Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika tiukkaa tuloslistaa testeissä, kaikki 2 sekuntin sisällä. Jospa se Caterham alkavalla kaudella pystyisi edes jollain radalla oikeasti haastamaan keskikastia, eikä nousisi vain tilapäisesti edelle kolareiden tai varikkokäyntien seurauksena.

Hyvältä näyttää sekin että E-Lotus kärjessä. Jos ratissa olis Kimi niin aika olis tietysti vielä selvästi parempi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Siis eihän se nyt mene niin, että kun iskee KERS mötikän autoon kiinni niin lähtee puoli sekunttia kierrosajasta. Miksi sitten vaikka Monacossa kukaan ei käytä sitä?
Viime kaudella Monacossa käytettiin KERSsiä ihan normaalisti.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Aika tiukkaa tuloslistaa testeissä, kaikki 2 sekuntin sisällä. Jospa se Caterham alkavalla kaudella pystyisi edes jollain radalla oikeasti haastamaan keskikastia, eikä nousisi vain tilapäisesti edelle kolareiden tai varikkokäyntien seurauksena.

Hyvältä näyttää sekin että E-Lotus kärjessä. Jos ratissa olis Kimi niin aika olis tietysti vielä selvästi parempi.
Kimbehän oli yli sekunttia hitaampi viime testeissä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis eihän se nyt mene niin, että kun iskee KERS mötikän autoon kiinni niin lähtee puoli sekunttia kierrosajasta. [--] KERS huonontaa painonjakaumaa.
Radasta riippuen parista kymmenyksestä yli puoleen sekuntiin lähtee. Painonjakauma akseleiden välillä on FIA:n toimesta vakioitu, joten siihen KERSillä ei enää ole vaikutusta, mutta painopisteen korkeuteen jonkin verran.
Ja kun meneehän ne muutkin tallit kehitystyössä eteenpäin. Williams, Toro Rosso, Sauber ei ole mikään osoittannut totaalista pannukakkua. Se vaatii ennemminkin jonkun epäonnistumisen kun Caterhamin onnistumista.
Menee toki, mutta mikään muu talli ei ota yhtä selkeää yksittäistä teknistä harppausta. KERSin tulo poistaa käytännössä viimeisen asian jossa Caterham ei ollut samalla viivalla kilpailijoiden kanssa. Nyt siis on, ja loppu on kiinni tallin henkilöistä (ja resursseista). Teknistä tasoitusta ei enää anneta.
 
Viimeksi muokattu:

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Ei menneet laitteet sekaisin vaan vuodet. muutama vuosi sittenhän se KERS ei ollut vielä noin tehokas kun nyt. Mutta väärässä olin ja tietysti toivoisi, että Caterham ottaa sen puoli sekunttia noin vaan kiinni.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
niiden pitää ottaa siipeä pois, koska caterhamin tekniikka ei ole vieläkään sillä tasolla jotta voitaisiin kilpailla muiden kanssa downforsesta. eli käytännössä koitetaan huippunopeudella ottaa kiinni sitä mitä jo luonnostaan hävittäisiin mutkissa.
Ja hävitään vielä enemmän mutkissa...

Jännä trendi viimevuosina, että kärkitallit ovat suorilla hitaampia. Aiemmin se oli aika selvästi toisinpäin. Ehkä nykyään säännöt niin tiukasti rajoittavat keinoja tuottaa alaspainiketta, että Caterhamit eivät saa sitä niin paljon kuin tarvitsisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei menneet laitteet sekaisin vaan vuodet. muutama vuosi sittenhän se KERS ei ollut vielä noin tehokas kun nyt. Mutta väärässä olin ja tietysti toivoisi, että Caterham ottaa sen puoli sekunttia noin vaan kiinni.
2009, kun KERS tuli se vielä vaikutti painonjakaumaan. KERSin käyttöönottaneet tallit kärsivät auton käyttäytymisestä ja lastentaudeista systeeminsä kanssa. Lisäksi tuon kauden voimasuhteita sekoittivat tupladiffuusorit, joten kovin hyvää kuvaa siitä mikä KERSin etu tuolloin loppujen lopuksi oli on vaikea hahmottaa. Toki muistamme kuinka Kimi KERSin avulla kykeni pitämään muutoin nopeamman Fisichellan takanaan Spassa.

KERSin tehossa (muistaakseni) ei sinällään ole tapahtunut muutosta, mutta lisääntynyt tietotaito ja vakioitu painonjakauma tekevät siitä nykyään hyödyllisemmän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
2009, kun KERS tuli se vielä vaikutti painonjakaumaan. KERSin käyttöönottaneet tallit kärsivät auton käyttäytymisestä ja lastentaudeista systeeminsä kanssa. Lisäksi tuon kauden voimasuhteita sekoittivat tupladiffuusorit, joten kovin hyvää kuvaa siitä mikä KERSin etu tuolloin loppujen lopuksi oli on vaikea hahmottaa. Toki muistamme kuinka Kimi KERSin avulla kykeni pitämään muutoin nopeamman Fisichellan takanaan Spassa.

