Yhteiskunnan satsaukset

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Näin niinkun menttaalisesti ajatellen, mitä eroa on liikunnan toteuttamisella näissä maissa. Suomessa halutaan helposti tappaa liikunnan ilo niin koulussa kuin seuratoimminnassakin liialla fyysisellä rääkillä. Kyllä se fysiikka tulee, mutta taitoa on vaikeampi saada vanhempana.
Jaa-a. Sä haluat yhteiskunnan heittävän lisää fyffee liikuntaan ja itse olet sitä mieltä, ettei sillä mitään saada aikaiseksi, Just-jooo, enämpi demari kuin urpilainen itte.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Sepä siinä on, että se kilpailuhenkinen pelaaminenkaan ei ole läheskään kaikkien mielestä kivaa. Se yhtä lailla voi viedä motivaation liikunnan harrastamiseen. Eli ei ole lajia, joka kaikkien mielestä olisi kivaa, joten syytä keskittyä kunnon kohottamiseen tai poistaa liikuntatunnit kokonaan. Kivaa pelailua voi harrastaa vaikka välituntisin.
Minä kannatan mahdollisimman monipuolista urheilua liikuntatunneilla. On syytä opettaa lapsille ja nuorille tietämystä eri lajeista, ettei käsitys liikunnasta yleensä jää pelkän jalkapallon ja hölkän varaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Koulupuolella satsaisin isoihin kouluihin ja kohtuullisiin luokkakokoihin (~20 oppilasta). En ole kyläkoulujen kannattaja. Mielestäni niitä kannattaa pitää vain niissä paikoissa, joista on kymmenien kilometrien matka muihin kouluihin. Usein sanotaan, että isot koulut ovat liian rauhattomia oppimisympäristöjä. Se ei ole koulun koosta kiinni vaan luokkien oppilasmääristä.

Isojen koulujen etu on opettamisen laatu. Isoihin kouluihin kannattaa hankkia sellaistakin opetusmateriaalia, jota ei yksi oppilas usein käytä, koska käyttöaste on suurempi. Ainakin omassa alakoulussani oli aikoinaan oma kirjastokin. Isoissa kouluissa alakoulun opettajatkin voivat erikoistua eri oppiaineisiin. Omassa koulussani meillä oli aikoinaan useita eri opettajia samana lukuvuonna (kuitenkin yksi luokanvalvoja, joka eniten opetti), joten hyppäys yläkouluun ei ollut suuri. Isoissa kouluissa on aina terveydenhoitajan, kuraattorin ja erityisopettajan palvelut saatavilla. Silloin, kun kunnan/taajaman suurin alakoulu, yläkoulu ja mahdolliset ammattiopistot, lukiot, ammattikorkeakoulut sun muut keskitetään samalle alueelle saadaan koulukuljetuksetkin järkevästi hoidettua, liikuntapaikat voidaan rakentaa koulukeskuksen viereen ja oppilaitosten ruokailut voidaan hoitaa keskitetysti ilman pitkiä kuljetuksia.

Omassa kotikunnassani on tällaista koulukeskusta viime vuosina rakennettu. Vanhoja koulurakennuksia ei ruvettu korjaamaan vaan rakennettiin uusia eri puolelle pitäjää. Se ei ole täysin onnistunut, koska koulukeskus on rakennettu keskustan laidalle tai oikeastaan sen ulkopuolelle, jolloin suurella osalla keskustaajamankin oppilaista koulumatka on yli 5km. Myös liikuntapaikat on suureksi osaksi toisella puolella kylää (esim. jää- ja uimahalli). Onneksi koulukeskus kuitenkin sijoittuu paikkakunnan pääbussireitin varrelle, joten bussivuoroja ei ole tarvinnut lisätä vaan niiden käyttöaste on noussut.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Koulupuolella satsaisin isoihin kouluihin ja kohtuullisiin luokkakokoihin (~20 oppilasta). En ole kyläkoulujen kannattaja. Mielestäni niitä kannattaa pitää vain niissä paikoissa, joista on kymmenien kilometrien matka muihin kouluihin. Usein sanotaan, että isot koulut ovat liian rauhattomia oppimisympäristöjä. Se ei ole koulun koosta kiinni vaan luokkien oppilasmääristä.

