Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Tokihan moni meistä haluaisi nähdä Lotuksella kaksikon Kovalainen-Räikkönen... Täytyy kyllä huomauttaa, kuinka kalliiksi Grosjeanin toilailut ovat Lotukselle tulleet. En tiedä paljoa F1-auton osien hintoja, mutta olen kuullut, että pelkkä etusiipi on siellä 100 000 euron paikkeilla. Ja vielä lisäksi Lotushan olisi taistellut valmistajien MM:stä, jos Grosjeanin suoritukset olisivat olleet yhtä tasaisia kuin Kimillä.

Aina voi toivoa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Testikiellot yms vaikeuttaa tämän toteuttamista, mutta kyllä kuskit pitäisi valita vain ja ainoastaan tallin ajotesteissä. Se kuka on nopein, vaikkapa 5:stä ehdokkaasta, saa paikan. Yksinkertaista, tehokasta ja toimivaa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Nykyinen RRA ei vai auta pienempiä talleja?
Kummasti siellä on ollut voittotaistelussa Sauberia, Williamsia ja Force indiaa. Vauhtierot pienempiä kuin koskaan(??), tai pitää mennä jonnekkin 70-luvun alkuun löytääkseen yhtä tasaista. Outoa väittää, etteikö ainakin osa tästä johdu näistä asetetuista rajoituksista.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Kyllähän niillä varaa on tietysti, mutta kyse on enemmän siitä kuinka paljon haluaa satsata. On vähän eri asia maksaa kuskipaikka talliiin kuin logo lippikseen. En kyllä yhtään tiedä paljonko Heikin ja Kimin sponssaaminen maksoi
Täällä heiluu keskustelussa termit "arvo", "vara", "raha", "massi", "hinta" ... eihän ne sponsorointipäätökset nyt siitä ole kiinni, vaan ennenkaikkea tuotosta. Kuinka hyvin Supercell myisi iPhone-pelejä laittamalla logonsa kiertämään formularataa pari kertaa kuussa? Ei varmaan ole ihan tätä päivää tuollainen mainonta heidän bisnesmallissaan.. :rolleyes:
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Kamuin vois periaatteessa ottaa talliin ilmatteeksi ja sit käyttäis ton lahjotussumman palkkanaan... Sais periaatteessa ilmaitteeks kokeneen ja hyvän kuskin(joskin vielä kolariherkän).

650k € lohdutusrahaa faneilta, mitähän hän aikoo noilla tehdä jos tallipaikka jää haaveeksi?
Varmaan lahjoittaa tsunamista kärsineille.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Täällä heiluu keskustelussa termit "arvo", "vara", "raha", "massi", "hinta" ... eihän ne sponsorointipäätökset nyt siitä ole kiinni, vaan ennenkaikkea tuotosta. Kuinka hyvin Supercell myisi iPhone-pelejä laittamalla logonsa kiertämään formularataa pari kertaa kuussa? Ei varmaan ole ihan tätä päivää tuollainen mainonta heidän bisnesmallissaan.. :rolleyes:
Eikös tämä ole ihan itsestään selvyys. Totahan sponsorointi on. Eihän sitä edes olisi ellei sponssaaja siitä itse hyötyisi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nykyinen RRA ei vai auta pienempiä talleja?
Kummasti siellä on ollut voittotaistelussa Sauberia, Williamsia ja Force indiaa. Vauhtierot pienempiä kuin koskaan(??), tai pitää mennä jonnekkin 70-luvun alkuun löytääkseen yhtä tasaista. Outoa väittää, etteikö ainakin osa tästä johdu näistä asetetuista rajoituksista.
Pirelli ja säännöt. Varsinkin alkukaudesta oli erittäin suuri merkitys sillä, mikä talli sattui arpajaisissa osumaan sopivaan lämpötilaikkunaan renkaiden suhteen. Säännöt taas ovat autojen suhteen niin tiukat, ja autot toisaalta niin pitkälle kehitettyjä tähän konseptiin, että erojen kaventuminen ajan mittaan on ihan luonnollista. Lisäksi pakokaasudiffujen poistuminen käytännössä puolitti keskikastin ja kärjen eron.

