Neste Oil Rally Finland 2012

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Täälläkin todella onnistunut viikonloppu, niinkuin aina. Joo, hinnat on pilvissä ja pikiksiä aivan liian vähän, mutta ei jaksa valittaa. Hienoa, että täällä ylipäätään järjestetääm tämän kokoluokan tapahtumia.

Keskiviikkona aloitettiin Ruuhimäessä, jossa tuli jääpaloja ja salamaa niskaan aivan perkuleesti.

Torstaina Mynnilän the risteys, missä oli aivan mahtava tunnelmannostattaja rytmityhmä. Heittivät mahtavaa läppää megafonin kanssa järkkäreille. :D Myös Block otti yleisön hienosti.

Perjantaina Mökkiperässä 1. kiekalla kivenkierrossa muutamia liippejä ja Tahkon vaaraton lipeäminen pellolle. Tokalla kiekalla S-mutkissa, mistä ei mitään mainittavaa jäänyt mieleen.

Eilen sitten Ounissa molemmat kierrokset Mustosen/Sokolovin/Rådströmin paikassa. Mitään erityistä ei tapahtunut, mutta homma pelasi mahtavasti. Samassa paikassa tuli oltua 11 vuotta sitten, kun Rådström laskeutui ojaan.

Jämsän ruuhkatkaan eivät olleet mitään uutta, vanhalle Ouninpohjan kävijälle.
 

xwertyx

Member
Liittynyt
29.4.2012
Viestit
8
Ei pidä paikkaansa, vanha vielä voimissaan eli ei ole oijottu. Ainoastaan alkupään ensimmäinen kilometri on muokattu ja päälystetty (jo -93 tai 94 samaan aikaan kun SE kivi räjäytettiin)

Edit: Alueen klassikoista ainoastaan Sahalahti taitaa olla lopullisesti menetetty..
Sahalahden alkupää, Salmenpääntie ja Luikalantie edelleen soralla. Pohjalahdentie on asfaltoitu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Edit: Alueen klassikoista ainoastaan Sahalahti taitaa olla lopullisesti menetetty..
90-luvun alussa ajetun Juupajoen alkuosa on asfaltoitu joskus 90-luvun lopussa. Sen takia myöhempi versio Juupajoen pätkästä sisälsikin vain vanhan version loppuosan ja siitä pidemmälle Talviaisiin (tosin kaiketi toisinpäin ajettuna)

Myöskään Tampereen yleisö-EK:ta ei voitaisi enää ajaa sellaisenaan, sillä sille paikalle, jossa ajettiin lyhyt soraosuus, on nyt rakennettu taloja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Joku vuosi taidettiin ajaa peräti kolme kaupunki-EK:ta. Oli tietty legendaarinen Harju, sitten ajettiin Valkeakoskella jossain Säterin kulmilla ja vielä Tampereella Hämeenpuistossa/Alarannassa. Juuri ennen T:reen city EK:ta ajettiin legendaarinen Savon pätkä ja sitten kun letka lähti takas kohti Jyväskylää oli ensimmäisenä vuorossa Siitama, jossa mm. eräs Cilin Colin paalitteli Legacyn aika huolella. Eikä ollut ensimäinen eikä kait viimeinenkään kerta saman rallin aikana kun Legacy heittäytyi seljälleen....
Vuonna 1992 McRae kaatoi ensin Perjantaina (toinen ajopäivä) Lankamaalla, sitten Lauantaina Hassissa Tampereelta Jyväskylään tullessa.

Valkeakoskea ja Tamperetta ei kai ajettu ikinä samoina vuosina. Valkeakoski oli ohjelmistossa 80-luvulla ja sitten ainakin vuonna 1994. 80-luvun lopulla ajettiin Vaajakoskella (Jyväskylässä) asfalttipyöritys ja 90-luvun puolivälissähän oli Himoksen rinteillä Race of the Champions -tyylinen kahden auton yhtaikainen yleisö-EK. Harjullakin on tainnut katujärjestelyt muuttua jonkun verran 90-luvun ajoista, mahtaisiko enää onnistua?
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Perjantaina Jukojärvi sekä Palsankylä 1&2. Onnistunut reissu kaikin puolin, mukava käydä ensimmäistä kertaa vuosiin.

Ei valittamista. Järkkärit asiallisia, ei liian humaltuneita katsojia, vaikka jotkut olikin nauttineet reilusti. Kioskien tarjoilut yllättävän halpoja. Makkara, kahvi, pulla kaikki euron kipale.

