Moottoriratakeskustelu

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Tämä on taas melko naiivia valittamista, mutta en voinut olla puuskahtamatta, kun luin tuosta Kymin hankkeesta. Eikö Suomessa oikeasti ole mitään muuta tähdellisempää sijoituskohdetta kuin uusi hypermoderni moottoriurheilurata, jolla ei kuitenkaan koskaan tulla F1:siä ajamaan?

Vähän realismia kaipaisin itse kultakin. Alati vahvistuva trendi on ollut, että F1:set siirtyvät joka kausi yhä kaukomaapainoitteisemmaksi. Tämä on toki lähinnä Ecclestonen syytä, mutta en koe sitä todennäköisenä, että hänen seuraajansa tulisi linjaa merkittävästi muuttamaan. Kaukomaat kun ovat kuitenkin otollisia paikkoja järjestää F1-kilpailuja näinä vuosina.

Suomi ei ole edes tämän virkkeen päättävän pisteen kokoinen, jos F1-markkinat olisivat Suomen kokoiset. Siinä teille vähän mittasuhteita.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ei saanut pidettyä kukaan muukaan...
Joka tapauksessa kartingin MM-skaboja ei ole pahemmin Suomessa tuon jälkeen ajeltu..linkki: Mika Salo Circuit Karting MM-2002

Macaon MM-startissa 2009 hopealle ajanut Aaro Vainio taitaa suomalaisista kartingkuskeista olla tällä hetkellä kaikkien aikojen menestynein karting-kuljettaja Suomessa. MM-pronssia ovat ajaneet Risto Virtanen -93, Kimmo Liimatainen-95 sekä Heikki Kovalainen vuonna 2000. Vainiolla on myös kaksi Euroopan mestaruutta vuosilta 2008 ja 2009. Jos vehkeet ensi kaudella vaan on lyönnissä, niin Koiranen Motorsport Aaron kanssa sopimuksen tehdessään kiinnitti kyllä talliinsa todellisen helmen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jonkinlaisia nykyaikaisia ratoja Suomi tarvitsee, muuten kuskit ei Suomessa koskaan opi kilvanajoa ja eikä kansainvälistä menestystä tule.

Ja toisaalta jos joku rikas ostanut jonkun superauton niin sitä on kiva päästä track daynä ajelemaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joka tapauksessa kartingin MM-skaboja ei ole pahemmin Suomessa tuon jälkeen ajeltu.
Totta, mutta se ei kerro vielä mitään. Oikeastaan vain Italiassa ja Ranskassa kartingin MM-kilpailuja on ajettu säännöllisesti, kaikissa muissa maissa vain satunnaisesti, esim. Suomessa tai USA:ssa vain kerran. Englannissa ei viime kesään mennessä oltu ajettu vielä kertaakaan (ensi kesänä olisi lopultakin tarkoitus järjestää MM-kisa sielläkin).

Miksi piskuisella Suomella pitäisi olla kisa useammin kuin USA:lla ja Englannilla?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

Jatenski

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
414
Suomeen takas se katurata mitä ajettii joskus helsinkis jossain vaihees ainaki.. helsinki thunder
 
Viimeksi muokattu:

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Jonkinlaisia nykyaikaisia ratoja Suomi tarvitsee, muuten kuskit ei Suomessa koskaan opi kilvanajoa ja eikä kansainvälistä menestystä tule.
Häh? Luuletko oikeasti, että suomalaisten menestys maailmalla on kiinni siitä, onko meillä täällä Suomessa kansainväliset mitat täyttävää moottorirataa? Kolme sanaa: raha, raha ja raha.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Totta, mutta se ei kerro vielä mitään. Oikeastaan vain Italiassa ja Ranskassa kartingin MM-kilpailuja on ajettu säännöllisesti, kaikissa muissa maissa vain satunnaisesti, esim. Suomessa tai USA:ssa vain kerran. Englannissa ei viime kesään mennessä oltu ajettu vielä kertaakaan (ensi kesänä olisi lopultakin tarkoitus järjestää MM-kisa sielläkin).

Miksi piskuisella Suomella pitäisi olla kisa useammin kuin USA:lla ja Englannilla?
Missä olen vaatinut, että täällä joka vuosi pitäisi olla kartingin MM-tasoinen kisa? Mutta kyllä noita kilpailuja voisi tasaisin välein kartingissa eri maanosien ja maiden välillä kierrättää. Tässäkin asiassa huomaa hyvin FIA:ssa johtavissa asemissa olevien Ranskan ja Italian mahdin. Tosin kyllähän esim. Ranskan F1-kisa tiputettiin kokonaan kalenterista ja tapetilla ovat olleet nuo muutkin perinteiset euroopan moottoriradat ja suuntaus uusien kilpailujen osalta on ollut tuonne kauko- ja lähi-idän suuntaan. Kuten Skenejeesus jo kirjoittikin, niin tuon mainitsemasi CIK:in mestaruuskisan ajaminen Härmässä ei vielä ole mitenkään kirkossa kuulutettu.

