No kaipa se on uskottava kun kerran Pirellin ukko sanoo, että softit renkaat olivat Barcelonassa supersofteja nopeampia.Tämän ketjun viesteissä #485 - #513 on spekuloitu miksi ajettiin softeilla eikä supersofteilla. Tiivistettynä: kuluminen.
Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.Tämähän on itse asiassa rohkaisevaa Caterhamin kannalta, koska taisivat ajaa päätöspäivinä nopeimmat aikansa supersofteilla. Ajattelin ensin, että pitäisiköhän mielessään lisätä Caterhamin nopeimpaan aikaan puolisen sekuntia kilpailijoihin verrattaessa, kun monet muut tuntuivat kellottavan huippuaikojaan hitaammalla rengasseoksella. Mutta eipäs näköjään tarvitsekaan.
Kenties voisi tehdä jopa toisin päin?Tämähän on itse asiassa rohkaisevaa Caterhamin kannalta, koska taisivat ajaa päätöspäivinä nopeimmat aikansa supersofteilla. Ajattelin ensin, että pitäisiköhän mielessään lisätä Caterhamin nopeimpaan aikaan puolisen sekuntia kilpailijoihin verrattaessa, kun monet muut tuntuivat kellottavan huippuaikojaan hitaammalla rengasseoksella. Mutta eipäs näköjään tarvitsekaan.
Mun ymmärtääkseni supersoftit eivät sovi Barcelonaan radan pinnan takia ja syynä ei niinkään olisi niiden kuluminen vaan ettei ne vaan tarjoa niin paljon pitoa tai toimi muuten tehokkaasti parasta kierrosaikaa ajatellen ko. radalla.Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.
Radan pinnan takia joo, mutta syy on nimenomaan se, että asfaltti kuluttaa rengasta tavallista enemmän.Kenties voisi tehdä jopa toisin päin?
Mun ymmärtääkseni supersoftit eivät sovi Barcelonaan radan pinnan takia ja syynä ei niinkään olisi niiden kuluminen vaan ettei ne vaan tarjoa niin paljon pitoa tai toimi muuten tehokkaasti parasta kierrosaikaa ajatellen ko. radalla.
Autosportin liveraportoinnin mukaan myös Sauber ajoi testien päätöspäivänä nopeimman aikansa supersofteilla. Tosin Autosport ilmoitti Sauberin tehneen nopeimman vetonsa myös lauantaina supersofteilla, kun taas Pirellin mukaan Sauberin nopein aika lauantaina syntyi softeilla. Autosportin mukaan useimmat tallit ajoivat lauantaina nopeimmat aikansa supersofteilla, kun taas sunnuntaina suosittiin softeja nopeissa vedoissa.Viime kaudella Caterhamilla oli rengasongelmia, koska auto tuotti muita vähemmän downforcea eikä kuormittanut rengasta tarpeeksi. Se, että rengas, joka ei muilla kestä kierrostakaan mahdollistaa Caterhamin alla nopeat kierrosajat ei välttämättä ole siis hyvä merkki.
Mula oli jo Jerezin testeistä lähtien sellainen tuntuma, ettei Caterhamilla ole haluttu näyttää oikeaa vauhtia. Puolentoista viikon päästä selviää olenko arvellut oikein.Caterham on ilmoittanut käyttäneensä testeissä enimmäkseen raskaita bensalasteja, joten auton todellinen vauhti on parempi kuin mitä kierrosajat kertovat.
