Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Todella informatiivisen graafin laatinut WebSlave. En sitä enää tähän kopioi, mutta silti heitän kysymyksen ilmoille arvon herroille. Mikä selittää sen tuleman, että Alonson vauhti nousee viimeisen pysähdyksen jälkeen yhtäkkiä 3 sekuntia? Voitiinko silloin ottaa autosta bensaa pois vai mitä?
Luulen että selityksenä on viimeisen stintin keveys, 14 kierrosta (1 kierros n. 2.4 kg bensaa = 33.6kg jos höyryillä on loppuun menty)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muuten hyvä mutta olisi voinut laittaa hitain aika ylöspäin niinkuin on tapana. Nyt tuota käyrää on outoa lukea.
Minusta on se loogisempi noin päin, että vauhti tippuu (kuin että aika nousee). Jotenkin on vaikea mieltää parhaiden suoritusten löytyvän alimmaisena.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Pakko kyllä sanoa, että Lotus ja Grosjean on kyllä vakuuttavan hyviä. Kierrokset ovat tasaisia ja ennen kaikkea erittäin kilpailukykyisiä suhteessa Ferrariin ja Alonsoon. Ferrari tuntuu syövän renkaat settien lopussa aika huonoon kuntoon.
Kylläh. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/03/1505049/lotus-huippuvauhdissa-lyhyissa-ja-pitkissa-vedoissa

Lotus huippuvauhdissa lyhyissä ja pitkissä vedoissa

Lotus-kuljettaja Romain Grosjean onnistui upeasti Barcelonan F1-testeissä perjantaina.

Grosjean teki päivän nopeimman ajan 1.22,614 aivan testien viimeisellä minuutilla. Hän jätti puolen sekunnin päähän päivän toiseksi parasta vauhtia pitäneen Toro Rosson Jean-Eric Vergnen, jonka tämänpäiväinen ajot jäivät moottorivian takia vain 31 kierrokseen.

Yhden kierroksen huippuvauhdin lisäksi Grosjeanin Lotus toimi erinomaisesti myös pitkässä vedossa, sillä hän ajoi iltapäivällä kilpailusimulaation samanaikaisesti Ferrarin Fernando Alonson kanssa. Alonson Ferrari kulutti pehmeän seoksen renkaat huonoon kuntoon hyvin nopeasti ja kierrosajat hidastuivat noin kymmenen kierroksen ajamisen jälkeen kolmella sekunnilla. Grosjeanin kierrosajat pysyivät sen sijaan selvästi Alonsoa pidempään tasaisina, joten Lotus-auto vaikuttaisi olevan renkaille hellempi kuin Ferrari.

Caterhamin Heikki Kovalainen ajoi perjantaina 104 kierrosta, joiden aikana syntyi päivän viidenneksi nopein aika. Eroa Grosjeanin kärkiaikaan kertyi 1,2 sekuntia.

Testit jatkuvat lauantaina, jolloin radalla nähdään Lotuksen ratissa Kimi Räikkönen ja Caterhamin ohjaamossa Heikki Kovalainen.

Mikäli tässä on totuudenhäivääkään niin... perhana, näyttää hyvältä. Kuitenkin Grosjean ei ole ajanut F1:stä vähään aikaan eikä koko F1-ura ole pitkä. Talli menetti viime viikon testit. Ja silti ollaan tässä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Minusta on se loogisempi noin päin, että vauhti tippuu (kuin että aika nousee). Jotenkin on vaikea mieltää parhaiden suoritusten löytyvän alimmaisena.
Ferrarilla vauhti laskee jyrkemmin per stintti, eli renkaat kuluu nopeammin. Samalla vauhti myos nousee jyrkemmin stintista toiseen, eli auto toimii kevetessaan paremmin ja paremmin.

Tiukkoja suorituksia siis luvassa kisojen loppuja kohden, vahan viime vuoden mallin mukaan.

Hyva kaavio. Itseko teit?
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
...eli Ferrari ottaa renkaista enemmän pitoa irti, joka taas kuluttaa rengasta enemmän? Nopea stintin alussa-mutta hidas lopussa johtuen kulumisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä selittää sen tuleman, että Alonson vauhti nousee viimeisen pysähdyksen jälkeen yhtäkkiä 3 sekuntia? Voitiinko silloin ottaa autosta bensaa pois vai mitä?
Ei bensaa oteta pois kisasimulaatiossa (eikä se taitaisi edes olla kovin yksinkertainen operaatio, joka voitaisiin tehdä tuosta vaan stopilla).

