Irwin
Well-known member
- Liittynyt
- 13.7.1999
- Viestit
- 4222
Kirjoitustesi perusteella se on teikäläisellä ainaOnko nyt aprillipäivä?
Kirjoitustesi perusteella se on teikäläisellä ainaOnko nyt aprillipäivä?
Maksukuskien markkinat sopimusrintamalla
F1 | Turun Sanomat 21:40/19.11.2012
Toistaiseksi 13 kuljettajalla on taskussaan vahvistettu sopimus 17. maaliskuuta 2013 Australian Grand Prix -kisalla Melbournessa starttaavaan F1-sarjaan. Lisäksi 6-7 kuskilla on jo vähintään puolivirallisesti tallipaikka taattuna.
Viisi tallia on julkistanut lopulliset kuskikaksikkonsa. Kovin siirto on Lewis Hamiltonin lähtö McLarenilta Mercedekselle.
Williams on tullut rytinällä takaisin keskiryhmän kärkijoukkoon. Nimenomaan rytinällä, kun Pastor Maldonado ja Bruno Senna ovat törmäilleet turhan paljon. Autoltaan Williams voisi olla vähintään Mercedeksen tasolla, mutta nyt se on pystynyt näillä kuskeilla kamppailemaan vain seitsemännestä sijasta valmistajien sarjassa.
Maldonado on koko MM-sarjan vankimmin rahoitettu kuljettaja ja hänen jatkopestinsä on ollut selvää viimeistään siitä asti, kun venezuelalainen kapusi GP-voittajien kerhoon Barcelonassa. Se oli Williamsin ensimmäinen voitto lähes kahdeksaan vuoteen.
Valtteri Bottas on ahertanut perjantaiaamujen harjoituksissa ja testeissä 3000 kilometriä ja pystynyt samaan vauhtiin kuin Maldonado, joka aika-ajoissa puolestaan on peitonnut Sennan 16-3.
Bottas on ansainnut jo vauhdillaan tallipaikan ja tiettävästi tukijoukotkin ovat saaneet kasaan riittävän mojovan sponsoripaketin kaikkien aikojen kahdeksannen Suomea edustavan kilpakuljettajan F1-uran käynnistämiseksi ensi kaudella.
Ilman sponsoritukisia liikkuvan Paul di Restan jatko Force Indialla näyttää myös varmistuneelta. Tiettävästi tiimillä on sitten peräti 13 kuljettajan lista, joista valitaan hänen tallikaverinsa – ja tähän joukkoon lukeutuu myös Heikki Kovalainen.
Varmaa on, että sopimukseen vaaditaan rahoitusta. Siinä ehdokasryhmässä vahvimmilla on Bruno Senna.
Grosjean pysyy Räikkösen parina
Kauden kolarimestari Romain Grosjean saa näillä näkymin jatkaa Lotuksella, kunhan ei töpeksi enää enempää viimeisissä kisoissaan. Ranskalaisen tuki ja turva on kuuluminen Lotuksen taustaryhmän Gravity-kuskeihin öljyjätti Totalin rahoitusavun ohella.
Sauberilla puolestaan on meksikolaispartnerit pitääkseen vaihdettava Kamui Kobayashi GP2-kuski Esteban Gutierreziin. Japanilaiskuski on kysellyt paikkaa ainakin Lotukselta.
Ensi kaudella Hispania-nimistä tallia ei enää ole. Talli lopettaa toimintansa tähän kauteen, ellei ostajaa löydy. Varikkolähteiden mukaan kiinnostusta on löytynyt ainakin Intiasta.
Myös moottoripuolella tapahtuu. Kun F1 vaihtaa kaudeksi 2014 1,6-litraisiin V6-turboihin, Toro Rosso vaihtaa Ferrarilta Renaultille ja Force India puolestaan neuvottelee siirtymistä Mercedekseltä Ferrarin moottoreihin.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Alustavat tallipaikat
Red Bull: Sebastian Vettel ja Mark Webber
Ferrari: Fernando Alonso ja Felipe Massa
McLaren: Jenson Button ja Sergio Perez
Lotus: Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean (vahvistamatta)
Mercedes: Lewis Hamilton ja Nico Rosberg
Sauber: Nico Hülkenberg ja Esteban Gutierrez (vahvistamatta)
Force India: Paul di Resta (vahvistamatta)
Williams: Pastor Maldonado (vahvistamatta) ja ehdolla Valtteri Bottas/ tai Bruno Senna
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne ja Daniel Ricciardo
Marussia: Timo Glock ja Max Chilton (vahvistamatta)
Caterham: ehdolla Charles Pic, Giedo van der Garde, Bruno Senna, Heikki Kovalainen
Ei kait tässä välttämättä ikään kannata liikaa nojata. Kisoja takana kuitenkin ihan mukavasti. Mediaanimassa kuljettajista tahkoaa pikkuformuloita jopa 25-vuotiaiksi ennen nousua ygösiin, joten en minä tässä suurta oikeusmurhaa näe jos Jaimea ei ensi kaudella F1-ratin ja penkin välissä nähdä. Aikaahan paluulle riittää ja tämä vuosi on sujunut ihan rattoisasti Pirellin gummeja tesmaillen.Tosin toisen kehityskäyrä oli vaakasuora ja toisen selvästi nouseva ja potkut tuli kesken kehityksen. Aika kohtuutonta, jos Jaimen ura ykkösissä on ohi nuorempana kuin Kimi sille tasolle edes pääsi.
