Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei se ihan noinkaan ole. Pienelle tallille nopeat kierrosajat testeissä tuovat julkisuutta, mitä muuten on hankalampi saada.
Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa". Pikku tallit vaan vetelee PR mielessä?! No voihan se noinkin olla kai. Ainakin se olisi tavallaan loogisempi selitys, kuin se että isot tallit eivät aja niitä ulkopuolisen huomion tai paineiden takia...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa". Pikku tallit vaan vetelee PR mielessä?! No voihan se noinkin olla kai. Ainakin se olisi tavallaan loogisempi selitys, kuin se että isot tallit eivät aja niitä ulkopuolisen huomion tai paineiden takia...
Hei, tässä vois nyt olla vähän maltillisempi tässä johtopäätösten vedossa.


Kuskeilla varmaankin on syytä kokeilla pari kierrosta miltä auto tuntuu kevyenä, ja sen varmastikin ovat tehneet! Sen voi tehdä ajamalla tietty mutka hitaasti, tai sen voi tehdä kun rata on kylmä, tai sen kaiken voi tehdä yhden päivän aikana jolloin on "vain kerran iskussa".

Pienet tallit (Sauber) ovat olleet monena testitpäivänä kärjessä, joka viittaa siihen, että jokai testipäivä ajetaan aika-ajo vetoja. Miksi sitä pitää jauhaa? No siksi, että jokapäivä kenties tehdään samat jutut ja verrataan edistymistä niin kisa kuin aika-ajo matkalla. Tai kenties siksi, että saavat kärkipaikan jne..


Eli pienet tallit saattavat olla kärjessä (kenties heikompi datan keräys tms jotta tietävät vaikutukset sekä kisa että aika-ajo matkalle) oman ohjelmansa takia joka ei perustu PR kierroksiin. Mutta se voi olla sitäkin.

Kärkitallit taas kykenevät olemaan vähemmän kärjessä vaikka aika-ajo vetoja olisivatkin ajaneet. Tämä tuskin on tarkoituksen mukaista (olla hännillä), mutta voi olla että pitkät matkat ovat testeissä olennaisia kärkitalleille (kenties riittävän hyvän datakeräys tms takia).
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eli mielestäsi talleilla / kuskeilla ei ole mitään syytä kokeilla pari kierrosta, että miltä auto tuntuu ja miten se toimii aika-ajo "olosuhteissa".
Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö mielestäsi ole erikoista, että pienet tallit ajavat kevyellä ja isot eivät. Ei kai se tallin koosta ole kiinni mitä tarvitsee testata ja mitä ei, ainakaan näin järjestelmällisesti. Eli kyse olisi siitä mitä halutaan testata ja tarkoituksella jätetään ne nopeimmat ajamatta.
Eipä juuri. Kuten jo todettiin, pienet tallit (eli sponsorinsa) saavat mediahuomiota, joka muuten jäisi vähemmälle. Toisekseen, niille pääseminen seuraavaan aika-ajo-osioon saattaa olla jonkinlainen välitavoite. Parhaat tallit tietävät pääsevänsä Q3:een.

Ja eihän esim. Caterham nyt kamalasti katsonut tarpeelliseksi ajella kevyellä, vaikka pieni talli onkin.

Lisäksi se vihoviimeinen puristus on aika ratakohtaista. Höyryillä ajamisella valmistauduttaisiin nimenomaan Barcelonan kisaan, johon kaikille kuitekin on tulossa päivityksiä ja siksi säädöt menee osin uusiksi. Australian aika-ajoon Catalunyassa voi valmistautua vain rajallisesti, ne viimeiset kymmenykset ja sadasosat etsitään sitten vasta Melbournessa.
Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Niin tämäkin vielä. Aika-ajo on aika lailla alisteinen kisasäädöille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Toki, siksi en aika-ajo säätöjen etsimistä maininnutkaan. Kyse olisi enemmän totuttelusta kovaa ajamiseen aika-ajossa, auton ymmärtämisestä, sekä myöskin sen kompromissin hakemisesta (ymmärtämisestä uudessa autossa) säätöihin aika-ajo säätöjen ja kisasäätöjen välimaastosta (vaikka toki se kisassa toimivuus on tärkeämpää, kuin kymmenyksen saaminen aika-ajossa).

WebSlavelta hyviä pointteja!

Oberfeldwebel: mä kärjistän, kun haluan pitää viestit yksinkertaisina, helposti ymmärrettävinä ja kun haluan saada keskustelua aikaiseksi :D
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Se on helposti analysoitavissa toisten tallien toimesta.
Niin on iso bensa kuormakin mm. maavarasta, jarrutusmatkoista, kiihtyvyydestä...

