Neste Oil Rally Finland 2012

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Tuo nyt oli vaan todiste siitä, että yleisön ei saa antaa päättää itse sijoittumisestaan ja kulkemisestaan.
Karsinoissa pitääkin holhota, siitä olen samaa mieltä. Sitä en käsitä, miksi karsinoiden ulkopuolella katsominen pitää tehdä niin vaikeaksi. Ei niitä oikeasti rallista kiinnostuneita katsojia juuri tarvitse vahtia...nuo känniurpot menevät sinne karsinaan kaljateltan varjoon örveltämään pääsi muualle tai ei.

Karsinoihin pakottamalla karkotetaan lajista oikeasti kiinnostuneet katsojat. Rallin suola on ainakin minulle ollut vapaus valita katsomispaikka ihan itse ilman holhousta. Nykyään on tyylinä kyltittää suurin osa karsinoiden ulkopuolisista paikoista kielletyksi katselualueeksi ilman mitään todellista syytä.

Mutta näin se kehitys kehittyy, pakko ei ole osallistua jos ei kiinnosta :wall::alppu:
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Vuonna 1992 McRae kaatoi ensin Perjantaina (toinen ajopäivä) Lankamaalla, sitten Lauantaina Hassissa Tampereelta Jyväskylään tullessa.
Itse olin tuona vuonna Savossa ek:n keskivaiheilla sijaitsevalla vuoristorata osuudella katselemassa ja mieleen jäi elävästi Colinin paholaismainen reuhaaminen ja rusinaa muistuttavalla Subarulla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Karsinoissa pitääkin holhota, siitä olen samaa mieltä. Sitä en käsitä, miksi karsinoiden ulkopuolella katsominen pitää tehdä niin vaikeaksi. Ei niitä oikeasti rallista kiinnostuneita katsojia juuri tarvitse vahtia...nuo känniurpot menevät sinne karsinaan kaljateltan varjoon örveltämään pääsi muualle tai ei.

Karsinoihin pakottamalla karkotetaan lajista oikeasti kiinnostuneet katsojat. Rallin suola on ainakin minulle ollut vapaus valita katsomispaikka ihan itse ilman holhousta. Nykyään on tyylinä kyltittää suurin osa karsinoiden ulkopuolisista paikoista kielletyksi katselualueeksi ilman mitään todellista syytä.

Mutta näin se kehitys kehittyy, pakko ei ole osallistua jos ei kiinnosta :wall::alppu:
Jarkko Nikara pystyy antamaan sinulle hyvän vastauksen siihen miksi kaikkia katsojia pitää vahtia, koska hän oli ajaa keskellä tietä hortoilleen urpon päälle ja ainoastaan nopean reagointinsa ansiosta onnistui välttämään törmäyksen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jarkko Nikara pystyy antamaan sinulle hyvän vastauksen siihen miksi kaikkia katsojia pitää vahtia, koska hän oli ajaa keskellä tietä hortoilleen urpon päälle ja ainoastaan nopean reagointinsa ansiosta onnistui välttämään törmäyksen.
Känniset ja rys.... siis venäläiset ja virolaiset sun muut etelä-/länsieurooppalaiset rallituristit ovat syy miksi järkkäreitä ylipäätään tarvitaan.

Muun yleisön kanssa ei suuria ongelmia ole. Toki niidenkin joukkoon mahtuu niitä joilla ei järki päätä pakota ja ovat seisomassa ojanpohjissa ulkokurvissa odottamassa, että kivi/auto tulee otsaan.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Taidettiin olla Urrian hypyssä ihan samassa katselupaikassa. Novikov hyppäsi vähän liiankin pitkälle, kun kartturi teloi selkänsä.
Näköjään oltiin. Me taidettiin neljän-viiden maissa aamulla saapua paikalle.

En kyllä ihmettele, että satutti Giraudet selkänsä, sen verran korkealta ja kovaa Novikov hyppäsi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kisan myönteisiä yllättäjiä (enemmän tai vähemmän) olivat tietysti nuo Lappi, Nikara ja Block. Mutta vielä kolme nimeä ulkomaalaisista: DS3 R3T-kuskit Sebastien (!) Chardonnet ja Vincent Dubert sekä C2:lla ajanut Martin Koci. Todella hyvää menoa, vaikka kaikilla tuli hieman kokkareitakin.

