Michael Schumacher 2012

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Niin, 2010-> teknisistä vioista johtuvat keskeytykset menevät seuraavasti:

Nico: 1 (Unkari 2010, irronnut pyörä)

Schumi: 7 (Malesia 2010, pyörän mutteri; Australia 2011, jousitus; Monaco 2011, kone; Unkari 2011, vaihdelaatikko; Australia 2012, vaihdelaatikko; Kiina 2012, pyörä; Monaco 2012, bensapaineet).

En tosin mene takuuseen siitä, ettei joku noista vioista ole voinut johtua osumistakin. Sitä ei tuosta tilastosta näe.

Toisaalta taas kolaroinnitkin menevätkin tasan. Jälleen tosin tilasto ei kerro kolarin syyllistä.

Eli tuolla perusteella väitteet Schumin huonommasta tuurista ovat ihan perusteltuja, vaikka koko piste-ero (290-150) ei sillä kokonaan selitykään.
Eikös Nicon pyörä irronnut myös Japanissa 2010 ilman kummempaa onnettomuutta vai muistanko väärin?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikös Nicon pyörä irronnut myös Japanissa 2010 ilman kummempaa onnettomuutta vai muistanko väärin?
Olet oikeassa. Linkki (huonolaatuiseen) kuvamateriaaliin tilanteesta.

Eli tuon myötä tekniset viat menevät 7-2 ja kolarit 4-3. Molemmat Schumille. Ja kolarit tosiaankin edelleen syyllisiä erittelemättä.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/05/1557506/schumacher-esitti-salolle-harskin-selityksen-huippuvauhdilleen

MTV3:n F1-kommentaattori Mika Salo paljastaa MTV3:n nettisivuille kirjoittamassaan blogissa, minkälaisen selityksen Michael Schumacher tarjosi huippuvauhdilleen Monacon GP:n aika-ajojen kärkisijansa jälkeen.

43-vuotias Schumacher oli aika-ajon nopein lähes kuuden vuoden tauon jälkeen. Monacon teräskaiteiden välissä ajettaessa F1-kuljettajien rohkeus korostuu entisestään.

- Monacon aika-ajon kärkisija oli kokemuksen ansiota. Kävin kysymässä Michaelilta, miten vanha mies onnistui siinä. Hän ei tehnyt muuta kuin kosketteli kiveksiään näyttäen, että boltsit ovat edelleen isot, Salo kertoo blogissaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei Kankkunen ihan noin vanhaksi Subarulla ajanut, viimeinen MM-ralli (ennen 2010 Jyväskylää) oli Hyundain ratissa 2002 jolloin Juha oli 43 vuotias.
Ja,a muistin kyllä että selvästi yli 40v, mutta ehkei sittenkään lähes 50v :eek:

Vaikka hyvinhän se tuon 50v jyskälänsäkin veti.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ei Mersu kestä, kuin Ferrari Schumin käsissä. No se on aika usein tallin kakkoskuskilla nuo tekniset murheet, kun yrittää väkisin pysyä tallikaverin kyydissä. Enempi tulee pikkumokia, joita kamerakaan ei kerro ja ne vaikuttaa auton kestävyyteen kisan kuluessa.

Sana vapaa mun puolesta

*poistuu*
Eli tän mukaan Kimi oli 2.kuski Coulthardille(2002-2004), Montoyalle ja De La Rosalle(2005-2006)( ja Massalle (2007-2009)).

Selvän teki.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3838
Listat olisivat aivan erinäköiset jos mukaan otettaisiin aika-ajoissa hajonneet osat mukaan...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Listat olisivat aivan erinäköiset jos mukaan otettaisiin aika-ajoissa hajonneet osat mukaan...
Sekä muut tiimin tekemät munaukset aika-ajoissa. Lotuksen tekemiä Kimin menestykseen vaikuttaneita mokia täällä monet laskeskelleet, niin miksei myös niitä lukuisia joita mersu on tehnyt.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Eli tän mukaan Kimi oli 2.kuski Coulthardille(2002-2004), Montoyalle ja De La Rosalle(2005-2006)( ja Massalle (2007-2009)).
Tuli tuossa viitattua noinniinku 2.kuskeihin yleisesti, haluamatta ketään erityisesti poimia sieltä. Nyt ollaan Schumacher-toikissa ja en tiedä Kimistä sen enempiä silloin...eikä se mua kiinnostakaan.

Nyt on jo tiistai
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13768
Juu ja ainakin joskus Kimi piikitteli Coulthardia "ehkä se ajaa niin hiljaa ettei sen auto siksi hajoa".
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olihan noita Sumin teknisiä ongelmia enemmän, ku muistinkaan. Joka tapauksessa ei tolla kokemuksella pitäs enää hölmöillä niin paljoa. Se kokemuksen pitäs nimenomaan näkyä fiksuna ajona ja erityisesti kisanopeuteen satsaamisena. Näin se ainakin muilla vanhoilla mestareilla on menny.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olet oikeassa. Linkki (huonolaatuiseen) kuvamateriaaliin tilanteesta.

