Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosiaan Kimin ensimmäinen ja Grosjeanin viimeinen stintti, olivat vakuuttavia kierrosaikojen tasaisuudessa.
Kimillä tosiaan ensimmäisellä stintillä ajat tippuu erittäin tasaisesti kolme kymmenystä kierroksella. Toisella ilmeisesti oli vähän liikennettä, mistä pieni siksak. Kovilla taas Kimi ajoi hienosti ensin neljä kierrosta kymmenyksen sisään, sitten ajat putosivat sekunnin, mutta Kimi jatkoi 10 kierrosta taas ihan muutaman kymmenyksen sisään (välissä tosin yksi kierros, josta ei ole aikaa). Grosjeanilla kovilla kesti peräti 18 kierrosta ennen merkittävää drop-offia (autokin tietty oli kevyempi). Kovilla siis kuluminen ja auton keveneminen pitkälti kompensoivat toisensa (ainakin Lotuksella).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi mainitsee MTV3 sivuilla, että tänään oli kylmempi päivä kuin eilen ja renkaat eivät tänään toimineet yhtä hyvin.
Ei oikein siis vertailukelpoisia mielestäni eiliset ja tämän päivän ajat.
Tämä tietenkin täytyy huomioida kierrosaikoja tulkitessa. Vain jokseenkin yht'aikaa ajetut kisasimulaatiot ovat edes jossain määrin vertailukelpoisia.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kohta Keke kertoo miten asiat oikeasti ovat, mutta sitä ennen laitan itseni likoon.

Red Bull
Mercedes
McLaren
Lotus
Ferrari
Force India
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham
OK. Kekeä odotellessa.

Red Bull
McLaren
Ferrari
Lotus
Mercedes
Sauber
Force India
Toro Rosso
Williams
Caterham
HRT ja mitä vielä?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
OK. Kekeä odotellessa.

Red Bull
McLaren
Ferrari
Lotus
Mercedes
Sauber
Force India
Toro Rosso
Williams
Caterham
HRT ja mitä vielä?
Pyh...

McLaren
Alonso
Red Bull
Mercedes
Lotus
Ferrari
Sauber
Force India
Toro Rosso
Caterham
Williams
HRT
Marussia
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Pyh...

McLaren
Alonso
Red Bull
Mercedes
Lotus
Ferrari
Sauber
Force India
Toro Rosso
Caterham
Williams
HRT
Marussia
Tämän listan väittäisin muuten olevan aika lähellä kohdallaan olemista, paitsi että kärjen järjestyksen suhteen on juuri nyt todella vaikea olla varma. En myöskään usko Alonson kykenevän viime vuotta parempaan suoritukseen, vaikka peseekin Massan varmaan jälleen täydellisesti.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
En myöskään usko Alonson kykenevän viime vuotta parempaan suoritukseen, vaikka peseekin Massan varmaan jälleen täydellisesti.
Ite taas uskon Massan pärjäävän paremmin Alonsolle jos auto on hidas, silloin Massakin saattaisi saada vauhdista kiinni kun ei tarvii puristaa niin perkeleesti. Mutta joo Alonson voittamiseen todennäköisyydet promillen luokkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ite taas uskon Massan pärjäävän paremmin Alonsolle jos auto on hidas, silloin Massakin saattaisi saada vauhdista kiinni kun ei tarvii puristaa niin perkeleesti.
Silloinhan juuri tarvitsee puristaa. Viime vuonna Ferrari oli surkea kovilla, ja juuri Massa kärsi siitä Alonsoa enemmän - pehmeillä Massa oli paikoitellen ihan samassa vauhdissa. Ja Kiminkin parina Massa kärsi enemmän auton epäsopivuudesta (jokun sigussakin on asiaan viittaava quote). Eli Massa vaikuttaisi olevan enemmän riippuvainen juuri käteen sopivasta autosta.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Onko kenelläkään arviota mikä Kimin "nejäs stintti" oikein oli. Näytti aikojen perusteela ajavan kolmannen uudestaan ja vielä käytetyillä renkailla..
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Onko kenelläkään arviota mikä Kimin "nejäs stintti" oikein oli. Näytti aikojen perusteela ajavan kolmannen uudestaan ja vielä käytetyillä renkailla..
Ei varmaan kuulunut enää kisasimuun, eli painavalla autolla, kuluneilla renkailla jtn testailivat...
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Silloinhan juuri tarvitsee puristaa. Viime vuonna Ferrari oli surkea kovilla, ja juuri Massa kärsi siitä Alonsoa enemmän - pehmeillä Massa oli paikoitellen ihan samassa vauhdissa. Ja Kiminkin parina Massa kärsi enemmän auton epäsopivuudesta (jokun sigussakin on asiaan viittaava quote). Eli Massa vaikuttaisi olevan enemmän riippuvainen juuri käteen sopivasta autosta.
Siis eikö viime vuonna ongelma ollut, että Ferrari ei saanut renkaita lämpimiksi? Enemmän siitä kärsi ajotyylin vuoksi Massa. Nyt taas autosta tehtiin sellainen, että ne sulaa alle, niin kun ongelma on päin vastainen, niin nyt Massa voi olla parempi suhteessa Alonsoon. Siis viime kauden suhdeluku 257-118 tuskin ainakaan Massan kannalta huonommaksi voi muuttua.