Otin tuon kartingin esille haihattelijoille esimerkkinä siitä, miten vaikeaa suomeen on saada karting-tasoistakaan mestaruuskisaa, puhumattakaan aivan toisissa sfääreissä hinta- ja kokoluokaltaan olevan F1-osakilpailun järjestämisestä. Kuten aiemminkin mainitsin, niin mielelläni näkisi jonkun FIA:n rataluokan osakilpailun Suomessa, mutta rahaa ja resursseja se vaatii kriteerit täyttävän radan lisäksi, joka tulisi olla hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähettyvillä. Jos rata tänne saadaan aikaiseksi, niin nuo pikkuformulat olisivat realistista ehkä tänne saada, varsinkin kun nyt mukana on suomalaistallikin ja suomalaisia kuskeja on myös vuosikausia ollut eri ratasarjoissa menestyksekkäästi kilpailemassa aina kuninkuusluokkaa myöten.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jonkinlaisia nykyaikaisia ratoja Suomi tarvitsee, muuten kuskit ei Suomessa koskaan opi kilvanajoa ja eikä kansainvälistä menestystä tule.

Ja toisaalta jos joku rikas ostanut jonkun superauton niin sitä on kiva päästä track daynä ajelemaan.
Ratapäivä... ei voi olla niin vaikeaa ...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missä olen vaatinut, että täällä joka vuosi pitäisi olla kartingin MM-tasoinen kisa? Mutta kyllä noita kilpailuja voisi tasaisin välein kartingissa eri maanosien ja maiden välillä kierrättää.
Niin, otit kartingin MM-kisan "pitämättömyyden" esimerkiksi, vaikka se on kartingissa enemmän sääntö kuin poikkeus kaikkien muidenkin maiden kohdalla. Se ei siis johdu välttämättä mistään resursseista, vaan CIKin tavasta jaella noita kisoja.
Otin tuon kartingin esille haihattelijoille esimerkkinä siitä, miten vaikeaa suomeen on saada karting-tasoistakaan mestaruuskisaa, puhumattakaan aivan toisissa sfääreissä hinta- ja kokoluokaltaan olevan F1-osakilpailun järjestämisestä.
Karting vaan ei ole lainkaan vertailukelpoinen F1:n kisavaatimusten kanssa jo pelkästään kalenterien erilaisuuden takia. Rahasta nyt puhumattakaan. F1-kisa ei Suomessa ole realistinen, Kartingin MM kyllä täkäläisilläkin rahoilla onnistuu, jos CIK kisan tänne haluaa antaa.
Kuten aiemminkin mainitsin, niin mielelläni näkisi jonkun FILA:n rataluokan osakilpailun Suomessa, mutta rahaa ja resursseja se vaatii kriteerit täyttävän radan lisäksi, joka tulisi olla hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähettyvillä. Jos rata tänne saadaan aikaiseksi, niin nuo pikkuformulat olisivat realistista ehkä tänne saada, varsinkin kun nyt mukana on suomalaistallikin ja suomalaisia kuskeja on myös vuosikausia ollut eri ratasarjoissa menestyksekkäästi kilpailemassa aina kuninkuusluokkaa myöten.
FILA? Kaksi kertaa ei oikein mene typon piikkiin.

Jos suomalaistallilla GP3:een viittaat, niin se pyörii F1-kisojen yhteydessä, eli sitä ei tänne todennäköisesti saa. Koppiautot ovat mielestäni aika lailla todennäköisempiä. Niihin on myös todennäköisempää saada suomalaiskuskeja kertapestillä mukaan kuin pikkuformuloihin.

