Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Singapore on kyllä hieno rata. Oikeita katuratoja voisi olla pari lisääkin niiden tilketurhakkeiden sijasta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Singapore on kyllä hieno rata. Oikeita katuratoja voisi olla pari lisääkin niiden tilketurhakkeiden sijasta.
Etelä-Korea kuuli suunnitelmasi.
http://www.suomif1.com/2014/09/korea-haluaa-takaisin-f1siin-suunnitelmana-iltakisa-katuradalla/
Ja Baku tulee 2016 kalenteriin.

Selvä trendi on, että nyt jokainen sarjaan tunkeava valtio haluaa katuradan, yleensä maan pääkaupunkiin sijoitettuna. Itse pistäisin nämä hakemukset Formula E sarjaan, sillä F1:sten sydän on nopeissa kilparadoissa, eikä mikkihiirimäisissä kaupunkisyheröissä.
Toisaalta en myöskään haluaisi nähdä enää yhtään uutta geneeristä Tilke-kloonirataa. Enemmän toivoisi Span, Suzukan tai A1-Ringin kaltaisia retroratoja. Ehkä ne tulevat 2020-luvulla takaisin muotiin, kun yleisö kyllästyy katuratoihin ja tilkeratoihin...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Etelä-Korea kuuli suunnitelmasi.
Ehkä ne tulevat 2020-luvulla takaisin muotiin, kun yleisö kyllästyy katuratoihin ja tilkeratoihin...
Ainakin Istanbul, Yeongam ja Buddh ovat maitojunalla poistuneet kalenterista.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Ei katuradoissa mitään vikaa ole, jos ne tehdään kunnolla. Mielummin katuratoja, kuin enää uusia parkkipaikkaratoja keskelle ei mitään. New Jerseyn rata olisi ollut ihan kovavauhtinen ja ajettava rata hienossa ympäristössä, mutta harmi kyllä taitaa jäädä haaveeksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kaikessa on aina riskejä.

Jos halutaan välttää kaikki isommat riskit, siirrytään simulaattorimaailmaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26883
Selvä trendi on, että nyt jokainen sarjaan tunkeava valtio haluaa katuradan, yleensä maan pääkaupunkiin sijoitettuna.
Eikä ihme. Satunnainen katsoja ei huomaa jättömaalle rakennetusta radasta missä maassa ajetaan. Sen sijaan Singaporen kisan aikanakin näytetään niin paljon maisemia ettei jää epäselväksi kylän arkkitehtuurin olevan melko hulppeaa. Ja kaupungin nimi komeilee kirkkaissa mainosvaloissa. Tuollaisesta matkailumainoksesta jonkun verran kannattaa maksaakkin.

Kaikessa on aina riskejä.
Olisi se melkoisen irvokasta, jos noin hidasvauhtisessa kolarissa olisi kuljettaja hengestään päässyt.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Täällä on kovasti väännetty asfalttiturva-alueista, mutta siinä vaiheessa, kun kuljettajasta tulee matkustaja, on lopulta ratkaisevinta vain suojavallin laatu. Tuli vastaan videota reilun viikon takaa, jossa kuljettaja ajaa ulos Austinin pääsuoran päässä, kun autosta häviää jarrut. Tim Bell Huge Crash 2014 Continental Tire Sportscar Challange at COTA Youtuben sivupalkista löytyy sama törmäys myös in car kameran kuvaamana.

Antureiden mukaan nopeus törmäyshetkellä oli 136 mailia eli noin 219 km/h. Huomattavaa videossa on, miten ehjänä auto näyttää säilyvän ja että törmäyksessä auto ei pomppaa takaisin suojavallista, kuten rengasvallien kohdalla on tapana. Austinin radalla on renkaiden sijasta modernimmat TecPro-vallit.

Itse näkisinkin mieluummin radoilla suojavallit melko lähellä rataa, jolloin run-off -alue olisi melko kapea, mutta vallin takana olisi tyhjää ja vallin rakenteen sellaisena, että se voisi liukua eteenpäin samalla hallitusti hidastaen siihen törmännyttä autoa. Näin koko turva-alue saataisiin paremmin hyödynnettyä nopeutta hidastavaksi alueeksi. Valitettavasti tuollaisen systeeminen toteuttamiseen ei vielä kai ole keksitty toimivaa ratkaisua.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Täällä on kovasti väännetty asfalttiturva-alueista, mutta siinä vaiheessa, kun kuljettajasta tulee matkustaja, on lopulta ratkaisevinta vain suojavallin laatu. Tuli vastaan videota reilun viikon takaa, jossa kuljettaja ajaa ulos Austinin pääsuoran päässä, kun autosta häviää jarrut. Tim Bell Huge Crash 2014 Continental Tire Sportscar Challange at COTA Youtuben sivupalkista löytyy sama törmäys myös in car kameran kuvaamana.

