Jokainen meistä tarvitsee oman Lotus-hetken - Keskustelua kisastrategioista

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
:doubtful: Melko pilvistä ja pimeetä siellä kyllä oli.
Siinä alkuvaiheessa toinen puoli taivasta oli ihan pilvetön. Toisella puolella pilvistä mutta ei ne musta hirveen tummia olleet. Niin tai näin jälkeen päin on helppo spekuloida. Olihan niillä meteorologien ennusteet jotka varmaan ovat tarkemmat kuin mun kotisohvalta tehdyt analyysit:wink: Jokatapaukseesa pieleen ne menivät.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
On se kumma kun muiden kuskien kuin Räikkösen heikot suoritukset ovat aina pelkästään kuskin syytä, mutta Kimin kohdalla kyse on aina ja vaiin pelkästään tallin mokailusta.

Ajoiko Räikkönen tänä viikonloppuna sinun mielestäsi hyvin?
Laskitko montako sekuntia Kimi jäi Vettelistä kun renkaat alkoivat sulaa, kun jossakin vaiheessa se oli kuitenkin Vettelin kontissa kiinni ja se oli Vettel joka hidasti menoa? Ts. olisiko tällöin voinut mitenkään olla mahdollista, että aikaisemmin tehty varikkopysähdys olisi voinut tuottaa paremman lopputuloksen?
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Laskitko montako sekuntia Kimi jäi Vettelistä kun renkaat alkoivat sulaa, kun jossakin vaiheessa se oli kuitenkin Vettelin kontissa kiinni ja se oli Vettel joka hidasti menoa? Ts. olisiko tällöin voinut mitenkään olla mahdollista, että aikaisemmin tehty varikkopysähdys olisi voinut tuottaa paremman lopputuloksen?
Jos Kimi olisi mennyt aikaisemmin varikolle eli silloin kun renkaiden suorituskyky hänellä alkoi laskea niin olisi hän tippunut Marrusian tai Marrusioiden taakse. Eli lopputulos olisi ollut vielä surkeampi, kun Senna ja kumppanit olisivat menneet ohi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Väitän että Kimi olisi ollut nopeampi kuin Vettel jos olisi päässyt ohi aina hetkeen jolloin drop-off tuli.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Väitän että Kimi olisi ollut nopeampi kuin Vettel jos olisi päässyt ohi aina hetkeen jolloin drop-off tuli.
Väitän että, jos Monacossa pystyisi ohittamaan olisimme nähneet mielenkiintoisen ja viihdyttävän kisan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Väitän että, jos Monacossa pystyisi ohittamaan olisimme nähneet mielenkiintoisen ja viihdyttävän kisan.
Väitän, että jos kilpailu oltaisiin ajettu radalla jossa pystyy ohittamaan, niin silloin ei oltaisi ajettu Monacossa ja autojen voimasuhteet olisivat olleet erilaiset.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Jos Kimi olisi mennyt aikaisemmin varikolle eli silloin kun renkaiden suorituskyky hänellä alkoi laskea niin olisi hän tippunut Marrusian tai Marrusioiden taakse. Eli lopputulos olisi ollut vielä surkeampi, kun Senna ja kumppanit olisivat menneet ohi.
Ilmeisesti voit esittää laskelmat, vai perustuuko tämä mutuiluun?
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ilmeisesti voit esittää laskelmat, vai perustuuko tämä mutuiluun?
Ei tuohon sen kummempia laskelmia tarvita. Marussiat olivat niin lähellä, että Kimi olisi tipahtanut taakse ---> Kimi menettää takana aikaa kun Force Indiat, Schumit ja Sennat menevät lujempaa ilman Kimiä tulppana.

Nimimerkki Webslave käytti myös lukuja tuolla kisatopicissa, jos ei muuten suostu uskomaan/katsonut kisaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ilmeisesti voit esittää laskelmat, vai perustuuko tämä mutuiluun?
Ei tuohon sen kummempia laskelmia tarvita. Marussiat olivat niin lähellä, että Kimi olisi tipahtanut taakse ---> Kimi menettää takana aikaa kun Force Indiat, Schumit ja Sennat menevät lujempaa ilman Kimiä tulppana.