RRA on ideana hyvä, muttei ainakaan toistaiseksi ole vielä tuonut merkittäviä tuloksia. F1 on edelleen rahankulutuskilpailu. On kyllä totta, että RRA:n (ja esim. testikiellon) avulla on saatu joku roti suurten tallien kulutusjuhlaan, mutta silti puolet gridistä ajattaa maksukuskeja/ottaa velkaa/pistää lapun luukulle. Voi tietty olla että meillä on eri näkemykset RRA:n tavoitteista. Mun mielestä olisi tärkeintä saada tallit taloudellisesti kestävälle pohjalle, ja ainoat keinot päästä siihen taitaa olla tv-rahojen tasaisempi jako tai kunnon budjettikatto.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Nuo kaikki tiimit ovat olleet myös loppukaudesta vahvoja ja useasti, joten tuskin pelkkiä Pirellin sattumia. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut luonnollista, että erot tasaantuvat samalla konseptilla. Yleensä mennyt täysin päinvastaisesti. Nyt tiukat säännöt ovat varmasti syy tasaisuuteen, mutta niin on kehityksen rajoituksetkin.
Puolet gridistä ei ole laittamasa lappua luukulle. Williams ainakin teki yrityksenä voittoa 2011, joten tuskin siellä muutkaan ihan niin rapakunnosssa on mitä annat ymmärtää. Jos tuo oikesti olisi täysin surkea bisnes olisivat jo poissa.
Tulevaisuudessa säänöt menevät yhä tiukempaan suuntaan, joten tallien ei yksinkertaisesti tarvi käyttää niin paljoa rahaa ollakseen kilpailukykyisiä. Kaikilla tiimeillä taitaa olla nytkin suunnitelmissa väen vähentäminen. Saavat silti törsätä, mutta tulokset eivät merkittävästi parane. Taloustieteissä rajahyöty pienenisi. Budjettikatto voisi olla ihan hyvä, ja taitavat sellaista suunnitella, mutta käytännössä sitä ei pysty kunnolla valvomaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nuo kaikki tiimit ovat olleet myös loppukaudesta vahvoja ja useasti, joten tuskin pelkkiä Pirellin sattumia. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut luonnollista, että erot tasaantuvat samalla konseptilla. Yleensä mennyt täysin päinvastaisesti.
Puhutaanko me nyt kauden sisällä vaiko pidemmällä aikavälillä tapahtuvasta erojen tasaantumisesta? Kauden aikana raha jyllää, mutta sääntöjen pysyessä vuodesta toiseen suht samoina on mun mielestä ollut trendinä erojen kaventuminen tallien välillä.
Puolet gridistä ei ole laittamasa lappua luukulle. Williams ainakin teki yrityksenä voittoa 2011, joten tuskin siellä muutkaan ihan niin rapakunnosssa on mitä annat ymmärtää. Jos tuo oikesti olisi täysin surkea bisnes olisivat jo poissa.
Se oli vähän huonosti sanottu. HRT:hen viittasin, mutta muut ottaa sitten sitä velkaa tai turvautuu maksukuskeihin. Juu Williams teki voittoa, mutta pitää ottaa huomioon että ilman Maldonadon tuomia tukiaisia talli olisi pahoissa vaikeuksissa. On siis täysin riippuvainen maksukuljettajista. Kuuluukohan Williamsin hybridiosaston tuotot siihen lukuun, koska se on käsittääkseni ihan tuottavaa bisnestä? Sauber ja Caterham turvautuu maksukuskiin, Force Indian kyljissä pönöttää lähinnä omistajien yrityksiä (ja Mallyalla ei ole tähän varaa) ja Marussia on mikä on.

Ongelmahan on nimenomaan siinä, ettei F1 ole keskikastin tai peräpään talleille bisnes. Pinnalla pysyäkseen joutuvat sitten turvautumaan kuskien tuomiin tukiaisiin.
Tulevaisuudessa säänöt menevät yhä tiukempaan suuntaan, joten tallien ei yksinkertaisesti tarvi käyttää niin paljoa rahaa ollakseen kilpailukykyisiä. Kaikilla tiimeillä taitaa olla nytkin suunnitelmissa väen vähentäminen. Saavat silti törsätä, mutta tulokset eivät merkittävästi parane. Taloustieteissä rajahyöty pienenisi. Budjettikatto voisi olla ihan hyvä, ja taitavat sellaista suunnitella, mutta käytännössä sitä ei pysty kunnolla valvomaan.
2014 autot taitavat olla aika kallis paukku talleille, jos menee paljon asioita uusiksi. Moottoreiden hintojenhan on huhuttu karkaavan taivaisiin, ja Sauberilta ollaan suoraan todettu ettei heillä ole varaa maksaa yli 20 miljoonaa pelkistä voimanlähteistä.

Jonkinlainen budjettikatto on suunnitteilla. Bernie ehdotti jotain 150 miljoonan kattoa, mutta auttaako se niitä ketkä sitä apua tarvitsee niin empä tiiä. Kaudeksi 2014 RRA:n jatkoversion pitäisi vissiin tulla ihan sääntöihin, jolloin sen valvonnasta vastaisi FIA. Katsellaan ja ihmetellään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
RRA rajoittaa ja tasoittaa tiettyjen resurssien käyttöä (kuten tuulitunneli tai CFD), mutta rahankäyttöä se ei rajoita. Siksi rikkailla on samanlaisillakin käyttötunneilla kyky saada niistä enemmän irti. Juuri tästä syystä tallit alkavat taipua FIA:n kulukaton suuntaan. Todellinen rahoituksen tasapäistäminen tasaisi tallien mahdollisuuksia. Rikkailla olisi toki silloinkin edelleen potentiaalia hyödyntää sama rahaa tehokkaammin, mutta ero köyhempiin olisi pienempi.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Kamui saattaa viedä Lotuksen paikan Romainin ja Heikin nenän edestä. Mikäs siinä, kyllähän sympaattiselle japanilaiselle tallipaikan suo, vieläpä hyvän sellaisen.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Kyllä mielestäni rahskatot olisi hyvä homma. Tallit ei haluis enää maksukuskeja, tosin ferrari lähtis kävelemään
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Itse kyllä mielellään tuon Kobayashin näkisin noista muista tarjokkaista mieluiten Lotuksella Kimin kanssa. Eiköhän sieltä jonkin sortin sponsoripakettiakin ole kasaamassa hyvää tahtia faniensa/tukijoidensa kanssa ja avaisi hyvin markkinoita Japanin suuntaan.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Itse kyllä mielellään tuon Kobayashin näkisin noista muista tarjokkaista mieluiten Lotuksella Kimin kanssa. Eiköhän sieltä jonkin sortin sponsoripakettiakin ole kasaamassa hyvää tahtia faniensa/tukijoidensa kanssa ja avaisi hyvin markkinoita Japanin suuntaan.
Tuolla vapaalla pyörivässä kuskien palkkakehitysketjussa oli tämmöinen mielenkiintoinen juttu, herran uransa aikana tuomat tukijaiset
Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria
Luulisi Kobayashin saavan tallipaikan edes murto-osalla tuosta. Vai onko Nipponista rahat loppu? Taino onhan sillä jo murto-osa kerätty tuo ,6.
 
Ylös