Kaikki valitsemani paikat oli lippusiiman takana ja kaikista näki hyvin ja olivat sopivalla etäisyydellä tiestä. Palsankylä1:ssä yksi koripalloilijan mittainen haittasi valokuvaamista, kun hän heilui edessä kameransa kanssa.

Pisteet siis täältä ja toivottavasti ensi vuonnakin pääsee paikalle.

Loppukommentteja:
- Pätkiä sais olla enemmän.
- Loeb on kova kaveri, pakko kunnioittaa
- Mikko haastoi hyvin, sääli ettei riittänyt
- J-M "henkinen lukko"? Miksi?
- Petteriin olin pettynyt, uskoin että voisi "yllättää"
- Lappi teki kovaa jälkeä
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vuonna 1992 McRae kaatoi ensin Perjantaina (toinen ajopäivä) Lankamaalla, sitten Lauantaina Hassissa Tampereelta Jyväskylään tullessa.
Itse muistelisin paikan olleen Myhinpää.

90-luvun puolivälissähän oli Himoksen rinteillä Race of the Champions -tyylinen kahden auton yhtaikainen yleisö-EK.
Kyseessä oli ehkä huonoin pätkä koskaan Suomessa. Hidas ja kapea soraränni, ehkä crosskarteille sopiva baana.

Ok, Jokimaa ja Killerin ensimmäinen ravirataversio ovat/olivat vielä huonompia.

Harjullakin on tainnut katujärjestelyt muuttua jonkun verran 90-luvun ajoista, mahtaisiko enää onnistua?
Kyllä onnistuu. Katujärjestelyt olivat muuttuneet jo niihin aikoihin kun pätkää vielä ajettiin. Vuodesta 1993 ajettu versio sisälsi jo Norssin kulman pois jättämisen (vanha Yliopistonkadulle tulo). Sille alueelle oli rakennettu uusia rakennuksia ja vanha katu oli muuttunut sisäpihaksi/kävelytieksi.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Lihavointi jäi vissiin huomaamatta?

Muistelin ekan kaadon olleen Myhinpäässä, ei Lankamaalla. Mutta voin muistaa väärinkin. Toinen kaato oli taatusti Hassissa kun olin tuolloin katsomassa rallia vähän edempänä pätkää ja muistan Colinin 3 pyöräisen Subarunrusinan vielä elävästi.
Sori, hieman väsy meinaa iskeä. Korjasin jo.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Valittaa aina saa, mutta tällä kritiikillä ei ollut suuntaa eikä kärkeä.

Juu, Loeb on ylivoimainen ja kärki ohut, mutta minkäs teet, kun ei ole mistä ottaa. Citroënia, Red Bullia tai M Sportia on turha syyttää siitä, että ottavat mukanaolostaan irti sen, minkä saavat. Omatpahan on rahansa. Jos "korskeutta" alettaisiin suitsia, niin saattaisi kiinnostuskin loppua. Ei kukaan huipputasolla ole mukana puhtaasti rakkaudesta lajiin, osallistumiselle halutaan jollain muotoa vastinetta.
Itse olen aivan päinvastaista mieltä. Jutussahan nimenomaan painotetaan, ettei kyseessä ole Citroen, Red Bullin tai M-Sportin "vika".
Oli loistavasti kiteytetty, että "lajin sielu on hukkunut". Näin on totisesti käynyt. Ralli on aina elänyt tietynlaisesta talkoohengestä ja siitä, että yleisö on aivan eri tavalla "osa kokonaisuutta", kuin muissa lajeissa. Alkaen ihan jo siitä, että rallissa yleisö nostaa ulosajaneen kuljettajan takaisin tielle.
Nyt, kun rallista on väkisin haluttu tehdä samanlainen muiden lajien kanssa, on samalla näytetty "perinteiselle" ralliyleisölle keskisormea oikein huolella. Tämä tullee ajan kanssa tappamaan koko lajin. Ja kun nykymenoa katsoo, niin tekee mieli sanoa, että hyvä niin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oli loistavasti kiteytetty, että "lajin sielu on hukkunut". Näin on totisesti käynyt. Ralli on aina elänyt tietynlaisesta talkoohengestä ja siitä, että yleisö on aivan eri tavalla "osa kokonaisuutta", kuin muissa lajeissa. Alkaen ihan jo siitä, että rallissa yleisö nostaa ulosajaneen kuljettajan takaisin tielle. Nyt, kun rallista on väkisin haluttu tehdä samanlainen muiden lajien kanssa, on samalla näytetty "perinteiselle" ralliyleisölle keskisormea oikein huolella. Tämä tullee ajan kanssa tappamaan koko lajin. Ja kun nykymenoa katsoo, niin tekee mieli sanoa, että hyvä niin.
Ajat muuttuvat ja lajit siinä mukana. Ei Le Mansissakaan ole enää liki 6km pitkää Hunaudieresin suoraa käytössä 400km/h huippunopeuksineen, eikä F1:ssä ajeta enää maantieradoilla turva-aitoina puut, ladonseinät ja puhelinpylväät.

