Neste Oil Rally Finland 2012

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Tuli käytyä muutaman vuoden tauon jälkeen rallia katsomassa ja täytyy sanoa, että oli viimeinen kerta, ellei touhu muutu.

Katsoja on nykyään tuossa tapahtumassa järjestäjän näkökulmasta välttämätön paha, jota tulee vahtia ja kaitsea kuin pikkulasta. Kaikki karsinoiden ulkopuoliset alueet on v****ilumielessä varustettu "Kielletty katselualue" -merkeillä, ettei kukaan vaan vahingossakaan jäisi ilman sitä 3 € kylmää makkaraa ja 8 € lämmintä olutta. Seuraavana vuonna varmaan kaikki metsäerikoiskokeet ovat katsojilta kiellettyjä ja vain Killeriin ja Jokimaalle päästetään katsojia.

Kyllä tästä nykymenosta on rallifiilis kaukana, ikävällä muistelen 90-luvun ja vuosituhannen taitteen oikeita Jyskälöitä. Reittikin on nykyään aivan onnettoman lyhyt ja Lahden kierros aivan naurettavaa pelleilyä. Ajellaan satoja kilometrejä siirtymää muutaman EK-kilometrin vuoksi.

Jopa merkkikirjon osalta ollaan menty huimasti taaksepäin. Tänä vuonna varmaan 90% koko kilpailun autoista oli Citikoita tai Fordeja. Tämä ei tietysti ole järjestäjän vika...

Yhteenvetona vielä plussat ja miinukset:

+ Esa-Pekka Lappi
+ Nikara ja museomallin Evo 9
+ Loebinen
+ Ari Vatasen näkeminen livenä

- Hirvonen
- Latvala
- Loebinen (liian hyvä)
- Reitti
- Killeri
- Jokimaa
- Tunnelma
- Karsinat
- Känniurpot
 
Viimeksi muokattu:

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Tulihan se juu taas rallit pyörittyä läpi.

Tänä vuonna EK:ita kertyi vähemmän kuin aiemmin: Koukunmaa (maali), Urria (hyppy), Mökkiperä, Lankamaa, Leustu x 2, Ouninpohja x 2.

Ei oikein vain aikataulu riittänyt, että olisi enempää nähnyt. Nytkin to-pe meni täysin ilman unia, mutta eikös siinä rallissa olekin katsojana kysymys?

Suomalaiset ei pärjänneet, mutta Loeb kyllä näytti kuka on kukkulan kuningas, eikä siinä taida kellään olla mitään vastaan väittämistä enää. Myös aiemmin todettu Citikan ylivoima on kyllä melkoinen. Hurjaa menoa.

Itse ymmärrän nuo Lahden kierroksen katseluongelmat, sillä siellä on taloja niin lähekkäin toisiaan, että niitä maanomistajiakin on sitten huomattavati enemmän. Ei siellä samalla tavalla ole sitä puhdasta metsätaivalta, mihin sitä rallia voisi päästä katsomaan. Jyväskylän seudulla taloa on paljon harvemmassa, joten ymmärrettävää että metsätaivalta ja katsomispaikkojakin on enemmän.

Kaiken lisäksi jokainen järkkäri, johon itse tuli törmättyä, olivat oikein asiallisia ja antoivat myös käyttää omaa järkeä. Kunhan sitä järkeä vain käytti.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tänä vuonna EK:ita kertyi vähemmän kuin aiemmin: Koukunmaa (maali), Urria (hyypy), Mökkiperä, Lankamaa, Leustu x 2, Ouninpohja x 2.
Missä kohdin Leustua ja Ouninpohjaa olit?

Kaiken lisäksi jokainen järkkäri, johon itse tuli törmättyä, olivat oikein asiallisia ja antoivat myös käyttää omaa järkeä. Kunhan sitä järkeä vain käytti.
Sitä järkeä ei tuntunut isolla osaa porukasta olevan. Lähinnä ulkomaalaisia tarkoitan. Ei mukamas ymmärretty englantia, mutta kun nosti volumen tappiin niin porukkaa alkoi siirtyä sinne minne pitikin. Eli vitunmoista huutoa, kiroilua, uhkailua ja vittuilua.