KERSin tehossa (muistaakseni) ei sinällään ole tapahtunut muutosta, mutta lisääntynyt tietotaito ja vakioitu painonjakauma tekevät siitä nykyään hyödyllisemmän.
KERS painokin ja koko on myös yli puolittunut ensimmäisistä versioista, kehitys kehittyy ja silleen... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei menneet laitteet sekaisin vaan vuodet. muutama vuosi sittenhän se KERS ei ollut vielä noin tehokas kun nyt. Mutta väärässä olin ja tietysti toivoisi, että Caterham ottaa sen puoli sekunttia noin vaan kiinni.
Kuten todettua, niin KERSsin maksimiteho on sama kuin 2009, mutta erona on autojen minimipainon nosto ja vakioitu painojakauma, jolloin KERS ei ole enää turhaa painolastia tai tuhoa painojakaumaa. Lisäksi 2009 Bridgestonet vaati muistaakseni etupainoisempaa autoa kuin Pirellit nyt ja KERS taas tuppasi viemään painojakaumaa taakse päin.

Tosin muistaisin silti, että Mäkki käytti KERSsiä jokaisessa kisassa 2009 eli myös Monacossa. Ferrari ei käyttänyt kaikkialla, mutta Mersun KERSsiähän kehuttiin jo tuolloin parhaaksi.

Mitä tulee muuhun kehitykseen, niin jos Caterham pyrkii keskikastiin, täytyy heidän pystyä keskikastin kehitysvauhtiin. Näin ollen KERS lisäksi, niin heidän pitäisi saada se 0,2-0,5 sekkaa muita keskikastin tiimejä kiinni täksi kaudeksi.


Onko missään netissä ilmoitettu kisojen huippunopeusmittauksia?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jännä trendi viimevuosina, että kärkitallit ovat suorilla hitaampia. Aiemmin se oli aika selvästi toisinpäin. Ehkä nykyään säännöt niin tiukasti rajoittavat keinoja tuottaa alaspainiketta, että Caterhamit eivät saa sitä niin paljon kuin tarvitsisi.
Tämä voisi olla DRS:n vaikutusta. Eli suurellakin siivellä on mahdollista silti ohittaa paikan tullen. Toisin kuin taannoin se oli mahdotonta, jos olit jatkuvasti suoralla selkeesti hitaampi.
Esimerkkinä Vettel ja Monza viime vuonna. Vettel oli huipuissa selkeästi muita hitaampi, mutta silti vain nousi takaisin kärkeen alun jälkeen. Joskin itse ohitus tapahtui ekan shikaanin jälkeen nopeassa mutkassa, mutta hyvin pysy suorilla jo Alonson perässä DRS:n ja imuavun turvin vaikka oli varmaan sen 10+ kilsaa hitaampi normaalisti suorilla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Aamusumua sen verran paljon Barcelonassa, ettei harjoituksia vielä pysytytä aloittamaan. Odotteluksi meni.:nope:
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Aamusumua sen verran paljon Barcelonassa, ettei harjoituksia vielä pysytytä aloittamaan. Odotteluksi meni.:nope:
Perkules, olis ny Heikki ottanu tänki päivän viel saikkua, nyt menee tärkeetä ajo-aikaa hukkaan...

Onneks Kimi ajaa vasta viikonloppuna, toivottavasti sillon on hyvä keli!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kovis kärjessä!

1 Kovalainen Caterham 1m31.149s 5


...sori oli pakko... :rolleyes:

Niin eli testit alkaneet virallisesti. Aiemmin sai ajaa vain installaatioita sumun takia. Nyt täys rähinä päällä...

Pastorin Williams nuukahti radan varteen jo installaatiokierrosten aikana.
Ajoivat eilenkin vähän kierroksia. Onko tietoa, onko niillä murheita vai mitä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
...eip oo enää...

09:10 Alonso and Grosjean now both lapping in 1m24.1s.

09:09 The Lotus is running on hard tyres, the Ferrari was on softs.

09:09 Grosjean beats Alonso to the top spot with a 1m23.782s.
Tiedä sit bensoista...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Grosjean kovilla nopeampi kuin Alonso pehmeillä, polttoainekuormat on mitä on mutta katsellaan kuinka pitkä stintit poijat vetää...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Jos nyt sattuisi käymään niin, että Lotus taistelee tosissaan MM-tittelistä. (en vielä halua sanoa mitään tämän suhteen testeistä)

Niin ainakin voi odottaa hyvää uutta-starttia Grosjeanin uralle.
 
Ylös