellä suomenkielellä jotta "Rallin seuraaminen on sallittu vain merkityillä katselualueilla".
Samoin ek:lla tallustelu on kielletty 1h ennnen ensimmäisen kilpailijan lähtöä...
Ennen wanhaan pätkää pitkin sai kulkea niin kauan kunnes tuli ns. turva-auto ennen nolla-autoja. Turva-auto ei tuolloin todellakaan tullut 60-90 minuuttia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöä - hyvä jos edes 30 minuuttia.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Totta kai on alueita, jotka ovat jo ihan oman turvallisuudenkin vuoksi (ei sitten koske ulkomaisia akkreditoituja kuvaajia, joilla on AKK:n/FIA:n antamat vastamagneettiset, ralliautoa voimakkaasti hylkivät, Photo-/Press-liivit päällä) off limits. Myöskään tietenkään kenenkään pihapiiriin ei parane installoida itseään ilman nimenomaista lupaa talonhaltijalta. Mutta tuossa katsojaoppaassa sanotaan ihan selekeellä suomenkielellä jotta "Rallin seuraaminen on sallittu vain merkityillä katselualueilla".
Samoin ek:lla tallustelu on kielletty 1h ennnen ensimmäisen kilpailijan lähtöä...
Ennen wanhaan pätkää pitkin sai kulkea niin kauan kunnes tuli ns. turva-auto ennen nolla-autoja. Turva-auto ei tuolloin todellakaan tullut 60-90 minuuttia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöä - hyvä jos edes 30 minuuttia.
Viimevuosina tuo on ollut aika pitkälti pätkäkohtaista missä on saanut katsella ja missä ei. Ainakin viimevuonna Lahden suunnan pätkillä, ja oikeastaan melkein kaikkialla muuallakin sai suhteellisen hyvin ihan maalaisjärkeä käyttäen valita katselupaikkansa.

Eri asia on tietysti jos suuntaa johonkin yleisörysä-kohteeseen tyyliin kakaristo, keltainen talo, urrian hyppy jne. Näissä voinee kontrolli olla kireämpää koska väkeä on kuin pipoa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tänään tuli postin mukana Tuulilasin katsojaopas lahjalehtenä ja on pakko sanoa, että vertailtuani Tuulilasin ja Vauhdin Maailman katsojaoppaita olen tullut siihen tulokseen, että Vauhdin Maailman katsojaopas on selvästi parempi.

Vauhdin Maailman katsojaoppaassa on erikoiskokeiden varsille merkitty tuplasti enemmän katselualueita kuin Tuulilasin katsojaoppaassa ja Vauhdin Maailman katsojaoppaasta löytyy myös erinomainen Ouninpohjan esittely, jossa Harri Rovanperä kertoo miten mikäkin kohta pitää ajaa saavuttaakseen huippuajan.

Rovanperä veikkaa, että Ouninpohja ajetaan toisella kerralla alle 15 minuuttiin, mikä ei olisi yllättävää ainakaan sitä taustaa vasten, että osa Ouninpohjan teistä on nyt nopeampia kuin edellisellä kerralla, koska niitä on kunnostettu ja osa mutkista on oikaistu edellisen kerran jälkeen.

Aiemmassa viestissä kerroin jo EK-kartoista ja niin kuin veikkasin Tuulilasin katsojaoppaassa on huonommat EK-kartat, joten jos joku vielä miettii kumman katsojaoppaan ostaisi, niin ainakin minä suosittelen ostamaan Vauhdin Maailman katsojaoppaan.
Eikös VM ole ollut iät ja ajat se "virallinen" katsojaopas, joten ei liene ihme jos siinä on paremmat tiedot? Tai siis virallinen ilmankin lainausmerkkejä?
Tuulilasin opas on tänä vuonna se virallinen opas. Seppo Harjanteen pitämässä jaksopäällikkökoulutuksessa nimenomaan painotettiin sitä, että VM:n oppaan pysäköinti- ja katselualueet on vedetty mutulla koska mitään virallista julkaisua noista alueista ei ole mennyt kuin tuulilasin oppaaseen.

