Formula 1 – 2012 – Australia: Aika-ajot ja välijarnat

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kimi voittaa huomenna. Turha suomalaista syyttää jos ranskalaiset tyypilliseen tapaansa tyrivät logistiset tukitoimet. Milloinkas sielläpäin olisi mikään toiminut.

Talli tarvitsisi fuhrerin joka rautaisella kädellä pitäisi kurin.
Kuten on rallissa nähty Citroenin suhteen verrattuna Fordin touhuun :eek:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Alonsolta aika amatöörimäinen moka, taitaa muutenkin olla saunapalaverin paikka tänään Ferrarilla. Sauberit olivat hyvässä vedossa vielä ekassa osiossa, mutta Pereziltä meni laatikko ja Kobayashikin vaisuhkosti kolmastoista. Positiivisia yllättäjiä olivat Grosjean, Mclaren ja Maldonado. Williamssille soisi muutenkin hyvän kauden pitkästä aikaa. 3. - 7. siojen tasaisuudella saadaan varmasti mielenkiintoista katsottavaa huomenna :thumbup:
Joo Alonso mokasi mutta huomasiko kukaan että Ferrari ei olekaan niin hidas kun on luultu, ilman spinnaustaan hän olisi melko varmasti ollut kolmannessa osiossa. Massa on todella hidas tolla autolla mutta Alonso oli mielestäni treeneissä aika ok-vauhdissa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En usko kuskien olevan yleisesti kovinkaan vahingoniloisia toisilleen. Semminkin kun he itse parhaiten tietävät, että (tuonkin tyylisiä) mokia sattuu kaikille, myös itselle.
Mitäolen pauttiarallaa 15 vuotta ollut kilpa-autoilun kanssa läheisissä tekemisissä, niin voin sanoa kuskeja kiinnostavan hevonvitun helvettiä muiden sijoittumisen. Ainoa asia mikä kiinnostaa on oma paikka.
 

Rambpo

Well-known member
Liittynyt
21.6.2011
Viestit
140
Yks hyvä puoli on että Räikkönen pääsee ohittelemaan ferrareita. ;)
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ehkei ne halunnu vaikeuttaa Alonson kisaa?
No vaikka ajattelisin kuinka italialaisilla aivoilla, en käsittäis miten tollasessa tilanteessa kukaan vois alkaa petaamaan ulos ajaneelle kuskille parempaa lähtöruutua hidastamalla toista kuskia :yuck:

Ehkä talli meni vaan ihan lukkoon ku Alonso ajo pihalle ja autokin suorituskyvyltään masentava..

e: niin ja kyseessä kauden eka kisa, eiköhän sieltä oteta kaikki mitä saadaan kuskiin katsomatta
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Joo Alonso mokasi mutta huomasiko kukaan että Ferrari ei olekaan niin hidas kun on luultu, ilman spinnaustaan hän olisi melko varmasti ollut kolmannessa osiossa. Massa on todella hidas tolla autolla mutta Alonso oli mielestäni treeneissä aika ok-vauhdissa.
Melbournessa on kaarreajoa vähän. Alonso pystyy paikkaamaan, kun rata on enempi tuollaista runttausta S-mutkien läpi. Jahka siirrytään tavanomaisemmille radoille, ongelmat korostuu. Jos auto ei tule nätisti ulos vähänkään pidemmän säteen kurveista eli esim. Melbournen vikasta mutkasta, se maksaa aikaa muilla radoilla paljon enempi.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Aika-ajot katsottuanu olin sellaisessa adrenaliini kuohussa, mitä en ole lyhyen elämäni aikana (poislukien -07 Interlagos) formulaa katsoessa saanut. Oli siis pakko rekisteröityä f1-foorumille. Enempi rallimiehenä tullut roikuttua rallivoorumeilla.