Koska F1-rata ei ole realistinen, on järkevää tehdä Grade 2-rata, kuten nyt ollaan tekemässä. Ei haeta kuuta taivaalta, vaan pelkästään Suomen paras rata, jolle joitain kansainvälisiäkin kilpailuja voi saada, mutta joka on ensisijaisesti kotimaiseen käyttöön kilpailutoiminnasa ja monipuolisesti myös kilpailukäytön ulkopuolella. Se on nähty, ettei sitä rataa kannata mihinkään "hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähelle" haihatella, sinne sitä rataa ei tässä maassa koskaan tule syntymään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Häh? Luuletko oikeasti, että suomalaisten menestys maailmalla on kiinni siitä, onko meillä täällä Suomessa kansainväliset mitat täyttävää moottorirataa? Kolme sanaa: raha, raha ja raha.
Näinpä. Kansainvälinen menestys on siitä kiinni, että lähdetään ulkomaisiin sarjoihin heti kun päästään. Oikeastaan Suomessa ei edes ajeta mitään sellaista juniorikuskien ratasarjaa, jossa Grade 2-tason rata olisi olennainen. Siinä vaiheessa kun ajetaan sarjaa, jossa ollaan noin isoilla radoilla pitäisi jo olla maailmalla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Olkaamme realisteja, vaatikaamme mahdotonta"

Jos urheilusta puhutaan, niin mihin Suomessa kannattaa oikeasti panostaa? Lätkään ja moottoriurheiluun.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Se on nähty, ettei sitä rataa kannata mihinkään "hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähelle" haihatella, sinne sitä rataa ei tässä maassa koskaan tule syntymään.
En jaksa kanssasi vääntää asiasta, josta perusteiltaan olemme jokatapauksessa hyvin pitkälle samaa mieltä. Mutta, mutta...millä perustelet sen, että moottorirataa ei kannata rakentaa tai kilpailuja pitää hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä siellä missä on paljon valmiiksi maksavia katsojiakin? Hyvin tiedät, että noita ratoja ja kisoja on syntynyt ja ollut useita esim. pääkaupunkiseudulla. Keimolan rata Vantaalla & Eläintarhan ajot Helsingissä oli aikanaan katsojamääriltään menestys ja myöhemmin myös Sörnäisten DTM-ajot niinkauan kunnes nuo vastustukseen kaatuivat, mutta yhtälailla noita ratoja vastustetaan muuallakin suomessa jos asutuksen läheisyydessä sijaitsevat. Radan tulisi sijaita etelä-suomessa riittävän lähellä lentokenttää ja hotelleja, mutta kuitenkin riittävän kaukana asutuksesta melun ja muun haitan kannalta kuten Keimolakin oli alkujaan, jossa asutuksen levitessä ja noustessa lähistölle alkoivat ongelmat. En allekirjoita näkemystäsi, jonka mukaan rata pitäisi sijaita keskellä ei mitään, Iittikään ei välttämättä mökkiläisten suosimana paikkakuntana ole tälläiselle radalle optimaalisin paikka rakentaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hyvä, että tämä F1-kouhotus käydään tällä palstalla, eikä misään vakavasti otettavissa työryhmissä.
Aikoinaan Sörnäisten kisat kiinnosti kansaa...ensimmäisenä vuonna. Sen jälkeen olikin väljempää. Vaikka muistaakseni Montoyakin oli siellä kisaa ajamassa. Ja pari muutakin nimimiestä. Paikka oli loistava, ja liput kohtuuhintaisia.
Koko ajatus F1-kisoista Suomeen on naurettava. Ensimäisenä vuonna sinne voisi ehkä jopa tulla täyttä. Siihen se jäisikin. Liput maksaisi täällä halvimmillaan ehkä 150 eur/lärvi, johonkin nurmirinteeseen. Sonera, Elisa ja Fortum ovat tottuneet hyysäämään VIP-vieraitaan, mutta veikkan, että sielläin tulisi sopppi aika äkkiä n 300 - 450 eur/pää sponssille. Ja viinat päälle, toinen mokoma.
Unohtakaa jo.
Sen sijaan MotoGP-kisa olisi käsittääkseni lähes varma. Halpa järjestää = halvat liput ja prätkäkansa on kulemma todella uskollista jengiä. Siellä ei mitään "eroaako Kimi tänään vai huomenna" marakatteja tarvita. Ihan sama, kuka ajaa kärjessä, jengi fanittaa silti.
F1-kisathan menisi niin, että maikkari rummuttaisi itsensä kipeäksi kimi Kimi sitä ja tätä. Sitten, kun ko herra ajaisi kalustoon nähden loistavasti, esim neljänneksi, seuraavana vuonna katsomot ammottaisi tyhjyyttään. Siinä on Suomalainen autourheilukulttuuri :thumbdown
Hieman erikoinen vertaus. F1 on kuitenkin F1 eikä vain sarjassa "jotakin moottoriurheilua". Vähän kuin verrattaisiin liigan tai mestiksen peruspelejä NHL-vierailuihin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Jos suomalaistallilla GP3:een viittaat, niin se pyörii F1-kisojen yhteydessä, eli sitä ei tänne todennäköisesti saa.
Koiranen jatkaa myös Renaulteissa. Joskin maailma ehtii vielä keikkua moneen suuntaan ennen kuin Iitin radalle asvalttia vedetään...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta, mutta...millä perustelet sen, että moottorirataa ei kannata rakentaa tai kilpailuja pitää hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä siellä missä on paljon valmiiksi maksavia katsojiakin?
Kaavoituksilla, luvilla ja valituksilla.
Hyvin tiedät, että noita ratoja ja kisoja on syntynyt ja ollut useita esim. pääkaupunkiseudulla. Keimolan rata Vantaalla & Eläintarhan ajot Helsingissä oli aikanaan katsojamääriltään menestys ja myöhemmin myös Sörnäisten DTM-ajot niinkauan kunnes nuo vastustukseen kaatuivat, mutta yhtälailla noita ratoja vastustetaan muuallakin suomessa jos asutuksen läheisyydessä sijaitsevat. Radan tulisi sijaita etelä-suomessa riittävän lähellä lentokenttää ja hotelleja, mutta kuitenkin riittävän kaukana asutuksesta melun ja muun haitan kannalta kuten Keimolakin oli alkujaan, jossa asutuksen levitessä ja noustessa lähistölle alkoivat ongelmat. En allekirjoita näkemystäsi, jonka mukaan rata pitäisi sijaita keskellä ei mitään, Iittikään ei välttämättä mökkiläisten suosimana paikkakuntana ole tälläiselle radalle optimaalisin paikka rakentaa.
Eläintarha ja Keimola ovat aivan liian kaukana menneisyydessä jotta niillä olisi mitään relevanssia nykypäivän tilanteeseen. Sörnäinen syntyi kun asukkaat eivät riittävästi tajunneet seurauksia ja loppui kun tajusivat. En tiedä oliko se edes kannattava tapahtuma järjestäjilleen.

