Formula 1 – 2012 – Australia: Kisatopic

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Jooh. Vähän yhteenvetoa viikonlopusta.

Lotuksen tilanne on vielä tietynlainen arvoitus. Grosjeanilta loistava aika-ajo, mutta kisa pilalle, ja Kimillä toisinpäin. Kuskien keskinäinen on siis täysi arvoitus, ja jää Malesiaan nähdä mitä tuolla autolla oikesti saa aikaan "normaalilta" lähtöpaikalta.

McLaren odotetusti se paras. Red Bull yllättävän lähellä. Mersun tilanne jäi vielä arvoitukseksi. Schumi olisi varmaan taistellut kärkinelikon kanssa ilman keskeytysä.

Ferrarinkin tilanne mielenkiintoinen. Toiselta hyvä kisa, toisen kisaa ei kannata edes kuvailla. Milloin Massa vaihtuu? Veikö Alonso tänään Ferraria aivan äärirajoilla? Williams pysyi siinä perässä kuitenkin. Williamssiltakin Sennan kisa penkin alle.

Toro Rosso ja Sauber tulivat hyvin. Force Indian tulos jäi ainakin vaisuksi.

Caterhamilla voidaan ehkä pystyä hyvänä päivänä taistelemaan seuraavien kanssa, muttei tämä hyvältä näytä.

Marussia ja HRT....................

Jos nyt yrittää laittaa voimasuhteita järjestykseen, niin:

(Periaatteessa Red Bullin ja McLarenin jälkeen voisi löydä loput samaan kasaan, mutta jos vähän yrittää erotella.)

I: McLaren, Red Bull
(I½: Mercedes, Lotus)
II: Ferrari, Williams
III: Sauber, Toro Rosso, Force India
IV: Caterham
V: Marussia
VI: HRT

Eli ykkönen ja kolme viimeistä melko selvät. Mersu ja Lotus voivat olla todella lähellä ykköstä tai lähellä kakkosta, tai voivat muodostaa oman ryhmänsä siihen väliin.

Kakkonen ja kolmonen ehkä hieman keinotekoisesti suoraan tuloksista jaoteltu. Sauber ja Toro Rosso iskivät välillä todella kovia kierroksia. Olisikos jossakin tarkempaa tilannetta ennen turva-autoa? Vähän eroja yms. Seuraavan kisan jälkeen tiedetään lisää.


E:
jne.

Joskus mietityttää seurataanko niitä kuskeja ollenkaan vai kritisoidaanko vanhasta muistista. Massa oli ensimmäisen kierroksen jälkeen noussut jo pistesijalle (siis petrannut pari sijaa paremmin kuin esim. Kimi) ja oli ihan hyvässä vauhdissa toiseen varikkokäyntiin asti. Kovat kumit sitten olivatkin murhaa. Ferrarin kisan jälkeisiä kommentteja ei ole vielä tullut, joten vaikea sanoa oliko siinä vaiheessa autossa muutakin ongelmaa.

Joka tapauksessa aika-ajoihin nähden Massa ajoi kisan alkupuolella huomattavan epälapasmaisesti.
Olen kyllä eri mieltä. Startissa Massa pääsi siitä Sennan aiheuttamasta sekasotkusta todella hyvin ohi sisäkautta, kun esim. Kimi oli jäänyt ulkopuolelle. Hyvä suoritus, mutta olihan tuossa nousussa tuuria mukana. Mihin kohtaa joku spinnaa ja mistä pääsee ohi, ei voi tietää etukäteen jne.

Pari ensimmäistä kierrosta pysyi vauhdissa, mutta ennen kymppikierrosta oli jo 5-6 autoa Massan takana kärkkymäsä ohitusta, ja siitähän hän pian tulikin varikolle.

Ohitustilanteissa Massalla ei ollut mitään jakoa jne.

Oli syy renkaissa tai ei, niin ero tallitoveriin oli huima. Ansaitusti Massaa tuolla suorituksella kritisoidaan. Toki eri asia jos autossa oli jotain vialla.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
jne.

Joskus mietityttää seurataanko niitä kuskeja ollenkaan vai kritisoidaanko vanhasta muistista. Massa oli ensimmäisen kierroksen jälkeen noussut jo pistesijalle (siis petrannut pari sijaa paremmin kuin esim. Kimi) ja oli ihan hyvässä vauhdissa toiseen varikkokäyntiin asti. Kovat kumit sitten olivatkin murhaa. Ferrarin kisan jälkeisiä kommentteja ei ole vielä tullut, joten vaikea sanoa oliko siinä vaiheessa autossa muutakin ongelmaa.