Chardonnet'n isoisähän on ollut kuuluisa tallipäällikkö, joka ajatti esim 1979 Bernard Darnichen Monte Carlon voittajaksi, nyt poika pyrkii ajamalla huipulle. Toinen nuorukainen, Dubert veti koko kisan melkoisilla riskiotteilla - mutta oli esim Surkee2:lla koko kisan nopein kaksivetoinen. Melkein Joonaksen takapihalla...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
ettelbruck: Siirtymä EK7 Palsankylään, matkalla kaksi poliisin tutkaa. 0€. Samassa paikassa myös katsoimme EK10:n. Pari pientä nyppyä, välissä ja jälkeen taitot, oikea ja vasen. Paikka jossa nuotti ratkaisee, jotkut osaa, jotkut ei. Ei suurempaa draamaa, mutta paljon niitä oikeasti näyttäviä ajosuorituksia. Palsankylässä myös hyvä kyläyhdistyksen kioski, makkara 1€ ja teetäkin löytyi. Kansaa satamäärin, mutta siimassa kiinni kummallakin ajokerralla ja niin lähellä tietä, että vieläkin vasemmassa ranteessa mustelma Breenin sinkoamasta kivestä.
Oliko tuo kuvailemasi pätkä loppupuolella ek:ta? Olin siellä päin itse katsomassa, toisella kerralla viimeisen hyppyrin luona. Pettynyt olin katselu- ja kuvaamissektoreihin. Olisi pitänyt tulla paaaljon aikaisemmin, että olisi päässyt parhaille paikoille. Ja/tai pitänyt tietää, mihin pitää suunnistaa. Oma moka.

Ajoin pe aamuna paikalle ja illaksi kotiin, reilu 650 km tuli matkaa. La-su olin sitten Muistojen Imatranajoissa, joissa viihdyin paljon paremmin olematta viihteellä sielläkään.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Kisan myönteisiä yllättäjiä (enemmän tai vähemmän) olivat tietysti nuo Lappi, Nikara ja Block.
Minusta Blockin suoritus ei ole mitenkään yllättävä. Hän on saavuttanut jo hyvän aikaa sitten oman kohtuu varman tasonsa, jolla hän täälläkin ajoi. Kehitystä tuskin on odotettavissa.

Lappi pääsi nyt näyttämään mihin nopeus riittää kovassa seurassa. Nikaran nopeus on jo tiedossa monista kv-ralleista, nyt pitäisi päästä vain kalustossa seuraavalle tasolle.

Harry Huntin poissaolo oli minulle yllätys :)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mistä näitä faktoja oikein tulee tähän keskusteluun?? Savo on koko lailla ennallaan, J-M testasi siellä 1,5 viikkoa sitten. Pikkukisoissa sitä on ajettu tälläkin vuosikymmenellä pariin kertaan. Sahalahden pätkästä on asvaltoitu yksi risteys, muuten sekin on ajettavissa. Mahdollisista pienistä oikomisista en mene mitään sanomaan, mutta 2010 syksyllä oli hissekisassa mukana sekin ek.

Oma reissu oli taas kerran antoisa ja onnistunut. Varsinaiset tilanteet jäivät enimmäkseen muille silmille, mutta näyttävää menoa toki näkyi.

Mynnilässä melko pitkälti aktiiveista koostuneella pikkuporukalla (30hlö) sladeja ja roikkuja. Ojaa (ja peltopistoa) hyödynsivät mm. Neuville, Lindroos, Evans ja ranskanpoikain DS3 R3T. Ei siimoja, pari leppoisaa järkkäriä. Sisämutkan pellolla seistiin 4m päässä tiestä, kun ei lähemmäks jaksanu.

Urrian alkuun karsinaan aamukahville. Hieno pelto, joka puolelta näkee sen saman 2-300m. Jopa makkarakiskan jonossa. Ei mainittavia tapahtumia, sladia toki. Turha huolettomuus kostautui lähtiessä, 25min jonossa se n.5km Petäjävedelle. Tämän jälkeen suoritettiin siirtymät lähinnä tiekartan keltaisilla, harmailla, mustilla ja karttaan merkitsemättömillä reiteillä.

