Formula 1 – 2012 – Australia: Aika-ajot ja välijarnat

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
ihmetyttää miten toi alonso voi oikeasti ajaa tolla tavalla ulos. siis tuohan on aivan amatöörivirhe. taso on kyllä spanskilla laskenut sitten vuoden 05 ja 06. tai noh, silloinhan hänellä oli lievästi laiton auto, mutta mestaruudet voitti silti. ei millään voi nähdä enää fernandoa kyllä edes formula ykkösten top-3 kuljettajien joukossa ja ikää alkaa pikku hiljaa olla kuitenkin. ei alonso enää ole mikään nuori poika.

saattaa olla, että alonsolle ferrari oli sittenkin liian iso talli mahtavine perinteineen. äkkiähän tollainen vaikuttaa myös vauhtiin, kun ei tiedä onko koko tallin tuki takana ja osaako pitää ns. tallin sisäisen pelin hallinnassa. kenties paluu pienempiin ympyröihin palauttaisi taas vauhdin?
Viime vuoden Nürburgringin(?) kilpailussa Vettel ja Schumacher taisivat tehdä vastaavanlaisen virheen, olikohan kuitenkin kuivuva rata?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ferrarin suoranopeus on niin surkea, että ei ole Alonsolla mitään jakoa jos Kimi lähelle pääsee.
 

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Ferrarin suoranopeus on niin surkea, että ei ole Alonsolla mitään jakoa jos Kimi lähelle pääsee.
Itse uskon/toivon,että Kimi kuittaa jo startissa jokusen sijan ja painelee Fernandosta ohi heti DRS-käytön sallimisen jälkeisellä kierroksella,mikäli ei siis kolhi näitä leveitä etusiipiä ekassa mutkassa. :wall:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Otan nämä kaksi viestiä nyt ihan vaan esimerkkeinä, ei mitään henkilökohtaista. Kun täällä valitellaan että voi voi kun sitä Alonsoa dissataan, heitataan, tms. niin kyllä täällä on yllättävän paljon näitä Kimi- ja Vettel-heittereitäkin, se vaan pidetään vähän paremmin piilossa koska suomalaisella foorumilla tulee kovasti palautetta jos antaa sen näkyä. Ollaan olevinaan taas objektiivisia ja kaikkea, ne muut vaan heittaa ja ite ollaan fiksuja jne. Eräskin sanoi että kun en fanita ketään, mutta viesteistä näkee että fanittaa tai vähintäänkin anti-fanittaa.
Tästä kiinni:

Juuri tämmöisistä aika moni saa kiksejä Kimin tappioistakin (ja sitten jeesustellaan "mitä ihmettä jengillä on muka suoraan Kimiä vastaan?"). Ihan kuin Kimi olisi se joka aina saa autosta maksimin irti, ja insinöörit tasan tarkkaan ymmärtää kaiken mitä tehdä tämän maksimin saavuttamiseksi jne. Ei se Ferrarin parempi kuski ole mikään yhdellä Kimin kädellä peitottava. Kimillä on vain potentiaalia olla paras, kuten muutamalla muullakin nykykuskilla. Ei läheskään kaikilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kimin moka aika-ajoissa vituttaa ei voi mitään mutta heitenpä väittämän että jäämies tulee olemaan ajamalla(kin) korkeammalla kuin tallikaveri.
Grosjean valitettavasti on ollut aina vauhdissa kun on olut radalla testeissä ja nyt täällä, Kimillä on ollut enemmän hakemista. Mutta huomennahan se nähdään.
 

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Grosjean valitettavasti on ollut aina vauhdissa kun on olut radalla testeissä ja nyt täällä, Kimillä on ollut enemmän hakemista. Mutta huomennahan se nähdään.
Mutta Kimillä kisavauhti on testeissä ollut tasaisempaa..joka tapauksessa,toivotaan että viime vuoden tavoin podiumilla on mustahaalarinen mies..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta Kimillä kisavauhti on testeissä ollut tasaisempaa..
Itse asiassa tekemieni graafien perusteella Kimillä vauhti tippui kisasimulaatiossa renkaiden kuluessa Romainia nopeammin. Olosuhteet toki olivat eri, joten ei ne täyttä totuutta kerro.