Joka tapauksessa aika-ajoihin nähden Massa ajoi kisan alkupuolella huomattavan epälapasmaisesti.
Mitä luulet? Paljonko esim. Montea pari ekaa stinttiä lohduttaa kun se lopputuloksia toimistossaan kattelee? Huolestuttavan nopeasti ne Massa dillat loppu verrattuna Alonsoon. Tuo ensimmäisen kierroksen vertailu ontuu aika pahasti siinä, että ensimmäisen kierroksen järjestys määräytyy melkein pelkästään lähdön ja ensimmäisen mutkan tapahtumien perusteella, ainakin tällä radalla, eikä näin ollen kerro kuljettajan todellisesta nopeudesta hevon kukkua.

Allekirjoitan kyllä pointtisi siitä, että ei kannata kuljettajaa vielä yhden kilpailun takia tuomita, etenkään kun kaikkia faktoja ei vielä tunneta. Ei tämä nyt kuitenkaan kovin hyvältä Massan kannalta näytä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Alonson ajo tänään toi mieleen Kimin 2009 loppukauden, auto täysi susi, mutta kuski pystyy paikkaamaan tiettyjä juttuja kovalla työllä kuten Alonso tänään piti auton vauhdissa vaikka perä luistikin jatkuvasti. Ferrari muuten näytti vahvemmalta isolla bensalastilla, vamaan saivat enemmän pitoa takarenkaille. Massa taas antoi kaksintaistelutilanteissa suorastaan vapaaehtoisesti paikkansa. Lisäks kolaroi vielä kaiken päälle. Alonsolle nostan hattua tosta ajosta, teki varmaan kovimman työn radalla sijotuksensa eteen.

Kimin ajo oli hyvä ja jos olis ollu tuuria ni turva-autotilanteen tullessa oliski ollu jo uudet kumit alla ois voinu olla top 5:ssa.. Jossittelu on jossittelua, mutta kaiken kaikkiaan Kimi ajo varmasti ja oli nopea suurimmaks osaks ajasta. Hyvä paluukisa, Malesiassa sit Q3:seen ni kyllä se siitä. :thumbup:

Top 4:ssa ajosuoritukset samaa rataa ku viime vuosina, Button kyllä perhana ottanu tosissaan otteen Hamiltonilta. Ja sekös Lewiksen ilmeistäkin kovin näkyy
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos nyt yrittää laittaa voimasuhteita järjestykseen, niin:

I: McLaren, Red Bull
(I½: Mercedes, Lotus)
II: Ferrari, Williams
Minusta ykkösryhmään kuuluu tällä hetkellä vain McLaren. Malesiassa tietysti tilanne voi olla jo toinen. Hamilton vaan ei osaa vieläkään ajaa Pirelleillä, joten Vettel pääsi edelle. Button kruisaili kaikessa rauhassa keulilla ja repäisi turva-auton jälkeen kaulan uudelleen todella helpon näköisesti. Ei saanut minkäänlaista haastetta Vetteliltä, joten ei voi sanoa että autot olisivat samaa tasoa - ei läheskään.
 

siniristi

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
58
omat pikaiset mietteet:

+++ mcLaren, button: mclaren otti pienen riskin auton suunnittelussa. nokkaan ei tehty syvennystä, kuten muut tallit tekivät. se palkittiin ainakin ekan kisan perusteella. täysin ylivoimainen auto kisamatkalla ja aika-ajossakin hopeanuolet valtasivat ekan rivin. buttonilta vahva alku kaudelle.

++ lotus, kimi: lotus saanut hyvän auton aikaiseksi. tuolla menopelillä tultaneen tällä kaudella kerran pari oltua podiumilla. kimiltä hyvää, virheetöntä ajoa sitä yhtä pikku kolhausta lukuun ottamatta. hieno paluu ja vikalla kiekalla monta sijaa sai napsittua. :thumbup:

+ vettel ,alonso, sauber : ihan hyvä sija vetteliltä. pakko myöntää että alonsokin nousi hyvin. sauberilta molemmat kuskit pisteillä.

- schumi : amatöörivirhe ja kisa loppu siihen, viikonloppu oli kuitenkin lupaava saksalaiskonkarille.

-- mercedesgp, ferrari : testien mukaan kaiken piti olla valmista huippu kauden alotukseen, mutta 0 pistettä ei varmasti tyydytä mersua. kisamatkalla vauhti ei vain tunnu riittävän. eiköhän sieltä kuitenkin ole nousua tiedossa. ferrarilla kisa oli parempi kuin aika-ajo, mutta parempaan pitää pystyä noilla resursseilla.

