Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mode vois siivota aiheeseen kuulumattomat postaukset omaan ketjuunsa ja siirtää ne vapaan puolelle. Back to basics!
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tulin nyt vähän jälkijunassa vilkaisseeksi Pirellin raportteja molemmista Barcelonan testeistä (1,2) ja näyttää siltä, että parina viimeisenä testipäivänä kaikkein nopeimmat kierrosajat ajettiin softeilla rengasseoksilla.

Ei tämä tietenkään välttämättä tarkoita, että softit renkaat olisivat olleet supersofteja nopeampia. Supersofteja ei käytetä lainkaan kolmessa ensimmäisessä kisassa, joten tallit saattoivat siksi jättää niiden testaamisen vähemmälle, vaikka niillä olisi mahdollisesti päässyt kovempaa vauhtia.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tämän ketjun viesteissä #485 - #513 on spekuloitu miksi ajettiin softeilla eikä supersofteilla. Tiivistettynä: kuluminen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tämän ketjun viesteissä #485 - #513 on spekuloitu miksi ajettiin softeilla eikä supersofteilla. Tiivistettynä: kuluminen.
No kaipa se on uskottava kun kerran Pirellin ukko sanoo, että softit renkaat olivat Barcelonassa supersofteja nopeampia.

Tämähän on itse asiassa rohkaisevaa Caterhamin kannalta, koska taisivat ajaa päätöspäivinä nopeimmat aikansa supersofteilla. Ajattelin ensin, että pitäisiköhän mielessään lisätä Caterhamin nopeimpaan aikaan puolisen sekuntia kilpailijoihin verrattaessa, kun monet muut tuntuivat kellottavan huippuaikojaan hitaammalla rengasseoksella. Mutta eipäs näköjään tarvitsekaan. :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämähän on itse asiassa rohkaisevaa Caterhamin kannalta, koska taisivat ajaa päätöspäivinä nopeimmat aikansa supersofteilla. Ajattelin ensin, että pitäisiköhän mielessään lisätä Caterhamin nopeimpaan aikaan puolisen sekuntia kilpailijoihin verrattaessa, kun monet muut tuntuivat kellottavan huippuaikojaan hitaammalla rengasseoksella. Mutta eipäs näköjään tarvitsekaan. :)
Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämähän on itse asiassa rohkaisevaa Caterhamin kannalta, koska taisivat ajaa päätöspäivinä nopeimmat aikansa supersofteilla. Ajattelin ensin, että pitäisiköhän mielessään lisätä Caterhamin nopeimpaan aikaan puolisen sekuntia kilpailijoihin verrattaessa, kun monet muut tuntuivat kellottavan huippuaikojaan hitaammalla rengasseoksella. Mutta eipäs näköjään tarvitsekaan. :)
Kenties voisi tehdä jopa toisin päin? ;)

Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.
Mun ymmärtääkseni supersoftit eivät sovi Barcelonaan radan pinnan takia ja syynä ei niinkään olisi niiden kuluminen vaan ettei ne vaan tarjoa niin paljon pitoa tai toimi muuten tehokkaasti parasta kierrosaikaa ajatellen ko. radalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kenties voisi tehdä jopa toisin päin? ;)


Mun ymmärtääkseni supersoftit eivät sovi Barcelonaan radan pinnan takia ja syynä ei niinkään olisi niiden kuluminen vaan ettei ne vaan tarjoa niin paljon pitoa tai toimi muuten tehokkaasti parasta kierrosaikaa ajatellen ko. radalla.
Radan pinnan takia joo, mutta syy on nimenomaan se, että asfaltti kuluttaa rengasta tavallista enemmän.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.
Autosportin liveraportoinnin mukaan myös Sauber ajoi testien päätöspäivänä nopeimman aikansa supersofteilla. Tosin Autosport ilmoitti Sauberin tehneen nopeimman vetonsa myös lauantaina supersofteilla, kun taas Pirellin mukaan Sauberin nopein aika lauantaina syntyi softeilla. Autosportin mukaan useimmat tallit ajoivat lauantaina nopeimmat aikansa supersofteilla, kun taas sunnuntaina suosittiin softeja nopeissa vedoissa.

