Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Laskin käsin noille loppuajat - virhemarginaali on siis suuri. Sen perusteella Lotus olisi hävinnyt minuutti ja 45 sekuntia
Ei kai tuossa ole Lotuksella yhtä kierrosta enempää? Minä en vaan tyon käppyrän perusteella uskoisi, että Lotus olisi ollut keskimäärin noin 1,5s hitaampi.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Kisasimulaatiot olivat saman mittaisia (jos jätetään Ferrarilta yksi kierros alusta pois jolle ei ilmoitettu aikaa - eli Ferrarilla periaatteessa ehkä oli kierros enemmän bensaa).

Laskin käsin noille loppuajat - virhemarginaali on siis suuri. Sen perusteella Lotus olisi hävinnyt minuutti ja 45 sekuntia, mutta siinä ei huomioitu varikolletulo- tai sieltä lähtökierroksia. Laskin vain 25 sekuntia lisää kullekin varikkokäynnille.

Koska niitä sisääntuloja oli Ferrarilla yksi enemmän ja renkaat stintin lopussa Lotusta huonommassa kunnossa, todellinen ero olisi tietysti pienempi. Ei kuitenkaan niin paljon pienempi, että Lotus olisi voittanut. Tai sitten olen vain laskenut päin mäntyä.
Jos ei lähde sekuntteja laskemaan niin lotus aloitti eka aikakierroksen klo 15.11 lopetti 16.47 yht. 1h 37m. kierrokset 49-113.yht 65 laps

Ferrari 15.30-17.07 yht.1h 38m kierrokset 53-117. yht 65 laps

Sanoisin et lotus suoritti tuon ferraria nopeammin. En lähde arvaileen kuinka paljon. Jos tulos on vielä australiassa vielä saman suuntainen niin ainakin mulle asetelma passaa hyvin. Toivoen vielä että ferkulla oli tänään ykköstykki puikossa ja lotuksella se hitaampi.:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kai tuossa ole Lotuksella yhtä kierrosta enempää? Minä en vaan tyon käppyrän perusteella uskoisi, että Lotus olisi ollut keskimäärin noin 1,5s hitaampi.
Nyt kun asiaa pohdin, niin puuttuuhan siitä Ferrarilta kaksi kierrosta. Lotukseen verrattuna ylimääräisen varikkokäynnin in- ja out-kierros. Laitoin varikkokäynnille vain 25 sekuntia, mutten siihen vaadittavien kierrosten aikaa (jotka ei ole tiedossa). Jos stoppeja olisi sama määrä ero ei olisi kovin merkittävä, mutta ylimääräisen stopin tapauksessa se olisi pitänyt huomioida.

Minun laskennassani Ferrari siis ansiottomasti hyötyi ylimääräisestä stopista, koska kahden kierrosajan sijaan aikaan lisättiin vain 25 sekuntia.

Juuri ennen viimeistä stoppia Alonso oli 1 min 20 s Grosjeania jäljessä. Stoppi vain olisi tiputtanut Ferrarin entistä kauemmas eikä suinkaan edelle, kuten laskuissani. Pahoittelen sekaanusta, laskentametodini oli aivan liian alkeellinen.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Aikakierrosten summat:

Lotus: 1:27:33,461
Ferrari: 1:24:17,669

Lotuksella siis 2 kierrosta enemmän, joten Ferrari oli noin 20s nopeampi. Mutta siis yksi stoppi enemmän tehtynä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aikakierrosten summat:

Lotus: 1:27:33,461
Ferrari: 1:24:17,669

Lotuksella siis 2 kierrosta enemmän, joten Ferrari oli noin 20s nopeampi. Mutta siis yksi stoppi enemmän tehtynä.
Eli tällä perusteella olivat aika tasan tarkalleen yhtän nopeat? Tuon saattaisi jopa uskoa, että Lotus pystyisi kauden alussa hyvällä suorituksella haastamaan Ferrarin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Eli tällä perusteella olivat aika tasan tarkalleen yhtän nopeat? Tuon saattaisi jopa uskoa, että Lotus pystyisi kauden alussa hyvällä suorituksella haastamaan Ferrarin.
Joo'o mutta Alonso käytti medikoita ja softeja kun taas Grosjean softeja ja hardeja..
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Meitsi diggailee kaikkia graafeja ja niiden analyysejä joten kiitos Web Slave tosta sun vaivannäöstä! Laitan jotain ajatuksia mitä tuli mieleen.

Lotuksen simulaatio on totuudenmukaisempi koska Barcelonassa tullaan ajamaan varsinainen kisa pehmeällä ja kovalla. Tietysti lämpötila on silloin korkeampi joten on mahdollista, että Ferrari koitti tasoittaa kylmän vaikutuksen ajamalla mediumilla.