Nimimerkki Webslave käytti myös lukuja tuolla kisatopicissa, jos ei muuten suostu uskomaan/katsonut kisaa.
Tuolla.

Ja tosiaan tuohon lisättynä, että Kimijunan veturin poistuttua takanaolleet olisivat menneet paljon lujempaa Kimin körötellessä ihan samalla tavalla Picin takana kuin myöhemmin stopatessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
*odottaa valituksia otsikoinnista*

Hyvä avaus, tosin.
Saako valittaa avauksesta? Idea hyvä, toteutus vähän kehno jos aihetta ei avaa.

Lähinnä jää epäselväksi, että keskustellaanko tässä kisastrategioista vai Kimin kisastrategioista. Toisesta saa aikaan ihan hyvän väittelyn, toisesta melko väsyttävän setin jollei nyt sitten todella pura aihetta kierrosaikavertailuiksi sun muiksi.

Mitä Kimin taktiikkaan Monacossa tulee, niin todellinen ongelma oli heikko vauhti, jota ei oikein voi paikata millään peliliikkeillä. En tiedä, olisiko seitsemännen sijan voinut kaivaa jollain kikalla, mutta se tuntuu melko epätodennäköiseltä. Jos taktiikkavirhe tehtiin, tapahtui se jo lauantaina, kun aika-ajoissa yritettiin viimeiseen saakka tulosta samalla renkaalla, jolla piti aloittaa kisa kumin kestävyyden kustannuksella. Valitsemalla Vettelin käyttämä taktiikka (ei aikaa, keltainen rengas starttiin) olisi kenties voinut jotain pelastaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitä Kimin taktiikkaan Monacossa tulee, niin todellinen ongelma oli heikko vauhti, jota ei oikein voi paikata millään peliliikkeillä. En tiedä, olisiko seitsemännen sijan voinut kaivaa jollain kikalla, mutta se tuntuu melko epätodennäköiseltä. Jos taktiikkavirhe tehtiin, tapahtui se jo lauantaina, kun aika-ajoissa yritettiin viimeiseen saakka tulosta samalla renkaalla, jolla piti aloittaa kisa kumin kestävyyden kustannuksella. Valitsemalla Vettelin käyttämä taktiikka (ei aikaa, keltainen rengas starttiin) olisi kenties voinut jotain pelastaa.
Seitsemäs sija olisi kyllä ollut aika vaikea saada. Kisa meni pieleen heti alussa kun Vettel pääsi kovilla renkailla Kimin edelle. Siinä meni superpehmeiden renkaiden etu Vettelin takana ja ero kasvoi kun superpehmeät kuluivat. Aika-ajoissa ajettiin liikaa, mutta alkuperäisenä tavoitteena tuskin oli yhden stopin kisa. Vettelin taktiikalla tuskin olisi sen parempaa tulosta tullut. Vettelinkin menestys kisassa pohjasi siihen että edellä kolaroitiin ja hän pääsi oikaisemaan ekan mutkan. Parhaimmillaan Kimi olisi voinut olla kahdeksas ilman Perezin toikkarointia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Täytyy muistaa se että Kimi ajoi monta kierrosta supersofteillaan aika-ajon viime osiolla, ja lähti niillä kisaankin vielä
(ja käsittääkseni kimillä ei ollut enää Q3:ssa ollenkaan uunituoreita kumeja eli kisaan lähdettiin n. 10 kierrosta ajetuilla kumeilla)

Lisäksi Kimihän itse huusi tiimiradiossa jo 10 kiekkaa ennen stoppia että millon prkl pääsee vaihtaan kumit, renkaat jo ihan loppu
(kuuntelin selostuksen sijaan tiimiradioita koko kisan ajan :D)
Eli eiköhän taas kerran varikkomuurilla oltu ihan pihalla, Kimillä sentään oli vähän hajua millon pitäis tulla sisään...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Aiemmin varikolle -> hitaampien taakse ja mahdollisen sateen tultua mennyt loppukin mahdollisuus yhtään mihinkään (ei kait huvin vuoksi puolta kisaa pehmeillä renkailla muukin poppoo ajanut).. Näin minä ainakin tuon tilanteen nähnyt. Meni turhan tiukille aika-ajoissa Kimin osalta, eikä se "renkaitten lopullinen tuhoaminen" Q3:ssa auttanut sijoitusten suhteen lopulta.

