Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei piilottelulla saada mitään etua. Ihan samalla tavalla ne muut kehittää sitä omaa autoaan ja kopioi muilta, jos jotain sellaista näkyy autossa mitä kannattaa kopioida. Ihan samalla tavalla kaikki tuijottaa RB:tä oli ne kärjessä tai piilottelemassa listan keskivaiheilla.
Kärkitallia seurataan tietenkin koko ajan, mutta jos RB olisi ajanut joka päivä testikaudella kärkeen, sitä olisi seurattu vielä enemmän ja suuremmalla määrällä kameroita jne. Sikäli itse uskon, että jotain piilottelua, mahdollisuuksien mukaan toki, harrastavat kaikki.

Hamilton esim. sanoi äsken lukemassani uutisessa, että ei ole koko talven aikana ajanut oikeasti nopeata kierrosta. Tämä voi toki olla taktistakin puhetta, mutta myös totta.

Ja toisaalta esim. Caterhamin kohdalla mun mielestä on jopa järkevää, että panostivat koko talven kisavauhtiin ja samalla pitivät, jälleen mahdollisesti tietenkin, piilossa todellista potentiaaliaan. Tämä siksi, että kaikki toki odottavat, että nouseeko talli haastamaan muita, mutta jos talli siihen todella pystyykin, niin parempi se on esitellä lähimmille kilpailijoille vasta kauden aluksi.

Pientä piilottelua lisää myös se, että kausi alkaa kaukokisoilla, jolloin muiden on vaikeampi kopioida ja tuoda uusia päivityksiä autoihinsa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Hamilton esim. sanoi äsken lukemassani uutisessa, että ei ole koko talven aikana ajanut oikeasti nopeata kierrosta. Tämä voi toki olla taktistakin puhetta, mutta myös totta.
Tästähän jää se tulkinnanvara että onko yritetty, vai eikö yrittämisestä huolimatta onnistuttu.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pointtina vaan se, että jos siitä kovaa kevyellä ajamisesta on mitään hyötyä jatkon kannalta, niin kaikki tollset käytännössä täysin merkityksettömät asiat jäisi toissijaisiksi, ainakin maalaisjäjellä. Ihan yhdentekävää, että kuvataanko se RB 10 vai 20 kameralla.

Looginen johtopäätös on se, että kovaa ei ajeta, koska siitä ei ole mitää merkittävää hyötyä, ainakaan kärkitalleille, jotka on kuitenkin aika-ajon kolmannessa osassa. Säädöt haetaan sitten ratakohtaisesti jne jne. Jos siitä kovaa kevyenä ajamisesta olis jotain merkittävää hyötyä se tehtäis...

PS: eiköhän tää aihe oo nyt koluttu...
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eipä ole paljon pointtia ajaa aika-ajovetoja kun autoissa ei voi olla erillisiä aika-ajosäätöjä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
PS: eiköhän tää aihe oo nyt koluttu...
Jos sä niin sanot... :p

Sanoisin kuitenkin sen vielä, että esim. kun RB toi toisteks viimeiselle päivälle uudistetun autonsa, niin jostain syystä he päättivät ajattaa Webberiä koko päivän ilmeisen painavalla autolla. Ajoista päätelleen siis! Sitähän emme tiedä vaikka lyhyemmillä stinteillä bensaa olisi oikeasti ollut vähänkin, mutta kokonaiskierrosaika tuhottiin jossain kohtaa. Tai kuten Vettel aloitti viimeisen testipäivänsä ja ajoi varmaan kymmenen ekaa kierrostaan jokaisen varikon kautta...

Voi olla, kuten todettua, että nykysäännöillä paras testaustapa on ajaa painavalla autolla. Mutta onko huonompien tallien tapa ajaa välillä paljonkin kevyellä autolla sitten vain puhdasta pee-ärrää vai vaan niiden osaamattomuutta...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Historian lehdiltä mainittiin jo Ferrari, joka olisi piilottelua kentoes harrastanut. Itse muistan 99% varmaksi sen, että kauden 1998 alla MacLaren oli harastanut testeissä sitä, että kaikkia sektoreita ei ajettu täysillä samalla kierroksella. Osa kilpailevista talleista ilmeisesti oli huomannutkin sen, mutta osa oli kuin puulla päähän lyötyjä Melbournessa, kun Mika ja David painelivat horisonttiin.
Sittemminhän tuohon on kai alettu kiinnittää hiukan enemmän huomiota testeissä, eli enää tuo ei toimi yhtä hyvin tuolla taktiikalla.

Mitä hyötyä? Onhan siinä se hyöty, että onnistunut vauhdin piilottelu vähentää kilpailijoiden mielenkiintoa kopioida ratkaisuja, kun niiden todellinen teho pysyy piilossa. Ja varsinkin juuri alkukauden kaukomaiden kiertueella tuosta on etua, kun vasta ensimmäinen kilpailu tuo vastustajille todellisuuden näkyville... eivät ehdi moneen kilpailuun tuomaan omaa versiotaan mukaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä hyötyä? Onhan siinä se hyöty, että onnistunut vauhdin piilottelu vähentää kilpailijoiden mielenkiintoa kopioida ratkaisuja, kun niiden todellinen teho pysyy piilossa. Ja varsinkin juuri alkukauden kaukomaiden kiertueella tuosta on etua, kun vasta ensimmäinen kilpailu tuo vastustajille todellisuuden näkyville... eivät ehdi moneen kilpailuun tuomaan omaa versiotaan mukaan.
Varmaan juurikin se, että kaikki etumatka kehittelyssä on eduksi. Tallithan varmasti tutkivat monenlaisia ratkaisuita, myös sellaisia jotka itse toteavat kenties huonoiksi, mutta jotka joku muu tuo radalle ja osoittavatkin toimiviksi. Näin ollen asiaa ei kannata ehdontahdon kertoa julkisesti talvitestien ekana päivänä, jolloin asiaa jo edes hiukan pohtineet ehtivät ottamaan saman käyttöön ennen kauden alkua.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tästähän jää se tulkinnanvara että onko yritetty, vai eikö yrittämisestä huolimatta onnistuttu.
No, käsite "nopea kierros" tarkoittaa sitä että vedetään niin lujaa kuin päästään. Nopea kierros se on HRT:n aika-ajovetokin vaikka kärjestä kahdeksan sekuntia jäisikin.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
No, käsite "nopea kierros" tarkoittaa sitä että vedetään niin lujaa kuin päästään. Nopea kierros se on HRT:n aika-ajovetokin vaikka kärjestä kahdeksan sekuntia jäisikin.
Ei termin "nopea kierros" etymologia ole missään nimessä noin yksinkertainen. Ghost_Gloven suomennos oli sitäpaitsi "ajanut oikeasti nopeata kierrosta", joka on vieläkin tulkinnavaraisempi. Haluaisinpa nähdä alkuperäisen artikkelin.

Esimerkisi "..driven a really fast lap" vs "...really driven a fast lap" on pelkkää sanajärjestystä vaihtamalla merkitykseltään erilaisia.
 
Ylös