Veikkaan, että viimeisen stintin mediumit olivat tuliterät eikä käytetyt, mikä selittäisi pari nopeaa aikaa heti aluksi. Sen jälkeiset kierroksethan ovat ihan yleisen trendin mukaisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyva kaavio. Itseko teit?
Juu. On siksi vain suuntaa-antava, koska huomioin ajat kymmenyksen tarkkudella. Mutta ei tuhannesosat tuossa nyt olennaisia olekaan, vaan yleinen taso ja aikojen kehitystrendi. Excelillä olisi tietysti saanut tarkemman, mutta kun ei tässä koneessa ole.
Syökö myös Massan ajotyylillä?
Eiköhän. Vaikuttaa enempi auton ominaisuudelta. Vaatisi tutkimista, mutta ainakin yhdellä stintillä eilen ajat putosi Massalla samalla lailla, mutta toisaalta muilla stinteillä vähemmän. Riippunee siis renkaista.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Lotuksen vauhti vaikuttaa hyvältä, mutta toisena on TR puolen sekunnin päässä?.Eli ajaako muut täysillä, epäilen ei. Itse luulen, että muut peittelee vauhtia vielä.

Testeistä ei voi sanoa juuta eikä jaata vielä, mutta olisiko Lotuksesta taistelemaan sijoista 6-10.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Graafinen esitys Grosjeanin ja Alonson kisasimulaatioista.
:thumbup: nätti

Ihan low-tech asenteella hahmottelin näytölle viivoittimella kuvan päälle trendisuoraa Grosjeanin kolmen ekan pehmeillä vedetyn stintin ensimmäisten kierrosten perusteella. Ideana oli päätellä miten kierrosnopeudet muuttuisivat "kulumattomilla renkailla" eli käytännössä mikä on polttoaineen kulumisen aiheuttaman kevenemisen tuoma vaikutus. Tähän suoraan nojautuen voisi heittää pari hätäistä havaintoa:

  • Alonson ekan ja neljännen stintin alut (mediumeilla) osuu tuolle samalle suoralle, joten voisi väittää Ferrarin olevan aluksi mediumeilla samassa vauhdissa kuin Lotus pehmeillä.
  • Alonson pehmeillä ajamien toisen ja kolmannen stintin alut ovat selvästi vertailusuoran yläpuolella, minkä voisi nähdä tukevan em. väitettä.
  • Viimeiset stintit ei ihan täsmää. Grosjeanin viimeinen kovilla ajaman stintin eka kierros osuu myös samalle suoralle, vaikka sen luulisi jäävän selvästi alle. Samoin Alonson 2 ekaa kierrosta ovat huomattavasti trendisuoran yläpuolella, vaikka niiden luulisi, mediumeilla ajettuna, osuvan samalle viivalle.

Olisi tavallaan loogista, että jos Ferrari syö renkaansa nopeammin, se saattaa toisaalta pystyä nopeampiin kierroksiin uusilla renkailla, koska ottaa niistä enemmän irti. Kukin voi sitten tahollaan pohdiskella miten suuri tämä hyöty ja haitta sitten on eri radoilla ja missä määrin sitä voi kompensoida ajotyylillä.

Kulmakertoimen perusteella polttoaineen vaikutukseksi tuli muuten noin -0,085 sekuntia/kierros. Mulla ei ole mitään käsitystä vastaako tuo muutos mitään todellista arvoa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Taitaa olla Grosaani se joka on kauden dark horse yllättäjä eikä Kimi, valitettavasti :(


Kiva silti et Kimikin ajelee.
Romain ei ole tainnut tehdä virheen virhettä koko testien aikana. Kimi kävi hiekalla ja rikkoi auton pohjaa. Ei iso virhe mutta kuitenkin...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Taitaa olla Grosaani se joka on kauden dark horse yllättäjä eikä Kimi, valitettavasti :(
Jos nyt ensin katsotaan kuitenkin miten Kimister päästelee huomenna ja ylihuomenna.
Tekemäsi johtopäätös on helppotehdä, kun viimesen muutaman viikon aikana Grosjean on nähty radalla kolmena päivänä ja Kimiä ei kertaakaan... ;)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Kulmakertoimen perusteella polttoaineen vaikutukseksi tuli muuten noin -0,085 sekuntia/kierros. Mulla ei ole mitään käsitystä vastaako tuo muutos mitään todellista arvoa.
Brundle taisi tuossa yhdessä haastattelussa mainita että 40 kg olisi 0.8 sekkaa kierrosajassa, kierrokselle Barcelonassa menee n. 2.4 kg bensaa. Tätä kaavaa noudatten

