Formula 1 - 2012 - Espanja: Aika-ajot

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Lotukset ovat lähteneet hyvin aikaisemmissa kisoissa, mutta niin ovat Alonso ja Hamiltonkin. Kimin ja Romainin pitää ehdottomasti kuitata pastori heti lähdössä, mutta mikäli Lotuksen vauhti on niin hyvää kuin odottaa sopii, niin ei se katastrofi ole, mikäli Grosjean onkin edellä Räikköstä alussa. Alonso jäänee jalkoihin nopeasti ilman DRS:ääkin, ja toinen Lotus pääsee toivottavasti heti Hamiltonin kantaan, jolloin Laren ei karkaa. Kimi ja Grosjean ajavat muutaman kierroksen pitempään jokaisen stintin, niin kaksoisvoitto on ilman ihmeellisyyksiä otettavissa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Williamsilla olisi jo neljä voittoa jos olisivat palkanneet edes yhden hyvä kuskin tälle kaudelle :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Schumi aloitti aikakierroksen, joten sen takia edellä.
Eikä Kamui olisi edes saanut aloittaa. Käsittääkseni keskinäinen lähtöjärjestys oli selvä jo ennen Q3:n alkua riippumatta siitä ajoiko Schumacher metriäkään. Poislukien mahdolliset rangaistukset tietenkin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sulla on siis kurjaa :)
Kyllä. Kun on laiska ja ei jaksa jonottaa on pakko otta ISO olut, jottei tartte heti mennä uudestaan ;)

Veikeä röpöttävä ääni lähtee RedBulleista jo ToroRossoista moottorijarrutuksissa. Aivan erilainen kuin muissa. Ihan kuin joku resonoisi rajusti, vai ohjaako ne nyt pakokaasuja johonki?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä se vahvasti bensan loppumiselta vaikutti tuo Hamiltonin keskeytys aika-ajon jälkeen. Maldonadolta loistava suoritus. Sennalla taas vaikutti olevan jälleen ongelmia auton kanssa ja teki virheen lähtemällä radalle liian myöhään pehmeillä ja lopulta ajoi ulos radalta. Toivottavasti kisa menee paremmin.

Muutenkin Senna tuntuu olevan enemmän parempi kisoissa poislukien viime kisaa. Pastorille nostetaan ja pidetään peukkua huomista varten. Frankin 70-vuotisen taipaleen kunniaksi toivoisin jopa Williamsin voittavan huomenna mikäli vain ei kolaria tule. Pastor voisi aggressiivisuutensa myötä olla sopiva kuljettaja vaikkapa Ferrarille.

No tuo jälkimainittu tuli tosin vain heittona.:D
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Hamiltonin tankkiin jäi 1,3 litraa bensiiniä. Todella reilulla marginaalilla siis tuli FIA:n vaatima 1 litran bensanäyte. Kierroksen ajaminen loppuun asti olisi kuluttanut liikaa bensiiniä.

http://twitter.com/#!/tedkravitz
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Menee nyt PAHASTI OHI toikin... Mutta Mika Salon aurinkolasi toikki olis paikallaan (olihan kimi lippis toikki). Ei oo Mikalla tyylitajua aurinkolasien suhteen, ei istu päähän millään luulis olevan vittumaiset pitää:confused:
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Ted Kravitz twiittailee, että Hamiltonille luvassa lähtöruuturangaistus.

korjaus: siis jos McLarenin selitys ei mene läpi
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Pahasti vaikuttaa että Hämis saa penaltia ja Kimi joutuu tästä syystä likaiselle puolelle, voi....:wall:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/05/1546305/paalupaikka-vaarassa---hamilton-joutui-tuomareiden-syyniin

Paalupaikka vaarassa - Hamilton joutui tuomareiden syyniin

Lewis Hamilton joutui tuomariston tutkinnan kohteeksi pysäytettyään McLaren-autonsa radan varteen Espanjan GP:n aika-ajon päätteeksi.

Sääntöjen mukaan autoihin pitää tankata riittävästi polttoainetta, jotta autot saadaan aika-ajon jälkeen radalta takaisin varikolle.

Tallipäällikkö Martin Whitmarshin mukaan McLarenin tankissa oli vielä 1,3 litraa bensaa ja tekninen vika pakotti tallin antamaan Hamiltonille pysähtymiskäskyn paalupaikkakierroksen jälkeen.

- Polttoainetta oli tarpeeksi bensanäytteen ottamista varten, mutta me pysäytimme auton ja keskustelemme nyt tuomareiden kanssa siitä, Whitmarsh kertoi BBC:lle.