Alku: Olen ymmärtänyt että ihan ekat kierrokset on ne missä rattimiehet erottuu. Mielestäni Alonso pieksee Grosjeanin koska 1) Alonsolla 14kg enemmän polttoainetta johtuen punaisen ponin moottorin janoisuudesta sekä 2) Alonsolla vielä hitaampi rengaskin kun Grosjeanilla.

Koska Ferrari on jo alunperin päättänyt ottaa 4 pysähdyksen taktiikan niin, sillä hitaammalla seoksella on turha kovin pitkään kärvistellä. Sitten tuleekin kaksi karmeeta stinttiä kun kierrosajat ei pysy millään! Koska ne stintit jää lyhyiksi, niin Ferrarin on pakko ottaa kaksi stinttiä mediumilla eikä m-s-s-s-m koska muuten se viimeinen mediumilla ajettu stintti tulisi liian pitkäksi.

Alonson käppyrät johdonmukaisempia kun Grosjeanin joka aina välillä tekee pikku virheitä.

Kohta jossa vastakkain Ferrarin medium ja Lotuksen kova jo viidennellä kierroksella Lotus alkaisi olla nopeampi! Tietysti Lotuksella vähemmän bensaa koska vähemmän kierroksia jäljellä mutta tossa kohtaa se ero bensamäärissä on vain muutaman kierroksen verran ja Lotus nakuttaakin sillä kovalla renkaalla sitten 14 kierrosta hyvin tasaisesti eli auto kevenee saman verran kun renkaat huononevat.

Vikalla stintillä Alonso täräyttää melkoiset aika-ajokierrokset 2 ensimmäistä. Toki alla uudet renkaat + vähemmän polttoainetta mutta kun medium ei sula sekunttia muutamassa kierroksessa, niin kun edellisestä stintistä näkee, niin nuo kovat kierrokset voisi laittaa Alonson hyvyyden piikkiin.

Jos Renaultin moottori on alussa 14 kiloa vähemmän janoisempi ja lopussa autot ovat saman painoiset, niin keskimäärin Ferrari painaa 7 kiloa enemmän kierrosta kohti kilpailun aikana. Eikö 10 kiloa ollut 0,3 sekunttia eli siitä tulee suorana vaikutuksena ~0,2 sekunttia joka kierros lisää Ferrarin moottoreita käyttäville suhteessa Renault moottoreita käyttäviin. Ja se 0,2 sekunttia siis jakautuu niin että ekalla kierroksella se on 0,4 sekunttia ja viimeisellä ei yhtään. Siihen vielä lisänä, että se raskas auto syö vähän enemmän rengasta. Lähdössä Renault moottoria käyttävä auto on 2% kevyempi jolla on oltava joku vaikutus lähtökiihdytyksessä..

Loppupäätelmät:D Alonso vs. Grosjean Alonso kykenee takuttamaan konemaisemmin mutta rengas ei vaan kestä.

Kumpi noista autoista sitten oli parempi? Lotus vaihtaa softin kovaan ainoastaan kymmenen kierroksen jälkeen vaikka edellinen softilla puristettu stintti on ollut 15 kierrosta. Tämä puhuu sen puolesta, että renkaan kuluminen on suuremmassa osassa kun seosten välinen aikaero. Lotus ja Ferrari ovat melko pienen marginaalin sisällä koska täysin systemaattisesti tuoreemmalla kumilla kulkeva auto menee koko ajan lujempaa. Joka ainut kierros! Jos vertailuun laittaisi yhden kärkitallin ja yhden häntäpään tallin niin näin ei varmasti olisi.

Ferrari syö enemmän kumia kun Lotus. Ferrarilla on kolmen sekunnin sääntö:D eli kun auto on 3 sekunttia hitaampi kun renkaiden vaihdon jälkeisellä ekalla kierroksella, niin tullaan vaihtamaan uudet renkaat. Lotus taas kyykkää vaan sekunnin tai puolitoista stintin aikana.

Mutta aika-ajoon toi renkaiden kuluminen ei vaikuta eli toivottavasti Ferrari on mahdollisimman lähellä paalua, niin tulee mielenkiintoisia kisoja. Vaikka Ferrari kykenisi selvästi nopeimpaan aikaan Barcelonan testeissä, niin silti Maranellossa ei noiden rengashuolien takia kannattaisi paljon kärrynpyöriä tehdä.

Lisää graafeja jos vaan jaksatte väsätä kun noista saa aika paljon informaatiota!
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Onko kellään mitään käryä millä renkailla Rosberg on painanut ton simulaation? Veikkaisin s-m-m-m johtuen noista stinttien pituuksista. Edellisessä postissa hehkutin Alonson kovia kierroksia vikan stintin alussa niin senkin voi nyt ampua alas koska Rosberg lyö tauluun hyvin samanoloisen vikan stintin minkä näkee ton abulafian blogissa olevasta kierrosvertailusta.