--- HRT: mitä te teette siellä? :doubtful:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
- schumi : amatöörivirhe ja kisa loppu siihen, viikonloppu oli kuitenkin lupaava saksalaiskonkarille.
Ulosajo johtui vaihteistosta, kuten MTV3:n uutisessa Schumi sanoo. Vaihteistossa oli ongelmaa jo ekaan mutkaan tultaessa ja joutui ajamaan nurmikon kautta välttääkseen pyörähtämisen. Linkkiä en jaksa nyt kaivaa, mutta MTV3:n sivulta löytyy.

Kisavauhti Schumilla oli myös hyvää eikä Vettel vaikuttanut merkittävästi nopeammalta. Rosberg oli jo jäänyt muutaman sekunnin Schumista ennen keskeytystä. Ehkäpä auto sopii Schumille nyt niin hyvin, että vastaavanlaisia suorituksia on luvassa jatkossakin.

edit. hidas
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mielenkiintoinen kisa oli. Kaksi DRS aluetta tarjosivat yllättävän vähän ohituksia, joka oli kyllä toisaalta ihan hyväkin asia, ei ollut liian helppoa. Vähän plussia ja miinuksia:

+Button (Täydellinen suoritus ja jatkoi Hamiltonin suhteen siitä mihin viime vuonna jäi, omissa papereissa taistelee Vettelin kanssa mestaruudesta)
+McLaren (Paras auto tällä hetkellä, muut saavat tehdä paljon töitä jos mielivät voittaa valmistajien mestaruuden McLarenilta)
+Alonso (Autoon nähden maksimisuoritus)
+Vettel (Hyvä nousu toiseksi, mutta Red Bullin täytyy kyllä parantaa vauhtia mikäli meinaavat kolmannet mestaruudet korkata, yllättävää että kisavauhti on Red Bullilla parempaa kuin aika-ajo vauhti)
+Räikkönen (10. sijan nousu avauskisassa ja muutama hyvä ohitus, aika-ajoon nähden hyvä suoritus)
+Sauber (Molemmat kuskit pisteillä, vaikuttaa hyvältä tässä vaiheessa, mutta Sauber on ennekin pudonnut aika nopeasti kelkasta)
+Williamsin auto (Suorituskyvyllisesti suurin yllättäjä, auto vaikuttaa jopa nopeammalta kuin Ferrari, kun Maldonado pysyi Alonson vauhdissa melkein parikymmentä kierrosta)

-Williamsin kuskit (Kuskien puolesta taitaakin sitten olla Gridin huonoin parivaljakko HRT:n kanssa, talli ei paljon menettäisi jos kokeilisi Bottasta jossain kisassa kauden aikana, paitsi ehkä rahaa)
-Massa (Samalla kun tallikaveri ajaa viidenneksi niin Massa taistelee Toro Rossoja vastaan sijoista 11-14, ei hyvältä näytä tässä vaiheessa)
-Caterham (Vauhti ja luotettavuus pettivät, paljon töitä tehtävänä)
-Hamilton (Kohtuu suoritus, olisi ollut ehkä toinen ilman turva-autoa, mutta jäi selvästi Buttonin jalkoihin joka on viimeinen asia mitä Hamilton tarvitsee tässä vaiheessa)
-Mercedes (Aika-ajo antoi odottaa parempaa, mutta ilmeisesti renkaiden kulutus on liian isoa. Auto ei ole mikään katastrofi, kunhan pääsevät maaliin, mutta podiumit saati voitot tulevat kyllä olemaan kiven alla)
-HRT (Ovat kyllä vaarallisen hitaita ja mielestäni ovat väärässä lajissa)

Saa nähdä miten voimasuhteet muuttuvat kun päästään normaalille moottoriradalle, Malesia antaa yleensä vähän todellisemman kuvan kuin Australia, mutta Ferrari tulee varmaan putoamaan entisestään siellä. Toivotaan Lotukselle vähemmän ongelmia siellä ja vähän tiukempaa taistelua voitosta. Sijat 5-15 olivat tänään kyllä mahtavaa katseltavaa, toivottavasti sama meno jatkuu läpi kauden.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
jne.

Joskus mietityttää seurataanko niitä kuskeja ollenkaan vai kritisoidaanko vanhasta muistista. Massa oli ensimmäisen kierroksen jälkeen noussut jo pistesijalle (siis petrannut pari sijaa paremmin kuin esim. Kimi) ja oli ihan hyvässä vauhdissa toiseen varikkokäyntiin asti. Kovat kumit sitten olivatkin murhaa. Ferrarin kisan jälkeisiä kommentteja ei ole vielä tullut, joten vaikea sanoa oliko siinä vaiheessa autossa muutakin ongelmaa.