Jos yleisö vetoaa siihen, että VM:n oppaassa kerrottiin kyseisellä alueella olevan katselualueen mutta virallisessa sitä ei kuitenkaan ole, silloin siinä ei ole katselumahdollisuutta. Sama koskee pysäköintiä.

Toki VM:n tekijäporukalla on varmasti sisäpiirinkin tietoa ja vanhaa kokemusta kisakuvioista, joten ihan metsässä nuo tuskin kuitenkaan ovat. VM:n aiemmat viralliset rallioppaat olivat suht perusteelliset, joten samalla ammattitaidolla tuokin on tehty.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Totta kai on alueita, jotka ovat jo ihan oman turvallisuudenkin vuoksi (ei sitten koske ulkomaisia akkreditoituja kuvaajia, joilla on AKK:n/FIA:n antamat vastamagneettiset, ralliautoa voimakkaasti hylkivät, Photo-/Press-liivit päällä) off limits. Myöskään tietenkään kenenkään pihapiiriin ei parane installoida itseään ilman nimenomaista lupaa talonhaltijalta. Mutta tuossa katsojaoppaassa sanotaan ihan selekeellä suomenkielellä jotta "Rallin seuraaminen on sallittu vain merkityillä katselualueilla".
Samoin ek:lla tallustelu on kielletty 1h ennnen ensimmäisen kilpailijan lähtöä...
Ennen wanhaan pätkää pitkin sai kulkea niin kauan kunnes tuli ns. turva-auto ennen nolla-autoja. Turva-auto ei tuolloin todellakaan tullut 60-90 minuuttia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöä - hyvä jos edes 30 minuuttia.
Viimevuosina tuo on ollut aika pitkälti pätkäkohtaista missä on saanut katsella ja missä ei. Ainakin viimevuonna Lahden suunnan pätkillä, ja oikeastaan melkein kaikkialla muuallakin sai suhteellisen hyvin ihan maalaisjärkeä käyttäen valita katselupaikkansa.

Eri asia on tietysti jos suuntaa johonkin yleisörysä-kohteeseen tyyliin kakaristo, keltainen talo, urrian hyppy jne. Näissä voinee kontrolli olla kireämpää koska väkeä on kuin pipoa.
Itse en ole järkkärinä kyörännyt porukkaa metsään kuin vasta siinä vaiheessa kun alkaa turva-autoa ja muuta pukata enemmässä määrin paikan ohi. Eli n. 30min ennen ensimmäistä autoa. Jos ei metsään ole raivattu kunnollista kulku-uraa, ei sinne ole mitään järkeä käskyttää porukkaakaan.

Jotkut vaan kävelevät rivissä keskellä tietä niin niitä joutuu vähän opastamaan, tyyliin: KÄVELKÄÄ TIEN SIVUSSA, ETTEHÄN TE MAANTIELLÄKÄÄN KÄVELE KOKO TIEN LEVEYDELTÄ. Ja englanninkieltä + käsimerkkejä käyttöön jos ulkomaalaisia.

Viime vuonnakin oli jo sama katselualuesysteemi käytössä ja silti esim. Leustussa sai katsella lähes missä vaan, kunhan ei mene mihinkään hypyn alastuloon tien varrelle, ojiin tai ulkomutkiin/tien pinnan alapuolisiin paikkoihin. Tai ylipäätään liian lähelle tietä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tuulilasin opas on tänä vuonna se virallinen opas. Seppo Harjanteen pitämässä jaksopäällikkökoulutuksessa nimenomaan painotettiin sitä, että VM:n oppaan pysäköinti- ja katselualueet on vedetty mutulla koska mitään virallista julkaisua noista alueista ei ole mennyt kuin tuulilasin oppaaseen.

Jos yleisö vetoaa siihen, että VM:n oppaassa kerrottiin kyseisellä alueella olevan katselualueen mutta virallisessa sitä ei kuitenkaan ole, silloin siinä ei ole katselumahdollisuutta. Sama koskee pysäköintiä.

