Nurtsi
Registered Loser
- Liittynyt
- 9.8.2011
- Viestit
- 5615
Jotain puhuin tosta liioittelusta äsken...Tiukka jonopyöräajelu Prisman parkkipaikalla < Oikeilla kilparadoilla kilpaa ajaminen
Jotain puhuin tosta liioittelusta äsken...Tiukka jonopyöräajelu Prisman parkkipaikalla < Oikeilla kilparadoilla kilpaa ajaminen
Liioittelua on nykyinen kilparatasuunnittelu.Jotain puhuin tosta liioittelusta äsken...
Niin on ja pitääkö nyt samaan virheeseen sortua?Liioittelua on nykyinen kilparatasuunnittelu.
Tämä kärpänen karkoittaa vanhan fanin kuten minä. Ja monta muuta.Niin on ja pitääkö nyt samaan virheeseen sortua?
En minäkään pidä nykyisestä suuntauksesta, mutta minusta tässä nyt kärpästä kohdellaan härkäsenä. Monzan viikonloppukaan ei mikään katastrofi ollut vaikka siellä sitä asfalttia oli. Voin kertoa, että tykkäsin katsoa. Ainahan löytyy asioita jotka voisi olla paremmin. Aina myös tuppaa unohtumaan ne asiat jotka on nyt paremmin.
Mitään ei ole tuhottu koska ensi viikolla taas uusi kisa. Katsoo ken tykkää.Tämä kärpänen karkoittaa vanhan fanin kuten minä. Ja monta muuta.
Vuonna 2000 turvallisuus oli jo hyvällä tasolla. Miksi piti silti lähteä tuhoamaan laji?
Enemmän kiinnostaakin sinä vkl:nä COTA:n WEC-kisa. Harmi vain, että USA:n WEC-kisa on pitänyt viedä maan ainoalle Tilkedromille (joka on edes harvoja hyviä Tilkedromeja), kun taas perinteinen Sebring 12h ei ole mahtunut WEC:hen sitten avauskauden.Mitään ei ole tuhottu koska ensi viikolla taas uusi kisa. Katsoo ken tykkää.
Muttei kaikkia. Aikansa kutakin. Siinä vaiheessa kun minä aloin seurata hiekka-alueiden paikalla oli "turva-aitoja". Kas kun ei kukaan niitä takaisin haikaile, kun hiekka-alueet ovat liian anteeksiantavia.Tämä kärpänen karkoittaa vanhan fanin kuten minä. Ja monta muuta.
Jos muutos on parempaan suuntaan niin miksi haikailla vanhoja? Mutta jos mennään muutoksissa selvästi huonompaan suuntaan niin silloin on OK haikailla menneiden perään. Pitää vaan löytää kompromissi turvallisuuden ja viihdyttävyyden/haastavuuden välillä, tuollaiset pelkät aidat ovat liian vaarallisia mutta hiekka-alue on oikein suunniteltuna riittävän turvallinen mutta silti riittävän anteeksiantamaton.Muttei kaikkia. Aikansa kutakin. Siinä vaiheessa kun minä aloin seurata hiekka-alueiden paikalla oli "turva-aitoja". Kas kun ei kukaan niitä takaisin haikaile, kun hiekka-alueet ovat liian anteeksiantavia.
Hiekka-alue on riittävän turvallinen vain hitaissa mutkissa, ei Parabolican kaltaisissa nopeissa mutkissa. Jarruvian ym. takia tietysti mennään suoraan (á la Kovalainen Barcelonassa), ja ilman jarruja molemmat pinnat ovat huonoja hidastajia (asfaltilla toki ohjaus vielä toimisi, mikä auttaa, jos alue on riittävän laaja).Jos muutos on parempaan suuntaan niin miksi haikailla vanhoja? Mutta jos mennään muutoksissa selvästi huonompaan suuntaan niin silloin on OK haikailla menneiden perään. Pitää vaan löytää kompromissi turvallisuuden ja viihdyttävyyden/haastavuuden välillä, tuollaiset pelkät aidat ovat liian vaarallisia mutta hiekka-alue on oikein suunniteltuna riittävän turvallinen mutta silti riittävän anteeksiantamaton.
Jaksat sitten painottaa tuota termiä, ikään kuin se olisi virallinen nimitys radan ulkopuoliselle alueelle. Englanninkielessä tätä ei tunneta lainkaan (safety zone?). Se on joko run-out zone tai eniten käytetty run-off area. Suomessa tulisi siten käyttää käännöstä ulosajoalue. Ennen vanhaa ei puhuttu mistään "alueista", vaan auto ajautui hiekkaesteeseen (sand trap) tai yksinkertaisesti nurmikolle/soralle (grass, gravel).Viihdyttävyys/haastavuus ei ole turva-alueiden materiaalin valinnan kriteeri.
Se nyt sattuu mielestäni olemaan kuvaavin nimi alueelle, jonka suunnittelun ainut lähtökohta on turvallisuus. Mitkään haastavuus-, anteeksiantamattomuus- tai viihdyttävystekijät eivät millään tavalla vaikuta niiden suunnitteluun ja sijoitteluun.Jaksat sitten painottaa tuota termiä, ikään kuin se olisi virallinen nimitys radan ulkopuoliselle alueelle.
FIA:n näkemys taas on se, että turva-alueilla on vain yksi tehtävä eli varmistaa turvallisuus ulosajoissa.Oma näkemykseni on, että run-offilla on kaksi tehtävää. Varmistaa turvallisuus ulosajoissa ja estää/rangaista radalta poistuminen. Alun perin radan luonnollisina rajoina olivat pinnoitteen reunat, sillä ulkopuolella vauhti hidastui/ohjattavuus meni. Parabolica oli esimerkki siitä, asfalttiturva-alueella radalta poistumisen estäminen/rankaiseminen ei toteutunut. OK, sääntöjen puitteissa mentiin, kun auto oli puoliksi viivojen sisällä, mutta enää ei ollut samanlaista selkeää radan reunaa kuin ennen, ja Parabolicassahan mentiin aivan senttien päässä ruohosta.
Asfaltti vain vaarallisimmalle ulosajosektorille ja hitaampi kiertotie takaisin toisi riskin hallintaan uutta haastetta, kun leveäksimenosta olisi sekuntien haitta.
No ei kai, kun sitä ei haettukaan.Parabolica oli esimerkki siitä, asfalttiturva-alueella radalta poistumisen estäminen/rankaiseminen ei toteutunut.
Niin tai siis parantaa turvallisuutta. Sen varmistaminen ei nykymuotoisessa F1:ssä ole mahdollista.FIA:n näkemys taas on se, että turva-alueilla on vain yksi tehtävä eli varmistaa turvallisuus ulosajoissa.
Toisaalta FIA ei ole erehtymätön, tuplapisteet esimerkkinä.FIA:n näkemys taas on se, että turva-alueilla on vain yksi tehtävä eli varmistaa turvallisuus ulosajoissa.
Eihän tuplapisteet mikään erehdys ole, näkemysero vain. Niillä kuitenkin saavutetaan todennäköisesti juuri se, mitä niillä yritetäänkin saavuttaa. Sama tietysti pätee turva-alueisiin. Paha niitä on kritisoida oman näkemyksen perusteella, kun ne kuitenkin suunnitellaan FIA:n näkemyksen pohjalta. Se, ettei FIA jaa sinun (tai jonkun muun) näkemystä ei ole "erehdys".Toisaalta FIA ei ole erehtymätön, tuplapisteet esimerkkinä.