Formula 1 – 2012 – Australia: Kisatopic

maqqaRa

Member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
8
Kyllä mä laittaisin ton Grosjeanin ja Pastorin kolarin yhtälailla molempien piikkiin. Maldonado tunki ehkä hivenen röyhkeästi ohi, mutta ei mielestäni kiilannut vaan Grosjean koitti liian ahneesti kääntää ajolinjalle mutkan lopussa.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Tuli huvikseen katseltua Maikkarin kooste kisasta. Ei voi muuta sanoa kuin HUHHUH. Nyt hyvin onnellinen ettei katsomopakettia tullut hommattua.

Toisaalta mielestäni Sky:n lähetys ei päässyt BBC:n viime vuosien tasolle. Porukan kemiat eivät vielä oikeen pelittäneet. Damon oli vain hiljaa, uusi kaveri ei oikeen vakuuttanut ja lähes koko homma nojasi Martiniin. Jake, David ja Martin kombo pelitti vain paremmin.
Itsekin kyllä vähän ihmettelin sitä Damonin hiljaisuutta, mutta eiköhän se lähde sujumaan paremmin ajan myötä. Ja kuten sanoit, ei tuota kyllä voi edes verrata MTV3:n lähetykseen. Siellä ollaan niiiin pihalla.


Maldonado-Grosjean tapauksesta sen verran, että kuvanauhan perusteella näyttää siltä, että Maldonadolla lähti hiukan perä liukuun pois alta ohituksessa, mitä hän joutui korjaamaan ja siksi hän meni leveämmälle kuin Grosjean odotti ja vei tämän pois pelistä. Ihan perus kilpatilanne, eikä sille nyt oikein mitään mahtanut.

Katsokaa itse: http://www.dailymotion.com/video/xpit1f_formula1-2012-australie-maldonado-grosjean-collision_auto
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Maldonado-Grosjean tapauksesta sen verran, että kuvanauhan perusteella näyttää siltä, että Maldonadolla lähti hiukan perä liukuun pois alta ohituksessa, mitä hän joutui korjaamaan ja siksi hän meni leveämmälle kuin Grosjean odotti ja vei tämän pois pelistä. Ihan perus kilpatilanne, eikä sille nyt oikein mitään mahtanut.
En minäkään tuossa mitään kiilaamista nähnyt. Normi kilpailutilanne jossa Maldon takapyörä osui Grosjeanin etupyörään. Paikka vaan oli liian ahdas yrittää ulkokurvin puolella puolustaa asemiaan.

Harmillisia sinänsä tuollaiset, mutta niille ei voi mitään kun radalla on muitakin.
 

El Bastardo

Sgt. Baker
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
157
Itsekin kyllä vähän ihmettelin sitä Damonin hiljaisuutta, mutta eiköhän se lähde sujumaan paremmin ajan myötä. Ja kuten sanoit, ei tuota kyllä voi edes verrata MTV3:n lähetykseen. Siellä ollaan niiiin pihalla.
Maikkarin lähetys alkoi vaikuttaa ihan mukiinmenevältä sen jälkeen kun luki Redditin formulaketjusta tällaista palautetta Australian Channel ONE:n kisalähetyksestä:

I never want to sit through another weekend of:

Lara Bingle interviews
An "expert" who had to ask how many gears an F1 car has.
A fat chef who thinks that he has been in an F1 car (which was a Radical SR3).
Two women talking about the shopping in Hong Kong for 15 minutes.
A plug for a very ordinary looking breakfast show every day.
Three laps of ads for every six of racing.
Ad breaks that take place in the first seven laps and two breaks in the last 15 but not in Safety Car conditions.
Cutting the telecast before Jenson received his trophy for an ad break (WTF!).
Former netballers attempting to commentate demonstrations.
More interviews with Lenny Kravitz then engineers or team bosses.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutta vikalla kierroksella DRS-alue mennyt niin en näe järkeä yrittää aivan maksimilla ohi, pointtina nimenomaan se että huonon kauden jälkeen olisi ollut todella tärkeä saada tuollainen huipputulos.
Sun pointti on toki oikea, mutta mun pointti oli siinä, että Pastori EI yrittänyt edes maksimilla ohi kuten sinä ajattelet.


Siis näin:
Goblet sanoi:
Tuo oli kyllä huonoa tuuria. Tuosta nimittäin ajetaan juuri tuolla tavalla jatkuvasti. Nyt vain karkas perä jostain syystä.
Wander sanoi:
Hmm, sanoo siis, että ilmeisesti Alonson autosta tulevat ilmavirrat veivät downforcea, mikä pääsi yllättämään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Laitetaan sitten tähän kilpailun katsaus Australiasta.

