Laitetaan sitten tähän kilpailun katsaus Australiasta.
Hieno kilpailu nähtiin tänään Albert Parkissa ja suomalaisittain pisteitäkin tuli sitten kauden 2009. Jenson Button ajoi hienon kilpailun ja voitti vaikka turva-auton tai pikemmin sen säännöllisen toimittajan Mercedeksen 15-vuotispäivä oli tuottaa ylimääräisiä pieniä ongelmia.
Sebastian Vettel ja Red Bull eivät olleet ollenkaan ylivoimaisia tässä kilpailussa. Vettel ei onnistunut hyödyntämään turva-auton tilannetta oikein ja vauhti ei luultavasti olisi riittänyt ilmankaan. Lewis Hamiltonilta oli kypsä ajo ja hyvä suoritus. Aina toki olisi mukavaa varmasti voittaakin. Kausi kuitenkin on pitkä ja vasta kunnolla edessä paljon myöhemmin. Mark Webber ajoi myös uransa parhaimman kilpailun kotimaansa radalla.
Huono lähtö pilasi toisaalta voittomahdollisuudet. Webberin kannalta ainakin vaikuttaa lupaavalta. Fernando Alonson kisa oli vaikeuksia täynnä olevalla Ferrarilla vaikea. Viides sija kyseiselle tallille on tämän hetken riemuvoitto. Lopussa tietysti ainoa harmi tämän kertaisesta taistelusta Maldonadon kanssa olisi ollut kuumaveristen latinojen mahdollinen yhteenotto keskeytyksen sattuessa.
Alonso on käynyt kuumana ennenkin ja Maldonado ei varmasti olisi jäänyt toiseksi kiivastumisen alalla. Maldonado ajoi hyvin huolimatta alun kolarista Grosjeanin kanssa. Lopun kolari pilasi kuitenkin hienon sijoituksen ja mukavat pisteet. Kamui Kobayashi oli Maldonadon ohella päivän viihdemies ja järjesti hyviä ohituksia. Tällä kaudella voi keskikastin kanssa olla kärkimiehilläkin tiukkaa. Päivän suuri mies Perezin ohella on ansaitusti Suomen Kimi Räikkönen. 17:sta ruudusta mestarin elkein ja ottein pisteille. Ruudun ollessa parempi olisi voinut tulla vaikka mitä. Kuitenkin tallin suorituskyky voi ikävä kyllä myös heiketä kauden kuluessa joten vielä hirveän suuria riemujuhlia en aloita.
Tosin renkaiden säästämisessä Kimi onnistui 5 kierrosta odotettua pidempään. Se saattoi tällä radalla olla virhe, mutta toisella radalla se voi olla kultaakin kalliimpi taito näin kieltolain aikaan.:wink: Toro Rossolla oli myös pistekamppailu avaimena ja paljon ei mahdollisuuksia olisi ollut ilman Maldonadon ja muutaman muun potentiaalisen pistemiehen keskeytystä. Ricciardolle tuli kuitenkin 9:s sija ja se on tiukan taistelun jälkeen hyvä tulos. Paul di Resta sai viimeisen pisteen sijalla 10 ja Jean-Eric Vergne jäi pisteittä sijalle 11. Ranskan lippua harteillaan pitänyt Vergne teki vain sen minkä pystyi. Perezillä oli vaikeuksien täyttämän aika-ajon jälkeen loistava kisa ja Sauber iloitsee varmasti pitkän Cohiban avulla menestyksestä. 12 pistettä näin varhaisessa vaiheessa kautta voi tuoda paljon rahaa tallien rahasijoituksessa myöhemmin kaudella.
Nico Rosbergilla vauhti oli jälleen alussa hyvä mutta myöhemmin vauhti vain tippui ja kisa oli lopulta pettymys. Taso on kuitenkin tallilla noususuhteessa. Lopussa myös Rosbergin autossa vaihde ilmeisesti jumittui kakkoselle ja siitä tuli ongelmia. Tallikaveri Schumi joutui keskeyttämään teknisiin murheisiin vaikka erään seiväshyppääjän mielestä kantti ei vain kestä...
. Kyseinen kommentaattori alkaa pian olla erästä lajia golf-selostaja RR-kisassa vuonna yksi ja kaksi...:wall: Samanlaisia aivopieruja ja lisäksi vielä tuore trofee-kuski ei muka ole ajanut F1:siä 20 vuoteen. Maldonado olikin kolarien jälkeen 13:sta.
Timo Glock ajoi kuitenkin niin hyvin kuin Marussialla vain pääsee. Ja se ei ole paljon. Juhlakisaa ajanut turva-auto auttoi tietysti jonkin verran asiaan että kierroksella ei Glock jäänyt niin paljon. Charles Picin debyyttiajo meni muita väistellessä. Välillä oli tosin kolarivaurioista Sennaa ja Caterhaminsa kanssa tuskaillutta Heikkiä nopeampi. Jäi lopulta kuitenkin sijalle 15:sta ja toiseksi viimeiseksi. Viimeinen oli sitten kilpailunsa jo lähdössä pilannut Bruno Senna sijalla 16. Myöhemmin kolaroi vielä Massan kanssa ja pilasi lopullisesti kilpailunsa olemalla välillä hitaampi kuin Pic Marussialla. Autossa oli sillä hetkellä kuitenkin vikoja sen verran että siitä ajosta ei olisi enää paljon mitään tullut. Toivottavasti ensi kisa olisi Sennalle edes parempi. Pisteelle auto saattaa alkukaudesta vielä hyvinkin yltää.
Keskeyttäneistä Petrov toi radalle turva-auton. Kilpailu oli molemmilla Caterhamilla vaikeuksia täynnä. Ilman ohjaustehostintakin hitaimmat autot pysyivät takana. Sitten Schumin tavalla veto vain loppui ja myöhemmin keskeytys korjasi Petrovin ja Kovalaisen. Caterhamilla on nyt näytönpaikka. Kovalaisellakin on ja mikäli Euroopan kauteen mennessä ei ala sijoitukset parantua tai olla ainakin edes jotenkin lähellä keskikastia niin sitten kannattaisi Heikin alkaa miettiä muita tallivaihtoehtoja. Nico Hülkenbergin kilpailu päättyi myös ikävästi keskeytykseen. Schumacherilla kilpailu vaikutti hyvinkin lupaavalta hänen uuden aikansa mittakaavalla.
Ylipäänsä Schumilla on levollinen asenne työhönsä ja se näkyy. Veto vain loppui kesken ja matka jäi melko pian vaihteen juuttumisen jälkeen. Felipe Massalla ei ajot sujuneet. Kolarointeja ja jotenkin epävarma ajo valmiiksi levottomalla Ferrarilla ei paljon helpota asioita. Alonso kuitenkin taistelee ja tekee kaiken mahdollisen ilahduttaakseen suuria rahamiehiä, Montezemoloa ja erästä Enzon poikaa ovien takana. Maranellossa ei kuitenkaan kirkonkellot kumise paitsi kenties piispan lyödessä päätänsä siihen pettymyksestä tällä hetkellä. Päivän pettynein mies oli melko varmasti Romain Grosjean. Unelmapaikka aika-ajossa vaihtui keskeytykseen kun Maldonadon kanssa tuli osumaa ja tukivarren pettäessä tilanne meni lopullisesti pannukakuksi. Toivottavasti hyvä vire pysyisi tallilla ainakin alkukauden ajan. Viikon kuluttua sirkus jatkuu Sepangissa Malesiassa ja sitä odotetaan myös suuurella mielenkiinnolla.