Ei tuossa kait ollut muuta tehtävissä. Jos jollain käppyröitä miten kaukana Kimin takana tulleet olivatten, jotta olisiko päässyt tyhjälle radalla paremmilla renkailla ajamaan kovempaa, niin näyttäkäätten.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aiemmin varikolle -> hitaampien taakse ja mahdollisen sateen tultua mennyt loppukin mahdollisuus yhtään mihinkään (ei kait huvin vuoksi puolta kisaa pehmeillä renkailla muukin poppoo ajanut).. Näin minä ainakin tuon tilanteen nähnyt. Meni turhan tiukille aika-ajoissa Kimin osalta, eikä se "renkaitten lopullinen tuhoaminen" Q3:ssa auttanut sijoitusten suhteen lopulta.

Ei tuossa kait ollut muuta tehtävissä. Jos jollain käppyröitä miten kaukana Kimin takana tulleet olivatten, jotta olisiko päässyt tyhjälle radalla paremmilla renkailla ajamaan kovempaa, niin näyttäkäätten.
Noniinno, jos taas renkaat loppuu ja sijoitus vaihtuu jokatapauksessa 7->12 niin luulisi pienen riskin otonkin kannattavan.
Ja muisttaan ny sekin etä Kimillä on tältä kaudelta jo yks näyttö takana siitä miten käy kun yritetään väkisin sinnitellä renkailla radalla liian pitkään niin miks pitää sama mokat tehdä uusiksi...

edit. Jean-Eric Vergne muuten kävi vaihdattamassa kuminsa jo kierroksella 17 ja ajoi sijalla 7 kisan loppuvaiheilla, eli ei sekään ihan pahaan ruuhkaan ollut jääny...
Rosberg vaihdatti supersoftit pois 2kierr. ennen Kimiä vaikka ne oli kisaan läiessä vielä tuoreemmat kumit...
 
Viimeksi muokattu:

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Kai tässä nyt on lähinnä sellainenkin ajatus, että lähtikö Lotuksen strategia luisumaan sivuraiteelle jo siinä vaiheessa, kun yritettiin hyvää lähtöruutua renkaiden kustannuksella?

Jos Kimi olisi ajanut vaan rauhallisen kierroksen ja ottanut yhdeksännen sijan lähtöruudukossa, olisi ollut lähes ajamattomat supersoftit, ja drop-off ois tullut selkeästi myöhemmin.

Tosin, hyvähän se on jälkikäteen huudella, koska jos Kimi olisi päässyt korkeammalle aika-ajossa, olisi tilanne toki ollut aivan erilainen kuin nyt oli. Ja aika-ajoissa ei tietenkään voi ennustaa kisan kulkua, jos ja kun sateenkin uhka leijui ilmassa.

Mutta, kyllä tästä nyt vähän jossiteltavaa jäi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
edit. Jean-Eric Vergne muuten kävi vaihdattamassa kuminsa jo kierroksella 17 ja ajoi sijalla 7 kisan loppuvaiheilla, eli ei sekään ihan pahaan ruuhkaan ollut jääny...
Vergne ajoi ennen stoppiaan jossain siellä Perezin ja Marussioiden seassa. Pääsi ajamaan tyhjällä radalla, ja hyötyi stoppinsa jälkeen nimenomaan siitä, että Kimi ajoi useita sekunteja hitaampia kierrosaikoja ja hidasti samalla letkaa perässään. Ilman Kimin ongelmia Vergne ei olisi koskaan noussut noin korkealle. Ja Vergnen renkaat kesti noin 50 kierrosta, kunnes kierrosajat hidastui usealla sekunnilla, ja autoja tuli ohi oikealta ja vasemmalta. Näin jälkeenpäin on helppo sanoa, että tuskin Lotuksella olisi ollut mitään menetettävää aikaisemmin pysähtymällä, mutta se on nimenomaan sitä jälkiviisautta.

