Ei se ihan noinkaan ole. Pienelle tallille nopeat kierrosajat testeissä tuovat julkisuutta, mitä muuten on hankalampi saada.. Eli kyse olisi siitä mitä halutaan testata ja tarkoituksella jätetään ne nopeimmat ajamatta.
Ei se ihan noinkaan ole. Pienelle tallille nopeat kierrosajat testeissä tuovat julkisuutta, mitä muuten on hankalampi saada.. Eli kyse olisi siitä mitä halutaan testata ja tarkoituksella jätetään ne nopeimmat ajamatta.
Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa". Pikku tallit vaan vetelee PR mielessä?! No voihan se noinkin olla kai. Ainakin se olisi tavallaan loogisempi selitys, kuin se että isot tallit eivät aja niitä ulkopuolisen huomion tai paineiden takia...Ei se ihan noinkaan ole. Pienelle tallille nopeat kierrosajat testeissä tuovat julkisuutta, mitä muuten on hankalampi saada.
Hei, tässä vois nyt olla vähän maltillisempi tässä johtopäätösten vedossa.Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa". Pikku tallit vaan vetelee PR mielessä?! No voihan se noinkin olla kai. Ainakin se olisi tavallaan loogisempi selitys, kuin se että isot tallit eivät aja niitä ulkopuolisen huomion tai paineiden takia...
Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa".
Eipä juuri. Kuten jo todettiin, pienet tallit (eli sponsorinsa) saavat mediahuomiota, joka muuten jäisi vähemmälle. Toisekseen, niille pääseminen seuraavaan aika-ajo-osioon saattaa olla jonkinlainen välitavoite. Parhaat tallit tietävät pääsevänsä Q3:een.Eikö mielestäsi ole erikoista, että pienet tallit ajavat kevyellä ja isot eivät. Ei kai se tallin koosta ole kiinni mitä tarvitsee testata ja mitä ei, ainakaan näin järjestelmällisesti. Eli kyse olisi siitä mitä halutaan testata ja tarkoituksella jätetään ne nopeimmat ajamatta.
Niin tämäkin vielä. Aika-ajo on aika lailla alisteinen kisasäädöille.Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Toki, siksi en aika-ajo säätöjen etsimistä maininnutkaan. Kyse olisi enemmän totuttelusta kovaa ajamiseen aika-ajossa, auton ymmärtämisestä, sekä myöskin sen kompromissin hakemisesta (ymmärtämisestä uudessa autossa) säätöihin aika-ajo säätöjen ja kisasäätöjen välimaastosta (vaikka toki se kisassa toimivuus on tärkeämpää, kuin kymmenyksen saaminen aika-ajossa).Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Niin on iso bensa kuormakin mm. maavarasta, jarrutusmatkoista, kiihtyvyydestä...Se on helposti analysoitavissa toisten tallien toimesta.
Testeissä voi lisäksi ajaa osan kierrosta lujaa ja himmata jossain mutkassa hiukan, jolloin saadaan aikoihin systemaattisesti pieni heikennys. Tätä ei välttämättä liveseurannat varsinkaan pysty huomioimaan. Kilpailevat tiimit ehkä, jos miehittävät koko radan tarkkailijoilla.Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Niin, tämä on yksi keino piilotella vauhtia, mutta ei vastaa siihen miksi sitä tehdään, joka oli lainaamasi viestin ydin (jota on tänään varsin hyvin käsitelty tässä ketjussa).Testeissä voi lisäksi ajaa osan kierrosta lujaa ja himmata jossain mutkassa hiukan, jolloin saadaan aikoihin systemaattisesti pieni heikennys. Tätä ei välttämättä liveseurannat varsinkaan pysty huomioimaan. Kilpailevat tiimit ehkä, jos miehittävät koko radan tarkkailijoilla.
Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.Niin, tämä on yksi keino piilotella vauhtia, mutta ei vastaa siihen miksi sitä tehdään, joka oli lainaamasi viestin ydin (jota on tänään varsin hyvin käsitelty tässä ketjussa).
Taitaa noi isot tallit ajella sektori kerrallaan näitä aika-ajo vetoja ja vielä eri päivinä niin ei oikein pysty laskemaan niitä yhteen niin, mutta aivan varmasti sitä nopeuttakin testataan.Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.