20kg = 0.4s
10kg = 0.2s
5kg = 0.1s
2.5kg = 0.05s = 1 kierros

viivoitinanalyysi on aika lähellä! Kumpi liene lähempänä oikeata?
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Brundle taisi tuossa yhdessä haastattelussa mainita että 40 kg olisi 0.8 sekkaa kierrosajassa, kierrokselle Barcelonassa menee n. 2.4 kg bensaa. Tätä kaavaa noudatten

20kg = 0.4s
10kg = 0.2s
5kg = 0.1s
2.5kg = 0.05s = 1 kierros

viivoitinanalyysi on aika lähellä! Kumpi liene lähempänä oikeata?
itse muistelisin että puhuttiin 0,4s/10kg. kierroskulutus olisi yllä olevaa luokkaa. joten yks kierros n. -0,1s/ kierrosajasta pois. jos alussa olisi 170kg bensaa kyydissä niin 20kg/0,4s se tekisi vain 3,4s kierrosajassa lisää täysin tankein verrattuna tyhjään.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Nettiorjan kaaviosta:
Viimeistä vetoa lukuunottamatta Lotus on parempi. En nyt laskenut mutta silmääräisesti katsoen eikös Lotukselle tullut enemmän kierroksia kaikkineen eli oli alunperin raskaammalla autolla liikkeellä? Tai F kuluttaa enemmän.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos nyt ensin katsotaan kuitenkin miten Kimister päästelee huomenna ja ylihuomenna.
Tekemäsi johtopäätös on helppotehdä, kun viimesen muutaman viikon aikana Grosjean on nähty radalla kolmena päivänä ja Kimiä ei kertaakaan... ;)
Pessimisti ei pety. Ei jaksa elätellä toiveita siitä miten Kimi tulee takaisin hallitsemaan lajia. Objektiivisesti iloitsee sitten hyvistä suorituksista kun niitä tulee, ja murehtii huonoja.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Piti ihan laskea niin ei L ajanut kuin 3 kierrosta enemmän kuin F.
Mutta F käytti yhden rengassarjan enemmän ja jätti hard renkaat käyttämättä.
Kevyellä autolla lopussa ajoi pehmeämmillä renkailla hyvät ajat. Millaisia olisi ollut Lotuksen vedot pehmeämmillä ja vähemmillä kierrosmäärillä ihan lopussa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nettiorjan kaaviosta:
Viimeistä vetoa lukuunottamatta Lotus on parempi. En nyt laskenut mutta silmääräisesti katsoen eikös Lotukselle tullut enemmän kierroksia kaikkineen eli oli alunperin raskaammalla autolla liikkeellä? Tai F kuluttaa enemmän.
Kisasimulaatiot olivat saman mittaisia (jos jätetään Ferrarilta yksi kierros alusta pois jolle ei ilmoitettu aikaa - eli Ferrarilla periaatteessa ehkä oli kierros enemmän bensaa).

Laskin käsin noille loppuajat - virhemarginaali on siis suuri. Sen perusteella Lotus olisi hävinnyt minuutti ja 45 sekuntia, mutta siinä ei huomioitu varikolletulo- tai sieltä lähtökierroksia. Laskin vain 25 sekuntia lisää kullekin varikkokäynnille.

Koska niitä sisääntuloja oli Ferrarilla yksi enemmän ja renkaat stintin lopussa Lotusta huonommassa kunnossa, todellinen ero olisi tietysti pienempi. Ei kuitenkaan niin paljon pienempi, että Lotus olisi voittanut. Tai sitten olen vain laskenut päin mäntyä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Heikki kertoi Maikkarille, että Caterhamilla on lauantaina ohjelmassa kisasimulaatio. Samanlaista ohjelmaa on varmaankin myös muutamilla keskikastin talleilla, joten huomenna saattaa hyvinkin tulla toistaiseksi paras tilaisuus arvioida Caterhamin tämänvuotista iskukykyä suhteessa viime vuonna keskikastissa ajaneisiin talleihin.
 
Ylös