Itsekin kyllä uskon Kimin kisavauhdin olevan keskimäärin parempaa kuin Grosjeanilla*, joskin runsas ohitettavien määrä haittaa kokonaistulosta. No, Kimillä on enemmän käyttämättömiä renkaitakin, joten senkin vuoksi sen jo lähtökohtaisesti pitäisi olla parempaa.

*) Tuo on tietysti vähän hassusti muotoiltu, kun kuitenkin uskon aikaeron Kimiin kasvavan kohtalaisen suureksi (Grosjeanin eduksi siis - ellei ranskalainen tee isoja virheitä). Vauhtivertailua siis voi tehdä lähinnä vapailta kierroksilta.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Yleisesti parasta strategiaa on mahdoton sanoa, pitää mennä kuskikohtaisesti. Esim. Buttonille sopii varmaan 2 tai jopa yhden pysähdyksen taktiikka, kun taas Räikkösen kannattaa ottaa hyöty niistä käyttämättömistä uusista renkaista. Pitää muistaa, että Melbournessa on varikolla 60 km/h rajoitus, joten onko kolme jo liian monta stoppia? En tiedä. Kuitenkin, jos Lotuksen strategiavastaava olisin, niin laittaisin Räikköselle kolmen pysähdyksen taktiikan, renkaat medium-pehmeä-pehmeä-pehmeä. Eka stoppi heti kun ollaan saatu tarpeeksi etäisyyttä Marussioihin.
KERSittömistä Marussioista mennään melko heti ohi kyllä. Petroviin sitä eroa parempi saadakin jo. Heikistä vaikea sanoa, pysyykö jonkun vauhdissa. En tiedä, kuinka monta kymmenystä hävisi Q1ssä Hispanian takia... ja mitä voimasuhteille tapahtuu kisabensoillakin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
KERSittömistä Marussioista mennään melko heti ohi kyllä. Petroviin sitä eroa parempi saadakin jo. Heikistä vaikea sanoa, pysyykö jonkun vauhdissa. En tiedä, kuinka monta kymmenystä hävisi Q1ssä Hispanian takia... ja mitä voimasuhteille tapahtuu kisabensoillakin.
Joo, kyllähän niistä ohi päästään, viimeistään DRS-alueella, mutta toi useamman pysähyksen taktiikka vaatii sen, että varikolta tultaessa on edessä tyhjä rata, jolla voi ottaa parhaan hyödyn uusista renkaista. Jos Marussia(t) saadaan kiinni huonossa kohtaa rataa, niin siinä voi mennä helposti sekunti hukkaan, kun pitää odottaa seuraavalle suoralle pääsyä, jotta pääsee ohi.

Joka tapauksessa, hankala näitä taktiikoita on miettiä ennen kisaa, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuinka helposti pystytään ohittelemaan, mikä on renkaiden kulutus, millaisia eroja syntyy, tuleeko turva-autoja jne.
 

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Itse asiassa tekemieni graafien perusteella Kimillä vauhti tippui kisasimulaatiossa renkaiden kuluessa Romainia nopeammin. Olosuhteet toki olivat eri, joten ei ne täyttä totuutta kerro.

Itsekin kyllä uskon Kimin kisavauhdin olevan keskimäärin parempaa kuin Grosjeanilla*, joskin runsas ohitettavien määrä haittaa kokonaistulosta. No, Kimillä on enemmän käyttämättömiä renkaitakin, joten senkin vuoksi sen jo lähtökohtaisesti pitäisi olla parempaa.
Näkemykseni perustui f1tests.co.cc sivuston avulla muistamiini pitempien vetojen seuraamiseen, joten voin hyvinkin olla väärässä. Mutta pelkästään kokemuksen perusteella uskoisin Kimin olevan Romainia tasaisempi..

