Moottoriratakeskustelu

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Tulee periaatteessa mieleen Macaun rata. Pitkä, pari kinkkiä sisältävä leveä pääsuora ja sitten muutoin erittäin kapeaa osuutta.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tilken Singapore olisi ollut tällainen:

Mielestäni tämä versio on kyllä huonompi kuin se, millä nyt oikeasti ajetaan. Mutta tuossa on kyllä muutama mielenkiintoinen juttu.

Ensinnäkin tuo kohta missä kierretään tuon War Memorial Parkin ympäri, saisi olla juurikin noin nykyisessäkin versiossa, eikä niin että se kierretään eteläkautta niin kuin nyt. Tuo suora olisi pidempi, antaisi paremman ohituspaikan, ja se nopeuttaisi yksittäistä kierrosta, jolloin kisan kesto ei menisi niin rajoille sen kahden tunnin kanssa niin kuin nyt.

Toinen on tuo radan loppuosa, missä sen sijaan että ajetaan läpi kolmesta perättäisestä shikaanista, joista keskimmäinen menee sen katsomon ali, niin voitaisiin ajaa tämän kuvan mukaisesti suoraan, ja vain yhden shikaanin läpi. Ja sen katsomon voisi siirtää vaikka siihen, niin että siinä kohtaa mentäisiin sen ali sitten. Jälleen saataisiin varmasti useampi sekunti pois kierrosajasta ja muutenkin hieman nopeampi keskinopeus kierrokselle.

Mitä mieltä te olette?

Edit: no oikeastaan nythän jäi jäljelle enää tuo liikenneympyrän(?) kierto, ja se kyllä ainakin näyttää ihan turhalta lenkiltä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Onhan toi Bakun ratasuunnitelma - jotain. Kuvan perustella pituus 6 km, huippunopeus huima 340 km/h ja keskinopeus 208 km/h. Vertailun vuoksi samat lukemat ovat:
Singaporelle 5,067 km, 305 km/h ja 175 km/h
sekä Silverstonelle 5,901 km, 308 km/h ja 234 km/h.

Pääsuora on tuo pieni kulma mukaan laskettuna noin 1,7 km ja Googlen karttapalvelun kuvien perustella siellä näyttää tältä. Vastaavasti tähän tulisi varikkoalue, turistibussi on lähtöruudukossa paalulla. Säätäminen tullee jännäksi tuon pitkän suoran ja toisaalta hitaiden mutkien takia. Tai no, toi yhdistelmähän kuulostaa Abu Dhabilta.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Onhan toi Bakun ratasuunnitelma - jotain. Kuvan perustella pituus 6 km, huippunopeus huima 340 km/h ja keskinopeus 208 km/h. Vertailun vuoksi samat lukemat ovat:
Singaporelle 5,067 km, 305 km/h ja 175 km/h
sekä Silverstonelle 5,901 km, 308 km/h ja 234 km/h.

Pääsuora on tuo pieni kulma mukaan laskettuna noin 1,7 km ja Googlen karttapalvelun kuvien perustella siellä näyttää tältä. Vastaavasti tähän tulisi varikkoalue, turistibussi on lähtöruudukossa paalulla. Säätäminen tullee jännäksi tuon pitkän suoran ja toisaalta hitaiden mutkien takia. Tai no, toi yhdistelmähän kuulostaa Abu Dhabilta.
1,7 km?! Herran jestas, onko nykyinen pisin suora se Shanghain takasuora, muistaakseni mitaltaan 1,1 km...?

Tietääkös kukaan muuten että miten tavallaan "määritetään suora", kun pisin kaasu pohjassa osiohan on Spa:ssa ekasta mutkasta Eau Rougen läpi Les Combesiin, mutta se ei ole suoraa koko matkalta. Millainen taitto suorassa saa olla, jotta se katsotaan olevan vielä suora. Vaikka ei olisikaan suora suora ;D
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
1,7 km?! Herran jestas, onko nykyinen pisin suora se Shanghain takasuora, muistaakseni mitaltaan 1,1 km...?
Joo.
FIA sanoi:
http://www.formula1.com/news/features/2011/4/11939.html
The back straight at Shanghai International Circuit covers 1170m
Tuolla Bakun radalla varsinainen suora on mitaltaan samaa luokkaa. Tuo 1,7 km on sitten peräisin ihan mun arviosta tuossa kuvassa olleen mittakaavan perusteella eikä mistään virallisesta lähteestä, joskin google mapsista tutkailtuna tulos on likimain samaa luokkaa. Varmaan 1,6 on lähempänä todellisuutta.