Mercedes on lähestynyt simulaatiota varmaan niin että koska softi ei kestä niin joudutaan ottamaan kolme stinttiä mediumilla, jotta kumit ei aivan sula alle.

Rosberg tekee koko simulaatiossa ainoastaan kaksi virhettä molemmat alkukierroksilla. Hyvin tasaista takutusta muutoin.

Tuo kierrosaikojen huononeminenkaan ei ole yksiselitteisesti huono asia. Jos se menee niin kuin Alonson ja Rosbergin vika stintti missä ensin tehdään haamukierrokset jonka jälkeen kierrosajat tasaantuu, niin se ei ole silloin huono asia. Sen sijaan Ferrarin softilla kyykkäykset on huolestuttavia.

Trendi jossa simulaation uusin rengas kuljettaisi autoa aina nopeiten ei enää päde kun Rosberg otetaan mukaan autojen vertailuun. Mercedes saa käyrät leikkaamaan eli pystyy ajamaan vanhemmalla pyörällä nopeammin kuin Ferrari ja Lotus.

Tallit voi siis noiden simulaatioiden jälkeen laittaa paremmuusjärjestykseen keskennän. 1) Mersu 2) Lotus 3) Ferrari
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Tämä on nyt viimeinen posti tästä ennen kun joku muu kommentoi. Mikäli Ferrari olisi valinnut saman rengastaktiikan kun Mercedes, niin voisi olettaa myös tulosten olevan melko samanlainen. Ferrari kykenee vastaamaan Mercedeksen vauhtiin täysin myös toiseksi viimeisessä stintissä. Ainoastaan tuo pehmeä rengas ei toimi ja sitä Ferrarin kannattaisi käyttää mahdollisimman vähän.

Tämä siis oletuksella, että Mercedes ja Ferrari todella olivat samalla pyörällä liikkeellä kahdessa vikassa stintissä. Mercedeksellä toisessa stintissä varmaan sittenkin soft mutta se vaan kestää paremmin kun Ferrarilla. Jos Mercedeksellä vikoilla stinteillä kova pyörä, niin sitten Mercedes on ylivoimaisesti noita kahta tallia nopeampi. Veikkaisin kuitenki s-s-m-m.

Ja Mercedeksen simulaatio on voitu ajaa eri lämpötilassa koska päivä oli 24.2.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kommentoin sen verran noista "kuskin" virheistä, että tuolla testeissä voi huonolla tuurilla tulla paljon hitaampi eteen, josta ei heti pääse ohi. Esim. noiden Alonson ja Grosjeanin vetojen aikana Kovalainen ajeli 1.30-1.31 kierroksia eli voi olla kolme sekuntia kierroksella hitaampi sopivassa paikassa nopeampi menettää aika paljon aikaa, kun toinen voi päästä hyvässä paikassa ohi menettämättä mitään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Jännä päivä, toivotaan että Heikin ja Kimin päivät menee putkeen ilman ongelmia. :thumbup:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jännä päivä, toivotaan että Heikin ja Kimin päivät menee putkeen ilman ongelmia. :thumbup:
Toivotaan näin. Kimiltä odotan tänään paljon. Lotus näyttää olevan iskussa, nopea ja ei teknisiä ongelmia ole juurikaan esiintynyt.

Heikille myös iso peukku, jotta tie keskikastiin avautuisi.

Saas nähdä minkälaisessa säässä saavat tänään testata. Aurinkoista ja lämmintä olisi toivelistalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Sky Sports -kommentaattori Ted Kravitzin arvio kärjen nokkimisjärjestyksestä tähän mennessä nähdyn perusteella: Red Bull on nopein, McLaren toiseksi nopein ja Lotus kolmanneksi nopein. Neljäntenä tulee Mercedes ja viidentenä Ferrari.

Kravitz on saattanut esittää arvionsa turhan aikaisin, sillä tänään pitäisi isoille talleille olla tulossa päivitysosia, jotka voivat muuttaa autojen kilpailukykyä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Suomalaisittain näyttää ihan ookoolta. Vähän ihmettelin kun jotkut toivovat/toivoivat suomalaisille tasaväkisiä kalustoja keskenään. No, itse aattelin että hyvä jos Caterham pystyy paljon viime vuotista paremmin kiusaamaan keskikastia. Se olisi heille onnistumista. Lotuksella taas on potentiaalia tällä hetkellä parempaan, joten aattelin että hyvä jos he pystyvät säännöllisesti lähelle kärkipäätä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tänään 2.5 suomalaista radalla.:wink: Kimi, Heikki ja Nico.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Pikkukuvat Red Bullin päivityksistä.




 
Viimeksi muokattu:
Ylös