edit : siis Kimillä kun on enemmän kokemusta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näkemykseni perustui f1tests.co.cc sivuston avulla muistamiini pitempien vetojen seuraamiseen, joten voin hyvinkin olla väärässä.
No sieltä poimituista kierrosajoista minäkin ne graafit tein. Mutta missään muissa ajoissa kuin kisasimulaatioissa ei voi tietää bensamäärää, joten johtopäätelmien veto on aika arvailua.
Mutta pelkästään kokemuksen perusteella uskoisin Kimin olevan Romainia tasaisempi..

edit : siis Kimillä kun on enemmän kokemusta..
No tuohon minäkin näkemykseni perustin Kimin kisavauhdista. Renkaiden lisäksi.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Kyllähän Kimi oli Grosjeania aika-ajoissa hitusen nopeampi vaikka sijoitus olikin tyystin eri. Tuossa maxilla tuli uusintana aika-ajot äsken niin siinä ehti vähän parempaa vertailua tekemään.

Ensinnäkin, ensimmäisillä vedoilla Kimillä oli enemmän bensaa tankissaan ja Kimi ajoikin yhden kierroksen enemmän kuin Grosjean. Aika ero oli vain 0,05 sekunttia Grosjeanin eduksi.

Toisella stintillä Grosjean lähti ennen Kimiä radalle. Paransi ensimmäisellä yrittämällä kierrosaikansa aikaan 1.27.2 toisella muistaakseni 1.27.0 ja viimeisellä aikaan 1.26.5.

Kimillä meni ensimmäinen kierros toisella stintillä pieleen, syytä en tiedä. Toinen kierros ilman virhettä Kimi olisi ajanut noin 1.26.9. Ja kolmas kierros, jos olis ehtinyt sen aloittamaan ja kun katsotaan Grosjeanin aikaa viimeisen kierroksen ja toiseksi viimeisen kierroksen aikaeroa, niin Kimi olisi saattanut ajaa sillä viimeisellä kierroksella NOPEIMMAN ajan ensimmäisellä aika-ajo jaksolla.

Että kyllä se Kimi piti erinomaista vauhtia yllä :thumbup:

Ja tuosta Kimin virheestä. Kyllä siellä muutkin maailmanmestarit, Schumi, Vettel, Hamilton, Alonso ja Button virheitä teki. Kimille se virhe sattui vain todella todella huonoon saumaan. Se oli sekunneista kiinni se, että meneekö aika-ajot erinomaisen hyvin vai totaalisesti mönkään. Tänään kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mäkkäri: en olis odottanut näiden valtaavan eturiviä. Ja kun se auto on vielä kauniskin. Onhan ne sellasta tasaisen kovaa menneet koko kevään, mutta kyllä tää silti vähän yllätti.

Lotus: Deja vu. Tallin ykköstykki sohlaa itsensä katsomoon jo Q1:ssä, ja se ennakkoon heikompi ylittää kaikki odotukset. Kauden puolivälissä potkut ja tilalle joku maksukuski ajelemaan terveisiä? Grosjean tuli kyllä ihan puskista kolmosruutuun. Kova temppu, ja valaa tietty uskoa myös Lotuksen autoon. Eiköhän se Kimikin tuolta huomenna nouse, jollei taas viimevuotista muistellen hanki startissa peuranmentävää reikää sivuponttooniin.

Mersu: yllättävän hyvää kyytiä. Pappa on liekeissä, mutta homohyppyä en silti halua enää ikinä nähdä. Joten jos kärjessä on Mersu, on sen syytä olla Nico.

Red Bull: olipahan vaisua menoa. Kisa on tietty vasta huomenna, mutta ei ole toistaiseksi vakuuttanut Neweyn uusin tekele. Sormipoika otti vielä pataan kerssittömältä Webberiltä.

Williams: taas yksi yllätys. Eikös näiden pitänyt nahistella Heikin kanssa? Ovat ottaneet semmoiset pari sekuntia Red Bullia kiinni tässä talven aikana. Maldonadolta hiukeaa yritystä. Senna ei tainnut saada ihan kaikkea irti.