Antureiden mukaan nopeus törmäyshetkellä oli 136 mailia eli noin 219 km/h. Huomattavaa videossa on, miten ehjänä auto näyttää säilyvän ja että törmäyksessä auto ei pomppaa takaisin suojavallista, kuten rengasvallien kohdalla on tapana. Austinin radalla on renkaiden sijasta modernimmat TecPro-vallit.

Itse näkisinkin mieluummin radoilla suojavallit melko lähellä rataa, jolloin run-off -alue olisi melko kapea, mutta vallin takana olisi tyhjää ja vallin rakenteen sellaisena, että se voisi liukua eteenpäin samalla hallitusti hidastaen siihen törmännyttä autoa. Näin koko turva-alue saataisiin paremmin hyödynnettyä nopeutta hidastavaksi alueeksi. Valitettavasti tuollaisen systeeminen toteuttamiseen ei vielä kai ole keksitty toimivaa ratkaisua.
:thumbup: Täysin samaa mieltä.

Ehkä oikeampi (kalliimpi?) tapa olis satsata noiden ratavallien/reunojen/aitojen kehitykseen (alueiden laajentaminen tuskin tulee kysymykseen koskaan, varsinkaan katuradoilla). Siitä vois olla siviililiikenteeseenki hyötyä. Räikkönenkin olisi tässä vasta varmaan mielummin törmännyt johonkin muuhun kuin teräkseen. Hyvin antoi periksi, mut osuiko vaa just sopivaan kohtaan? Lisäksi auto vielä pomppas vaarallisesti radalle sen sijaan, että reunus ois imeny "kaiken" energian ja auto ei ainakaan niin lujasti ois matkaa jatkanut.

Tiedän kyllä, että on vaikka ja mitä materiaaleja, mut kehityksen kautta hintaa vois saada alemmas.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Itse näkisinkin mieluummin radoilla suojavallit melko lähellä rataa, jolloin run-off -alue olisi melko kapea, mutta vallin takana olisi tyhjää ja vallin rakenteen sellaisena, että se voisi liukua eteenpäin samalla hallitusti hidastaen siihen törmännyttä autoa.
Olen minä siitäkin kuullut jutustelua, että lähempänä ollut muuri olisi voinut jopa pelastaa Sennan. Ei olisi ehtinyt osumakulma yhtä jyrkäksi tjsp.

Tuollainen paksu TechPro seinä sen olisi tietysti tehnyt varmuudella.

Näin koko turva-alue saataisiin paremmin hyödynnettyä nopeutta hidastavaksi alueeksi. Valitettavasti tuollaisen systeeminen toteuttamiseen ei vielä kai ole keksitty toimivaa ratkaisua.
Isoissa tuva-alueissa on kyse lähinnä autojen, ei kuljettajien, turvallisuudesta. Kalustoa siinä säästellään.

Tässä on syy miksi Parabolica asvaltoitiin: https://www.youtube.com/watch?v=O4HSpx3aBq8 Ikävä pölypilvi ja rikkinäiset katteet -> asvaltointiin mars :D
 

Botcher

Well-known member
Liittynyt
7.11.2006
Viestit
215
Sijainti
Mikkeli
Kyllä on Suzukassa erilaista menoa, kun ulosajosta jopa seuraakin jotain muuta kuin asvaltilla ajelua radan ulkopuolella.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mjoo Koba ja Ricciardo löysivät hiekkaa rataviivojen ulkopuolelta, ja rengasvalliinhan se matka päättyi. Me gusta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä on Suzukassa erilaista menoa, kun ulosajosta jopa seuraakin jotain muuta kuin asvaltilla ajelua radan ulkopuolella.
On, ehdoton kauden kohokohta. Vieläkin mehustelen Perezin jäämistä bunkkeriin toissa kaudella :ahem:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
On tuo Suzuka kyllä mahtavan näköinen rata. Mukava tuulahdus menneisyyden henkeä, kun joka paikkaa ei valkoisen viivan ulkopuolelta ole vedetty asfaltin peittoon. Tykkään.
 
Ylös