Mitä tulee reittiin, niin tämä Lahden reissu on kyllä turhake! Ei mielestäni järjenhiventä toki AKK:n touhu on ollut viime vuodet kaupalliseen suuntaa menevään.:thumbdown
Mitä tulee Neste rallin kehitykseen viimeisenä 6v., niin ollaan mielestäni menty takapakkia ja paljon. Kaivoin kaapista kaikki 4-3pv. kisapassit vuodesta 1999. Vuonna 2001 kisapassin hinta 38e (nyt 60e). Ek:ta 406.38km (nyt 302,82km). Näinkö paljon huonompaan suuntaan maailma on mennyt sitten vuoden 2001?
Lahden reissu on kyllä turha ainakin siinä suhteessa, että itse Lahden seudulla ajetaan ainoastaan kaksi EK:ta ja Jyväskylään palatessa vielä yksi EK ja sen voisi mielestäni korvata Päijänteen itäpuolella ajettavalla lenkillä jossa ei ole pitkään aikaan ajettu monia erikoiskokeita.
Päijänteen itäpuolelta löytyy esimerkiksi sellaisia EK:ta kuin Lempää, Hauhanpohja, Vartiamäki, Mutanen ja Murakka joita ei ole ajettu vuosikausiin ja lisäksi Mynnilän EK:n pituutta voisi lisätä yhdistämällä siihen Ylemmäisen.
Lisäksi jos Lahden reissu korvattaisiin Tampereelle suuntautuvalla reissulla saataisiin mukaan sellaiset EK:t kuin Savo, Päijälä, Västilä ja Juupajoki.
Laukaan suunnalta löytyisi legendaarinen Valkolan EK jota ei myöskään ole ajettu moneen vuoteen ja olisi siellä tarjolla myös Laukaan EK.
Keuruun suunnalla taas olisi tarjolla esimerkiksi Kruununperä, joka tosin saattaa olla liian nopeassa kunnossa, koska jo silloin kun se viimeksi ajettiin se oli keskinopeudeltaan nopein EK.
Mitä taas tule erikoiskokeiden yhteispituuteen, niin se ei enää voi lyhentyä, koska ollaan jo sääntöjen määrittämällä alarajalla ja uskon vahvasti, että ensi vuonna erikoiskokeiden yhteispituus kasvaa, koska ensi vuonna ajetaan sellaisia erikoiskeita joita ei tänä vuonna ajeta ja osa niistä on melko varmasti pidempiä kuin pois jäävät EK:t.
Itse toivoisin, että ensimmäisenä päivänä ajettaisiin 6 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 100 kilometriä, toisena päivänä ajettaisiin 10 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 150 kilometriä ja kolmantena päivänä ajettaisiin 8 EK:ta yhteispituudeltaan noin 150 kilometriä eli yhteensä ajettaisiin 24 EK:ta joiden yhteispituus olisi noin 400 kilometriä.
Nykyisten sääntöjen mukaan erikoiskokeiden yhteispituuden tulee olla 300-500 kilometriä, joten Jyväskylässä olisi siinä suhteessa reilusti tilaa lisätä erikoiskokeiden yhteispituutta ja myös erikoiskokeiden määrää on varaa lisätä, koska nykyisten sääntöjen mukaan MM-rallissa saa olla maksimissaan 28 EK:ta ja tänä vuonna Jyväskylässä ajetaan 18 EK:ta.