Formula 1 – 2012 – Montreal: Aika-ajot

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Näyttää enemmän ja enemmän siltä, että Lotus ei pysy näiden mahtitallien kehitysvauhdissa. Jos alkukaudesta oltiin aika tasoissa oikeastaan kaikkien kärkitallien kanssa, niin nyt on mennyt ohitse Red Bull, Ferrari, McLaren ja Mercedes.

Ferrari on tehnyt taas kovan nousun kärkeen ja on aikalailla tasoissa tällä hetkellä McLarenin kanssa. Red Bull vaikuttaisi nopeimmalta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Näyttää enemmän ja enemmän siltä, että Lotus ei pysy näiden mahtitallien kehitysvauhdissa. Jos alkukaudesta oltiin aika tasoissa oikeastaan kaikkien kärkitallien kanssa, niin nyt on mennyt ohitse Red Bull, Ferrari, McLaren ja Mercedes.

Ferrari on tehnyt taas kovan nousun kärkeen ja on aikalailla tasoissa tällä hetkellä McLarenin kanssa. Red Bull vaikuttaisi nopeimmalta.
Enemmän näyttää siltä, että katuradat eivät vaan sovi Lotukselle.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Monaco ja Montreal ovat ratoina melkeimpä toistensa vastakohtia, joten perusteluita Lotuksen vauhdille tuskin kannattaa hakea siitä, että ajetaan "katuradalla".
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Enemmän näyttää siltä, että katuradat eivät vaan sovi Lotukselle.
Kyllä Montreal muistuttaa enemmän oikeaa kilparataa kuin tavallista katurataa vähän niin kuin Melbourne. Montreal taitaa vaan sopia Lotukselle huonosti kun rengas kuluu vähän ja pitkät nopeat mutkat puuttuu. Saattaa olla niinkin, että juna meni jo Lotuksen osalta ihan kuten ennen kautta ennustettiin jossain vaiheessa tapahtuvan. Mahdoton sanoa mikä vaivaa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ihmetyttää se brittimedian toistuva mussutus että Lotus olisi jotenkin paras auto, nytkään eivät meinanneet saada lämpöä renkaisiin edes super-softeilla kuin ajamalla kolme kiekkaa putkeen. Kyllä ne kolme parasta autoa löytyy kärkikolmikosta tänään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Montreal lyhyine hitaine mutkineen ei sovi Lotukselle jolle sopii paremmin pitkät nopeat mutkat joissa renkaaseen kohdistuu enemmän rasitusta ja täten heidän on helpompi saada renkaat toimimaan oikein (ja muilla vastaavasti rengas kuluu liikaa). Valenciakaan ei lupaa Kimille kovinkaan hyvää, paitsi jos lämmöt on +40 astetta.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Monaco ja Montreal ovat ratoina melkeimpä toistensa vastakohtia, joten perusteluita Lotuksen vauhdille tuskin kannattaa hakea siitä, että ajetaan "katuradalla".
Eivät ne kylläkään itse asiassa ole, Villeneuve tuossa totesi, että Montrealin mutkat ovat jopa hitaampia kuin Monacossa. Olkoonkin, että siellä on pari suoraa enemmän. Montrealin radalta puuttuu käytännössä kokonaan nopeat mutkat, joka haittaa renkaiden lämmittämistä toimintalämpöön.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Maikkarin mukaan Kimillä ongelmia auton kanssa joten se selittääkin sen pienen eron.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Maikkarin mukaan Kimillä ongelmia auton kanssa joten se selittääkin sen pienen eron.

Jeps. http://twitter.com/#!/F1PitRadio

Kimi has an issue with the car. Engineer tells to correct by turning to "dry" tire setting on knob and set to a "negative" value


Kimi has problem with the diff. Hydraulic pressure is stuck at 50bar. Will not be able to "apply power as normal" on exit
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Monaco ja Montreal ovat ratoina melkeimpä toistensa vastakohtia, joten perusteluita Lotuksen vauhdille tuskin kannattaa hakea siitä, että ajetaan "katuradalla".
Hitaita mutkiahan noi on molemmat täynnä. Eivät todellakaan ole vastakohtia.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Pääsisi nyt FIAn sivuille katselemaan sektoriaikoja...