Toki VM:n tekijäporukalla on varmasti sisäpiirinkin tietoa ja vanhaa kokemusta kisakuvioista, joten ihan metsässä nuo tuskin kuitenkaan ovat. VM:n aiemmat viralliset rallioppaat olivat suht perusteelliset, joten samalla ammattitaidolla tuokin on tehty.
Vauhdin Maailman tekijöillä on kyllä sen verran ammattitaitoa, että eivät he katsojaoppaassa väitä katsojalueita olevan sellaisilla paikoilla missä rallia ei saa katsoa.

Vauhdin Maailman katsojaoppaassa myös sanotaan, että kilpailuviikonloppuna vallitsevien sääolosuhteiden takia tai muista järjestäjistä riippumattomista syistä johtuen katselualueisiin ja virallisiin P-alueisiin saattaa tulla muutoksia ja täsmennyksiä, jotka voivat muuttaa tilannetta maastossa.

Virallisessa katsojaoppaassa ei ole merkitty EK-karttoihin kuin ainoastaan viralliset katselualueet ja niidenkin ulkopuolella saa kisaa katsoa kunhan pysyy poissa kielletyiltä katselualueilta, joten pelkästään sillä perusteella, että aluetta ei ole virallisessa katsojaoppaassa merkitty katselualueeksi ei ihmisiä voi kieltää katsomasta kisaa kohdassa, jossa on selvästi nauhoilla merkitty katselualue.

Järjestäjillä ei ainakaan ole oikeutta estää katsomasta kisaa omalta pihalta käsin, jos EK sattuu kulkemaan pihan vierestä, koska piha on yksityisaluetta ja järjestysmiehillä ei ole oikeutta määrätä mitä ihminen tekee omalla pihallaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Järjestäjillä ei ainakaan ole oikeutta estää katsomasta kisaa omalta pihalta käsin, jos EK sattuu kulkemaan pihan vierestä, koska piha on yksityisaluetta ja järjestysmiehillä ei ole oikeutta määrätä mitä ihminen tekee omalla pihallaan.
Höpöhöpö. Järjestyksenvalvojalla on _velvollisuus_ huolehtia tapahtuman turvallisuudesta. Siinä ei paljon oranssin rajapyykin paikka paina, jos joku on selkeästi vaarallisella paikalla. Tosin olen melko varma, ettei tällaisia tapauksia kovin usein satu.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hirvosen paikka

Ohessa kuva vuoden 1981 Suurajoista, josta näkee missä sitä silloin oltiin. Jos olis toissavuonna ollut sama meininki, henki olisi mennyt.

Minä olen veljen kanssa tuossa kuvassa siinä notkon pohjalla juuri pahimmalla paikalla. Taidan olla tuo sinitakkinen...

Kaj-Erik Lindgrenin kuvassa hyppää Björn Waldegård Toyotalla.

Tuosta kisasta muistuu mieleen parhaiten Mikkolan Audi, joka iski tulta mennessään tuonne nyppylälle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vesala 1990

Kaj-Erik LIndgrenin kansioista toinen otos, jossa meikäläinen on joku kuvassa näkyvistä katsojista. Paikka on Vesalan erikoiskoe, ja kuvassa hyppää tuleva voittaja Carlos Sainz.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Järjestäjillä ei ainakaan ole oikeutta estää katsomasta kisaa omalta pihalta käsin, jos EK sattuu kulkemaan pihan vierestä, koska piha on yksityisaluetta ja järjestysmiehillä ei ole oikeutta määrätä mitä ihminen tekee omalla pihallaan.
Höpöhöpö. Järjestyksenvalvojalla on _velvollisuus_ huolehtia tapahtuman turvallisuudesta. Siinä ei paljon oranssin rajapyykin paikka paina, jos joku on selkeästi vaarallisella paikalla. Tosin olen melko varma, ettei tällaisia tapauksia kovin usein satu.
henkka_ok on oikeassa. Järjestyksenvalvojalla on velvollisuus ja ennenkaikkea vastuu siitä että turvallisuus on hoidettu riittävälle tasolle.

Jos talonomistaja seisoo pihallaan ulkokurvissa, saa seistä kunhan seisoo siiman takana. Siimat vedetään pihoihinkin suht kauaksi jos on vähänkään vaaraa, että auto sinne saattaa livetä (ulkokurvit lähinnä).
 
Ylös