Eli tuon myötä tekniset viat menevät 7-2 ja kolarit 4-3. Molemmat Schumille. Ja kolarit tosiaankin edelleen syyllisiä erittelemättä.
Kolareita on mun mielestä enemmän kuin lasket, tuossa on vain keskeytykseen johtaneet. Maaliin raahautuminen ei poista sitä, että tulos menee samalla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kolareita on mun mielestä enemmän kuin lasket, tuossa on vain keskeytykseen johtaneet. Maaliin raahautuminen ei poista sitä, että tulos menee samalla.
Ei niin. Tuo on ainoastaan keskeytystilasto. Miksi näin? Tuon nyt tsekkaa suht vikkelästi, mutta mulla ei riitä aika syynätä viimeisten 2,5 kauden kisoja yks kerrallaan läpi.

Jos joku jaksaa ja ehtii, niin se olis kyllä ihan jees.

Vai irtooko Bobbikselta faktat ulkomuistista?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En muista yksittäisten kisojen tapahtumia kovinkaan tarkkaan. Tarkoitus oli lähinnä huomioida, notta tuo ei anna täydellistä kuvaa, koska sellaisia siiven irtoamiseen tai muuhun vastaavaan johtavia virhearviointeja on Schumilla tosiaan ollut käsittämättömän paljon kuten markoj viittaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En muista yksittäisten kisojen tapahtumia kovinkaan tarkkaan. Tarkoitus oli lähinnä huomioida, notta tuo ei anna täydellistä kuvaa, koska sellaisia siiven irtoamiseen tai muuhun vastaavaan johtavia virhearviointeja on Schumilla tosiaan ollut käsittämättömän paljon kuten markoj viittaa.
En nyt tosissani niin kuvitellutkaan (että muistaisit).

Ja joo, listauksen tarkoituksena ei ollut kumota markoijn väittämää. Ei tosin vahvistaakaan. Ajattelin vain, että jotain tuosta keskeytystilastostakin saa asian tiimoilta irti.

Tietysti voihan noita tässä ketjussa tarkemminkin kollektiivisen muistin pohjalta keräillä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Niin, 2010-> teknisistä vioista johtuvat keskeytykset menevät seuraavasti:

Nico: 1 (Unkari 2010, irronnut pyörä)

Schumi: 7 (Malesia 2010, pyörän mutteri; Australia 2011, jousitus; Monaco 2011, kone; Unkari 2011, vaihdelaatikko; Australia 2012, vaihdelaatikko; Kiina 2012, pyörä; Monaco 2012, bensapaineet).

En tosin mene takuuseen siitä, ettei joku noista vioista ole voinut johtua osumistakin. Sitä ei tuosta tilastosta näe.

Toisaalta taas kolaroinnitkin menevätkin tasan. Jälleen tosin tilasto ei kerro kolarin syyllistä.

Eli tuolla perusteella väitteet Schumin huonommasta tuurista ovat ihan perusteltuja, vaikka koko piste-ero (290-150) ei sillä kokonaan selitykään.
Enpä jaksa tarkistaa tuota listausta, mutta tämäkin tapaus tuo hyvin esille ns. kaksoisstandardit fanien ja median keskuudessa. Joitain kuljettajia syytettäisiin autonrikkojaksi noilla tilastoilla. Toisia taas ei.

Schumi on ollut hyvässä vauhdissa tällä kaudella, mutta valitettavasti kauden luonne on ollut sellainen että on vaikea sanoa onko se aitoa. Renkaiden oikullisuus on aiheuttanut virhearvioita autoista ja kuljettajista ja tekee johdonmukaisten analyysien tekemisen erittäin vaikeaksi. Yleensä 6 kisan jälkeen voidaan sanoa melkoisella varmuudella asioita talleista, autoista ja kuljettajista. Väittäisin että tällä kaudella ei voida, vaan pitää odottaa luultavasti vielä toiset kuusi kisaa ainakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaiden oikullisuus on aiheuttanut virhearvioita autoista ja kuljettajista ja tekee johdonmukaisten analyysien tekemisen erittäin vaikeaksi. Yleensä 6 kisan jälkeen voidaan sanoa melkoisella varmuudella asioita talleista, autoista ja kuljettajista. Väittäisin että tällä kaudella ei voida, vaan pitää odottaa luultavasti vielä toiset kuusi kisaa ainakin.
Ei renkaat ole oikullisia, niitä on vain vaikea saada toimimaan optimaalisesti. Ei ne renkaat itse tee mitään, tallit ne on jotka onnistuvat tai epäonnistuvat.

Kyllä kuuden kisan jälkeen on riittävästi dataa todeta marginaalien olevan tällä kaudella niin pienet, että pienikin virhe vaikuttaa useita sijoja ja nappionnistuminen taas voi nostaa keskikastinkin autoja podiumille, jopa voittoon. Selkeitä voimasuhteita kärjessä tällä kaudella tuskin missään vaiheessa muodostuu.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Schumi sitten aloitti tallin ajoitusvirheen takia nopean kierroksen 0.04s ruutulipun heilahtamisen jälkeen Q3:ssa. Jos Lotus tekee Kimin viikonlopuista välillä vaikeita niin kyllä on tällä kaudella tehnyt Mercedes Schuminkin.
 
Ylös