En ole eri mieltä siitä missä radan tulisi sijaita, mutta sinne nyt sellaiselle ei vain tulla saamaan lupaa. Joko asutus on liian lähellä tai maa on kaavoitettu paljon tuottavampaan toimintaan. "Keskellä ei mitään" on ainut vaihtoehto, tai rataa ei tule lainkaan. Iitissä on käsitykseni mukaan jo melumittaukset ja valituskierrokset käyty läpi. Kyseessähän ei ole mikään tuore suunnitelma vaan sitä on pykätty pystyyn jo vuodesta 2010.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koiranen jatkaa myös Renaulteissa. Joskin maailma ehtii vielä keikkua moneen suuntaan ennen kuin Iitin radalle asvalttia vedetään...
Se on totta. Nykypäivän talli- tai kuskitilanteella ei voida perustella ratahankkeita. Mahdollisia luokkia katsellaan sitten, kun rata on seuraavaksi kesäksi valmistumassa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Sörnäinen syntyi kun asukkaat eivät riittävästi tajunneet seurauksia ja loppui kun tajusivat. En tiedä oliko se edes kannattava tapahtuma järjestäjilleen..
Oli se AKK:n mielestä niin kannattava bisnes, että ostivat Robert Lappalaiselta Helsinki Thunder Ajojen pääoikeudet jo vuonna 2001: Robert Lappalainen myy Helsingin katuajot Itse kilpailujahan ajettiin vuosina 1995-1997 ensimmäisenä vuonna paikalla oli 120 000 ja toisena 130 000 katsojaa, viimeisenä vuonna vähän vähemmän, kun pääkisaluokkina oli FIA GT ja Formula 3000, joka GP2:n edeltäjänä tuohon aikaan oli ponnahduslauta F1:siin Tuollaisiin katsojamääriin ei suomalaisessa rata-autokilpailuissa olla tämän jälkeen päästy lähellekään (rallin puolella toki MM-Neste Ralli).