Ouninpohja II:n aloitus oli vaarassa tiellä vellovan yleisöpaljouden takia. Tätä kun toisteli suomeksi ja englanniksi kovaan ääneen, alkoivat loputkin apinat pikkuhiljaa tajuta.

Nimim. pesäpallomaila mukaan ensi kerralla
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
On se vaan parempi, että ihmiset menee karsinoihinsa jo ennen nolla-autoja vai mitä Don Vito?
Sä voit mennä sinne "kettuhäkkiin" ihan rauhassa. Minä en moisesta "huvista" viitsi maksaa. Karsinat on monin paikon sadan metrin päässä baanasta ja väkee on kunin Mumbain torilla alennusmyyntien aikaan. Koita ny siinä sitten katsella rallia kun hyvällä säkällä näät pienen vilauksen ohi kiitävästä autosta. Lähtölistan ja kuulohavainnon perusteella voit sitten arvuutella kuka se mahtoi olla.

Hommat toimi vielä 90-luvulla useimmilla pätkillä ihan kohtuudella kunhan osasi vähän suunnistaa ja välttää ne pahimmat yleisörysät (joihin kaikki nuijat oli katsojaoppaissa opastettu).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo, eiköhän se ole parempi kun lopetetaan koko ralli.
Nykyisellään ei olis oikeastaan isokaan vahinko. MM-arvo on ollut alennusmyynnissä jo kohta 10 vuotta ja vuosi vuodelta järjestelyt menee aina vaan pahemmaks ryssimiseks.

Rallicrossin SM-sarjassakin on enemmän nähtävää/jännättävää (ainakin SuperCarsien osalta).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nykyisellään ei olis oikeastaan isokaan vahinko. MM-arvo on ollut alennusmyynnissä jo kohta 10 vuotta ja vuosi vuodelta järjestelyt menee aina vaan pahemmaks ryssimiseks.

Rallicrossin SM-sarjassakin on enemmän nähtävää/jännättävää (ainakin SuperCarsien osalta).
Kun kerran järjestelyissä on sanottavaa, miksi et itse tarjoudu korjaamaan tilannetta omalta osaltasi? Jaksopäälliköitä ja järjestyksenvalvojia tarvitaan aina.

Työtä riittää tekijöille, tervetuloa!
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Missä kohdin Leustua ja Ouninpohjaa olit?

Leustulla jossain seittemän kilometrin jälkeen (kohdassa tulevat ensin pitkän suoran täysiä, sitten mutka ja vaihto isommalta tieltä pikkutielle), isovauhtinen oikea jossa nuolivat iloisesti sisäkurvia. Toisella kerralla ison ja pienen tien vaihdon kohdalla, jossa sisäkurvissa oli muutamia maasta kaivettuja kiviä. Siinä olisi helposti voinut saada renkaansa rikki.
Ouninpohjalla ensin siinä ensimmäisessä hypyssä noin kolmen kilometrin kohdalla. Rauhallisesti hyppivät.

Toisella kierroksella siinä parin kilometrin kohdalla, vauhdikas kohta jossa keventäviä nyppyjä.


Ouninpohja II:n aloitus oli vaarassa tiellä vellovan yleisöpaljouden takia. Tätä kun toisteli suomeksi ja englanniksi kovaan ääneen, alkoivat loputkin apinat pikkuhiljaa tajuta.
Näin ne Ralliradiossakin taisivat todeta, että viime hetkillä saatiin tie tyhjäksi.

Pakko muuten lisätä vielä se, että on se Ouninpohja vaan mahtava pätkä. Käytiin semmoisella rauhallisella vauhdilla ajamassa pätkä yöllä Kakaristoon asti läpi matkalla Jyväskylään. Kovia jätkiä ovat kun sitä kaasu pohjassa painelevat. Huhhuh.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun kerran järjestelyissä on sanottavaa, miksi et itse tarjoudu korjaamaan tilannetta omalta osaltasi? Jaksopäälliköitä ja järjestyksenvalvojia tarvitaan aina.

