Avattava takasiipi vol. 2, mites nyt?

Mitä DRS:lle pitäisi tehdä?

  • Pois kokonaan

    Äänet: 25 33,3%
  • Pidetään mukana, mutta DRS-alueet pitäisi toteuttaa paremmin

    Äänet: 42 56,0%
  • Nykyinen meininki on hyvä

    Äänet: 8 10,7%
  • En tiedä

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    75
  • Äänestys suljettu. .

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Vanha polli on aikansa elänyt, ja olemme nyt puolitoista kautta viisaampia kuin sen aikana. Mitä mieltä olet DRS:tä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Quote:
Originally Posted by Cmoney View Post
Kyllä niissä latistaa vaan, kun jo tietää että heittämällä menee ohi.[/QUOTE]

Siinä vaiheessa meni heittämällä, kun renkaatkin oli kuvassa mukana.

Esim. Kimin ohitus Buttonista ja Rosberin kimistä oli tiukkoja, mutta mahdollisia vain DRS:n ansiosta. Ja DRS:tä huolimatta Kimi piti tosi pitkään nopeampaa Sauberia takana.

Kyllä olisi ollut huomattavasti tylsempi kisa ilman DRS:ää, turha jonoajelu vain pilaa useamman kuskin taktiikat ja taistelu ei tosiasiassa ole tiukkaa vaikka monta autoa ajaisi lähekkäin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
DRS:ää ei tarvitsisi laittaa aina pisimmälle suoralle, vaan myös vähän lyhkäsempiin suoriin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Muistan katsoneeni töllöstä monia tylsiä kisoja Häkkisen ja Räikkösen kulta-aikoina, kun useilla radoilla ohittaminen oli harvinaista herkkua. Selostajat hehkuttivat innoissaan kuinka kakkossijalla ajava auto saavutti kisan johtajaa kierroksen aikana kahdella kymmenyksellä, mutta menetti seuraavalla kierroksella kaksi kymmenystä, tavoitti taas seuraavalla kierroksella kymmenyksen, menettääkseen jälleen saavuttamansa edun seuraavalla kierroksella. Selostajien mielestä tällaisen taistelun seuraaminen oli huisin jänskää. Minua vaan haukotutti, kun oli ilmiselvää ettei ohituksia ole tiedossa. Ennättipä kyllä toisaalta tehdä ryöstöretkiä jääkaapille kesken kisan, ja TV:n ääreen palatessa saattoi luottaa tilanteen olevan ennallaan. :)

Ohitusten vähäisyys F1-kisoissa oli yleisesti tunnustettu ongelma, jota pyrittiin korjaamaan vuosikausia laihoin tuloksin. Nyttemmin ohituksia helpottavia teknisiä ratkaisuja on useita, mutta enimmäkseen ne ovat hintavia tai muuten haitallisia. Pakokaasujen yletön puhaltelu downforcen lisäämiseksi saastuttaa ja on kallista. KERS on vieläkin kalliimpi hilavitkutin. Myös Pirellin renkaat ovat parantaneet F1-kisojen viihdyttävyyttä, mutta en tiedä kenen kukkarosta renkaiden kehittämiseen käytetyt rahat loppujen lopuksi maksetaan. Ilmaista ei renkaiden jatkuva kehittäminen ainakaan ole -- Pirelli vaatii nykyaikaisen huipputason kilpa-auton testejään varten sekä oman täysiaikaisen testikuskin.

DRS on suhteellisen halpa viritelmä, johon kaikilla talleilla on varaa. Se ei saastuta ja tarjoaa keskivertokatsojalle enemmän ohituksia sekä sen myötä mielenkiintoisempia kisoja kuin menneiden vuosien jonossa-ajelut. Silti DRS on tekninen ratkaisu, joten taitavat insinöörit osaavat rakentaa autoihinsa tehokkaamman DRS:n kuin taitamattomammat kollegansa. Kyseessä on siis periaatteessa onnistunut F1-shown piristäjä, silloin kun ohittamisesta ei tehdä liian helppoa. Tässä suhteessa viilaamisen varaa varmaankin vielä löytynee.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
FIA tulee varmasti säilyttämään DRS:n ainakin seuraavan kauden tehden siihen viilauksia. Siksi varmana oleellisempaa on keskustella vempeleen poistamisen sijaan siitä, että millaisia muutoksia pitäisi tehdä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Mielummin vaikka liian helppoja ohituksia kuin että ajetaan koko kisamatka jonossa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
DRS:ää ei tarvitsisi laittaa aina pisimmälle suoralle, vaan myös vähän lyhkäsempiin suoriin.
Tuo voi olla hyvä. Vaikka 3-5 lyhyttä paikkaa omilla mittauspisteillä radasta riippuen. Riskinä olis tietysti se, että kaikki DRS-hyöty katoaa mikä tietysti kovasti viehättäis monia täälläkin olevia.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Helvettiin vaan DRS niin kauan kun meillä on kuitenkin arpajais-renkaat ja KERS. Kauden taso on jopa matalampi kuin se oli vuonna 1982, johon tätä tätä kautta aiemmin vertailin. Loputonta pelleilyä koko kausi ja DRS ei ainakaan auta asiaan.