Yleisön hallitseminen MM-rallissa on vaikeaa/mahdotonta jollei ole sääntöjä. Jokainen, joka on ollut yleisömeren keskellä järjestyksenvalvojana, tietää taatusti mistä puhun.

Jossain kinttupolulla jossa on kourallinen katsojia, on sitä leppoisampaa vanhan ajan meininkiä. Mutta kun porukkaa on valtoimenaan, keinot hallita tilannetta on vähissä jollei pidetä tiukkaa linjaa yleisöalueiden ja kulkuväylien suhteen jo ennen autojen tuloa. Järjestyksenvalvoja kun ei ole poliisin/sotilaan veroinen auktoriteetti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vuonna 1992 McRae kaatoi ensin Perjantaina (toinen ajopäivä) Lankamaalla, sitten Lauantaina Hassissa Tampereelta Jyväskylään tullessa.
Muistelin että tuo toinen lippa olis ollu Siitamassa, mutta kait se sitten oli vasta Hassissa. Eikös Subbe kaatunut ensimmäisen kerran tuona vuonna jo shakedownissa tai nuotitusjaksolla?

Harjullakin on tainnut katujärjestelyt muuttua jonkun verran 90-luvun ajoista, mahtaisiko enää onnistua?
Tällainen reitti olis ainakin jollain lailla mahdollinen: (ei ehkä ihan sama kuin 80-luvun orginaali Harjun EK). Gummeruksen kadun kulmasta alas Yliopistonkatua Asemakadun risteykseen, jossa tiukka U-käännös. Toista puolta ylös Cygnaeuksenkadun tasalle, josta takaviisto ylös puistoon, Vesilinnan näkötornin ohi alas Ihantolankatua Pitkäkadulle ja sit siitä puiston laitaa myötäilevä lenkki kohti Nisulankatua. Maali sit jossain kohtaa Nisulankatua ylöspäin. Nuo pikkukadut (Kisakatu, Kotikatu ja mitä niitä siinä on ) on varmaan liian vaikeita saada rallikäyttöön vaikka toisivatkin hieman vaikeusastetta lisää. Ja voishan tuota loppupäätä venyttää aina Laajavuoreen asti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tästä on näköjään revitty jo pari lööppiäkin:

http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1288489587783.html
http://www.iltalehti.fi/iltvurheilu/20120805010114632_v9.shtml

Mahtaa tulla kyseisen jakson järjestäneelle taholle noottia.
Tuo nyt oli vaan todiste siitä, että yleisön ei saa antaa päättää itse sijoittumisestaan ja kulkemisestaan.

Joko tuo kaveri oli kännissä, pillereissään, muuten vaan vajaa tai kaikkia näitä yhdessä. Järkkärinä ei ole helppoa kun seassa on tuollaisia jotka eivät pärjää ilman ulkopuolista apua. Päällepäin kun sitä ei aina näe.

Ja pakoon menneistä järkkäreistä. Tuo repun kanssa kikkaillut tyyppi on sen verran isokokoinen, että saa olla vahva mies saadakseen paiskattua tuollaisen esim. ojan pohjalle pois tieltä. Järkkäri teki mielestäni aivan oikein ja varmisti edes oman turvallisuutensa kun aikaa oli hyvin vähän.


Se, että tielle jäädään neppailemaan kisan ollessa käynnissä on jotain aivan käsittämätöntä. Ei näkynyt olevan mitään kiirettä ylityksen kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Jeps, ja tällöin autona oli Impreza, ja matka jäi kesken Siitaman maalipäähän. Ei ollut Impreza ihan yhtä kestävä peli kuin Legacy, jolla päästiin kahdenkin kaadon (+ shakedown-kaadon) jälkeen maaliin :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jeps, ja tällöin autona oli Impreza, ja matka jäi kesken Siitaman maalipäähän. Ei ollut Impreza ihan yhtä kestävä peli kuin Legacy, jolla päästiin kahdenkin kaadon (+ shakedown-kaadon) jälkeen maaliin :ahem:
1996 kaato: Ensin meni kori ja takapyörän ripustukset. Sitten meni vaihdelaatikko ja lopuksi kone sanoi sopimuksen irti pätkän lopussa.

Eli melkolailla täystuho.
 
Ylös