FI: Hulk murskaa! Eivät olleet ihan niin nopeita, kuin olisi testien perusteella odottanut. Di Resta ei tainnut saada ihan puhdasta kierrosta aikaiseksi, koska tuskimpa kavereiden välillä noin suuri ero oikeasti on.

STR: kuskit vaihtuu, sama harmaus säilyy. Hyvää kyytiä molemmilta, mutta mites noita nyt pitäisi arvioida kun heittivät molemmat mittatikut menemään. Anthony Davidson heittikin tuosta Sky:n lähetyksessä ihan validin pointin.

Heh, Ferrari: varmastikin suurin yllätys. Alonsolla oli edes jonkin verran vauhtia, ja olisi saattanut ehtiä Q3:een, jollei olisi heittänyt autoa hiekka-ansaan. On se niin häiriintyneesti käyttäytyvä auto, että tuskimpa tuolla ollaan kisamatkalla kovin vahvoilla. Massa onnistui jopa alittamaan itsensä.

Sauber: pettymys. Koba veti Q1:ssä hyvän ajan, joten ehkäpä ei nähty ihan auton todellista vauhtia. Saattaa suunta olla huomenna ylöspäin.

Caterham: ei-kenenkään-maalla. Siellä ne taas painaa ylhäisessä yksinäisyydessään. Heikki pesi Petrovin, ja syytä on pestä vastaisuudessakin, tai osakkeet kääntyy laskuun. Mahtavatko ehtiä kisassa keskikastin kyytiin?

Marussia: tavoitteet saavutettu. Pääsivät kisaan, joten ei kai siinä muuta. Malesiassa saattavat jo ehtiä tutustua säätöihinkin.

HRT: tavoitteita ei saavutettu. Aika surkean oloista touhua. Saavat Marussiankin näyttämään hyvältä. Vaikka pienten tiimien puolesta olenkin, niin ei noilla näytöillä ole kisaan mitään asiaa. Viikon päästä uudestaan.
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
ihmetyttää miten toi alonso voi oikeasti ajaa tolla tavalla ulos. siis tuohan on aivan amatöörivirhe. taso on kyllä spanskilla laskenut sitten vuoden 05 ja 06. tai noh, silloinhan hänellä oli lievästi laiton auto, mutta mestaruudet voitti silti. ei millään voi nähdä enää fernandoa kyllä edes formula ykkösten top-3 kuljettajien joukossa ja ikää alkaa pikku hiljaa olla kuitenkin. ei alonso enää ole mikään nuori poika.

saattaa olla, että alonsolle ferrari oli sittenkin liian iso talli mahtavine perinteineen. äkkiähän tollainen vaikuttaa myös vauhtiin, kun ei tiedä onko koko tallin tuki takana ja osaako pitää ns. tallin sisäisen pelin hallinnassa. kenties paluu pienempiin ympyröihin palauttaisi taas vauhdin?
Buhahahahahahaha :eek::thumbup: Itke ittes uneen ja vala betoniin.

Tää foorumi on kyllä jopa Kimifanina lopullisesti nähty. Tänne on kyllä kasaantunut ihan "kerma". Hauskaa formulakautta, heippa!
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
ihmetyttää miten toi alonso voi oikeasti ajaa tolla tavalla ulos. siis tuohan on aivan amatöörivirhe. taso on kyllä spanskilla laskenut sitten vuoden 05 ja 06. tai noh, silloinhan hänellä oli lievästi laiton auto, mutta mestaruudet voitti silti. ei millään voi nähdä enää fernandoa kyllä edes formula ykkösten top-3 kuljettajien joukossa ja ikää alkaa pikku hiljaa olla kuitenkin. ei alonso enää ole mikään nuori poika.
Mä kun tiirailin noita harjoituksia, niin siellähän pyöri samalla tavalla hiekoilla herrat Massa, Schumacher ja Vettel. No Massahan otti jousesta, Schumin iässä saisi enää ajaa vain invamopolla ja Vettel ei ole vielä palautunut FIA:n mestaruusgaalasta. Niin se taso vaan laskee. Amatöörejä koko sakki.
 
Ylös