Palsankylän alkuun, vanhaan joskin väsyneeseen kiristyvään. Parkkipaikka oli ruuhkaton kun tultiin 700m metsäpolkua pitkin eikä tietäkään näkynyt Garminin näytöllä. Karsina oli, mutta muuallakin sai katsoa. Näkemä n. 200m, mutkan lisäksi suora ja seuraava 90-risteys. Tulossa n. 15m päässä tiestä ilman mitään siimoja. Jotkut toki koitti mennä ihan tien viereen kiviä syömään, mutta ilmotettiin että eturivi on tässä. Sisämutkassa sai katsoa heti ojan vieressä. Järkkäri vallan asiallinen taas, toki vähän holhoavaa sorttia. Ymmärrän.

Tokalle kierrokselle vaihto Mökkiperään. Vauhtisuoraa reilu kilsa ja päässä mutka. Omalla kohdalla rallin huimimpia suorituksia. Viron poikain tutka näytti esimerkiksi Hirvoselle 197km/h suoralle, jarrussa rytky josta useamman kerran koko auto hetkeksi ilmaan ja tämän jälkeen taitto arviolta n. 150-160km/h keventävään vasempaan. Ei kalustorikkoja, mutta erilaisia kuvioita kautta linjan. Hirvitti katella Venäjän/Viron porukkaa saman töyrään päällä, johon Östberg aikanaan osui rytkystä kimmottuaan. Järkkärillä eniten ongelmia juuri näiden kanssa. Välittömästi kun silmä välttää, niin takas kyynärpäät tielle. Vauhdit tosiaan kuvaillun kaltaisia, joten hädän tullen ei paljon jakoja. Äly hoi.. Pois lähtiessä Matsin nostotalkoot ns. Ylen mutkissa. Tiukassa on Twingo mudassa kun mahaa myöten sen siihen ajaa.

Lauantaina 2x Surkee, paikkana pitkän arvonnan jälkeen vanha talvirallin vasen. Tuulilasin toteamuksesta "pienen tien lenkillä ei katselualueita" huolimatta makkarakioski oli kuitenkin pystytetty paikalle. Ei mainittavia tapahtumia, tosin ihan roheita taittoja ja parit roikot (Araujo, Tänak) edeltävästä vasurista. Näkemä taas sen melkein esteetön 300m ja kolme mutkaa, sijainti töyrään päällä melkein heti tien "yläpuolella".

Ouni piti aikataulu- ja kalustosyistä (autolla, ei polkupyörää) jättää väliin. Kaiken kaikkiaan hyvä reissu taas. Kaikissa paikoissa paiskottiin WRC:tä vinoon ja välillä tuli näyttäviä suorituksia etuvetoukoiltakin. Mielenkiinnon virkeinä pitäviä likitilanteitakin mahtu sekaan. Eli jatkakaa vaan sitä karsinoista ja jonopyörästä ruikuttamista, luen niitä jatkossakin huvittuneena.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Karsinoissa pitääkin holhota, siitä olen samaa mieltä. Sitä en käsitä, miksi karsinoiden ulkopuolella katsominen pitää tehdä niin vaikeaksi. Ei niitä oikeasti rallista kiinnostuneita katsojia juuri tarvitse vahtia...nuo känniurpot menevät sinne karsinaan kaljateltan varjoon örveltämään pääsi muualle tai ei.
Muutaman rallin olen käynyt katsomassa, ja aina on porukkaa joka pitää parhaina katselupaikkoina juuri niitä nyppyjen jälkeisiä ulkokaarteita. Väkisin joku jäisi joskus alle, jos joka mutkaan menisi porukkaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Löytyykös keneltäkään mistään tätä kuvaa paremmalla resolla:

 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Onpa Voorttivoittosta kalustoa nii.....no ens kaudel volsu mukana ja kyllä,menestyy.:ahem:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Well, kun on nähnyt Block ajamista Portugalissa ja Alsacessa niin Jyskälä oli mulle myönteinen yllätys. Kun kyse on kuitenkin elämäntapanautiskelijasta.
Kyllä kai se elämäntapa naatiskelija on ennemminkin Nobre. Kenny-setä on ihan autouhreilua ammatikseen tekevä kaveri, olkoonkin että sorasirkus ei ole se varsinainen bravuurilaji.
 
Ylös