Joka tapauksessa aika-ajoihin nähden Massa ajoi kisan alkupuolella huomattavan epälapasmaisesti.
Kyllä näinkin, mutta kokonaisuudessaan Massalla oli aika hirveätä ajaa sillä autolla. Renkaat oli loppu koko ajan. Melkein sääliksi kävi. En tiedä mitä ihmettä se Epsanjan poika oikein oli keksinyt, kun sillä ei samaa esiintynyt.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
+Alonso (Autoon nähden maksimisuoritus)
-Williamsin kuskit (Kuskien puolesta taitaakin sitten olla Gridin huonoin parivaljakko HRT:n kanssa, talli ei paljon menettäisi jos kokeilisi Bottasta jossain kisassa kauden aikana, paitsi ehkä rahaa)
Maldonadohan otti kaiken irti autosta ja oli jopa nopeampi kuin Alonso.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kyllä näinkin, mutta kokonaisuudessaan Massalla oli aika hirveätä ajaa sillä autolla. Renkaat oli loppu koko ajan. Melkein sääliksi kävi. En tiedä mitä ihmettä se Epsanjan poika oikein oli keksinyt, kun sillä ei samaa esiintynyt.
Ajotyylin

Massa alkaa vaikuttaa yhä enemmän ja enemmän kuskilta joka ei pysty muuttamaan ajotyyliään yhtään siitä minkä se joskus on oppinu. Renkaat ei toimi ja auto ei toimi yhtään. Alonso on ajanu aika montaa erilaista autoa ja kaikilla niistä ollu verrattaen nopea. Tai ainakaan se opettelu ei oo kestänyt montaa kisaa enempää. Samaa on ongelmaa on aistittavissa mm. Hamiltonista joka ei oikeen vielä ymmärrä Pirellejä, joillekin ne vaan sattuu suoraan ajotyyliin ja toiset on nopeita oppimaan. Semmonen mielikuva on jääny, että Pirellit vaatii kuskilta enemmän tietotaitoa ja tuntua renkaiden tilasta kuin Bridgestonet vaativat. Hamilton toki paljon vähemmän Buttonin vauhdista jäljessä kuin Massa Alonson.

Jos sitä vaan hakkaa päätä seinään ni sitä voi hakata monta kautta putkeen. :dunno:
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
En ihan vakuuttunut tuosta. Vähän näytti, että pysyi perässä vain sen *** DRS:n avulla.
Mun mielestä kyllä pysyi perässä koko kierroksen ajan ja kun kuulemma toisen auton perässä ajaminen on yleensä aika vaikeaa niin kyllä Maldonado nopeampi oli.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
:thumbup:

Hyvät lainaukset! Juuri näin, joskus mielemme mukautuu vanhoihin olettamuksiin ja tottumuksiinsa. Aivomme ajattelevi sitten hieman subjektiivisesti. Ja jos ei ole selkeitä intressejä löytää selitystä, kuten esim. silloin jos suosikkikuskimme kisa keskeytyy. Silloin voidaan sitten paremmin yrittää löytää hyviä selityksiä tapahtumille ja kokonaiskuvaa tilanteesta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vaikkei näyttäviä ohituksia tullutkaan ruudulle asti ainakaan, niin olipahan kisa ja näytti ettei kannata mennä takaisin nukkumaan ennen ruutulippua, vaikka tylsältä näyttäisikin:thumbup:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Pakko puuttua vanhojen herrojen kommentteihin Calvinille.


Calvin sanoi:
Tuolla toisaalla ainakin on hehkutettu Alonson ajoa. No joo, ehkä jos odotukset olivat että pisteille ei ole mahkuja niin sitten. Mitä nyt kukakin Ferrarilta odottaa.

Mutta kun muistaa että kaveri ajoi Ferrarilla Williamsin maksukuskia vastaan ja oli siinäkin taistossa tulppana, en olisi niin kovin haltioissani.

Tätä vartenhan se Massa tallissa on. Saa Alonson näyttämään hyvältä vaikka Señor ajelee sellaisia maksukuskeja vastaan kuin Petrov ja Maldonado. :p

Ja tässä ei ole autoilla mitään tekemistä. Todella huono provo.

Missähän vaiheessa Alonso ajoi Petrovia vastaan. Koko viestisi on niin roskaa että huh huh.

Aika erikoista että lajia seuraava viitsii tällaista kirjoitella.

Minusta Calvinin kommentti oli ihan asiallinen. Ei aiheuta tuollaisia tunteenpurkauksia lainkaan. Vai reagoitteko yhtä vahvasti esim. Irwinin tai muiden Alonso-hypettäjien/antikimirillien kommenteista? Epäilen. Kyllä meillä täällä Suomessa on suuri tarve puolustella Alonsoa. Kysyn vain, että miksikähän? Vaikka uusi Mersunne olisikin Santanderin rahoilla, niin ei noin lojaali sentään tarvitse olla. IMHO
 
Ylös