Mikäli tuomaristo ei niele selitystä, uhkaa Hamiltonia rangaistus, mikä pudottaisi Hamiltonin mahdollisesti pois paalupaikalta.
Auttaisi jos kertoisivat mikä tuo "tekninen vika" oikein oli. Eipä ole kuulunut. Yleensähän tallit kuitenkin kertovat että kyse oli vaikka sensoriviasta, sähköviasta, paineiden menetyksestä, tms. Mutta Mäkiltä ei mitään selitystä. Lisäksi Hamiltonkin ihmetteli että mikä ihmeen vika muka... Eli "tekninen vika" taitaa tosiaan olla vain bensan vähyys.

Jos tuon jutun 1,3 litraa pitää paikkaansa niin penaltti lienee selviö. Eihän tuolla pääse edes varikolla asti kuten pitäisi. Ja sitten kun on päästy varikolle pitäisi olla vielä litra jäljellä näytteenottoa varten.

Kimi ehkä joutuu likaiselle puolelle tämän vuoksi, mutta toisaalta itse uskon että voittotaisto olisi todennäköisesti joka tapauksessa Hamiltonin ja Kimi välillä. Tässä skenaariossa Kimi itse asiassa voittaa koska pääsee näin jo lähdössä Hamiltonin edelle. Toki ensimmäinen kierros voi muuttaa asetelmia.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ferrari näyttää ottaneen askeleen eteenpäin, joten myös Alonso voi (valitettavasti) olla huomenna vahva ehdokas voittajaksi. Maldonadon mahdollisuuksiin en jaksa uskoa kisapituudella. Jos Hamilton ei saa rangaistusta, niin voitto taitaa olla todennäköinen, jos vain startti menee hyvin! Lotukset on luultavasti myös tosi hyvässä vauhdissa kisassa, joten nekin saattaa yltää voittotaisteluun. Grosjean vaikuttaa vahvalta, joten hieman pelottaa Kimin puolesta..
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mä en ymmärrä minkä takia Hamiltonin pitäisi saada rangaistus, jos autosta saatiin otettua se vaadittava polttoainenäyte, eikä auto ollut alipainoinen. Mun tietääkseni autojen ei ole pakko suorittaa sitä jäähdyttelykierrosta varikolle saakka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän tuo ole standardimenettely. Auto ei palaa omin voimin varikolle Q3:n jälkeen -> talli kutsutaan kertomaan syy (Hamiltoniahan tuossa ei varsinaisesti tutkita).

Tuosta ei taida olla sen enempää ennakkotapausta (menettely muuttui Lewisin Kanadan stopin jälkeen ja takia) kuin mitään sääntöihin kirjattua vakiorangaistustakaan. Ties vaikka selviäisivät nuhteluilla tai sakoilla.
Mun tietääkseni autojen ei ole pakko suorittaa sitä jäähdyttelykierrosta varikolle saakka.
Nykyään käytännössä on, ellei tuie force majeure (joksi kelpaa lähinnä tekninen vika). Tuota muutettiin sen jälkeen kun Lewis Kanadassa työnteli autoaan takasuoralla jätettyään sen sinne bensan vähyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Jotain tuolle perseilylle olisi kuitenkin tehtävä, muuten siellä jää jäähdyttelykierrokselle pian kaikki Q3-osallistujat. Etua tuosta saa, se on selvä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos tämä homma olisi selvä Hamiltonin ja McLarenin kannalta, olisimme jo kuulleet hyvän selityksen.

Peittelevät tahallaan. Siitä hyvästä kovennettu rangaistus paikallaan, tai sitten erillinen rangaistus tuomarien harhaanjohtamisesta. Luulisi että McLaren olisi jo oppinut että tuomareille valehteleminen ei kannata, mikäs vuosi se olikaan Melbournessa, silloinkin Hamilton.

Hyväksyn toki senkin että olen mahdollisesti täysin väärässäkin, mutta tältä tämä nyt näyttää vahvasti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nykyään käytännössä on, ellei tuie force majeure (joksi kelpaa lähinnä tekninen vika). Tuota muutettiin sen jälkeen kun Lewis Kanadassa työnteli autoaan takasuoralla jätettyään sen sinne bensan vähyyden takia.
Saako Kobayashikin sitten rangaistuksen? Entäs Bahrainissa kisan jälkeen kun Ferrarit ja Vettel jäivät radan varteen, mikseivät he saaneet rangaistusta? Kaikilla tekninen vika?
 
Ylös