EDIT: Toki jos on vain 10 kg bensakuorma, se on vähän vaikeampaa mutta kyllä sekin nyky tekniikalla onnistuu..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itseäni hieman hämmästyttää kummastuttaa, tuo monessakin topikissa esiintyvä vauhdin piilottelu... Miksi sitä harrastetaan? Eikö nyt kuitenkin olisi tärkeämpää testata auton rajoja kuin himmata tahalleen?
Testeissä voi lisäksi ajaa osan kierrosta lujaa ja himmata jossain mutkassa hiukan, jolloin saadaan aikoihin systemaattisesti pieni heikennys. Tätä ei välttämättä liveseurannat varsinkaan pysty huomioimaan. Kilpailevat tiimit ehkä, jos miehittävät koko radan tarkkailijoilla.

Taannoin 90-luvun lopulla tms. ainakin Ferrarilla oli omia ajanotto miehiä radalla (testeissä ja kisojen harjoituksissa), jolloin pystyivät ajamaan ainakin hiukan "piilossa" muilta oman kierroksensa, joka ei siis ala ja lopu sieltä mistä pitäisi vaan jostain muualta. Tai sit ajoivat vain osittaisia kierroksia kerrallaan...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Testeissä voi lisäksi ajaa osan kierrosta lujaa ja himmata jossain mutkassa hiukan, jolloin saadaan aikoihin systemaattisesti pieni heikennys. Tätä ei välttämättä liveseurannat varsinkaan pysty huomioimaan. Kilpailevat tiimit ehkä, jos miehittävät koko radan tarkkailijoilla.
Niin, tämä on yksi keino piilotella vauhtia, mutta ei vastaa siihen miksi sitä tehdään, joka oli lainaamasi viestin ydin (jota on tänään varsin hyvin käsitelty tässä ketjussa).
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niin, tämä on yksi keino piilotella vauhtia, mutta ei vastaa siihen miksi sitä tehdään, joka oli lainaamasi viestin ydin (jota on tänään varsin hyvin käsitelty tässä ketjussa).
Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.
Taitaa noi isot tallit ajella sektori kerrallaan näitä aika-ajo vetoja ja vielä eri päivinä niin ei oikein pysty laskemaan niitä yhteen niin, mutta aivan varmasti sitä nopeuttakin testataan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Mangelo on oikeassa, niin ihmetyttää, että miksi välittävät, jos on pienikin syy ajaa kevyellä, niin sit vedetään kova kierros, mitä väliä sillä on jos lehdet kirjottaa jne. Ei se syy voi olla, ettei henkilkunta kestä painetta mikä tulis, jos oltas kärjessä listoilla tai että siitä olisi muuta haittaa...
Kyllä se mun mielestä niin menee perinteisesti, että kärkitallit eivät halua varastaa huomiota testeissä nopeilla kierroksilla. Noista yksittäisistä maksiminopeiden kierrosten ajamisista ei oikein mitään hyötyäkään ole autonkehityksen kannalta, ja enpä vähättelis tuota moraalistakaan efektiä. Sitten kun on aika-ajon kolmososion aika, niin kyllä se nopea kierros sieltä tulee, kun vaan isketään uudet renkaat alle ja lähdetään höyryillä baanalle. Ei sitä tarvii harjoitella kierroskaupalla, kun autoja ei siihen kuitenkaan kehitetä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Lotus pärjää myös pikkuformuloiden harkoissa.
Kumma, kun niin eri tallit aamu ja iltaharjoituksissa kärjessä.



Lotus kärjessä myös GP2-testissä
MUUT | Turun Sanomat 7.3.2012 18:48
Lotus oli kärjessä sunnuntaina F1-testien päätöspäivänä Barcelonassa ja Lotus oli kärjessä myös keskiviikkona, kun GP2-testit jatkuivat Katalonian Grand Prix -radalla.

Entisen ART-tallin meksikolaiskuski Esteban Gutierrez piiskasi Lotuksen kärkikyytiin aamujaksolla.

Lähelle pääsi Tony Fernandesin Caterham Racing -tallissa ajava Giedo van der Garde, joka jäi vain 0,004 sekuntia.