Isojen koulujen etu on opettamisen laatu. Isoihin kouluihin kannattaa hankkia sellaistakin opetusmateriaalia, jota ei yksi oppilas usein käytä, koska käyttöaste on suurempi. Ainakin omassa alakoulussani oli aikoinaan oma kirjastokin. Isoissa kouluissa alakoulun opettajatkin voivat erikoistua eri oppiaineisiin. Omassa koulussani meillä oli aikoinaan useita eri opettajia samana lukuvuonna (kuitenkin yksi luokanvalvoja, joka eniten opetti), joten hyppäys yläkouluun ei ollut suuri. Isoissa kouluissa on aina terveydenhoitajan, kuraattorin ja erityisopettajan palvelut saatavilla. Silloin, kun kunnan/taajaman suurin alakoulu, yläkoulu ja mahdolliset ammattiopistot, lukiot, ammattikorkeakoulut sun muut keskitetään samalle alueelle saadaan koulukuljetuksetkin järkevästi hoidettua, liikuntapaikat voidaan rakentaa koulukeskuksen viereen ja oppilaitosten ruokailut voidaan hoitaa keskitetysti ilman pitkiä kuljetuksia.

Omassa kotikunnassani on tällaista koulukeskusta viime vuosina rakennettu. Vanhoja koulurakennuksia ei ruvettu korjaamaan vaan rakennettiin uusia eri puolelle pitäjää. Se ei ole täysin onnistunut, koska koulukeskus on rakennettu keskustan laidalle tai oikeastaan sen ulkopuolelle, jolloin suurella osalla keskustaajamankin oppilaista koulumatka on yli 5km. Myös liikuntapaikat on suureksi osaksi toisella puolella kylää (esim. jää- ja uimahalli). Onneksi koulukeskus kuitenkin sijoittuu paikkakunnan pääbussireitin varrelle, joten bussivuoroja ei ole tarvinnut lisätä vaan niiden käyttöaste on noussut.
Koulukuljetukset tulevat maksamaan mukavasti. Aikoinaan olin 32 oppilaan koulussa ja sielläkin oli oma kirjasto :thumbup: Eipä silti, nykyään vanhemmat lapseni ovat hyvin isossa koulussa eikä sielläkään ole järin rauhatonta. Yhteisistä pelisäännöistä ja aidosta halusta vaikuttaa viihtyvyyteen on moni asia kiinni.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Koulukuljetukset tulevat maksamaan mukavasti.
Kyllä, mutta niitä koulubusseja täytyy ajattaa kyläkouluista huolimatta, kun yläkoululaisia kuitenkin kuljetetaan taajamiin.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Sepä siinä on, että se kilpailuhenkinen pelaaminenkaan ei ole läheskään kaikkien mielestä kivaa. Se yhtä lailla voi viedä motivaation liikunnan harrastamiseen. Eli ei ole lajia, joka kaikkien mielestä olisi kivaa, joten syytä keskittyä kunnon kohottamiseen tai poistaa liikuntatunnit kokonaan. Kivaa pelailua voi harrastaa vaikka välituntisin.
Ei, väärin. Motivaatio kuolee, jos ei koskaan pääse kokeilemaan sitä lajia joka itselle olisi se kiva. Siksi, kuten Sam totesi, tarvitaan laajaa kirjoa erilaisia lajeja liikuntatunneille. Sinne mahtuu niin hölkkää, punttisalia, pallopelejä, yleisurheilua, pyöräilyä, hiihtoa jenejenejene.
Kuntoa ei ehdi koulun liikuntatunneilla kohottaa, niitä on auttamatta liian vähän, vaan niiden tehtävänä on sytyttää kipinä liikuntaharrastukseen jottei liikkuminen rajoittuisi vain koulun liikuntatunneille.

