Neste Oil Rally Finland 2012

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4732
Sijainti
Event horizon
Eihän suomen järkkäreitä fia määrää vaan suomen laki ja paikalliset viranomaiset. Yleisötilaisuuden järjestämiseen tarvitaan lupa poliisilta ja he kertoo monta järkkäriä tarvitaan. Voi koittaa ehdottaa että josko puolitetaan määrä edelliseen vuoteen verrattuna... Saattaa olla konstaapeli happaman näköinen...
Toki näin. Mutta pointti olikin siinä, että FIA antaa reunaehdot joiden puitteissa ratamestari suunnitelee ajettavan reitin. Ja jos reunaehdot muuttuvat nykyisestä oleellisesti kestävyyskilpailun suuntaan (ts. enemmän ek-kilometrejä per päivä, vähemmän huolto- yms. taukoja) niin silloin kisajärjestäjän on keksittävä jokin keino millä nämä uudet(kin) reunaehdot saadaan täytettyä.
Ja jos Todtin mieliteoilla on jotain painoarvoa, niin kilpailu eurooppalaisten rallien kesken sen kun kiristyy kun sitä kokonaismäärää ei voida oikeastaan nykyisestä enää kasvattaa (paine on varmaan vähentämisen suuntaan). Jossain vaiheessa NORF menettänee MM-arvonsa, joko yhden välivuoden ajaksi tai sitten pidemmäksikin aikaa.
Jos vaikka MM-kalenteri muokattaisiin sisältämään 12 kilpailua, niin voisin kuvitella jaon menevän jatkossa jotenkin niin että Euroopassa ajettaisiin neljä kisaa, Afrikassa yksi, Aasiassa kolme ja Amerikassa (E ja P) kolme ja vielä päälle yksi joko Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Aasian kisoista varmaan yksi tulisi ajettavaksi Dubain suunnalla, yksi tai kaksi Kiina-Korea-Japani suunnalla ja yksi joko Indonesian, Intian tai Etelä-Venäjän/Kazakstanin suunnalla. Euroopan kisoista on vaikea sanoa mitään, mutta voisin veikata Monten, Alsacen, Saksan ja "RACn" olevan listan kärkipäässä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Jos vaikka MM-kalenteri muokattaisiin sisältämään 12 kilpailua, niin voisin kuvitella jaon menevän jatkossa jotenkin niin että Euroopassa ajettaisiin neljä kisaa, Afrikassa yksi, Aasiassa kolme ja Amerikassa (E ja P) kolme ja vielä päälle yksi joko Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Aasian kisoista varmaan yksi tulisi ajettavaksi Dubain suunnalla, yksi tai kaksi Kiina-Korea-Japani suunnalla ja yksi joko Indonesian, Intian tai Etelä-Venäjän/Kazakstanin suunnalla. Euroopan kisoista on vaikea sanoa mitään, mutta voisin veikata Monten, Alsacen, Saksan ja "RACn" olevan listan kärkipäässä.
Rallikulttuuri on Euroopan ulkopuolella niin vähäistä, että tuollainen kalenteri olisi aika epärealistinen. Todtin visiotkin ovat myös hieman epärealistisia. Minun puolesta kaikki rallit saisivat olla Euroopassa ja vielä vaikka puolet Italiassa. No ehkä sarja olisi sitten EM-sarja, mutta mitä väliä? Fordille ralli on aina ollut Euroopan organisaation markkinointia arvatenkin Euroopan markkinoille ja myydäänkö noita Citroeneja paljonkin Euroopan ulkopuolella?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8226
Jos "RAC"-ralliin saadaan viivalle 30 autoa, niin mitä mieltä olisi ajaa puolet kalenterista maissa, joissa saataisiin viivalle se viisi autoa, aseella uhaten. Eikös niitä tiimien sääntöjä löysätty juuri äskettäin sen verran, ettei talli menetä MM-kelpoisuutta heti, jos jättää jonkun kaukomaan kisan väliin (en muista tarkkoja määriä). Kiertäminen maksaa, ja hyvä jos Euroopassa ajamiseen riittää budjettia. Tietty jos Jean-setä maksaa kiertueet omasta lompakostaan niin antaa palaa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
367
Sijainti
Vantaa
Rallikulttuuri on Euroopan ulkopuolella niin vähäistä, että tuollainen kalenteri olisi aika epärealistinen. Todtin visiotkin ovat myös hieman epärealistisia. Minun puolesta kaikki rallit saisivat olla Euroopassa ja vielä vaikka puolet Italiassa. No ehkä sarja olisi sitten EM-sarja, mutta mitä väliä? Fordille ralli on aina ollut Euroopan organisaation markkinointia arvatenkin Euroopan markkinoille ja myydäänkö noita Citroeneja paljonkin Euroopan ulkopuolella?
Eikös niitä Kiinassa?