Ja tosiaan, tuo suorayhdistelmän pituus herättää kysymyksen tuleeko siihen jotain shikaaneja. FIA:n rajoitus suorien maksimipituudelle on 2 km, mistä syystä Le Mansissa Mulsannen suora on jaettu kolmeen osaan.

"Suoran" virallisesta määritelmästä en uskalla sanoa mitään.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kummin päin tuota on tarkoitus ajaa?

Jos mennään myötäpäivään, niin varmaan ennen nopeita kinkkejä on shikaani. Toisin päin olisi parempi jolloin voitaisiin kiihdytellä kinkkien läpi ja sitten shikaania sopivaan kohtaan.

Tuossa aiemmin esillä olleen Singaporen alkuperäisen esityksen ja toteutuneen välillä se isoin ero on nimenomaan järjellisen mittaisen suoran poistuminen. Toivotaan ettei tälle käy samoin.

1,7 km?! Herran jestas, onko nykyinen pisin suora se Shanghain takasuora, muistaakseni mitaltaan 1,1 km...?
Voin luvata ettei tuo kokonaisena kalenteriin päädy :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossa aiemmin esillä olleen Singaporen alkuperäisen esityksen ja toteutuneen välillä se isoin ero on nimenomaan järjellisen mittaisen suoran poistuminen.
Ajosuunta lienee suurempi muutos.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja sen katsomon voisi siirtää vaikka siihen, niin että siinä kohtaa mentäisiin sen ali sitten.
Se on kiinteä rakennus, joka palvelee katsomona monille tapahtumille, jotka järjestetään sen edustalla olevalla kelluvalla lavalla. Ei sitä siitä mihinkään siirretä, mutta sinne mutkaan voi toki rakentaa toisen. Joskin en näe katsomon alittamista minään itsetarkoituksena, sellainen vain tehtiin, jotta saatiin tuo kiinteä katsomo myös F1-käyttöön.

Muutoin molempia mainitsemiasi oikaisuja on mietitty ja piti muistaakseni tapahtuakin, muttei sitten tapahtunutkaan.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1592
Omasta mielestäni profiili ei näytä pahalta, mutta minkälainen unilääke kilpailusta tulee riippuu ainakin radan leveydestä ja miten paljon niitä shikaaneja kylvetään sinne suorille.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei jumalauta minkä näköinen rata tuo Baku! Ei oikein tiedä mitä mieltä tuosta olisi. Voi olla aivan legendaarisen hieno baana tai sitten karmea floppi, mutta mielenkiintoiselta tuo profiili ainakin näyttää.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Omalaatuinen profiili ainakin. Vaikuttaa pelkästään sen perusteella mielenkiintoiselta, mutta luulisi tuonne tosiaan tulevan shikaaneita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutkien välinen osuus.
Määrittele "mutka". Esim. Monzassa ja Hockenheimringillä lähtösuora taittuu hieman vasemmalle ennen ensimmäistä mutkaa (tai siis mahdollisesti toista).
Tilkedrom Azereissa on sitten parempi. En jaa näkemystäsi.
En jaa minäkään. Oikea moottorirata on aina parempi vaihtoehto. Jostain syystä katuradat ovat viime vuosina lisänneet suosiota niin FOM:n kuin fanienkin keskuudessa, vaikka sitä ennen niitä pidettiin jokseenkin epätoivottavina.

Tosin olen vähän sitä mieltä, ettei katuratoja tai Tilken modauksia pitäisi tilkedromeiksi edes kutsua, vaan ainoastaan niitä alusta loppuun hänen toimistonsa suunnittelemia suureellisia ratakomplekseja (Bahrain, Buddh, COTA, Istanbul, Korea, Sepang ja Shanghai). Mutta se nyt vain olen minä, ja voin elää toisenlaistenkin näkemysten kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin hyviä katuratoja yleensä. New Jerseyn olisin ottanut paljon mielummin kuin tämän.
Katuratoja on mielestäni aika vaikea arvioida pelkän rataprofiilin perusteella. New Jersey kyllä näytti onboardissa paikoittain kivan jouhevalta, mutta toisaalta siinäkin on niitä ysikymppisiä ihan riittävästi sataman puolella. Olisiko siellä nähty hyviä kisoja? Profiilin perusteella siinä näyttäisi olevan ehkä yksi hyvä ja kaksi keskinkertaista ohituspaikkaa. Skenejeesuksen tiukan määritelmän mukaan siellä ei ole yhtään pitkää suoraa.
 
Ylös