Caterham on ilmoittanut käyttäneensä testeissä enimmäkseen raskaita bensalasteja, joten auton todellinen vauhti on parempi kuin mitä kierrosajat kertovat. Hitaamman rengasseoksen valitseminen viimeisen testin aika-ajoharjoituksiin saattaa jatkaa tätä todellista vauhtia piilottelevaa strategiaa. ;)

Aerodynaamista pitoa pitäisi Caterhamille tulla lisää Melbourneen, kun ottavat käyttöön tämänvuotisen etusiipensä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Caterham on ilmoittanut käyttäneensä testeissä enimmäkseen raskaita bensalasteja, joten auton todellinen vauhti on parempi kuin mitä kierrosajat kertovat.
Mula oli jo Jerezin testeistä lähtien sellainen tuntuma, ettei Caterhamilla ole haluttu näyttää oikeaa vauhtia. Puolentoista viikon päästä selviää olenko arvellut oikein.
 

oneone

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Suorituskyvyn piilottelussa ei ole kyse siitä, ettei ajettaisi täysillä. Autolla voi ajaa täysillä vähän enemmällä ja vähemmällä bensalla, ja vähemmällä ja enemmällä bensalla ajeluiden vaiheet voidaan suorittaa nopeammilla ja hitaammilla renkailla. Millä tahansa keskitason autolla pääsee testeissä listan kärkeen tai voi tehdä kovannäköisiä stinttejä, jos vaan haluaa näyttää nopealta.

Tervetuloa forumille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mutta piilotteluahan se on jos ajetaan täydemmällä tankilla. Voisi kuvitella, että edes muutaman vedon verran halutaan tuntumaa siihen maksimivauhtiin ja autoon kun se menee höyryillä. En ole, enkä varmaan ikinä tulekkaan ymmärtämään, että mistä tässä piilottelussa on kyse. Voihan se olla ettei tallit edes koe sitä piilotteluksi, vaan että siihen on joku oikea syy.

Media vaan tahtoo aina puhua piilottelusta silloin, kun kärkitallit eivät ole listan kärjessä. Aivan kuin se syy olisi se, että haluttaisiin ehkä ajaakkin kovaa kevyellä, mutta ei tehdä niin, koska halutaan piilotella. Ei siitä piilottelusta voi olla mitään käytännön hyötyä kuitenkaan. Paljon loogisempaa olisi olla välittämättä muista ja keskittyä omaan tekemiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Ei sitä harrasteta. Kyse on siitä, että testataan menestyksen kannalta olennaisempia asioita. Valtaosa kisasta ajetaan suure(hko)lla bensamäärällä. Vauhti ja rengaskulutus sillä painolla on tärkeämpi tekijä kuin yksi nopein kierros. Aika-ajot toki ajetaan nykyään vähäisillä bensamäärillä, mutta starttipaikan merkitys on vähentynyt ohitusten helpotuttua.
Mutta piilotteluahan se on jos ajetaan täydemmällä tankilla.
Ei tarkoituksellista piilottelua. Siis ei hämäämistarkoituksessa.
Voisi kuvitella, että edes muutaman vedon verran halutaan tuntumaa siihen maksimivauhtiin ja autoon kun se menee höyryillä.
Korkeintaan PR-merkityksessä. Tai no, auton käyttäytyminen kevyellä on ehkä jonkin verran olennaista aika-ajoa ajatellen, mutta kisassa silloin on kuluneet renkaat (ja kisasimulaatiossahan tämä tulee ainakin testattua).
Paljon loogisempaa olisi olla välittämättä muista ja keskittyä omaan tekemiseen.
Ja näinhän tallit tekevätkin, ellei haluta tehdä vaikutusta sponsoreihin (tai potentiaalisiin sponsoreihin, jos neuvottelut ovat auki).
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Kyllä kärkitallin kohdalla (tällä hetkellä siis Red Bull) tuo "piilottelu" on ihan realistinen ajatus. Lähinnä siis, että annetaan ennen kauden alkua ymmärtää että "ei me olla ylivoimaisia, ei välttämättä edes parhaita".
Tällä saavutetaan, että:
a) FIA/Ecclestone/jokumuumikä ei saa päähänsä mitään kikkakolmosia sarjan tasoittamiseksi esim. kieltämällä jotain teknisiä innovaatioita tai sekoittamalla pakkaa jollain tavalla
b) pahimmat kilpailijat saattavat kuvitella, että vähempikin riittää ja paiskivat vähemmän töitä kuin pitäisi
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
b) pahimmat kilpailijat saattavat kuvitella, että vähempikin riittää ja paiskivat vähemmän töitä kuin pitäisi
Tämä on käsittääkseni yleinenkin luulo, ja mun mielestä vain luulo.