Rata-autoiluhan oli noina vuosina voimakkaassa käymistilassa, joka osaltaan oli vaikuttamassa myös Sörnäisten kilpailun jatkumiseen. Tarkasti otettuna v.1995 DTM:n rinnalle perustettiin rinnakkainen sarja ITC jota ajettiin samalla C1-luokan kalustolla kuin DTM:ääkin, mutta Saksan ulkopuolisena. Samalla kalustolla ja kuljettajilla ajettiin siis vuonna 1995 kahta erillistä sarjaa, DTM:ää ja FIA ITC:tä, molemmat sarjat päättyivät kyllä saman kuskin mestaruuteen. Vuonna 1996 sitten DTM-sarjaa ei ajettu laisinkaan, vaan Saksan sisälläkin ajetut kilpailut kuuluivat FIA ITC-sarjaan. Tuon kauden jälkeen sarja kuoli pois ja vuonna 2000 DTM palasi, mutta ITC kuopattiin toistaiseksi ja sen sijaan FIA panosti vakiomaisemmalla kalustolla ajettavaan WTCC:hen, joka oli jopa 1990-luvun ITC-sarjan C1-sarjan alapuolella ollutta C2-luokan Super Touring-kalustoa (joilla ajettiin mm. Saksan STW ja Brittien BTCC-sarjoja) vakiomaisempaa.

Tarkasti pilkkua viilaten Sörnäisissä ei siis koskaan ajettu varsinaisesti DTM-kilpailua, koska vuoden 1995 kilpailu Helsinki Thunder 1995 - Ruutulippu kuului vain siihen kansainväliseen ITC-sarjaan, kuten myös vuoden 1996 kilpailu, jolloin DTM-sarjaa ei ajettu lainkaan. Saati vuonna 1997 kun tosiaan ITC:kin oli kuopattu liian kalliiden high-tech-kilpureiden hintojen riistäydyttyä käsistä & televisiointioikeuksien hintojen noustua niin korkeiksi, ettei kisoja näytetty Euroopassa enää kuin Saksassa ja Italiassa. Yleisömäärät monilla radoilla jäivät vähäisiksi, eikä autotehtaita miellyttänyt enää matkustaa maihin, joissa heidän autojaan ei edes myyty. Tuolloin Helsinki Thunder järjestettiin FIA GT-luokan Helsinki Thunder 1997 - Lähtö (YLE) kilpailuna, täyteluokkiahan tuolla oli mukana jokaisena vuonna. Olin parina vuotena tuolla katsomassa ja hyvä tapahtuma oli. Ajot loppui lähinnä ensimmäisellä yrityksellä jälkeen siihen, että kaikkia osapuolia tyydyttävää luokkaa ei löydetty tilalle kun DTM/ITC oli kuopattu. Sörnäisissä ei ajeta kilpaa ensi vuonna . Vuonna 2000 aloitettua uutta sarjaa oli tarkoitus jatkaa ja kilpailuja muutenkin laajentaa myös Helsingissä, mutta se toteutui lopulta vain pääosin Saksan sisäisenä DTM ( Deutsche Tourenwagen Master) sarjana FIA:n vetäydyttyä ITC:stä & panostaessa edellämainittuun WTCC:hen, tällöin mukana varmasti oli jo myös Sörnäisissä paikallisten asukkaiden vastustusta kisoja kohtaan. Koska kilpailuja nykyisin kuitenkin on ajettu 2000-luvun aikanakin kausittain 1-2 kisaa Saksan ulkopuolellakin ei Saksan moottoriurheiluliitto ole antanut käyttää mestaruussarjan (Meisterschaft) nimeä.

Nuo DTM / ITC sarjan autothan olivat kuin katettuja formuloita ja katumallien kanssa ei ollut muuta muuta yhteistä kuin ehkä kattopelti ja takakyljet. Autoissa oli formulatyyppiset pushrod-jousitukset, aktiiviset aerodynamiikat, kaksisuuntaiset telemetriat ja varikolta säädettäviä ilmanottoja, hiilikuitua melkein joka paikassa, F1-talleilla teetettyjä vaihteistoja/transakseleita ym. eli aikamoista high-techiä jo 1990-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Viime vuosikymmenellä yritettiin katurataa puuhata Hernesaareen ja pääluokkana olisi ollut WTCC. Siitä on täälläkin ollut juttua. Jaskan postauksessa hahmotelma radasta. Näin siinä sitten kävi.

Tuossa vielä uutinen DTM-kisan puuhaamisesta Espoon Tapiolaan. Hahmo lfb siitä radasta väsännyt hahmotelman.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Viime vuosikymmenellä yritettiin katurataa puuhata Hernesaareen ja pääluokkana olisi ollut WTCC. Siitä on täälläkin ollut juttua. Jaskan postauksessa hahmotelma radasta. Näin siinä sitten kävi.

Tuossa vielä uutinen DTM-kisan puuhaamisesta Espoon Tapiolaan. Hahmo lfb siitä radasta väsännyt hahmotelman.
Jep, olen ollut tietoinen näistä virityksistä ja kaavailuista, harmi kun eivät ole yksikään toteutuneet.
 
Ylös