Tai sitten Massa on vaan hidastunut jousen osuttua päähän.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hämmentävästi Kimi vetää toisen stintin samaa vauhtia ekan kanssa, vaikka auto pitäis olla kevyempi ja rengasseoskin on sama. Vastaavasti Hülkenbergin kolmas stintti pehmeillä ei ole nopeampi kuin toinen mediumeilla ja hitaampi kuin Kimillä kovilla.

Jotenkaan tällaisten tulosten perusteella en uskaltais vetää suuria johtopäätöksiä.
Radan lämpötila tippui huomattavan paljon kesken päivän, mikä tekee aikojen analysoinnista ja vertailusta etenkin muiden päivien aikojen kanssa todella hankalaa. Siihen päälle käytetyt bensamäärät, renkaat ja niiden kunto, oliko hitaampia edessä jne...

Toisin sanoen, niinkin asiantuntevaa kuin foorumin aktiivinen osasto onkin, niin arviot tallien nopeudesta ovat korkeintaankin suuntaa antavia. Tallit pystytään laittamaan suurin piirtein oikeaan järjestykseen, mutta erot tallien välillä ovat melko puhtaasti arvailua. Mielenkiintoista debaattia niistä toki saa ja sehän on jokaisen foorumin suola. :ahem:

Edit. Ja siinähän onkin yllä linkki sinne mielenkiintoiseen debaattiin. :D
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
2011 kisan stintit

Kisa on kisa ja kisasimulaatio on simulaatio, vuosikin on vaihtunut. Mutta nyt kun kaikki olennaisimmat testispekulaatiot lienee tehty niin laitetaanpa tähän vielä viime vuoden Barcelonan kisan stinttien keskiarvoajat epätietoisuutta lisäämään.
Koodi:
sija     kuski              stint 1   kierr  stint 2   kierr  stint 3   kierr  stint 4   kierr  stint 5   kierr  keskiarvo
1        Sebastian Vettel   1:30,917  8      1:29,895  7      1:28,694  14     1:28,485  12     1:27,657  16     1:29,130
2        Lewis Hamilton     1:31,065  10     1:29,450  10     1:28,717  10     1:28,410  12     1:27,550  15     1:29,038
3        Jenson Button      1:31,959  12     1:29,663  14     1:29,036  16     1:28,034  17                      1:29,673
4        Mark Webber        1:31,003  9      1:29,617  7      1:29,228  8      1:30,190  16     1:28,382  17     1:29,684
5        Fernando Alonso    1:30,283  8      1:29,922  7      1:29,316  8      1:30,802  8      1:30,644  25     1:30,193
6        Michael Schumacher 1:31,999  8      1:31,530  14     1:30,495  13     1:30,280  23                      1:31,076
7        Nico Rosberg       1:32,083  9      1:31,445  14     1:30,217  13     1:30,253  22                      1:31,000
8        Nick Heidfeld      1:33,926  19     1:30,791  13     1:29,056  12     1:27,769  14                      1:30,385
9        Sergio Perez       1:32,660  5      1:32,752  20     1:29,931  16     1:29,409  17                      1:31,188
10       Kamui Kobayashi    1:32,851  22     1:30,084  17     1:29,273  19                                       1:30,736
11       Vitaly Petrov      1:31,877  9      1:31,799  13     1:30,555  13     1:31,184  23                      1:31,354
12       Paul di Resta      1:32,897  13     1:31,747  15     1:30,585  17     1:30,562  13                      1:31,448
13       Adrian Sutil       1:34,636  11     1:31,731  15     1:30,759  16     1:29,463  16                      1:31,647
14       Sebastien Buemi    1:33,549  8      1:32,000  14     1:31,431  15     1:30,998  21                      1:31,995
15       Pastor Maldonado   1:34,191  7      1:32,194  10     1:30,830  14     1:31,062  15     1:29,907  10     1:31,637
16       Jaime Alguersuari  1:33,773  10     1:32,213  11     1:31,318  10     1:31,688  12     1:30,003  12     1:31,799
17       Rubens Barrichello 1:34,490  9      1:31,856  10     1:30,739  10     1:31,634  17     1:27,782  9      1:31,300
18       Jarno Trulli       1:33,583  13     1:31,999  12     1:31,698  12     1:33,227  20                      1:32,627
19       Timo Glock         1:35,722  14     1:34,102  20     1:32,429  13     1:35,240  9                       1:34,373
20       Jerome d'Ambrosio  1:36,734  16     1:35,264  15     1:32,917  12     1:34,439  12                      1:34,839
21       Narain Karthikeyan 1:36,004  12     1:36,260  12     1:35,457  17     1:36,068  13                      1:35,947
22 kesk  Felipe Massa       1:32,187  9      1:31,199  8      1:30,338  13     1:31,283  21                      1:31,252
23 kesk  Heikki Kovalainen  1:33,791  14     1:32,993  10     1:31,525  11     1:32,870  6                       1:32,795
24 kesk  Vitantonio Liuzzi  1:35,455  14     1:34,980  11                                                        1:35,217
Lähinnä tästä herää kaksi kysymystä: 1) Saako tänne foorumille laitettua taulukoita mitenkään fiksummin? 2) Onko teillä ratamiehillä mitään fiksua suomenkielistä sanaa stintille?
 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Ilmeisesti auton ajettavuus paranee, kun auto kevenee?
Tai miehet alkoivat oppia auton käyttäytymistä ja nappien painaltamista lopussa?
Tai kovilla renkailla on helpompi ajaa?
Tai kaikki tai jotkut näistä vaikuttavat yhdessä?
Kiihtyy, pysähtyy ja kääntyy paremmin kun massaa on vähemmän. Eli kyllä.

