Meitsi diggailee kaikkia graafeja ja niiden analyysejä joten kiitos Web Slave tosta sun vaivannäöstä! Laitan jotain ajatuksia mitä tuli mieleen.
Lotuksen simulaatio on totuudenmukaisempi koska Barcelonassa tullaan ajamaan varsinainen kisa pehmeällä ja kovalla. Tietysti lämpötila on silloin korkeampi joten on mahdollista, että Ferrari koitti tasoittaa kylmän vaikutuksen ajamalla mediumilla.
Alku: Olen ymmärtänyt että ihan ekat kierrokset on ne missä rattimiehet erottuu. Mielestäni Alonso pieksee Grosjeanin koska 1) Alonsolla 14kg enemmän polttoainetta johtuen punaisen ponin moottorin janoisuudesta sekä 2) Alonsolla vielä hitaampi rengaskin kun Grosjeanilla.
Koska Ferrari on jo alunperin päättänyt ottaa 4 pysähdyksen taktiikan niin, sillä hitaammalla seoksella on turha kovin pitkään kärvistellä. Sitten tuleekin kaksi karmeeta stinttiä kun kierrosajat ei pysy millään! Koska ne stintit jää lyhyiksi, niin Ferrarin on pakko ottaa kaksi stinttiä mediumilla eikä m-s-s-s-m koska muuten se viimeinen mediumilla ajettu stintti tulisi liian pitkäksi.
Alonson käppyrät johdonmukaisempia kun Grosjeanin joka aina välillä tekee pikku virheitä.
Kohta jossa vastakkain Ferrarin medium ja Lotuksen kova jo viidennellä kierroksella Lotus alkaisi olla nopeampi! Tietysti Lotuksella vähemmän bensaa koska vähemmän kierroksia jäljellä mutta tossa kohtaa se ero bensamäärissä on vain muutaman kierroksen verran ja Lotus nakuttaakin sillä kovalla renkaalla sitten 14 kierrosta hyvin tasaisesti eli auto kevenee saman verran kun renkaat huononevat.
Vikalla stintillä Alonso täräyttää melkoiset aika-ajokierrokset 2 ensimmäistä. Toki alla uudet renkaat + vähemmän polttoainetta mutta kun medium ei sula sekunttia muutamassa kierroksessa, niin kun edellisestä stintistä näkee, niin nuo kovat kierrokset voisi laittaa Alonson hyvyyden piikkiin.
Jos Renaultin moottori on alussa 14 kiloa vähemmän janoisempi ja lopussa autot ovat saman painoiset, niin keskimäärin Ferrari painaa 7 kiloa enemmän kierrosta kohti kilpailun aikana. Eikö 10 kiloa ollut 0,3 sekunttia eli siitä tulee suorana vaikutuksena ~0,2 sekunttia joka kierros lisää Ferrarin moottoreita käyttäville suhteessa Renault moottoreita käyttäviin. Ja se 0,2 sekunttia siis jakautuu niin että ekalla kierroksella se on 0,4 sekunttia ja viimeisellä ei yhtään. Siihen vielä lisänä, että se raskas auto syö vähän enemmän rengasta. Lähdössä Renault moottoria käyttävä auto on 2% kevyempi jolla on oltava joku vaikutus lähtökiihdytyksessä..
Loppupäätelmät
Alonso vs. Grosjean Alonso kykenee takuttamaan konemaisemmin mutta rengas ei vaan kestä.
Kumpi noista autoista sitten oli parempi? Lotus vaihtaa softin kovaan ainoastaan kymmenen kierroksen jälkeen vaikka edellinen softilla puristettu stintti on ollut 15 kierrosta. Tämä puhuu sen puolesta, että renkaan kuluminen on suuremmassa osassa kun seosten välinen aikaero. Lotus ja Ferrari ovat melko pienen marginaalin sisällä koska täysin systemaattisesti tuoreemmalla kumilla kulkeva auto menee koko ajan lujempaa. Joka ainut kierros! Jos vertailuun laittaisi yhden kärkitallin ja yhden häntäpään tallin niin näin ei varmasti olisi.
Ferrari syö enemmän kumia kun Lotus. Ferrarilla on kolmen sekunnin sääntö
eli kun auto on 3 sekunttia hitaampi kun renkaiden vaihdon jälkeisellä ekalla kierroksella, niin tullaan vaihtamaan uudet renkaat. Lotus taas kyykkää vaan sekunnin tai puolitoista stintin aikana.
Mutta aika-ajoon toi renkaiden kuluminen ei vaikuta eli toivottavasti Ferrari on mahdollisimman lähellä paalua, niin tulee mielenkiintoisia kisoja. Vaikka Ferrari kykenisi selvästi nopeimpaan aikaan Barcelonan testeissä, niin silti Maranellossa ei noiden rengashuolien takia kannattaisi paljon kärrynpyöriä tehdä.
Lisää graafeja jos vaan jaksatte väsätä kun noista saa aika paljon informaatiota!