Työtä riittää tekijöille, tervetuloa!
Eipä ole paikallista UA:ta juuri hommiin kyselty - ja vaikka kyseltäisikin, niin tokkopa niin lyhyttä EK:ta on edes olemassa että nykyisillä vaatimuksilla saataisiin riittävä väkimäärä kasaan. Hyvä kun kansallisiin pikkuralleihin saadaan joku EK sulutettua ja maali-AT:n toimitsijat järkättyä.

Eikä ne järjestelyt yhden ihmisen toiminnalla miksikään muutu. Ongelmat on paljon syvemmällä ja perustavampaa laatua.

Jos nyt ens alkuun palattais niin reitin kuin katsojienkin kohtelun suhteen 15 - 20 vuotta ajassa taaksepäin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Omasta mielestäni on ihan hyvä etteivät ne karsinat ole aivan tiessä kiinni, kyllä sieltä kauempaakin näkee, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Esimerkiksi Koukunmaan P2:sta lähtöön päin oli karsina vedetty suht kauas tiestä, ja päästiin faijan kanssa sinne juuri kun eka auto starttasi pätkälle, joten parhaat paikat oli tietenkin viety. Siitä huolimatta oli todella hyvä näkymä.

Myöskin järkkärit tekevät mielestäni hyvää työtä. Toki jotkut ovat tiukempia kuin toiset, mutta ei se mitään, antaa olla, sopeudutaan itse.

Eli toisin sanoen: Jos haluaa nähdä jotain, menee paikalle aikaisin tai ei mene niihin turistirysiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kukaan todellinen rallifani ei itke vaikka raviratapyöritykset haudattaisiin Mahosen tms. pampun hanuriin saman tien.

Mutta esim. Harjun EK:n perään itketään kylläkin. Siellä oli oikeasti tunnelmaa jota yleisöpätkältä haluaisi. Ei vippikyliä, ei kaljatelttoja, ei keinotekoista pyöritystä väliaikaisen aidoituksen välissä, vaan aitoa EK tunnelmaa kaupunkimaisemassa illalla parhaaseen katseluaikaan rallin keskuspaikkakunnalla.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Eikä ne järjestelyt yhden ihmisen toiminnalla miksikään muutu. Ongelmat on paljon syvemmällä ja perustavampaa laatua.

Jos nyt ens alkuun palattais niin reitin kuin katsojienkin kohtelun suhteen 15 - 20 vuotta ajassa taaksepäin.
Ihan mielenkiinnosta, mikä sulla nyt eniten vaivaa tuossa järjestäjien toiminnassa ja katsojien kohtelussa?

Se, ettet saa katsoa siellä missä huvittaa? Se, ettet löydä paikkaa joka olisi samalla sallittu ja tyhjä?

Koukunmaalla olin itse sellaisessa karsinassa, mutta siiman vieressä (ajoissa tulleena) ja hyvin näki ihan monta sekuntia jokaista autoa.

Ja mitä tuohon katsojien kohteluun tulee, niin niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. :ahem:
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Koukunmaalla olin itse sellaisessa karsinassa, mutta siiman vieressä (ajoissa tulleena) ja hyvin näki ihan monta sekuntia jokaista autoa.
Olitko pätkän loppupäässä? Siellä on se yksi mäki, jolta näkee todella hyvin pitkän pätkän maaliin asti. Oltiin siellä faijan ja enon kanssa viime vuonna ja oltais oltu tänäkin vuonna, jos ei oltais käännytty väärästä risteyksestä...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eipä ole paikallista UA:ta juuri hommiin kyselty - ja vaikka kyseltäisikin, niin tokkopa niin lyhyttä EK:ta on edes olemassa että nykyisillä vaatimuksilla saataisiin riittävä väkimäärä kasaan. Hyvä kun kansallisiin pikkuralleihin saadaan joku EK sulutettua ja maali-AT:n toimitsijat järkättyä.
Ei yksittäinen seura pysty yksinään järjestämään erikoiskoetta. Ouninpohjassa oli n. 30 jaksoa ja lähes jokaisella jaksolla eri porukka (autourheiluseuroja, metsästysseuroja ym.). Ei sitä väkeä tarvita kuin kymmenkunta henkeä per jakso riippuen paikasta.