Suorituskyvyn piilottelussa ei ole kyse siitä, ettei ajettaisi täysillä. Autolla voi ajaa täysillä vähän enemmällä ja vähemmällä bensalla, ja vähemmällä ja enemmällä bensalla ajeluiden vaiheet voidaan suorittaa nopeammilla ja hitaammilla renkailla. Millä tahansa keskitason autolla pääsee testeissä listan kärkeen tai voi tehdä kovannäköisiä stinttejä, jos vaan haluaa näyttää nopealta.Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Ei sitä harrasteta. Kyse on siitä, että testataan menestyksen kannalta olennaisempia asioita. Valtaosa kisasta ajetaan suure(hko)lla bensamäärällä. Vauhti ja rengaskulutus sillä painolla on tärkeämpi tekijä kuin yksi nopein kierros. Aika-ajot toki ajetaan nykyään vähäisillä bensamäärillä, mutta starttipaikan merkitys on vähentynyt ohitusten helpotuttua.Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Ei tarkoituksellista piilottelua. Siis ei hämäämistarkoituksessa.Mutta piilotteluahan se on jos ajetaan täydemmällä tankilla.
Korkeintaan PR-merkityksessä. Tai no, auton käyttäytyminen kevyellä on ehkä jonkin verran olennaista aika-ajoa ajatellen, mutta kisassa silloin on kuluneet renkaat (ja kisasimulaatiossahan tämä tulee ainakin testattua).Voisi kuvitella, että edes muutaman vedon verran halutaan tuntumaa siihen maksimivauhtiin ja autoon kun se menee höyryillä.
Ja näinhän tallit tekevätkin, ellei haluta tehdä vaikutusta sponsoreihin (tai potentiaalisiin sponsoreihin, jos neuvottelut ovat auki).Paljon loogisempaa olisi olla välittämättä muista ja keskittyä omaan tekemiseen.
Tämä on käsittääkseni yleinenkin luulo, ja mun mielestä vain luulo.b) pahimmat kilpailijat saattavat kuvitella, että vähempikin riittää ja paiskivat vähemmän töitä kuin pitäisi
Ehkäpä paras esimerkki piilottelusta oli aikoinaan se imuriauto, ekassa kisassa vasta näytettiin miten se kulkee.Kyllä kärkitallin kohdalla (tällä hetkellä siis Red Bull) tuo "piilottelu" on ihan realistinen ajatus. Lähinnä siis, että annetaan ennen kauden alkua ymmärtää että "ei me olla ylivoimaisia, ei välttämättä edes parhaita".i
Mun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.Media vaan tahtoo aina puhua piilottelusta silloin, kun kärkitallit eivät ole listan kärjessä. Aivan kuin se syy olisi se, että haluttaisiin ehkä ajaakkin kovaa kevyellä, mutta ei tehdä niin, koska halutaan piilotella. Ei siitä piilottelusta voi olla mitään käytännön hyötyä kuitenkaan. Paljon loogisempaa olisi olla välittämättä muista ja keskittyä omaan tekemiseen.
tai pienennetään kierroslukuaMun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.
Se on helposti analysoitavissa toisten tallien toimesta.tai pienennetään kierroslukua
Luonnollisesti kevyellä ajaminen olisi totuttelua uudella autolla aika-ajon ajamista varten.Korkeintaan PR-merkityksessä. Tai no, auton käyttäytyminen kevyellä on ehkä jonkin verran olennaista aika-ajoa ajatellen, mutta kisassa silloin on kuluneet renkaat (ja kisasimulaatiossahan tämä tulee ainakin testattua).
Ja näinhän tallit tekevätkin, ellei haluta tehdä vaikutusta sponsoreihin (tai potentiaalisiin sponsoreihin, jos neuvottelut ovat auki).
Jos Mangelo on oikeassa, niin ihmetyttää, että miksi välittävät, jos on pienikin syy ajaa kevyellä, niin sit vedetään kova kierros, mitä väliä sillä on jos lehdet kirjottaa jne. Ei se syy voi olla, ettei henkilkunta kestä painetta mikä tulis, jos oltas kärjessä listoilla tai että siitä olisi muuta haittaa...Mun mielestä ne selkeästi välttelee ajamista kovaa kevyellä. Ei haluta turhaa mediahuomiota ja hehkutusta ylivoimaisuudesta, kun muutkaan kärkitallit eivät tee niin. Nopeat kierrokset voidaan ajaa vaikka niin että bensaa on tankissa viidelle ylimääräiselle kierrokselle, eikä se haittaa auton kehitystä mitenkään.