Formula 1 – 2012 – Bahrain: Aika-ajot

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Toivotaan parasta. Vähintään yhtä erikoinen oli mun mielestä Alonson taktiikka, jossa mentiin hirveellä hiellä Q3:n, jossa ei sitten kuitenkaan haluttu ajaa. Tosiaan ihmetyttää, että millä ilveellä se edes sai 9. sijan jos se ei käynyt edes radalla.
Kuultiinhan aika-ajoissa Alonson radiokeskustelu jossa käytiin läpi juuri sama riskitaktiikka kuin mitä Kimikin teki, eli kannattaako lähteä ulos hakemaan Q3-paikkaa vai ei, nähtävästi rengastilanne on todella kriittinen tänä viikonloppuna ja turhanpäiten ei renkaita enää Q3:ssa haluttu tuhlata.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Säännöt on kyllä epäonnistuneet. Katselijat maksavat lauantaipävästä suolaisia hintoja ja - vaikka jännistystäkin piisaa - näkevät autojen ajavan äärimmäisen vähän.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Säännöt on kyllä epäonnistuneet. Katselijat maksavat lauantaipävästä suolaisia hintoja ja - vaikka jännistystäkin piisaa - näkevät autojen ajavan äärimmäisen vähän.
Ensi kaudelle olisi mukavaa saada eri rengaskiintiöt aika-ajoon ja kisaan. Ei tulisi tuota pelleilyä aika-ajossa, vaan kaikki ajaisivat ilman taktikointia.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
niin tai sitten sääntö että vain aika-ajoissa käytettyjä (ja ajan saaneita) renkaita saa käyttää kisassa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Säännöt on kyllä epäonnistuneet. Katselijat maksavat lauantaipävästä suolaisia hintoja ja - vaikka jännistystäkin piisaa - näkevät autojen ajavan äärimmäisen vähän.
Bridgestonen aikoja ikävä?

Nykymeno on paljon mielenkiintoisempaa, kuin se ettei tiimien tarvitse miettiä renkaita käyttöä ollenkaan.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mä kans oon vähä sillä kannalla, ettei kauheesti kannattas mennä sotkemaan enää tuolta osin sääntöjä. Kisat on mielenkiintoisia ja renkailla on merkitystä. Goodyearin, kuten Brisukoidenkin monopolin aikana kisat oli saakelin tylsiä nykyiseen verrattuna. Nyt on saatu säännöt, jotka takaa mielenkiintoiset kilpailut monopolirenkaillakin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nyt on saatu säännöt, jotka takaa mielenkiintoiset kilpailut monopolirenkaillakin.
Samoilla säännöillä ajetaan kuin Bridgestone-aikoina. Tää mielenkiintoisuus on Pirellin ansiota. Toki heiltä tällaisia renkaita pyydettiinkin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siis jos niitä renkaita haluttiin säästellä, niin miks hemmetissä Kimi ei voinut ajaa sitä aikaansa Q2:n lopussa, kun varmasti oli tiedossa, että rata ja sitä kautta ajat paranee automaattisesti ja selvästi?

Kyllä on onnetonta selittelyä Lotukselta ja vähän Kimiltäkin. Toisaalta ehkei myöskään ole viisasta lähteä kauheasti mollaamaan omaa talliaan jatkoa ajatellen. (Ellei satu olemaan Alonso Ferrarilla, hänellä on eri oikeudet kuin muilla).

Kyllä on paska kisa tulossa. Se on 2 kierrosta, niin kolmen kärki on 15s päässä ja se oli sitten siinä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis jos niitä renkaita haluttiin säästellä, niin miks hemmetissä Kimi ei voinut ajaa sitä aikaansa Q2:n lopussa, kun varmasti oli tiedossa, että rata ja sitä kautta ajat paranee automaattisesti ja selvästi?
Miten se oli muka varmasti tiedossa? Veikkaan että Lotuksella ajateltiin että rata oli nimenomaan paremmassa kunnossa osion alussa kuin lopussa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miten se oli muka varmasti tiedossa? Veikkaan että Lotuksella ajateltiin että rata oli nimenomaan paremmassa kunnossa osion alussa kuin lopussa.
Koska rata parani koko ajan tasaisesti alusta lähtien, niin tottakai oli selvää, että paraneminen jatkuu. Ota nyt hyvä mies huomioon, että kyseessä on Bahrain, jossa rataa vähän niinkuin putsataan hiekkapölystä jatkuvasti, sikäli kun tuuli on varsin hillitty 3ms.:rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Koska rata parani koko ajan tasaisesti alusta lähtien, niin tottakai oli selvää, että paraneminen jatkuu. Ota nyt hyvä mies huomioon, että kyseessä on Bahrain, jossa rataa vähän niinkuin putsataan hiekkapölystä jatkuvasti, sikäli kun tuuli on varsin hillitty 3ms.:rolleyes:
Mulla ei ole tietoa radan lämpötilasta ja sen kehittymisestä niin en vedä johtopäätöksiä hatusta vain pelkän jälkiviisauden perusteella.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tässä kohtaa ei mielestäni ollut kyse jälkiviisaudesta, vaan kyseisen tilanteen pahasta väärinarvioinnista. En ole guru tietenkään. Ymmärtääkseni Kimi ja Lotus vaan arvioivat Q2:n alussa Kimin kierrosajan riittävän. Ei riittänyt. Ja voi olla, että siinä menetettiin voitto -tai sitten ei. Joka tapauksessa lähtöasetelmat kisaan olisivat todennäköisesti olleet paremmat myöhemmällä ajoituksella. Subjektiivisesti on tietysti helppo arvioida, ja näin teen lähinnä noita tallikommentteja silmällä pitäen.

Jos mutuillaan ja jossitellaan, niin kuinka paljon paremmat mahdollisuudet sinusta olisi Kimillä ollut tavoittaa ajoissa Vettel, sikäli kun Kimi olisi startannut sieltä 3-5 sijoilta?

Uudet renkaat, heh. Niillä tosiaan saa sen 2 kierrosta ajettua vähän lujempaa, mahdollisesti jonossa. Mua lähinnä nyppii tallin jälkikäteen esitetyt huippupositiiviset kommentit onnistuneesta taktiikasta(eli ollaan niin hitaita ettei päästä Q3:een). Etenkin kun Kimin eleistä ei ollut kahta sanaa, että vituttiko aika-ajon jälkeen vai ei.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Uudet renkaat, heh. Niillä tosiaan saa sen 2 kierrosta ajettua vähän lujempaa, mahdollisesti jonossa.
Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta. 15 kierroksen stintti on yksinkertaistettuna 15 x jotain ilman häslinkejä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta. 15 kierroksen stintti on yksinkertaistettuna 15 x jotain ilman häslinkejä.
Totta, uusien renkaiden olettaisi toimivan hieman pidempään. Käsitykseni kuitenkin on, että Lotus on kenties Sauberin ohella renkaita kaikista vähiten kuluttava auto. Tarkoitan, että myös autolla on merkittävä rooli asiassa. Näin ollen voisi ajatella, ettei Kimille yksi tai kaksikaan uutta rengassarjaa olisi tuonut vastaavaa hyötyä kuin liki kärjestä starttaaminen. Tietysti selvää on, että kyseinen skenaario vaatisi todella onnistuneen aika-ajokierroksen.

Kimi on paluunsa ja oikeastaan Massan loukkaantumisen jälkeen osoittanut melkoista varmuutta myös aika-ajon ratkaisuhetkillä. Nykyään rengasruletti on mielestäni varsin naurettava. Sumit ja Kimit ei pääse jatkoon kun joku pelle ajaa tukka putkella renkaansa pilalle ja itsensä jatkoon. :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta, uusien renkaiden olettaisi toimivan hieman pidempään.
Uudet toimivat koko stintin paremmin kuin aika-ajossa käytetyt. Ne ovat joka kierroksella sen 3 kierrosta tuoreempia. Montako kymmenystä/kierros se tuo varmasti vaihtelee, mutta stintin aikana useita sekunteja kumminkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos tosiaan uusilla renkailla saisi nopeusetua vain pari ekaa kierrosta, ei edusta paljoa puhuttaisi. Vaikuttaisi siltä, että etu kumuloituu kierros kierrokselta.
Juu, käytetyt renkaat ovat kuluneemmat koko vedon ajan. Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.