Sellaisen sakin kasaamisessa ei luulisi olevan ylitsepääsemättömiä ongelmia. Lipunmyyntiä ei ole pakko ottaa, järjestyksenvalvojat ovat pakollisia että koko ralli yleensä saadaan ajettua.
Eikä ne järjestelyt yhden ihmisen toiminnalla miksikään muutu. Ongelmat on paljon syvemmällä ja perustavampaa laatua.

Jos nyt ens alkuun palattais niin reitin kuin katsojienkin kohtelun suhteen 15 - 20 vuotta ajassa taaksepäin.
Reitin suhteen kelpaisi kyllä, mutta katsojien suhteen en ihan yhdy mielipiteeseen. Itä- ja etelänaapureista pukkaa nykyään katsojia siihen malliin, että vanhalla "tee mitä lystäät" -systeemillä tulisi pelkkiä ruumiita ja MM-rallin ajaminen Suomessa loppuisi siihen.

Näillä kun ei tunnu olevan
1) itsesuojeluvaistoa
2) maalaisjärkeä
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mutta esim. Harjun EK:n perään itketään kylläkin. Siellä oli oikeasti tunnelmaa jota yleisöpätkältä haluaisi. Ei vippikyliä, ei kaljatelttoja, ei keinotekoista pyöritystä väliaikaisen aidoituksen välissä, vaan aitoa EK tunnelmaa kaupunkimaisemassa illalla parhaaseen katseluaikaan rallin keskuspaikkakunnalla.
Joku vuosi taidettiin ajaa peräti kolme kaupunki-EK:ta. Oli tietty legendaarinen Harju, sitten ajettiin Valkeakoskella jossain Säterin kulmilla ja vielä Tampereella Hämeenpuistossa/Alarannassa. Juuri ennen T:reen city EK:ta ajettiin legendaarinen Savon pätkä ja sitten kun letka lähti takas kohti Jyväskylää oli ensimmäisenä vuorossa Siitama, jossa mm. eräs Cilin Colin paalitteli Legacyn aika huolella. Eikä ollut ensimäinen eikä kait viimeinenkään kerta saman rallin aikana kun Legacy heittäytyi seljälleen....

Jostain kumman syystä, joka ikisellä kerralla, kun olen onnistunut Harjun EK:n varteen pääsemään, on vettä tullut kuin saavista kaatamalla....:nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ouninpohjalla ensin siinä ensimmäisessä hypyssä noin kolmen kilometrin kohdalla. Rauhallisesti hyppivät.

Toisella kierroksella siinä parin kilometrin kohdalla, vauhdikas kohta jossa keventäviä nyppyjä.
Meidän jakso alkoi sen 3km kohdalla olleen hypyn alastulosta. Kävin siinä hyppyrin jälkeen olleen ylämäen päällä useaan otteeseen tutkailemassa tilannetta.

Näin ne Ralliradiossakin taisivat todeta, että viime hetkillä saatiin tie tyhjäksi.
Viimeistä varoitusta huudettiin jaksopäälliköiden radioihin joten suomalaiset tajusivat jo tästä että nyt on tosi kyseessä. Ulkomaalaisiin ei auttanut kuin huuto ja uhkailu lisättynä sinnikkyydellä.

Niska-pers -ottella olisi ollut käyttöä. Siinä ei kielimuuri olisi ongelmana. Muutaman kun viskaisi pusikkoon niin eiköhän se riittäisi vinkiksi, että minne pitäisi siirtyä jollei kahdella kielellä toimitettu puhe mene perille.

Pakko muuten lisätä vielä se, että on se Ouninpohja vaan mahtava pätkä. Käytiin semmoisella rauhallisella vauhdilla ajamassa pätkä yöllä Kakaristoon asti läpi matkalla Jyväskylään. Kovia jätkiä ovat kun sitä kaasu pohjassa painelevat. Huhhuh.
On on.

80km/h nopeudella tuo tuntuu jo todella huimalta pätkältä, vaikka siis ajaa sallittua yleisrajoituksen mukaista nopeutta.
 
Ylös