Grosjeanista en tiedä, mutta en usko Räikkösen kokemuksella olevan kovin vaikeaa löytää ajamiseen rytmiä tutulla radalla.

Hyvin mahdollista, yleensä huonommin pitävämmät kumiseokset tarjoavat loivemman slip-anglen. Vrt. esim. semi-slicksit ja täys-slicksit henkilöautossa, semit antavat paljon enemmän anteeksi limitillä. Formuloissa erot seosten välillä ovat toki pienet ja renkaat oletettavasti rakenteeltaan varsin identtiset, toisinkuin semit vs täydet, mutta periaate lienee vastaava kuitenkin.

Todennäköisesti suuremmat heitot kierrosajoissa tulevat ihan vaan muista autoista radalla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
^ Sektori olisi yksi vaihtoehto, mutta lieneekö tuokaan suomenkieltä?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Silloinhan juuri tarvitsee puristaa. Viime vuonna Ferrari oli surkea kovilla, ja juuri Massa kärsi siitä Alonsoa enemmän - pehmeillä Massa oli paikoitellen ihan samassa vauhdissa. Ja Kiminkin parina Massa kärsi enemmän auton epäsopivuudesta (jokun sigussakin on asiaan viittaava quote). Eli Massa vaikuttaisi olevan enemmän riippuvainen juuri käteen sopivasta autosta.
Voihan se olla noinkin, mutta ajattelin tässä sitä, että kun auto ei istu Alonson käteen niin Alonso vajoaa Massan tasolle, Massalle kun ei tunnu nykyään mikään auto istuvan lapaseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jaa että "stintti" olis "sektori"? No ei käy alkuunsakaan...
Sektoreita radalla on viralliset kolme ja virattomia jopa enemmän. ;)

"Stintti" lienee ihan hyvä sellaisenaan. Suomeksi se olisi "veto" tms. kömpelö joka tapauksessa. "pätkä"? :rolleyes:

Radan lämpötila tippui huomattavan paljon kesken päivän, mikä tekee aikojen analysoinnista ja vertailusta etenkin muiden päivien aikojen kanssa todella hankalaa. Siihen päälle käytetyt bensamäärät, renkaat ja niiden kunto, oliko hitaampia edessä jne...
Juuri näin. Kimi raportoi, että eilen keli oli niin viileä, että vasen eturengas lähti kuorimaan ja koko pinta irtosi renkaasta. Kertoi samaa nähneensä myös muilla kun heitä ohitteli (huom! huom!! :cool:)...

HK kerto omassa jutussaan, että Kimin kisasimulaatio oli kaikista kisasimuista kuitenkin se kaikkein nopein kokonaisajaltaan. En tiedä on tämä fakta vai arvio, mutta niin kertoi kuitenkin...

Edit. Ja siinähän onkin yllä linkki sinne mielenkiintoiseen debaattiin. :D
:ahem: Kiittää ja kumartaa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Voihan se olla noinkin, mutta ajattelin tässä sitä, että kun auto ei istu Alonson käteen niin Alonso vajoaa Massan tasolle, Massalle kun ei tunnu nykyään mikään auto istuvan lapaseen.
Massan ongelma on, ettei se osaa sopeuttaa ajotyyliään auton mukaan, joka käytännössä erottaa huippukuskit hyvistä kuskeista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voihan se olla noinkin, mutta ajattelin tässä sitä, että kun auto ei istu Alonson käteen niin Alonso vajoaa Massan tasolle, Massalle kun ei tunnu nykyään mikään auto istuvan lapaseen.
No minun mielestäni tuo tilanne nähtiin jo viime kaudella. Ei se Ferrari ollut hyvä kummallekaan, mutta Alonso sopeutui paremmin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Massan ongelma on, ettei se osaa sopeuttaa ajotyyliään auton mukaan, joka käytännössä erottaa huippukuskit hyvistä kuskeista.
Erittäin osuva määritelmä. :thumbup:

Pätee myös esim. Webberiin viime kaudelta. Samaa ongelmaa silläkin oli akselilla auto-renkaat.
 
Ylös