Kyllä se mun mielestä niin menee perinteisesti, että kärkitallit eivät halua varastaa huomiota testeissä nopeilla kierroksilla. Noista yksittäisistä maksiminopeiden kierrosten ajamisista ei oikein mitään hyötyäkään ole autonkehityksen kannalta, ja enpä vähättelis tuota moraalistakaan efektiä. Sitten kun on aika-ajon kolmososion aika, niin kyllä se nopea kierros sieltä tulee, kun vaan isketään uudet renkaat alle ja lähdetään höyryillä baanalle. Ei sitä tarvii harjoitella kierroskaupalla, kun autoja ei siihen kuitenkaan kehitetä.Jos Mangelo on oikeassa, niin ihmetyttää, että miksi välittävät, jos on pienikin syy ajaa kevyellä, niin sit vedetään kova kierros, mitä väliä sillä on jos lehdet kirjottaa jne. Ei se syy voi olla, ettei henkilkunta kestä painetta mikä tulis, jos oltas kärjessä listoilla tai että siitä olisi muuta haittaa...
Eipä se kuskin asemasta katottuna paljoa ajamiseen vaikuta kun lähetään "höyryillä" vetämään...jarrutusmatkat vähän lyhkäsempiä ja ne ehtii oppii Q1:ssä ja Q2:ssa...Kyllä se mun mielestä niin menee perinteisesti, että kärkitallit eivät halua varastaa huomiota testeissä nopeilla kierroksilla. Noista yksittäisistä maksiminopeiden kierrosten ajamisista ei oikein mitään hyötyäkään ole autonkehityksen kannalta, ja enpä vähättelis tuota moraalistakaan efektiä. Sitten kun on aika-ajon kolmososion aika, niin kyllä se nopea kierros sieltä tulee, kun vaan isketään uudet renkaat alle ja lähdetään höyryillä baanalle. Ei sitä tarvii harjoitella kierroskaupalla, kun autoja ei siihen kuitenkaan kehitetä.
GP2:lle on omakin ketjunsa muut formulaluokat-alueella.Lotus pärjää myös pikkuformuloiden harkoissa.
Kumma, kun niin eri tallit aamu ja iltaharjoituksissa kärjessä.
Lotus kärjessä myös GP2-testissä
Mutta testeissä on olennaista oppia tuntemaan auto. Siis sekä tallin että kuljettajan on hyvä tuntea auton käyttäytymisen muutokset ym, asiat. Pienet muutokset säädöissä voivat vaikuttaa aika-ajoon mutta "piiloutuvat raskaan bensan alle".Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä. Hyödyllisempää on virittää auto toimimaan parhaiten esim. jollain 20 kierroksen kuormalla. Maksimipainollakin on hyvä kokeilla, mutta jos auto toimii hyvin 10-60 kierroksen kuormilla, tuskinpa testeissä keventäminen höyryille enää mitään dramaattista yllätystä tai etua tarjoaa kokonaisuuden kannalta.Mutta testeissä on olennaista oppia tuntemaan auto. Siis sekä tallin että kuljettajan on hyvä tuntea auton käyttäytymisen muutokset ym, asiat. Pienet muutokset säädöissä voivat vaikuttaa aika-ajoon mutta "piiloutuvat raskaan bensan alle".
Ja kuten aikaisemmin totesin, auton ollessa kisassa kevyimmillään, alla on yleensä kuluneet renkaat, ja jos viime kaudesta yhtään voi päätellä, yleensä vielä kovempi seos.Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä.
Juu juu, mutta jos se höyryillä ajo tuo uusia ajatuksia miten tehdä säädöistä parempia toimimaan myös raskaalla kuormalla.Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä. Hyödyllisempää on virittää auto toimimaan parhaiten esim. jollain 20 kierroksen kuormalla.
Ei piilottelulla saada mitään etua. Ihan samalla tavalla ne muut kehittää sitä omaa autoaan ja kopioi muilta, jos jotain sellaista näkyy autossa mitä kannattaa kopioida. Ihan samalla tavalla kaikki tuijottaa RB:tä oli ne kärjessä tai piilottelemassa listan keskivaiheilla.Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.