E: No toisella selaimella pääsi...

Parhaitten sektoriaikojen summalla olisi Kimi Q3:een päässyt, ykkössektorilla hävinnyt tallikaverille yli 2 kymmenystä.
 
Viimeksi muokattu:

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Ihmetyttää se brittimedian toistuva mussutus että Lotus olisi jotenkin paras auto, nytkään eivät meinanneet saada lämpöä renkaisiin edes super-softeilla kuin ajamalla kolme kiekkaa putkeen. Kyllä ne kolme parasta autoa löytyy kärkikolmikosta tänään.
Sen nyt vaan on oltava nopein auto kun Alonson tuhoama jämäkaveri ja vuosikymmenen takainen tuurimestari ajaa palkintosijoista.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Keskinopeudeltaan Montreal on lähempänä Monzaa kuin Monacoa. Montreal on huippunopeusrata ja väittäisimpä oikeastaan, että se muistuttaa MM-sarjasta eniten Monzaa.
Totta myös tämä. Kuitenkin nykyään kun ajetaan käyttännössä standardi moottoreilla merkittävämpää on nopeiden ja hitaiden mutkien osuus radasta. Sekä Monaco että Montreal koostuu käytännössä yksinomaan hitaista, mekaanista pitoa vaativista mutkista, jolloin myöskään renkaat eivät joudu koville. Ehkä tästä löytyy myös Lotuksen akilleen kantapää.

Tilke-circuiteilla uskon Lotarinkin edelleen kulkevan.

Olis muuten mielenkiintoista tietää oliko Lotus jälleen suoranopeudessa mitattuna kärkeä, kuten alkukaudesta. Siinä saattais olla Kimin tsäänsit nousta ala Bahrain. Tosin rengasetua ei ole, sen verta ehti kahdessa ekassa q:ssa rataa jyystää. :thumbfh:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Keskinopeudeltaan Montreal on lähempänä Monzaa kuin Monacoa. Montreal on huippunopeusrata ja väittäisimpä oikeastaan, että se muistuttaa MM-sarjasta eniten Monzaa.
No toi keskituntinopeus johtuu vain siitä, että siellä on pidemmät suorat hitaiden mutkien välissä kuin Monacossa. Mutkissa ne erot tehdään.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
No toi keskituntinopeus johtuu vain siitä, että siellä on pidemmät suorat hitaiden mutkien välissä kuin Monacossa. Mutkissa ne erot tehdään.
Mikä johtaa siihen, että auto pitää säätää hyvin eri tavalla. Toki hitaat mutkat ovat Monacon ja Montrealin yhdistävä tekijä, mutta silti ne ovat eri tyyppisiä ratoja. On hölmöä väittää, että jokin auto olisi F1:ssä "huono katuradoilla", koska kaikki sarjan katuradat ovat eri tyyppisiä.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tilanne ei kuitenkaan ole tänä vuonna niin toivoton kuin jos olisi ollut viime vuonna 5. nopein auto. Viime vuonna se olisi tarkoittanut noin kahden sekunnin eroa kärkeen ja sitä on mahdoton ottaa kiinni kisassa tai kauden mittaa. Nyt eroa on puoli sekunttia kuuden tai seitsemän kärkitallin välissä eli ajallisesti Lotus on hyvin lähellä kärkeä. Tänä vuonna kymmenyksen menetys vaan vastaa montaa sijaa, toisaalta yksi onnistunut päivitys nostaa monta sijaa tuloksissa. Sama pätee tietysti kaikkiin talleihin.

Mutta jos Silverstonessa ja muissa Euroopan kisoissa siitä eteenpäin on lämmintä niin Lotuksen pitäisi pärjätä hyvin. Barcelonassa ja Mugellossa Lotus kuitenkin kulki erittäin hyvin, hitaat mutkan on vaan myrkkyä jostain syystä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Eikös Oskari Saari sanonut aika-ajojen jälkeen joskus ennen pressiä tyyliin "Olipas eeppinen aika-ajo" Tai jotain sinne suuntaan... Kuulosti vaan huvittavalle! :alppu:
 
Ylös