Ei se kipinä toki jok'ikiseen syty, aina on niitä joita ei kiinnosta mikään, mutta paremmat mahdollisuudet on monipuolisella tarjonnalla.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Vaikka ollaan suvaitsevaisia, niin voisiko sen telinevoimistelun kuitenkin unohtaa?!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
sytyttää kipinä liikuntaharrastukseen jottei liikkuminen rajoittuisi vain koulun liikuntatunneille.
Omalla synnyinpaikkakunnallani urheiluseura on ottanut tuon tehtävän. Järjestävät 5-10 vuotiaille tarkoitettua urheilukoulua, jossa eri lajeihin tutustutaan. Pikaisesti luntattuna koulun lukuvuoden kestävän urheilukoulun hinta on 40€ (siihen sisältyy myös uimahallin pääsylippuja). Tuon lisäksi kunta järjestää koulujen kesälomien aikana oman urheilukoulunsa, joka on varmasti paljon halvempi (en löytänyt hintaa). Urheiluseuralle se on tietenkin oman toimintansa mainostusta. Luulisin, että vastaavaa toimintaa on muillakin paikkakunnilla?
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Olen eri mieltä. Tuskahiki väkipakolla ei motivoi, oli se kuinka kuntoa kohottavaa hyvänsä. Liikunnan tulee olla kivaa, jotta se liikkuminen jatkuu liikuntatuntien ulkopuolellakin. Juju on siinä ettei hölkkä ja salireeni ole kaikkien mielestä kivaa, mutta se futis saattaisi ollakin.. tai vastoinpäin.
Ongelma onkin juuri se, että ihmisillä ei ole yhteisymmärrystä siitä, mikä on kivaa liikuntaa. Lisäksi kovin usein ihmiset pitävät perinteisistä lajeista juuri siksi, että heihin on luotu mielikuva niiden mielekkyydestä ja heillä on ollut tilaisuus harrastaa niitä.

Mutta pakolla on tosiaan vaikea motivoida, joten itse vähentäisin pakollista liikuntaa. Se ei kuulu erityisesti lukiotasolle.

En ole myöskään aivan varma siitä, että urheilulajien opettaminen kuuluu sellaiseen yleissivistykseen, jonka jakaminen on koulun vastuulla. Koulujärjestelmässähän valitaan kulttuurista yleensäkin melko mielivaltaisia otoksia, joita kutsutaan yleissivistäviksi usein konventionalistisista syistä. Esimerkiksi luonnontieteissä tarpeellinen tieto on (ehkä) paremmin määriteltävissä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaa-a. Sä haluat yhteiskunnan heittävän lisää fyffee liikuntaan ja itse olet sitä mieltä, ettei sillä mitään saada aikaiseksi, Just-jooo, enämpi demari kuin urpilainen itte.
Kyllä sun lukutaito on todella surkeaa.:D

Ensinnäkin sun pitäisi ymmärtää mikä ero on liikunnalla ja urheilulla. Kun olet sisäistänyt sen (samalla voit selvittää eron vasektomialla ja kastraatiolla) jatkakaamme keskustelua.:thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei, väärin. Motivaatio kuolee, jos ei koskaan pääse kokeilemaan sitä lajia joka itselle olisi se kiva. Siksi, kuten Sam totesi, tarvitaan laajaa kirjoa erilaisia lajeja liikuntatunneille. Sinne mahtuu niin hölkkää, punttisalia, pallopelejä, yleisurheilua, pyöräilyä, hiihtoa jenejenejene.
Kuntoa ei ehdi koulun liikuntatunneilla kohottaa, niitä on auttamatta liian vähän, vaan niiden tehtävänä on sytyttää kipinä liikuntaharrastukseen jottei liikkuminen rajoittuisi vain koulun liikuntatunneille.

Ei se kipinä toki jok'ikiseen syty, aina on niitä joita ei kiinnosta mikään, mutta paremmat mahdollisuudet on monipuolisella tarjonnalla.
No tälle vahva komp.!!!!:thumbup:
 
Ylös