Mutta en mä sano ettenkö kritisoisi Lotuksen valintoja. Vauhti alkoi hidastua niin paljon 15 kierroksen jälkeen, että hälytyskellojen olisi ollut pakko soida jossain kohtaa. Kaipa ne luottivat siihen sateeseen, jota ei sitten koskaan tullutkaan. Ja ei nämä Lotuksen taktiikkamokat mikään uusi asia ole. Viime vuonna ainakin Petrov kritisoi useaan otteeseen tallin taktiikoita, joilla pilattiin mahdollisuudet pisteille silloin, kun auton vauhti olisi sinne riittänyt.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin ja jos Kimi olisi tullut heti varikolle, kun renkaat alkoivat olla onnettomassa kunnossa, niin olisiko selvinnyt yhdellä pysähdyksellä? Jos olisi meinannut, niin sitten olisi kisan lopussa körötellyt ehkä vielä heikommin (ja muut menneet ohi vasemmalta ja oikealta).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nooh, kannattaa muistaa että kevyt auto kulutaa renkaitaan paljon vähemmän kisan lopussa, ja Kimillä taisi kuitenkin olla uudet softit varastossa jotenka renkaat olisi voinut hyvinkin vaihtaa jossain 25 kierroksen kohdalla.
Sen 4-6 kierrosta enemmän lopussa olisi softit varmaankin kestäneet, ainakin paremmin kuin ne jo kuluneet supersoftit raskaan auton alla...

Ja esim Nicohan ajoi omilla supersofteillaan yhteensä n. 31-32 kierrosta (aika-ajossa 3-4 kiekkaa + lämmittely + 27 kisakierrosta) kun taas Kimin vastaava luku lienee jossain lähempänä 40 kierrosta (Q3:ssa 4 kierrosta + paljonko ajoi ed. jaksoissa ko. renkailla + lämmittely + 29 kisakiekkaa) ...

Mutta joo, sadettahan ne venasivat, ymmärtäähän tuon että yritetään vältää yksi lisästoppi, mutta toisaalta kun renkaat romahtaa (kuten aiemmin on saatu huomata) niin äkkiä parissa kierroksessa menettää melkein stopin verran jo.
plus kun kuski huutaa radioon että miksei vittu vaihdeta jo kumeja niin luulis hälyjen soivan :D
(Kimihän käytti aika kovaa kieltä tiimiradiossa useempaan otteeseen)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei siinä paljoa taktiset kikkailut auta, jos vauhtia ei vain ole riittävästi.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ja muisttaan ny sekin etä Kimillä on tältä kaudelta jo yks näyttö takana siitä miten käy kun yritetään väkisin sinnitellä renkailla radalla liian pitkään niin miks pitää sama mokat tehdä uusiksi...

edit. Jean-Eric Vergne muuten kävi vaihdattamassa kuminsa jo kierroksella 17 ja ajoi sijalla 7 kisan loppuvaiheilla, eli ei sekään ihan pahaan ruuhkaan ollut jääny...
Rosberg vaihdatti supersoftit pois 2kierr. ennen Kimiä vaikka ne oli kisaan läiessä vielä tuoreemmat kumit...
Eilenhän ei kerennyt samaa mokaa tapahtua, kun kukaan ei päässyt ohi, kuten Kiinassa. Miten se voi olla moka, jos sinulla on letka perässä ja huonoilla renkailla pidät sen letkan perässä vielä 10 kierrosta?

Ja eikö Vergnen taktiikan pitäisi nimenomaan todistaa, että Kimille tehtiin oikea ratkaisu? Jos Kimikin olisi tullut aiemmin varikolle, olisi Vergnen tavoin joutunut käymään toisen kerran varikolla, ja Kimiä ei olisi auttanut, kuten Vergneä se, että siellä oli tulppa pidättelemässä muita.

En tiedä, mutta ei täällä kukaan ole vielä ainakaan todistanut että aikaisempi stoppi olisi tuonut sen yhden mahdollisen sija. Sen sijaan on jo näytetty, miten tuo nykyinen strategia toimi niin hyvin kuin tuossa voi toimia.

Nooh, kannattaa muistaa että kevyt auto kulutaa renkaitaan paljon vähemmän kisan lopussa, ja Kimillä taisi kuitenkin olla uudet softit varastossa jotenka renkaat olisi voinut hyvinkin vaihtaa jossain 25 kierroksen kohdalla.
Eli siis mitä hyötyä siitä olisi ollut, että Kimi olisi vaihtanut renkaat aiemmin, esimerkiksi kierroksella 25?
 
Ylös