Loputon myötähäpeän tunne lajin puolesta. Saataisiin vielä Bernien "lisälenkit" jokaiselle radalle, niin farssi olisi täydellinen. :eek:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Nykymeininki on mielestäni hyvä eli se, että muutoksia DRS alueissa tehdään lähinnä vain edellisen kauden kokemusten perusteella ja turvallisuuden takia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24323
Sijainti
lappeen Ranta
"Pidetään mukana, mutta DRS-alueet pitäisi toteuttaa paremmin".

Tuosta seuraa sitten hivenen filosofisehkoa laatua oleva jatkokysymys, että pitäisikö esim. DRS-alueen pituutta haarukoida alueen mittaa pikkuhiljaa lyhentäen kohti sopivaa pituutta vai pätkäistä reilusti liian lyhyeksi ja siitä sitten taas pidemmäksi jne. Aikaahan tuollaisessa menee joka tapauksessa ja siinä vaiheessa kun alkaisi olla DRS-alueiden sijainnit ja pituudet kohdillaan, joku päättäisi, että seuraavan kauden huippu-uudistus on DRS:n poistuminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA tulee varmasti säilyttämään DRS:n ainakin seuraavan kauden tehden siihen viilauksia. Siksi varmana oleellisempaa on keskustella vempeleen poistamisen sijaan siitä, että millaisia muutoksia pitäisi tehdä.
Kuten SKY:n lähetyksessä todettiin, FIA ei ole missään vaiheessa salannut sitä, että kyseessä on "work in progress". Kokemuksista siis otetaan oppia tulevaisuutta varten. Epäilemättä siksi Kanadassa poistettiin toinen alue kokonaan ja lyhennettiin toista selvästi. Vastaavasti Australiassa, jossa siivestä ei viime vuonna ollut mitään hyötyä otettiin käyttöön toinenkin suora.

Toinen tapa hallita ohitusten helppoutta olisi vaikuttaa avautuvan aukon suuruuteen ja sitä kautta nopeusedun määrään.

Se varsinainen urputuksen aihe, eli liian helpolta näyttävät ohitukset (osin*) poistuisivat mikäli DRS olisi käytettävissä vain, mikäli eroa mittauspisteessa on vaikkapa 0,5-1,0 sekuntia, mutta ei jos sitä on vähemmän. Tällöin DRS tosin olisi enemmän kiinniottoväline, ei ohitusavustin.

*) Jos takanatuleva on kontissa suoralle tultaessa, ohitus on usein helpon näköinen ilmankin DRS:ää. Kaikkia helppoja ohituksia DRS:n poistaminen siis ei hävittäisi. Tosin erot radalla kasvaisivat, joten konttiin pääseminen vaikeutuisi.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
DRS voitaisiin korvata sinisillä lipuilla.

- kilpaileminen olisi edelleen yhtä kosmeettista
- pienentäisi turvallisuusriskejä
- tätä systeemiä voitaisiin niin haluttaessa käyttää myös sateella
- autojen päivittäminen olisi yksinkertaisempaa ja halvempaa
- kierroksella ohittavat eivät enää saisi DRS etua


Ihan vain ohimennen vielä mainitsen, että n. 10 vuotta sitten kyseistä systeemiä harkittiin pienentämään sadekelillä ohittamisen riskejä..:rolleyes:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
20 käyttökertaa per kisa ja jokaisella kerralla 600 metriä käytössä ihan missä tahansa kohdin rataa.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
jaahas

No jos asia on niin että DRS ää ei poisteta vielä vaan sen käyttöä hiotaan niin vääräleukana ehdottaisin sen käytön rajottamista yhteen kertaan joka kisassa
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Quote:
Originally Posted by Cmoney View Post
Kyllä niissä latistaa vaan, kun jo tietää että heittämällä menee ohi.