Ei varmastikaan vaikuta mihinkään, ainakaan näin että jos joku ei ole hyvä niin vähempikin meille riittää.

Jos jotain tapahtuu niin nimenomaan toisinpäin, eli kun huomaa että joku ei pärjääkään (se ykkössuosikki) niin muut tekee tuplaten töitä innostuessaan mahdollisuudesta mestaruuteen.

Red Bullin olisi kannattanut tempasa yks ylivoimainen kierros, jos olisi halunnut että muut lopettaa työnteon.

Mutta se, että ei olekaan ylivoimainen saattaa vaikuttaa omaan henkilökuntaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllä kärkitallin kohdalla (tällä hetkellä siis Red Bull) tuo "piilottelu" on ihan realistinen ajatus. Lähinnä siis, että annetaan ennen kauden alkua ymmärtää että "ei me olla ylivoimaisia, ei välttämättä edes parhaita".i
Ehkäpä paras esimerkki piilottelusta oli aikoinaan se imuriauto, ekassa kisassa vasta näytettiin miten se kulkee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Media vaan tahtoo aina puhua piilottelusta silloin, kun kärkitallit eivät ole listan kärjessä. Aivan kuin se syy olisi se, että haluttaisiin ehkä ajaakkin kovaa kevyellä, mutta ei tehdä niin, koska halutaan piilotella. Ei siitä piilottelusta voi olla mitään käytännön hyötyä kuitenkaan. Paljon loogisempaa olisi olla välittämättä muista ja keskittyä omaan tekemiseen.
Mun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Mun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.
tai pienennetään kierroslukua:rolleyes:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Korkeintaan PR-merkityksessä. Tai no, auton käyttäytyminen kevyellä on ehkä jonkin verran olennaista aika-ajoa ajatellen, mutta kisassa silloin on kuluneet renkaat (ja kisasimulaatiossahan tämä tulee ainakin testattua).

Ja näinhän tallit tekevätkin, ellei haluta tehdä vaikutusta sponsoreihin (tai potentiaalisiin sponsoreihin, jos neuvottelut ovat auki).
Luonnollisesti kevyellä ajaminen olisi totuttelua uudella autolla aika-ajon ajamista varten.

Eikö mielestäsi ole erikoista, että pienet tallit ajavat kevyellä ja isot eivät. Ei kai se tallin koosta ole kiinni mitä tarvitsee testata ja mitä ei, ainakaan näin järjestelmällisesti. Eli kyse olisi siitä mitä halutaan testata ja tarkoituksella jätetään ne nopeimmat ajamatta.

Mun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.
Jos Mangelo on oikeassa, niin ihmetyttää, että miksi välittävät, jos on pienikin syy ajaa kevyellä, niin sit vedetään kova kierros, mitä väliä sillä on jos lehdet kirjottaa jne. Ei se syy voi olla, ettei henkilkunta kestä painetta mikä tulis, jos oltas kärjessä listoilla tai että siitä olisi muuta haittaa...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös