Formula 1 – 2012 – Montreal: Aika-ajot

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Maikkarin mukaan Kimillä ongelmia auton kanssa joten se selittääkin sen pienen eron.
Eihän selitä. Räikkönen on ollut koko viikonlopun hidas, ja aika-ajon lopputulos noudattelee hyvin miehen yleistä tulostasoa Montréalissa. Olisi sieltä Maldonadokin kiilannut edelle ilman ulosajoa, eli 12. lähtöruutu on jopa hieman onnenkantamoinen.

Optimistina ennustan tästä kisasta kahdeksatta sijaa Kimille. Mutta vain, mikäli ensimmäinen mutka menee ongelmitta eikä Lotus sorru sateen rukoilemiseen voitonkuvat silmissä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eihän selitä. Räikkönen on ollut koko viikonlopun hidas, ja aika-ajon lopputulos noudattelee hyvin miehen yleistä tulostasoa Montréalissa. Olisi sieltä Maldonadokin kiilannut edelle ilman ulosajoa, eli 12. lähtöruutu on jopa hieman onnenkantamoinen.

Optimistina ennustan tästä kisasta kahdeksatta sijaa Kimille. Mutta vain, mikäli ensimmäinen mutka menee ongelmitta eikä Lotus sorru sateen rukoilemiseen voitonkuvat silmissä.
Tasauspyörästön lukon kanssa ongelmia jo eilen ja tänään myös aika-ajoissa. Onko joku syy miksi Kimin tekniset ongelmat sivuutetaan? Mut hei sähän tiedät, että eihän tommonen aikoihin vaikuta.:rolleyes: Kyllä se Kimi sieltä sun ruudusta vielä poistuu, kun olet kärsiväälinen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mikä johtaa siihen, että auto pitää säätää hyvin eri tavalla. Toki hitaat mutkat ovat Monacon ja Montrealin yhdistävä tekijä, mutta silti ne ovat eri tyyppisiä ratoja. On hölmöä väittää, että jokin auto olisi F1:ssä "huono katuradoilla", koska kaikki sarjan katuradat ovat eri tyyppisiä.
Säädöt voi olla erilaiset, mutta Montrealissa vaaditaan samoja asioita autolta kuin Monacossa, esim. hyvää mekaanista pitoa.

Enemmän katuradat toisiaan muistuttavat kuin oikeita moottoriratoja. Kummasti myös Monacossa hyvin pärjänneet ovat ennen olleet ihan hyvässä vauhdissa Kanadassakin.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Säädöt voi olla erilaiset, mutta Montrealissa vaaditaan samoja asioita autolta kuin Monacossa, esim. hyvää mekaanista pitoa.
Jepjep, mutta edelleenkiin sillä huippunopeustekijällä on iso vaikutus auton vaatimuksiin. Downforcea pitää saada mahdollisimman pienillä siipikulmilla.

Enemmän katuradat toisiaan muistuttavat kuin oikeita moottoriratoja. Kummasti myös Monacossa hyvin pärjänneet ovat ennen olleet ihan hyvässä vauhdissa Kanadassakin.
Ei todellakaan. Monaco on pirun hidas kapea ränni. Montreal on monzamainen huippunopeusrata. Melbourne ja Valencia ovat molemmat jouhevia nopeita mutkia sisältäviä moottoriratamaisia baanoja. Singapore muistuttaa eniten Monacoa, mutta sekin on profiililtaan tyystin erillainen.

Ei menestys Monacossa aina takaa menestystä myös Montrealissa. Esim. kaudella 2010 kisoilla oli eri podiumkolmikot.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei todellakaan. Monaco on pirun hidas kapea ränni. Montreal on monzamainen huippunopeusrata. Melbourne ja Valencia ovat molemmat jouhevia nopeita mutkia sisältäviä moottoriratamaisia baanoja. Singapore muistuttaa eniten Monacoa, mutta sekin on profiililtaan tyystin erillainen.
Katuratoja yhdistää melko lailla yhtenevät alustasäädöt. Aerodynamiikan suhteen vaatimukset tosiaan ovat erilaiset, mutta niillä kaikilla on likainen asfaltti sekä paljon töyssyjä ja kiihdytyksiä. Kun Lotus on sekä Monacossa että Montrealissa kärsinyt nimenomaan alustaan ja renkaiden toimivuuteen liittyvistä ongelmista, niin totta ihmeessä selitystä kannattaa hakea katuradan ominaispiirteistä.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Eihän selitä.
Miten niin ei selitä? Mielestäsi siis tuo tasauspyörästöongelma ei hidastanut Kimiä yhtään?

Räikkönen on ollut koko viikonlopun hidas, ja aika-ajon lopputulos noudattelee hyvin miehen yleistä tulostasoa Montréalissa.
Koko viikonlopun hidas.. Siis harjoituksissa? Mitä väliä sillä on, onko harjoitusten ensimmäinen vai viimeinen?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Aika-ajon ajat

Mistä näkee aika-ajojen eri osioiden ajat? Kiitos jo etukäteen.

E: BBC:n sivuilta löytyi. (Maikkarin sivut ovat kyllä ala-arvoiset. Ei se vielä mitään ettei ole tuloksia, mutta kun jutut ovat 7 päivää -tasoa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kun Lotus on sekä Monacossa että Montrealissa kärsinyt nimenomaan alustaan ja renkaiden toimivuuteen liittyvistä ongelmista, niin totta ihmeessä selitystä kannattaa hakea katuradan ominaispiirteistä.
Aiemmin Alonson ja Kubican ajamina tallin autot tuppasivat olemaan vahvimmillaan 'mekaanisilla radoilla'. Se kun tulee takkiin juuri noilla radoilla joilla autolta vaadittaisiin ajettavuutta, osoittaa ettei Kimi auto sovi heittämällä Kimin hanskaan.

Vähän kyllä harmittaa kun ei mennyt Williamsille.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Aiemmin Alonson ja Kubican ajamina tallin autot tuppasivat olemaan vahvimmillaan 'mekaanisilla radoilla'. Se kun tulee takkiin juuri noilla radoilla joilla autolta vaadittaisiin ajettavuutta, osoittaa ettei Kimi auto sovi heittämällä Kimin hanskaan.

Vähän kyllä harmittaa kun ei mennyt Williamsille.
Ei niitä mekaanisia ratoja koko kalenteri ole täynnä. Valencian jälkeen tulee peräkkäin neljä hyvää aerodynamiikkaan vaatiivaa rataa jossa on nopeita mutkia. Loppuvuodesta tulee vielä Suzuka, Korea, Austin, Intia ja Interlagos.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Katuratoja yhdistää melko lailla yhtenevät alustasäädöt. Aerodynamiikan suhteen vaatimukset tosiaan ovat erilaiset, mutta niillä kaikilla on likainen asfaltti sekä paljon töyssyjä ja kiihdytyksiä. Kun Lotus on sekä Monacossa että Montrealissa kärsinyt nimenomaan alustaan ja renkaiden toimivuuteen liittyvistä ongelmista, niin totta ihmeessä selitystä kannattaa hakea katuradan ominaispiirteistä.
Kuitenkin Grosjean on keskimäärin vetänyt aika-ajoissa paremmin katuradoilla. Katuradoilla lähtöruutu keskimäärin 5 ja moottoriradoilla 7.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Keskinopeudeltaan Montreal on lähempänä Monzaa kuin Monacoa. Montreal on huippunopeusrata ja väittäisimpä oikeastaan, että se muistuttaa MM-sarjasta eniten Monzaa.
Olet väärässä, ei muistuta. Monzassa on nopeita mutkia, Montrealissa ei. Montrealin radalla on paljon hankalia hitaita mutkia ja seinät lähellä, Monzassa ei.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Olet väärässä, ei muistuta. Monzassa on nopeita mutkia, Montrealissa ei. Montrealin radalla on paljon hankalia hitaita mutkia ja seinät lähellä, Monzassa ei.
Kyllähän Montrealissakin pari shikaania kuitenkin kolmosvaihteella ajetaan. Toki Lesmot ja Parabolica puuttuvat, mutta varsinkin Hockenheimin typistyksen jälkeen Montreal on profiililtaan MM-sarjan radoista lähimpänä Monzaa.

Edit: Kisa ajettu ja tuntuihan tuo Montrealin rata sopivan Lotukselle :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös