Neste Oil Rally Finland 2012

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Taitaa VM:n katsojaopas hieman hiertää AKK:n kenkää.
http://www.nesteoilrallyfinland.fi/34238.aspx

Taitaa virheellisiä tai peruuntuneita katsojapaikkoja tai pysäköintipaikkoja ollut ihan tasaiseen tahtiin virallisessakin katsojaoppaassa?

Mitä itse selailin VM:n opasta, niin siinä ei tainnut olla ollenkaan tietoja pysäköintipaikoista. Muutenkin tuo taitaa olla enemmän suunnattu "omien" paikkojen hakijoille.

Tästä linkistä voi muuten katsoa reitin ihan nykyaikaisesti suoraan tietokoneeltakin.

Kartta on peräisin täältä
http://planetemarcus.free.fr/finlande12.htm
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Ouninpohjan isotie kakaristoon saakka tuli ajettua tänään läpi..
tie on todella nopeassa kunnossa!! huh hu..
irtosoraa toki siellä täällä, joka kaiketi pyyhkiytyy jo nuotituksen aikana pois..
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vapaapäivinä joitain erikoiskokeita ajettu läpi.
Katsojaoppaiden paikoista valtaosin samaa mieltä. Jännättävää:
-kuinka parkkipaikat toimivat
-tuleeko vippikyliä estämään rahvaan elämää joissakin karsinapaikoissa, sitä ei valitettavasti Virallinen Opaskaan kerro juuri koskaan
-leikataanko muutamissa karsinoissa paljon viljaa vai eikö niihin pääse
Ouninpohjassa voi joutua kävelemään koko penteleen paljon, jos aamulla haluaa oikeasti katsella toisaalla.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Fiilikset menny

'81 vuonna en juuri hirveästi ollut rallista kiinnostnut, mutta siihen aikaan kun noilla Celicoilla ajeltiin niin tuli joka vuosi seurattua kaikki kolme päivää rallia maastossa. Sittemmin kun siirryttiin lähemmäs nykypäivää ja kisat lyhenivät tällaisksi kevyiksi päiväkruisailuiksi ja katselualueet vietiin kymmenen metrin ëtäisyydelle tiestä aivan säännönmukaisesti, koki rallinmatkailuinto merkittävän inflaation.

Nykyään ei viitsi edes SM-ralleja käydä seuraamassa kun kalusto on läihnnä tuhisevia N-ryhmäläisiä ynnä yksi S2000:n seassa. Aiemmin kun Saarenpää, Lindholm, Sohlberg ja kumppanit ajoivat liki vastaavilla peleillä kuin mitä "isot pojat" maailmalla, oli SM-rallissakin ihan toisella tapaaa mielenkiintoa.
Nyt puhut pelkkää ASIAA!!!!!. Näin se on!!!.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Viidestoista perättäinen Neste Ralli lähestyy ja olen alle 25v. Hienoa taas tämän kesän kohokohta odottaa ja viikkon mökkireissu edessä Keski-Suomessa hienoissa maisemissa eli siis mahtava perinteinen viikonloppu.
Mitä tulee reittiin, niin tämä Lahden reissu on kyllä turhake! Ei mielestäni järjenhiventä toki AKK:n touhu on ollut viime vuodet kaupalliseen suuntaa menevään.:thumbdown
Muuten reitti näyttää ihan mukavalta, jos ei joudu paljon olemaan kuskina. :alppu:

Mitä tulee Neste rallin kehitykseen viimeisenä 6v., niin ollaan mielestäni menty takapakkia ja paljon. Kaivoin kaapista kaikki 4-3pv. kisapassit vuodesta 1999. Vuonna 2001 kisapassin hinta 38e (nyt 60e). Ek:ta 406.38km (nyt 302,82km). Näinkö paljon huonompaan suuntaan maailma on mennyt sitten vuoden 2001?
Myös 2000-luvun alussa oli tämä ralli huomattavasti katselija ystävällisempi ei tarvinnut seisoa keskellä peltoa 30m päässä tiestä karsinassa jossa juopuneet örveltää. Muistan aina, kun sai olla hieman lähempänä tietä, olen aina ollut järkevä enkä "riskihullu" oli siinä tunnelmaa erilailla, kun nyt jos joutuu yleisörysään tiestä 30m pusikkoon. Tämä yli tuntia ennen pätkällä kävelykielto on kanssa vesittänyt fiilistä. Toki turvallisuus on tärkeää, mutta kehitys fanaattiselle rallifanille tunnelmaa latistava.
Huomannut myös, että yleisö on viime vuosina vähentynyt ja etenkin ulkomaalaiset. Ehkä hyvä ettei etelän "veljiä' ole liikaa, kuin esim. v. 2004. Akk voisi seuraaville vuosille tehdä taas sprintistä RALLIN. Terveisiä vaan Mahoselle...

Mutta kaikille paikalle menijöille oikein hyvää rallia ja toivotaan, että säät ovat suotuisat.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Se on terve merkki, jos yleisö äänestää jaloillaan, kun hinta/laatu -suhde heikkenee kaiken aikaa. Itse en ole enää vuosiin pistänyt euroakaan tämän järjestelykoneiston rattaisiin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Mitä tulee reittiin, niin tämä Lahden reissu on kyllä turhake! Ei mielestäni järjenhiventä toki AKK:n touhu on ollut viime vuodet kaupalliseen suuntaa menevään.:thumbdown

Mitä tulee Neste rallin kehitykseen viimeisenä 6v., niin ollaan mielestäni menty takapakkia ja paljon. Kaivoin kaapista kaikki 4-3pv. kisapassit vuodesta 1999. Vuonna 2001 kisapassin hinta 38e (nyt 60e). Ek:ta 406.38km (nyt 302,82km). Näinkö paljon huonompaan suuntaan maailma on mennyt sitten vuoden 2001?
Lahden reissu on kyllä turha ainakin siinä suhteessa, että itse Lahden seudulla ajetaan ainoastaan kaksi EK:ta ja Jyväskylään palatessa vielä yksi EK ja sen voisi mielestäni korvata Päijänteen itäpuolella ajettavalla lenkillä jossa ei ole pitkään aikaan ajettu monia erikoiskokeita.

Päijänteen itäpuolelta löytyy esimerkiksi sellaisia EK:ta kuin Lempää, Hauhanpohja, Vartiamäki, Mutanen ja Murakka joita ei ole ajettu vuosikausiin ja lisäksi Mynnilän EK:n pituutta voisi lisätä yhdistämällä siihen Ylemmäisen.

Lisäksi jos Lahden reissu korvattaisiin Tampereelle suuntautuvalla reissulla saataisiin mukaan sellaiset EK:t kuin Savo, Päijälä, Västilä ja Juupajoki.

Laukaan suunnalta löytyisi legendaarinen Valkolan EK jota ei myöskään ole ajettu moneen vuoteen ja olisi siellä tarjolla myös Laukaan EK.

Keuruun suunnalla taas olisi tarjolla esimerkiksi Kruununperä, joka tosin saattaa olla liian nopeassa kunnossa, koska jo silloin kun se viimeksi ajettiin se oli keskinopeudeltaan nopein EK.

Mitä taas tule erikoiskokeiden yhteispituuteen, niin se ei enää voi lyhentyä, koska ollaan jo sääntöjen määrittämällä alarajalla ja uskon vahvasti, että ensi vuonna erikoiskokeiden yhteispituus kasvaa, koska ensi vuonna ajetaan sellaisia erikoiskeita joita ei tänä vuonna ajeta ja osa niistä on melko varmasti pidempiä kuin pois jäävät EK:t.

Itse toivoisin, että ensimmäisenä päivänä ajettaisiin 6 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 100 kilometriä, toisena päivänä ajettaisiin 10 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 150 kilometriä ja kolmantena päivänä ajettaisiin 8 EK:ta yhteispituudeltaan noin 150 kilometriä eli yhteensä ajettaisiin 24 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 400 kilometriä.

Nykyisten sääntöjen mukaan erikoiskokeiden yhteispituuden tulee olla 300-500 kilometriä, joten Jyväskylässä olisi siinä suhteessa reilusti tilaa lisätä erikoiskokeiden yhteispituutta ja myös erikoiskokeiden määrää on varaa lisätä, koska nykyisten sääntöjen mukaan MM-rallissa saa olla maksimissaan 28 EK:ta ja tänä vuonna Jyväskylässä ajetaan 18 EK:ta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nykyisten sääntöjen mukaan erikoiskokeiden yhteispituuden tulee olla 300-500 kilometriä, joten Jyväskylässä olisi siinä suhteessa reilusti tilaa lisätä erikoiskokeiden yhteispituutta ja myös erikoiskokeiden määrää on varaa lisätä, koska nykyisten sääntöjen mukaan MM-rallissa saa olla maksimissaan 28 EK:ta ja tänä vuonna Jyväskylässä ajetaan 18 EK:ta.
Yksi pieni mutta tuossa on. Jonkun pitäisi järjestääkin nuo lisä EK:t. Kun porukka on enenevässä määrin sitä "emmäänyviiitti" -sakkia, järkkäreiden ja muiden pätkällä tarvittavien työntekijöiden saaminen mukaan on turhan haasteellista.

Tokihan pienikin aktiivinen porukka saa paljon aikaan porukan kokoamisessa, mutta nekin aktiivit täytyisi kaivaa jostakin.

Olen tänä vuonna ollut ensimmäistä kertaa mukana pätkän järjestämisessä lähes alusta asti ja voin sanoa että hommaa piisaa ja vapaa-aikaa kuluu.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Muuten hieno, mutta takarenkaan ympäristö aivan hirveä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Onko Ford tätä nykyä enemmänkin sponsored by Estonia, vai mistä tuulee. Voittiko Ott värityskilpailun. :p
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Yksi pieni mutta tuossa on. Jonkun pitäisi järjestääkin nuo lisä EK:t. Kun porukka on enenevässä määrin sitä "emmäänyviiitti" -sakkia, järkkäreiden ja muiden pätkällä tarvittavien työntekijöiden saaminen mukaan on turhan haasteellista.

Tokihan pienikin aktiivinen porukka saa paljon aikaan porukan kokoamisessa, mutta nekin aktiivit täytyisi kaivaa jostakin.

Olen tänä vuonna ollut ensimmäistä kertaa mukana pätkän järjestämisessä lähes alusta asti ja voin sanoa että hommaa piisaa ja vapaa-aikaa kuluu.
Nykyään kun monet EK:t ajetaan kahteen kertaan voitaisiin teoriassa erikoiskokeiden määrää nostaa kymmenellä jo viidellä EK:lla ja tänäkin vuonna 6 EK:ta ajetaan kerran, joten jo ajamalla ne EK:t kahteen kertaan olisi saatu EK:n määräksi 24 tämän vuoden rallissa.

Tosin kilpailun aikataulut vaikuttavat siihen mitkä EK:t voidaan ajaa kahteen kertaan ja siksi Lahden suunnalla ajettavia kahta EK:ta ei ehditä ajaa kahteen kertaan, mutta Mynnilän olisi mielestäni voinut ajaa ensimmäisen kerran jo Lahden suuntaan mennessä, jolloin kuljettajien ei tarvitsisi ajaa 150 kilometrin siirtymää ensimmäiselle EK:lle.

Järjestäjien hankkimisessa olevat ongelmat ovat varmasti yksi syy sille, miksi puolet erikoiskokeista ajetaan kahteen kertaan sen lisäksi, että siten saadaan kilpailu mahdutettua pienemmälle alueelle.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Näin se maailma muuttuu. Ennen järjestelyihin osallistuminen oli suorastaan kunnia-asia monelle.
Kohta järkkäritkin hankitaan jostain Taiwanista?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näin se maailma muuttuu. Ennen järjestelyihin osallistuminen oli suorastaan kunnia-asia monelle.
Kohta järkkäritkin hankitaan jostain Taiwanista?
Se voipi olla hyväkin idea, sillä nämä FIA:n/AKK:n vaatiman ek-henkilöstön määrät ovat kasvaneet exponentiaalisesti sitten 80-luvun. Ei monellakaan UA:lla ole mitään realistisia mahdollisuuksia ottaa jonkun NORF ek:n järjestämistä kontolleen. Jonkun Ouninpohjankin läpivienti vaatii liki 300 henkilön koneiston... Haloo.
Ja kun katsojamäärät, kiitos siitäkin AKK:n ja FIA:n politiikan, aina vain pienenevät, niin ei ainakaan voida ajatella UA:lle maksettavan korvauksen hilaamista kohti järjellisempää tasoa.
 
Ylös