Virhearvio se aika-ajosta putoominen silti oli. Minäkin uskoin sen riittävän, muttei riittänyt.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Juu, käytetyt renkaat ovat kuluneemmat koko vedon ajan. Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.

Virhearvio se aika-ajosta putoominen silti oli. Minäkin uskoin sen riittävän, muttei riittänyt.
Joo se oli aika yllättävää, että melkein kaikki Q2:n lopussa ajaneet veti Kimin edelle. Moni jo täällä kirjoittikin, että olosuhteet 'yllättäen' parani, jolloin se ainukainen olisi pitänyt ajaa. Mun mielestä Kimiä saa myös moittia hitaasta aikavedosta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tässä kohtaa ei mielestäni ollut kyse jälkiviisaudesta, vaan kyseisen tilanteen pahasta väärinarvioinnista. En ole guru tietenkään. Ymmärtääkseni Kimi ja Lotus vaan arvioivat Q2:n alussa Kimin kierrosajan riittävän. Ei riittänyt.
Tässä kohtaa ei ole kyse muusta kuin paskanjauhannasta. Lopeta jo.

Ei Kimi selvästikään olettanut/arvioineet ajan riittävän viimeiselle osiolla, eikä tallikaan.
Kommentti

Jos mutuillaan ja jossitellaan, niin kuinka paljon paremmat mahdollisuudet sinusta olisi Kimillä ollut tavoittaa ajoissa Vettel, sikäli kun Kimi olisi startannut sieltä 3-5 sijoilta?
Lol, ei mitään syytä olettaa että Kimi olisi kyennyt top5 aika-ajosijaan.

Uudet renkaat, heh. Niillä tosiaan saa sen 2 kierrosta ajettua vähän lujempaa, mahdollisesti jonossa. Mua lähinnä nyppii tallin jälkikäteen esitetyt huippupositiiviset kommentit onnistuneesta taktiikasta(eli ollaan niin hitaita ettei päästä Q3:een). Etenkin kun Kimin eleistä ei ollut kahta sanaa, että vituttiko aika-ajon jälkeen vai ei.
Muut jo kommentoikin tuossa aiemmin hölmöytesi renkaisiin liittyen, puolet kisasta Kimi ajoi muita tuoreemmilla renkailla.


Jos sinä syyllistä haet Kimin voiton "menettämiseen", niin se syy on tässä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli sen lisäksi että alun huiput puuttuu ja loppu tulee vastaan ennen, joka kierros siinä välissä on ~pari kymmenystä hitaampi.
Tarkennetaan vielä varmuuden vuoksi, että Pirelleissä ei näytä (talvitestien perusteella) olevan mitään parin kierroksen huippusuorituskykyä, vaan kierrosajat lähtevät laskemaan heti suht tasaisesti. Ei että Mangelo olisi niin väittänytkään (uudet toki tarjoavat alussa paremmat huiput kuin 3 kierrosta käytetymmät), mutta koska sellaiseen tuossa aiemmin viitattiin.

Bahrainin lämpötilat toki olivat ihan jotain muuta kuin talvitesteissä Catalunyassa, joten käyttäytyminen on voinut olla erilaista (en ole stinttien kierrosaikoja kisan seuraamisen jälkeen tutkinut).

Talvitesteissä nähtiin kisasimulaatioiden ulkopuolella myös stinttejä, jossa kierrosajat eivät tippuneet vaan pysyivät pitkään samantasoisina (mm. juuri Lotukselta), mutta ei voi tietää testattiinko siinä mahdollisesti jotain tarkoituksella eli kuvastaako kierrosajat millään tavalla rengaskulutusta.
 
Ylös