Omasta mielestä rallien kuuluisi olla Euroopassa, mutta kuitenkin siten, että yhdellä maalla yksi ralli. Tietysti joitakin ralleja tulisi olla Euroopan ulkopuolella, jotta voitaisiin sarjaa kutsua MM-sarjaksi.

Itse muodostaisin kalenterin seuraavasti:

Tietyt rallit ovat mukana joka vuosi. Näitä ovat Monte Carlo, Corsica, Suomi, San Remo ja RAC.

Joka vuosi olisi mukana yksi lumiralli. Olkoon se sitten Ruotsi, Norja tai vaikkapa Jänner Ralli Itävallassa.

Koska VW tulee mukaan, tulisi Saksan rallin olla myös mukana. Lisäksi jokin toinen alfalttiralli, vaikkapa Katalonia.

Välimeren alueella on ollut paljon ralleja, joten otetaan niitäkin mukaan. Kreikka/Kypros/Turkki

Kaukokisoja olisi kolme, joista yksi P/E-Amerikassa, vaikkapa Argentiina. Lisäksi Australian ja Uuden-Seelannin rallit vuorottelisivat. Lisäksi yksi ralli vaikkapa Kiinassa tai Japanissa tai vaikka molemmissa, jos Hyundai nyt tulee ja houkuttelee Toyotankin mukaan.

Jos halutaan mielistellä öljysheikkejä, niin yhden kisan voisi järjestää sitten lähi-idässä.


Eli seuraavanlainen kalenteri siitä tulisi:

1. Monte Carlo
2. Ruotsi/Norja/Jänner
3. Corsica
4. Katalonia
5. Argentiina
6. Lähi-Itä
7. Kreikka/Kypros/Turkki
8. Australia/Uusi-Seelanti
9. Japani/Kiina
10. Suomi
11. Saksa
12. San Remo
13. RAC
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
367
Sijainti
Vantaa
Jos "RAC"-ralliin saadaan viivalle 30 autoa, niin mitä mieltä olisi ajaa puolet kalenterista maissa, joissa saataisiin viivalle se viisi autoa, aseella uhaten. Eikös niitä tiimien sääntöjä löysätty juuri äskettäin sen verran, ettei talli menetä MM-kelpoisuutta heti, jos jättää jonkun kaukomaan kisan väliin (en muista tarkkoja määriä). Kiertäminen maksaa, ja hyvä jos Euroopassa ajamiseen riittää budjettia. Tietty jos Jean-setä maksaa kiertueet omasta lompakostaan niin antaa palaa.
Muistaakseni jostain luin, että tuo taisi johtua ajankohdasta, eli jos ralli olisi ollut päätöskilpailu, olisi autojakin ollut enemmän.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
696
....Loppupelissä on mielenkiintoista nähdä kenen intressit ja mieliteot painavat vaakakupissa eniten a) Rallikomission by Mahoney b) Promoottori Red Bullin vai c) Jean Todtin. Nähdäkseni näiden kolmen tahon intressit eivät sovi aivan 1:1 samaan palapeliin.
Jep ja tuohon pitää vielä lisätä d) paikallisen rallijärjestäjän intressit.

Vääntöähän tulee jo heti siitä, että onko telkkariin sopiva formaatti tärkeämpi kuin sellainen joka houkuttelee väkeä paikan päälle. Toisaalta eikös IRC ole näyttänyt, että hyvä televisiointi voidaan toteuttaa myös ns. tavallisilta rallipätkiltä ilman että pitää olla joku stadion-ek.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
YLE Ralliradion perinteinen kuvakisa on edennyt semifinaalivaiheeseen. Jokainen voi itse käydä "äänestämässä" mielestään hyvää kuvaa yksinkertaisesti likettämällä haluamaansa kuvaa. Äänestää voi Facebookissa
 
Ylös