Turun Sanomat, Barcelona

Nopeimmat testiajat
Aamu:

1. Esteban Gutiérrez Lotus 1.28,740

2. Giedo van der Garde Caterham 1.28,744

3. Max Chilton Carlin 1.28,748

4. Davide Valsecchi DAMS 1.28,785

5. Stefano Coletti Coloni 1.29,047

6. Luiz Razia Arden 1.29,065

7. James Calado Lotus 1.29,100

8. Fabrizio Crestani Venezuela GP Lazarus 1.29,150

9. Jolyon Palmer iSport 1.29,195

10. Fabio Onidi Coloni 1.29,198

Iltapäivä:

1. Julian Leal Trident 1.29,653

2. Nigel Melker Ocean 1.29,680

3. Stéphane Richelmi Trident 1.29,860

4. Josef Kral Barwa Addax 1.29,924

5. Tom Dillmann Rapax 1.29,937

6. Luiz Razia Arden 1.29,970

7. Jon Lancaster Ocean 1.30,259

8. Ricardo Teixeira Rapax 1.31,877

9. Rio Haryanto Carlin 1.32,581

10. Esteban Gutiérrez Lotus 1.32,613
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kyllä se mun mielestä niin menee perinteisesti, että kärkitallit eivät halua varastaa huomiota testeissä nopeilla kierroksilla. Noista yksittäisistä maksiminopeiden kierrosten ajamisista ei oikein mitään hyötyäkään ole autonkehityksen kannalta, ja enpä vähättelis tuota moraalistakaan efektiä. Sitten kun on aika-ajon kolmososion aika, niin kyllä se nopea kierros sieltä tulee, kun vaan isketään uudet renkaat alle ja lähdetään höyryillä baanalle. Ei sitä tarvii harjoitella kierroskaupalla, kun autoja ei siihen kuitenkaan kehitetä.
Eipä se kuskin asemasta katottuna paljoa ajamiseen vaikuta kun lähetään "höyryillä" vetämään...jarrutusmatkat vähän lyhkäsempiä ja ne ehtii oppii Q1:ssä ja Q2:ssa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Koska auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä, niin testeissä on huomattavan paljon oleellisempaa löytää toimivuus koko kisamitalle. Nuo aika-ajo treenit voi sitten tehdä perjantaiharkoissakin.
Mutta testeissä on olennaista oppia tuntemaan auto. Siis sekä tallin että kuljettajan on hyvä tuntea auton käyttäytymisen muutokset ym, asiat. Pienet muutokset säädöissä voivat vaikuttaa aika-ajoon mutta "piiloutuvat raskaan bensan alle".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta testeissä on olennaista oppia tuntemaan auto. Siis sekä tallin että kuljettajan on hyvä tuntea auton käyttäytymisen muutokset ym, asiat. Pienet muutokset säädöissä voivat vaikuttaa aika-ajoon mutta "piiloutuvat raskaan bensan alle".
Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä. Hyödyllisempää on virittää auto toimimaan parhaiten esim. jollain 20 kierroksen kuormalla. Maksimipainollakin on hyvä kokeilla, mutta jos auto toimii hyvin 10-60 kierroksen kuormilla, tuskinpa testeissä keventäminen höyryille enää mitään dramaattista yllätystä tai etua tarjoaa kokonaisuuden kannalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä.
Ja kuten aikaisemmin totesin, auton ollessa kisassa kevyimmillään, alla on yleensä kuluneet renkaat, ja jos viime kaudesta yhtään voi päätellä, yleensä vielä kovempi seos.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos kisan pituus on 60 kierrosta, on aika epäolennaista, että se auto toimii täydellisesti silloin kun bensaa on enää alle 5 kierrokselle jäljellä. Hyödyllisempää on virittää auto toimimaan parhaiten esim. jollain 20 kierroksen kuormalla.
Juu juu, mutta jos se höyryillä ajo tuo uusia ajatuksia miten tehdä säädöistä parempia toimimaan myös raskaalla kuormalla.
Asia ei näin suoraan mene, mutta kun ei pitemmästä virrestä tajua niin hyvä näin..

Ja WebSlavelille sama juttu, testataan höyryillä sitä kisasäätöjä (painavaa autoa) varten.. Nyt alkaa jarna että miks hitossa, miettikää itte tai lukekaa postit.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vauhtia piilotellaan, koska pyritään saamaan kilapilussa etulyöntiasema ja myöskin hidastamaan kilpailevia talleja ideoiden plagionnissa.
Ei piilottelulla saada mitään etua. Ihan samalla tavalla ne muut kehittää sitä omaa autoaan ja kopioi muilta, jos jotain sellaista näkyy autossa mitä kannattaa kopioida. Ihan samalla tavalla kaikki tuijottaa RB:tä oli ne kärjessä tai piilottelemassa listan keskivaiheilla.
 
Ylös