ScuderiaJormaz
Well-known member
- Liittynyt
- 8.7.2007
- Viestit
- 1196
Heh.... Huomenna taas menee purkki nitroja tai sitten saa alkaa vetää masennuslääkkeitä jo kisan puoli välissä.
Heh.... Huomenna taas menee purkki nitroja tai sitten saa alkaa vetää masennuslääkkeitä jo kisan puoli välissä.
Kuultiinhan aika-ajoissa Alonson radiokeskustelu jossa käytiin läpi juuri sama riskitaktiikka kuin mitä Kimikin teki, eli kannattaako lähteä ulos hakemaan Q3-paikkaa vai ei, nähtävästi rengastilanne on todella kriittinen tänä viikonloppuna ja turhanpäiten ei renkaita enää Q3:ssa haluttu tuhlata.Toivotaan parasta. Vähintään yhtä erikoinen oli mun mielestä Alonson taktiikka, jossa mentiin hirveellä hiellä Q3:n, jossa ei sitten kuitenkaan haluttu ajaa. Tosiaan ihmetyttää, että millä ilveellä se edes sai 9. sijan jos se ei käynyt edes radalla.
Ensi kaudelle olisi mukavaa saada eri rengaskiintiöt aika-ajoon ja kisaan. Ei tulisi tuota pelleilyä aika-ajossa, vaan kaikki ajaisivat ilman taktikointia.Säännöt on kyllä epäonnistuneet. Katselijat maksavat lauantaipävästä suolaisia hintoja ja - vaikka jännistystäkin piisaa - näkevät autojen ajavan äärimmäisen vähän.
Bridgestonen aikoja ikävä?Säännöt on kyllä epäonnistuneet. Katselijat maksavat lauantaipävästä suolaisia hintoja ja - vaikka jännistystäkin piisaa - näkevät autojen ajavan äärimmäisen vähän.
Samoilla säännöillä ajetaan kuin Bridgestone-aikoina. Tää mielenkiintoisuus on Pirellin ansiota. Toki heiltä tällaisia renkaita pyydettiinkin.Nyt on saatu säännöt, jotka takaa mielenkiintoiset kilpailut monopolirenkaillakin.
Miten se oli muka varmasti tiedossa? Veikkaan että Lotuksella ajateltiin että rata oli nimenomaan paremmassa kunnossa osion alussa kuin lopussa.Siis jos niitä renkaita haluttiin säästellä, niin miks hemmetissä Kimi ei voinut ajaa sitä aikaansa Q2:n lopussa, kun varmasti oli tiedossa, että rata ja sitä kautta ajat paranee automaattisesti ja selvästi?
Koska rata parani koko ajan tasaisesti alusta lähtien, niin tottakai oli selvää, että paraneminen jatkuu. Ota nyt hyvä mies huomioon, että kyseessä on Bahrain, jossa rataa vähän niinkuin putsataan hiekkapölystä jatkuvasti, sikäli kun tuuli on varsin hillitty 3ms.Miten se oli muka varmasti tiedossa? Veikkaan että Lotuksella ajateltiin että rata oli nimenomaan paremmassa kunnossa osion alussa kuin lopussa.
Mulla ei ole tietoa radan lämpötilasta ja sen kehittymisestä niin en vedä johtopäätöksiä hatusta vain pelkän jälkiviisauden perusteella.Koska rata parani koko ajan tasaisesti alusta lähtien, niin tottakai oli selvää, että paraneminen jatkuu. Ota nyt hyvä mies huomioon, että kyseessä on Bahrain, jossa rataa vähän niinkuin putsataan hiekkapölystä jatkuvasti, sikäli kun tuuli on varsin hillitty 3ms.
Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta. 15 kierroksen stintti on yksinkertaistettuna 15 x jotain ilman häslinkejä.Uudet renkaat, heh. Niillä tosiaan saa sen 2 kierrosta ajettua vähän lujempaa, mahdollisesti jonossa.
Totta, uusien renkaiden olettaisi toimivan hieman pidempään. Käsitykseni kuitenkin on, että Lotus on kenties Sauberin ohella renkaita kaikista vähiten kuluttava auto. Tarkoitan, että myös autolla on merkittävä rooli asiassa. Näin ollen voisi ajatella, ettei Kimille yksi tai kaksikaan uutta rengassarjaa olisi tuonut vastaavaa hyötyä kuin liki kärjestä starttaaminen. Tietysti selvää on, että kyseinen skenaario vaatisi todella onnistuneen aika-ajokierroksen.Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta. 15 kierroksen stintti on yksinkertaistettuna 15 x jotain ilman häslinkejä.
Uudet toimivat koko stintin paremmin kuin aika-ajossa käytetyt. Ne ovat joka kierroksella sen 3 kierrosta tuoreempia. Montako kymmenystä/kierros se tuo varmasti vaihtelee, mutta stintin aikana useita sekunteja kumminkin.Totta, uusien renkaiden olettaisi toimivan hieman pidempään.
Juu, käytetyt renkaat ovat kuluneemmat koko vedon ajan. Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta.
Joo se oli aika yllättävää, että melkein kaikki Q2:n lopussa ajaneet veti Kimin edelle. Moni jo täällä kirjoittikin, että olosuhteet 'yllättäen' parani, jolloin se ainukainen olisi pitänyt ajaa. Mun mielestä Kimiä saa myös moittia hitaasta aikavedosta.Juu, käytetyt renkaat ovat kuluneemmat koko vedon ajan. Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.
Virhearvio se aika-ajosta putoominen silti oli. Minäkin uskoin sen riittävän, muttei riittänyt.
Tässä kohtaa ei ole kyse muusta kuin paskanjauhannasta. Lopeta jo.Tässä kohtaa ei mielestäni ollut kyse jälkiviisaudesta, vaan kyseisen tilanteen pahasta väärinarvioinnista. En ole guru tietenkään. Ymmärtääkseni Kimi ja Lotus vaan arvioivat Q2:n alussa Kimin kierrosajan riittävän. Ei riittänyt.
Lol, ei mitään syytä olettaa että Kimi olisi kyennyt top5 aika-ajosijaan.Jos mutuillaan ja jossitellaan, niin kuinka paljon paremmat mahdollisuudet sinusta olisi Kimillä ollut tavoittaa ajoissa Vettel, sikäli kun Kimi olisi startannut sieltä 3-5 sijoilta?
Muut jo kommentoikin tuossa aiemmin hölmöytesi renkaisiin liittyen, puolet kisasta Kimi ajoi muita tuoreemmilla renkailla.Uudet renkaat, heh. Niillä tosiaan saa sen 2 kierrosta ajettua vähän lujempaa, mahdollisesti jonossa. Mua lähinnä nyppii tallin jälkikäteen esitetyt huippupositiiviset kommentit onnistuneesta taktiikasta(eli ollaan niin hitaita ettei päästä Q3:een). Etenkin kun Kimin eleistä ei ollut kahta sanaa, että vituttiko aika-ajon jälkeen vai ei.
Tarkennetaan vielä varmuuden vuoksi, että Pirelleissä ei näytä (talvitestien perusteella) olevan mitään parin kierroksen huippusuorituskykyä, vaan kierrosajat lähtevät laskemaan heti suht tasaisesti. Ei että Mangelo olisi niin väittänytkään (uudet toki tarjoavat alussa paremmat huiput kuin 3 kierrosta käytetymmät), mutta koska sellaiseen tuossa aiemmin viitattiin.Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.