No juuri sen takia, että Jaime nostettiin ykkösiin kaikkien aikojen nuorimpana noviisina on ikä syytä ottaa huomioon miehen tuloksia ja kehityskykyä arvioitaessa. Lähtökohta ei ole lainkaan sama kuin pikkuluokkia 25-vuotiaaksi tahkonneella. Siinä on seitsemän kokemusvuoden ero. Mies silminnähden vielä oli kehittymässä paremmaksi. Sen valossa Red Bullin kommentti siitä, ettei nämä kaverit osoita riittävää lupaavuutta oli vähintäänkin outo tai epäreilu Jaimen kohdalla.Ei kait tässä välttämättä ikään kannata liikaa nojata. Kisoja takana kuitenkin ihan mukavasti. Mediaanimassa kuljettajista tahkoaa pikkuformuloita jopa 25-vuotiaiksi ennen nousua ygösiin, joten en minä tässä suurta oikeusmurhaa näe jos Jaimea ei ensi kaudella F1-ratin ja penkin välissä nähdä. Aikaahan paluulle riittää ja tämä vuosi on sujunut ihan rattoisasti Pirellin gummeja tesmaillen.
Itse taas muistelen että neuvotteluiden päättyminen oli ns. maikkarin varma tieto joka täällä otettiin yllättäen vastaan taivaan totuutenaNoinkohan tossa sittenkin olisi pienet saumat Suomussalmen Nicemanille. Olikos tuolla FI:llä tosiaan vielä paikka auki? Itse muistelin että meni jo.
Oli tosiaankin, FI oli vaan jossain vaiheessa jo ilmoittanut etteivät enää neuvottele Heikin kanssa. Muistelisin
Oskari Saari tällaisen tiedon taisi kaivaa. Oskari tekee toimittajan hommansa hyvin, eli en yllättyisi jos osoittautuu oikeaksi. Adrian Sutilin nettisivuille ilmestynyt laskuri antaisi olettaa, että Force Indian ensi vuoden kuskit ovat Di Resta - Sutil, vaikkei talli olekaan mitään ilmoittanut.Itse taas muistelen että neuvotteluiden päättyminen oli ns. maikkarin varma tieto joka täällä otettiin yllättäen vastaan taivaan totuutena
Kertoo kaiken tästä foorumista.Oletusarvo on se, että maikkari on aina väärässä. Niiden uutiset ovat täyttä potaskaa, PAITSI jos uutinen kertoo, että Kovalainen on jäämässä ilman ajopaikkaa.Itse taas muistelen että neuvotteluiden päättyminen oli ns. maikkarin varma tieto joka täällä otettiin yllättäen vastaan taivaan totuutena.
Ja mihis laskuri laskee... Puhelimella en rupea sivua kaivamaan.Oskari Saari tällaisen tiedon taisi kaivaa. Oskari tekee toimittajan hommansa hyvin, eli en yllättyisi jos osoittautuu oikeaksi. Adrian Sutilin nettisivuille ilmestynyt laskuri antaisi olettaa, että Force Indian ensi vuoden kuskit ovat Di Resta - Sutil, vaikkei talli olekaan mitään ilmoittanut.
Ensi kauden alkuun muistaakseni.Ja mihis laskuri laskee... Puhelimella en rupea sivua kaivamaan.
Tai aikaa harjoitella golffia paremminJotenkin tälläiset pienet vihjeet antaisivat ymmärtää, että kovalaisella on ensi kaudeksi tallipaikka olemassa :
Järjen jäällä?Kohta on Heikillä todella syytä kiroilla järjen jäällä
Tällä hetkellä Heikin kohdalla kaikki näyttää olevan pakkasen puolella ensi kauden suhteen.Järjen jäällä?