Nuo kaikki tiimit ovat olleet myös loppukaudesta vahvoja ja useasti, joten tuskin pelkkiä Pirellin sattumia. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut luonnollista, että erot tasaantuvat samalla konseptilla. Yleensä mennyt täysin päinvastaisesti.
Puhutaanko me nyt kauden sisällä vaiko pidemmällä aikavälillä tapahtuvasta erojen tasaantumisesta? Kauden aikana raha jyllää, mutta sääntöjen pysyessä vuodesta toiseen suht samoina on mun mielestä ollut trendinä erojen kaventuminen tallien välillä.
Puolet gridistä ei ole laittamasa lappua luukulle. Williams ainakin teki yrityksenä voittoa 2011, joten tuskin siellä muutkaan ihan niin rapakunnosssa on mitä annat ymmärtää. Jos tuo oikesti olisi täysin surkea bisnes olisivat jo poissa.
Se oli vähän huonosti sanottu. HRT:hen viittasin, mutta muut ottaa sitten sitä velkaa tai turvautuu maksukuskeihin. Juu Williams teki voittoa, mutta pitää ottaa huomioon että ilman Maldonadon tuomia tukiaisia talli olisi pahoissa vaikeuksissa. On siis täysin riippuvainen maksukuljettajista. Kuuluukohan Williamsin hybridiosaston tuotot siihen lukuun, koska se on käsittääkseni ihan tuottavaa bisnestä? Sauber ja Caterham turvautuu maksukuskiin, Force Indian kyljissä pönöttää lähinnä omistajien yrityksiä (ja Mallyalla ei ole tähän varaa) ja Marussia on mikä on.
Ongelmahan on nimenomaan siinä, ettei F1 ole keskikastin tai peräpään talleille bisnes. Pinnalla pysyäkseen joutuvat sitten turvautumaan kuskien tuomiin tukiaisiin.
Tulevaisuudessa säänöt menevät yhä tiukempaan suuntaan, joten tallien ei yksinkertaisesti tarvi käyttää niin paljoa rahaa ollakseen kilpailukykyisiä. Kaikilla tiimeillä taitaa olla nytkin suunnitelmissa väen vähentäminen. Saavat silti törsätä, mutta tulokset eivät merkittävästi parane. Taloustieteissä rajahyöty pienenisi. Budjettikatto voisi olla ihan hyvä, ja taitavat sellaista suunnitella, mutta käytännössä sitä ei pysty kunnolla valvomaan.
2014 autot taitavat olla aika kallis paukku talleille, jos menee paljon asioita uusiksi. Moottoreiden hintojenhan on huhuttu karkaavan taivaisiin, ja Sauberilta ollaan suoraan todettu ettei heillä ole varaa maksaa yli 20 miljoonaa pelkistä voimanlähteistä.
Jonkinlainen budjettikatto on suunnitteilla. Bernie ehdotti jotain 150 miljoonan kattoa, mutta auttaako se niitä ketkä sitä apua tarvitsee niin empä tiiä. Kaudeksi 2014 RRA:n jatkoversion pitäisi vissiin tulla ihan sääntöihin, jolloin sen valvonnasta vastaisi FIA. Katsellaan ja ihmetellään.