Hieno kilpailu nähtiin tänään Albert Parkissa ja suomalaisittain pisteitäkin tuli sitten kauden 2009. Jenson Button ajoi hienon kilpailun ja voitti vaikka turva-auton tai pikemmin sen säännöllisen toimittajan Mercedeksen 15-vuotispäivä oli tuottaa ylimääräisiä pieniä ongelmia.

Sebastian Vettel ja Red Bull eivät olleet ollenkaan ylivoimaisia tässä kilpailussa. Vettel ei onnistunut hyödyntämään turva-auton tilannetta oikein ja vauhti ei luultavasti olisi riittänyt ilmankaan. Lewis Hamiltonilta oli kypsä ajo ja hyvä suoritus. Aina toki olisi mukavaa varmasti voittaakin. Kausi kuitenkin on pitkä ja vasta kunnolla edessä paljon myöhemmin. Mark Webber ajoi myös uransa parhaimman kilpailun kotimaansa radalla.

Huono lähtö pilasi toisaalta voittomahdollisuudet. Webberin kannalta ainakin vaikuttaa lupaavalta. Fernando Alonson kisa oli vaikeuksia täynnä olevalla Ferrarilla vaikea. Viides sija kyseiselle tallille on tämän hetken riemuvoitto. Lopussa tietysti ainoa harmi tämän kertaisesta taistelusta Maldonadon kanssa olisi ollut kuumaveristen latinojen mahdollinen yhteenotto keskeytyksen sattuessa.

Alonso on käynyt kuumana ennenkin ja Maldonado ei varmasti olisi jäänyt toiseksi kiivastumisen alalla. Maldonado ajoi hyvin huolimatta alun kolarista Grosjeanin kanssa. Lopun kolari pilasi kuitenkin hienon sijoituksen ja mukavat pisteet. Kamui Kobayashi oli Maldonadon ohella päivän viihdemies ja järjesti hyviä ohituksia. Tällä kaudella voi keskikastin kanssa olla kärkimiehilläkin tiukkaa. Päivän suuri mies Perezin ohella on ansaitusti Suomen Kimi Räikkönen. 17:sta ruudusta mestarin elkein ja ottein pisteille. Ruudun ollessa parempi olisi voinut tulla vaikka mitä. Kuitenkin tallin suorituskyky voi ikävä kyllä myös heiketä kauden kuluessa joten vielä hirveän suuria riemujuhlia en aloita.

Tosin renkaiden säästämisessä Kimi onnistui 5 kierrosta odotettua pidempään. Se saattoi tällä radalla olla virhe, mutta toisella radalla se voi olla kultaakin kalliimpi taito näin kieltolain aikaan.:wink: Toro Rossolla oli myös pistekamppailu avaimena ja paljon ei mahdollisuuksia olisi ollut ilman Maldonadon ja muutaman muun potentiaalisen pistemiehen keskeytystä. Ricciardolle tuli kuitenkin 9:s sija ja se on tiukan taistelun jälkeen hyvä tulos. Paul di Resta sai viimeisen pisteen sijalla 10 ja Jean-Eric Vergne jäi pisteittä sijalle 11. Ranskan lippua harteillaan pitänyt Vergne teki vain sen minkä pystyi. Perezillä oli vaikeuksien täyttämän aika-ajon jälkeen loistava kisa ja Sauber iloitsee varmasti pitkän Cohiban avulla menestyksestä. 12 pistettä näin varhaisessa vaiheessa kautta voi tuoda paljon rahaa tallien rahasijoituksessa myöhemmin kaudella.

Nico Rosbergilla vauhti oli jälleen alussa hyvä mutta myöhemmin vauhti vain tippui ja kisa oli lopulta pettymys. Taso on kuitenkin tallilla noususuhteessa. Lopussa myös Rosbergin autossa vaihde ilmeisesti jumittui kakkoselle ja siitä tuli ongelmia. Tallikaveri Schumi joutui keskeyttämään teknisiin murheisiin vaikka erään seiväshyppääjän mielestä kantti ei vain kestä...:eek:. Kyseinen kommentaattori alkaa pian olla erästä lajia golf-selostaja RR-kisassa vuonna yksi ja kaksi...:wall: Samanlaisia aivopieruja ja lisäksi vielä tuore trofee-kuski ei muka ole ajanut F1:siä 20 vuoteen. Maldonado olikin kolarien jälkeen 13:sta.

Timo Glock ajoi kuitenkin niin hyvin kuin Marussialla vain pääsee. Ja se ei ole paljon. Juhlakisaa ajanut turva-auto auttoi tietysti jonkin verran asiaan että kierroksella ei Glock jäänyt niin paljon. Charles Picin debyyttiajo meni muita väistellessä. Välillä oli tosin kolarivaurioista Sennaa ja Caterhaminsa kanssa tuskaillutta Heikkiä nopeampi. Jäi lopulta kuitenkin sijalle 15:sta ja toiseksi viimeiseksi. Viimeinen oli sitten kilpailunsa jo lähdössä pilannut Bruno Senna sijalla 16. Myöhemmin kolaroi vielä Massan kanssa ja pilasi lopullisesti kilpailunsa olemalla välillä hitaampi kuin Pic Marussialla. Autossa oli sillä hetkellä kuitenkin vikoja sen verran että siitä ajosta ei olisi enää paljon mitään tullut. Toivottavasti ensi kisa olisi Sennalle edes parempi. Pisteelle auto saattaa alkukaudesta vielä hyvinkin yltää.