Jos aika-ajot toimivat edes suuntaa antavana läpileikkauksena tulevasta kaudesta, niin onpahan jännä vuosi tulossa. On kyllä tullut nämä Vettelin-vuodet seurattua tiivisti, mutta aamun aika-ajot nosti formulahuuman uudelle tasolle. :ahem:
Tervetuloa foorumiin!:)
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Huomenaamulla on ensimmäinen kerta moneen vuoteen, kun tulee jännitettyä starttia. Kunpa Kimi saisi autonsa ehjänä läpi ykkösmutkasta. :frown:
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Minkäslaisia muuten sen Kimin viimeisen aikakierroksen sektoriajat olivatkaan? Että miten lähellä Grosjeanin vauhtia Kimi oli? Tuumailin vaan että mitenkähän korkealle Kimin vauhti olis lopulta sitten voinut riittää.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Minkäslaisia muuten sen Kimin viimeisen aikakierroksen sektoriajat olivatkaan? Että miten lähellä Grosjeanin vauhtia Kimi oli? Tuumailin vaan että mitenkähän korkealle Kimin vauhti olis lopulta sitten voinut riittää.
Mielestäni Kimi oli ennen virhettään ekalla sektorilla kymmenyksen edellä Grosjeania ja tokalla sektorilla kymmenyksen jäljessä eli aika identtinen vauhti.
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Onneks on nyt se takasiipi käytössä, jos ja kun vauhtia on niin kkimi pääsee helposti nousemaan kympin sakkiin
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Rengastaktiikoista sanan helinää, mikä mahtaa olla paras vaihtoehto 2 vai 3 stoppia?

Viimevuonna pehmeät suli käytännössä alle parissa kierroksessa, muistaakseni ensimmäiset tuli vaihtamaan 4 kierroksen jälkeen. En usko että tilanne olisi parempi tänäkään vuonna, kierroksen pari pidempää voitaa luutavasti vetää.

Taktiikka vaihtoehdot:

Kova-pehmeä-pehmeä-pehmeä

Pehmeä-pehmeä-pehmeä-kova

Kova-kova-pehmeä
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Omituista. Minulla ei ole ollenkaan "ranteet auki"-olo Kimin takia. Vielä omituisempaa on, että huomasin olevani onnellinen Grosjeanin puolesta, kun hän hämmentyneenä hymyili lehdistötilaisuudessa. :eek: Symppistyyppi.
On se ihan mukava symppistyyppi, mutta odota vaan onko kauaa, jos se rupeaa pesemään Kimiä koko ajan. :D Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kisahan tulee kulminoitumaan renkaiden silittelyyn.

Talvitestit ja muu "tieto" antavat olettaa hyvää:
- Mersu. Renkaille hellin auto, sanovat.
- Button. Tunnetusti silkkinen suhari.
- Kimi. Talvitestien kurko tyre managementissa.
Mä oon lukenu päinvastaista, että Mersulla ainakin oli ongelmia renkaiden kulumisen kanssa.
Rengastaktiikoista sanan helinää, mikä mahtaa olla paras vaihtoehto 2 vai 3 stoppia?
Yleisesti parasta strategiaa on mahdoton sanoa, pitää mennä kuskikohtaisesti. Esim. Buttonille sopii varmaan 2 tai jopa yhden pysähdyksen taktiikka, kun taas Räikkösen kannattaa ottaa hyöty niistä käyttämättömistä uusista renkaista. Pitää muistaa, että Melbournessa on varikolla 60 km/h rajoitus, joten onko kolme jo liian monta stoppia? En tiedä. Kuitenkin, jos Lotuksen strategiavastaava olisin, niin laittaisin Räikköselle kolmen pysähdyksen taktiikan, renkaat medium-pehmeä-pehmeä-pehmeä. Eka stoppi heti kun ollaan saatu tarpeeksi etäisyyttä Marussioihin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mersun ongelma on juuri erittäin suuri renkaan kulutus, lienekkö saaneet tätä ongelmaa pienennettyä säädöillä tämän näämme huomenna?

Renkaan kulutus/suorituskyky on kaksiteräinen miekka, jos renkaista saa hyvän suorituskyvyn niin elinikä laskee suoraan verrannollisesti suorituskykyyn verrattuna.

Tämä tekee hyvää taktiikoille ja kilpailutapahtumille, aika-ajossa hieman huonommin pärjänneet tallit saavat etua GP:ssä pitkässä juoksussa kuten viimekaudella monesti nähtiin.

Onko varikolla tosiaan 60km/h rajoitus, tästä oli puhetta aiemmin mediassa että olisi koko kauden mutta FIA tyrmäsi tämän kommenteilla että "entisillä rajoituksilla mennään", ei muutoksia tähän asiaan.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Mersun ongelma on juuri erittäin suuri renkaan kulutus, lienekkö saaneet tätä ongelmaa pienennettyä säädöillä tämän näämme huomenna?

Renkaan kulutus/suorituskyky on kaksiteräinen miekka, jos renkaista saa hyvän suorituskyvyn niin elinikä laskee suoraan verrannollisesti suorituskykyyn verrattuna.

Tämä tekee hyvää taktiikoille ja kilpailutapahtumille, aika-ajossa hieman huonommin pärjänneet tallit saavat etua GP:ssä pitkässä juoksussa kuten viimekaudella monesti nähtiin.

