Sörnäinen syntyi kun asukkaat eivät riittävästi tajunneet seurauksia ja loppui kun tajusivat. En tiedä oliko se edes kannattava tapahtuma järjestäjilleen..
Oli se AKK:n mielestä niin kannattava bisnes, että ostivat Robert Lappalaiselta Helsinki Thunder Ajojen pääoikeudet jo vuonna 2001:
Robert Lappalainen myy Helsingin katuajot Itse kilpailujahan ajettiin vuosina 1995-1997 ensimmäisenä vuonna paikalla oli 120 000 ja toisena 130 000 katsojaa, viimeisenä vuonna vähän vähemmän, kun pääkisaluokkina oli FIA GT ja Formula 3000, joka GP2:n edeltäjänä tuohon aikaan oli ponnahduslauta F1:siin Tuollaisiin katsojamääriin ei suomalaisessa rata-autokilpailuissa olla tämän jälkeen päästy lähellekään (rallin puolella toki MM-Neste Ralli).
Rata-autoiluhan oli noina vuosina voimakkaassa käymistilassa, joka osaltaan oli vaikuttamassa myös Sörnäisten kilpailun jatkumiseen. Tarkasti otettuna v.1995 DTM:n rinnalle perustettiin rinnakkainen sarja ITC jota ajettiin samalla C1-luokan kalustolla kuin DTM:ääkin, mutta Saksan ulkopuolisena. Samalla kalustolla ja kuljettajilla ajettiin siis vuonna 1995 kahta erillistä sarjaa, DTM:ää ja FIA ITC:tä, molemmat sarjat päättyivät kyllä saman kuskin mestaruuteen. Vuonna 1996 sitten DTM-sarjaa ei ajettu laisinkaan, vaan Saksan sisälläkin ajetut kilpailut kuuluivat FIA ITC-sarjaan. Tuon kauden jälkeen sarja kuoli pois ja vuonna 2000 DTM palasi, mutta ITC kuopattiin toistaiseksi ja sen sijaan FIA panosti vakiomaisemmalla kalustolla ajettavaan WTCC:hen, joka oli jopa 1990-luvun ITC-sarjan C1-sarjan alapuolella ollutta C2-luokan Super Touring-kalustoa (joilla ajettiin mm. Saksan STW ja Brittien BTCC-sarjoja) vakiomaisempaa.
Tarkasti pilkkua viilaten Sörnäisissä ei siis koskaan ajettu varsinaisesti DTM-kilpailua, koska vuoden 1995 kilpailu
Helsinki Thunder 1995 - Ruutulippu kuului vain siihen kansainväliseen ITC-sarjaan, kuten myös vuoden 1996 kilpailu, jolloin DTM-sarjaa ei ajettu lainkaan. Saati vuonna 1997 kun tosiaan ITC:kin oli kuopattu liian kalliiden high-tech-kilpureiden hintojen riistäydyttyä käsistä & televisiointioikeuksien hintojen noustua niin korkeiksi, ettei kisoja näytetty Euroopassa enää kuin Saksassa ja Italiassa. Yleisömäärät monilla radoilla jäivät vähäisiksi, eikä autotehtaita miellyttänyt enää matkustaa maihin, joissa heidän autojaan ei edes myyty. Tuolloin Helsinki Thunder järjestettiin FIA GT-luokan
Helsinki Thunder 1997 - Lähtö (YLE) kilpailuna, täyteluokkiahan tuolla oli mukana jokaisena vuonna. Olin parina vuotena tuolla katsomassa ja hyvä tapahtuma oli. Ajot loppui lähinnä ensimmäisellä yrityksellä jälkeen siihen, että kaikkia osapuolia tyydyttävää luokkaa ei löydetty tilalle kun DTM/ITC oli kuopattu.
Sörnäisissä ei ajeta kilpaa ensi vuonna . Vuonna 2000 aloitettua uutta sarjaa oli tarkoitus jatkaa ja kilpailuja muutenkin laajentaa myös Helsingissä, mutta se toteutui lopulta vain pääosin Saksan sisäisenä DTM ( Deutsche Tourenwagen Master) sarjana FIA:n vetäydyttyä ITC:stä & panostaessa edellämainittuun WTCC:hen, tällöin mukana varmasti oli jo myös Sörnäisissä paikallisten asukkaiden vastustusta kisoja kohtaan. Koska kilpailuja nykyisin kuitenkin on ajettu 2000-luvun aikanakin kausittain 1-2 kisaa Saksan ulkopuolellakin ei Saksan moottoriurheiluliitto ole antanut käyttää mestaruussarjan (Meisterschaft) nimeä.
Nuo DTM / ITC sarjan autothan olivat kuin katettuja formuloita ja katumallien kanssa ei ollut muuta muuta yhteistä kuin ehkä kattopelti ja takakyljet. Autoissa oli formulatyyppiset pushrod-jousitukset, aktiiviset aerodynamiikat, kaksisuuntaiset telemetriat ja varikolta säädettäviä ilmanottoja, hiilikuitua melkein joka paikassa, F1-talleilla teetettyjä vaihteistoja/transakseleita ym. eli aikamoista high-techiä jo 1990-luvulla.