Keskeyttäneistä Petrov toi radalle turva-auton. Kilpailu oli molemmilla Caterhamilla vaikeuksia täynnä. Ilman ohjaustehostintakin hitaimmat autot pysyivät takana. Sitten Schumin tavalla veto vain loppui ja myöhemmin keskeytys korjasi Petrovin ja Kovalaisen. Caterhamilla on nyt näytönpaikka. Kovalaisellakin on ja mikäli Euroopan kauteen mennessä ei ala sijoitukset parantua tai olla ainakin edes jotenkin lähellä keskikastia niin sitten kannattaisi Heikin alkaa miettiä muita tallivaihtoehtoja. Nico Hülkenbergin kilpailu päättyi myös ikävästi keskeytykseen. Schumacherilla kilpailu vaikutti hyvinkin lupaavalta hänen uuden aikansa mittakaavalla.

Ylipäänsä Schumilla on levollinen asenne työhönsä ja se näkyy. Veto vain loppui kesken ja matka jäi melko pian vaihteen juuttumisen jälkeen. Felipe Massalla ei ajot sujuneet. Kolarointeja ja jotenkin epävarma ajo valmiiksi levottomalla Ferrarilla ei paljon helpota asioita. Alonso kuitenkin taistelee ja tekee kaiken mahdollisen ilahduttaakseen suuria rahamiehiä, Montezemoloa ja erästä Enzon poikaa ovien takana. Maranellossa ei kuitenkaan kirkonkellot kumise paitsi kenties piispan lyödessä päätänsä siihen pettymyksestä tällä hetkellä. Päivän pettynein mies oli melko varmasti Romain Grosjean. Unelmapaikka aika-ajossa vaihtui keskeytykseen kun Maldonadon kanssa tuli osumaa ja tukivarren pettäessä tilanne meni lopullisesti pannukakuksi. Toivottavasti hyvä vire pysyisi tallilla ainakin alkukauden ajan. Viikon kuluttua sirkus jatkuu Sepangissa Malesiassa ja sitä odotetaan myös suuurella mielenkiinnolla.
 
Viimeksi muokattu:

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Maikkarin lähetys alkoi vaikuttaa ihan mukiinmenevältä sen jälkeen kun luki Redditin formulaketjusta tällaista palautetta Australian Channel ONE:n kisalähetyksestä:
Niin no. Aina pitää ajatella sitä kontekstia... Aika uskomatonta, kun ajattelee, että tuolla kuitenkin pörrää noita australialaisiakin radalla. Olen katsonut jenkki lähetyksiäkin ja nekin ovat huomattavasti asiallisempia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kilpailua edeltäneet pelot siitä, että kahden peräkkäisen suoran DRS-alueet yhdellä mittauspisteellä johtaisivat naurettaviin seurauksiin eivät toteutuneet. Lähtösuoralla ei ohitettu käytännössä juuri lainkaan ja toisellakin se pysyi hyvin vaikeana. Jonoja syntyi DRS-alueista huolimatta.

Värikäs kisa silti, kuten avauskisalla on tapana.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
F1fanaticin sivuilla on mielenkiintoinen käppyrä kuljettajien erosta kärkeen.

http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/18/2012-australian-grand-prix-lap-chart/

Muutamia havaintoja: Kimin vauhti kun ei ollu ketään edessä oli aika hyvän näköistä esim. kierrokset 20-23 ja 26-35. Ei ihan hirveästi kärkeä hitaampaa kyytiä kun vertaa esim. Alonsoon, Rosbergiin ja Schumiin jotka jäivät tasaisesti vaikka saivat paikuttaa tyhjällä radalla. Vahvistaa siis uskoa siihen että Lotus on mersua ja ferraria edellä kisoissa. Sauberin ja Williamsin vauhti näyttää tässäkin käppyrässä hyvältä joskin kuskien meno aika ailahtelevaista. Esim. Maldonado jää alussa tasaisesti ennenkun yhtäkkiä kierroksella 9 alkaa kulkemaan. Toki näihin vaikuttavat kierroksella ohitettavat, radan olosuhteen jne. mutta ihan mielenkiintoista analyysiä tuostakin voi tehdä.

edit: niin ja tietysti kärkiauton vauhti vaikuttaa eroon, mutta muistaakseni button ajeli aika tasaista kyytiä kärjessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lainaan ajatuksen röyhkeästi RASF1:n kirjoittajalta Richard Milleriltä ja totean:

Button osoitti tänään, että tunnetun sanonnan vastaisesti kisan voi voittaa ensimmäisessä mutkassa. Jenson hyödynsi Lewisin huonomman lähdön ja otti kärkipaikan. Se myös varmisti sen, että Safety Carin takia Lewis eikä hän oli alttiina Vettelin hyökkäykselle. Jos Hamilton olisi johtanut ensimmäisen mutkan jälkeen, koko kuvio olisi loppuun asti voinut mennä toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
McLarenit alkoivat säästää polttoainetta juuri tuolloin.
Se voi olla, mutta miksi sitten kaikki muut edelleen jäävät tasaisesti? Esim. Rosberg ja Perez (ja tietysti kaikki välittömästi heidän takana)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se voi olla, mutta miksi sitten kaikki muut edelleen jäävät tasaisesti? Esim. Rosberg ja Perez (ja tietysti kaikki välittömästi heidän takana)
Mercedes kuluttaa renkaita nopeasti ja Perez oli yhden pysähdyksen taktiikalla.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Mercedes kuluttaa renkaita nopeasti ja Perez oli yhden pysähdyksen taktiikalla.
Totta tuokin, mutta tuo silti minusta selitä tuota Maldonadon yhtäkkistä nopeampaa menoa. Myös Jan-Eric Vergne jää yhtätasaisesti kun muutkin tuossa kohtaa vaikka välittömästi edessä ei ole ketään. Oldezin väittämä siis oli se että mäklarenien bensansäästö olisi sen takana että Maldonado alkaa yhtäkkiä saavuttaa kärkeä. Minusta siinä on jotain muuta taustalla. Voin toki olla väärässäkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta tuokin, mutta tuo silti minusta selitä tuota Maldonadon yhtäkkistä nopeampaa menoa. Myös Jan-Eric Vergne jää yhtätasaisesti kun muutkin tuossa kohtaa vaikka välittömästi edessä ei ole ketään. Oldezin väittämä siis oli se että mäklarenien bensansäästö olisi sen takana että Maldonado alkaa yhtäkkiä saavuttaa kärkeä. Minusta siinä on jotain muuta taustalla. Voin toki olla väärässäkin.
En niin tarkasti tutkinut äsken noita muita. Mutta McLarenilla bensa tosiaan oli aika tiukalla ja Button selvässä johdossa saattoi himmailla. Toki myös kierroksellaohitettavat vaikuttaa.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Viimeksi muokattu:

Stanleyjub

Active member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
42
F1fanaticin sivuilla on mielenkiintoinen käppyrä kuljettajien erosta kärkeen.

http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/18/2012-australian-grand-prix-lap-chart/

Muutamia havaintoja: Kimin vauhti kun ei ollu ketään edessä oli aika hyvän näköistä esim. kierrokset 20-23 ja 26-35. Ei ihan hirveästi kärkeä hitaampaa kyytiä kun vertaa esim. Alonsoon, Rosbergiin ja Schumiin jotka jäivät tasaisesti vaikka saivat paikuttaa tyhjällä radalla. Vahvistaa siis uskoa siihen että Lotus on mersua ja ferraria edellä kisoissa. Sauberin ja Williamsin vauhti näyttää tässäkin käppyrässä hyvältä joskin kuskien meno aika ailahtelevaista. Esim. Maldonado jää alussa tasaisesti ennenkun yhtäkkiä kierroksella 9 alkaa kulkemaan. Toki näihin vaikuttavat kierroksella ohitettavat, radan olosuhteen jne. mutta ihan mielenkiintoista analyysiä tuostakin voi tehdä.

edit: niin ja tietysti kärkiauton vauhti vaikuttaa eroon, mutta muistaakseni button ajeli aika tasaista kyytiä kärjessä.
Vaikea on tuosta päätellä mitään, koska Alonso ajoi 2.stintin kovemmilla renkailla, ja vikalla pätkällä sitten toisin päin. Toisaalta taas Alonso sai ajaa melko vapaalla radalla, kun taas Räikkönen oli aikalailla kokoajan jonkun perässä siinä. Ja mersun vaihdelaatikko-ongelmat sen sijaan saattoivat vaikuttaa myös kisavauhtiin. Mites vertaat Schumia noilla kierroksilla kun keskeytti jo 10.kierroksella :p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Esim. Maldonado jää alussa tasaisesti ennenkun yhtäkkiä kierroksella 9 alkaa kulkemaan. Toki näihin vaikuttavat kierroksella ohitettavat, radan olosuhteen jne. mutta ihan mielenkiintoista analyysiä tuostakin voi tehdä.
Maldonado ohitti Massan tuossa kierroksen 9 paikkeilla.
 
Ylös