Onko varikolla tosiaan 60km/h rajoitus, tästä oli puhetta aiemmin mediassa että olisi koko kauden mutta FIA tyrmäsi tämän kommenteilla että "entisillä rajoituksilla mennään", ei muutoksia tähän asiaan.
Jep, kaikilla katuradoilla 60 km/h.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Eipäs luovuteta vielä, tosin F1 kisaan liittyy olenaisena aika-ajot ja ne on kyllä hävitty. Todellista renkaiden kulumista, turva-autotilanteita ei tiedä kukaan, joten Kimin nousulle on kyllä omat mahdollisuutensa!

Jos tuolta nousee vaikka podiumille, niin maine vaan kasvaa ;) Yleensäkkin aika-ajo vauhdista? Haettinko kisavauhtia, sitten aika-ajon kustannuksella, en tiedä. Ainakin se oli monesti Mäkkärillä taktiikkana kun Kimi siellä ajoi (ajalle ominaiset bensakikkailut)

Aika enteellisesti Kimi totesi, että "hypetys loppuu siihen kun viimeisenä ajelee" :D
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Taitavat jäädä pois kesken kauden tai ainakin omasta mielestä saisivat poistua, jos koitetaan ihan minimillä ajaa kausi läpitte ja ajatetaan vanhoja kuskeja, ei siinä ole mitään mieltä.
Ei missään nimessä...

Tämä laji tarvitsee pikkutallinsa, sitä kautta lajiin tulee juurikin uusia suunnittelijoita yms. autonrakentajia ja tulevat mukaan lajiin, juurikin pikkutalleissa, koska isoon tiimiin ei noin vain oteta kokematonta f1 insinööriä.
Kokemuksen karttuessa lopulta pikkutallit palvelevat myös isompia talleja.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Eniten mua ärsyttää tällanen perussuomalainenjunttifani, joka haukkuu kun menee vähän pieleen, mutta juhlii toki mukana kun voitto tulee. Tietysti nyt ollaan vain etäisiä televisionkatsojia, mutta eihän säälittävämpää ihmistyyppiä ole, kuin olla mukana hyvinä hetkinä, mutta haukkua ja pilkata huonoina hetkinä.
Mua taas eniten ärsyttää tällanen perussuomalainenjunttifani, joka alkaa aina huonolle suoritukselle etsimään syytä muualta tyyliin ku siellä pyörii jaloissa kaikenmaailman karttikeijot jaloissa, niin siks häslää...
tai siten, että verrataan schumin paluuseen ja sanotaan, että schumilla kyllä oli otteissa ruostetta, mutta ei se kimillä siitä johtunu ku sille tuli vaan ylimääräistä häslinkiä.
Joskus on paikoillaan vaan myöntää, että tallikaveri oli parempi ja oma suosikki teki virheen, eikä ettiä tekosyitä kaikkeen.
Säälittävimmät ihmiset alkavat aina "oman" virheen sattuessa etsimään vikaa muualta, eivätkä huomaa kuinka pellen lopulta itsestään tekevät.


Itsekkin kyllä kannatan mm. Räikköstä, mutta joskus kannattaa katsella asioita avarammin ja myöntää rehdisti tosiasiat.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Mua taas eniten ärsyttää tällanen perussuomalainenjunttifani, joka alkaa aina huonolle suoritukselle etsimään syytä muualta tyyliin ku siellä pyörii jaloissa kaikenmaailman karttikeijot jaloissa, niin siks häslää...
tai siten, että verrataan schumin paluuseen ja sanotaan, että schumilla kyllä oli otteissa ruostetta, mutta ei se kimillä siitä johtunu ku sille tuli vaan ylimääräistä häslinkiä.
Joskus on paikoillaan vaan myöntää, että tallikaveri oli parempi ja oma suosikki teki virheen, eikä ettiä tekosyitä kaikkeen.
Säälittävimmät ihmiset alkavat aina "oman" virheen sattuessa etsimään vikaa muualta, eivätkä huomaa kuinka pellen lopulta itsestään tekevät.


Itsekkin kyllä kannatan mm. Räikköstä, mutta joskus kannattaa katsella asioita avarammin ja myöntää rehdisti tosiasiat.
No siis Kovalainenhan itse sanoi ettei se vaikuttanu sijoitukseen, aikaan kylläkin ja Kimi sanoi itse tehneen mokan ja tallin(kisainssin) myös, joten enpä usko että täällä kukaan muuta väittänykkään kuin noita kyseisiä faktoja.
 
Ylös