Siinä vaiheessa meni heittämällä, kun renkaatkin oli kuvassa mukana.

Esim. Kimin ohitus Buttonista ja Rosberin kimistä oli tiukkoja, mutta mahdollisia vain DRS:n ansiosta. Ja DRS:tä huolimatta Kimi piti tosi pitkään nopeampaa Sauberia takana.

Kyllä olisi ollut huomattavasti tylsempi kisa ilman DRS:ää, turha jonoajelu vain pilaa useamman kuskin taktiikat ja taistelu ei tosiasiassa ole tiukkaa vaikka monta autoa ajaisi lähekkäin.
Toisaalta voisi tulla niitä uhkarohkeita yrityksiä jolloin rytisee=katsottavaa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kuten SKY:n lähetyksessä todettiin, FIA ei ole missään vaiheessa salannut sitä, että kyseessä on "work in progress". Kokemuksista siis otetaan oppia tulevaisuutta varten. Epäilemättä siksi Kanadassa poistettiin toinen alue kokonaan ja lyhennettiin toista selvästi. Vastaavasti Australiassa, jossa siivestä ei viime vuonna ollut mitään hyötyä otettiin käyttöön toinenkin suora.

Toinen tapa hallita ohitusten helppoutta olisi vaikuttaa avautuvan aukon suuruuteen ja sitä kautta nopeusedun määrään.

Se varsinainen urputuksen aihe, eli liian helpolta näyttävät ohitukset (osin*) poistuisivat mikäli DRS olisi käytettävissä vain, mikäli eroa mittauspisteessa on vaikkapa 0,5-1,0 sekuntia, mutta ei jos sitä on vähemmän. Tällöin DRS tosin olisi enemmän kiinniottoväline, ei ohitusavustin.

*) Jos takanatuleva on kontissa suoralle tultaessa, ohitus on usein helpon näköinen ilmankin DRS:ää. Kaikkia helppoja ohituksia DRS:n poistaminen siis ei hävittäisi. Tosin erot radalla kasvaisivat, joten konttiin pääseminen vaikeutuisi.
Ei jumalauta millon tästä lajista on tullu näin teknistä!? Ja mä kun luulin, että kyse on vain kilvanajosta? Mut nyt on tämmösiä lässyti lässyti drs paskoja sun muuta vipstaakia. Toisaalta sama mitä täällä kirjoitetaan, ei meitä kukaan kuuntele. Niin kauan kun bernie on mukana mikään ei tule muuttumaan. Minkä takia minä ja eukko on kahden viime kisan aikana lähes nukahdettu kisan aikana jos mikään ei ole pielessä lajissa? En muista, että millonkaan olis tämmöistä ollu ennen drs aikakautta...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2554
Ei jumalauta millon tästä lajista on tullu näin teknistä!? Ja mä kun luulin, että kyse on vain kilvanajosta? Mut nyt on tämmösiä lässyti lässyti drs paskoja sun muuta vipstaakia. Toisaalta sama mitä täällä kirjoitetaan, ei meitä kukaan kuuntele. Niin kauan kun bernie on mukana mikään ei tule muuttumaan. Minkä takia minä ja eukko on kahden viime kisan aikana lähes nukahdettu kisan aikana jos mikään ei ole pielessä lajissa? En muista, että millonkaan olis tämmöistä ollu ennen drs aikakautta...
Kun yhteen suuntaan kumartaa jne. On säännöt mitkä tahansa, aina löytyy kahta eri mielipidettä kisojen viihtyvyydestä.

Fakta on kuitenkin se, että tällä hetkellä mm-pisteistä löytyy kärjestä nimet Hamilton, Alonso ja Vettel. Oli säännöt mitkä tahansa, näyttää ne parhaat kuljettajat sieltä aina erottuvan edukseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei jumalauta millon tästä lajista on tullu näin teknistä!? Ja mä kun luulin, että kyse on vain kilvanajosta?
Etkö ole seurannut? Kehitys on ollut vähittäistä, mutta sitä on tapahtunut vuodesta 1950 lähtien. Kilvanajoa se on edelleen, tietyissä sääntöraameissa kuten aina.
Niin kauan kun bernie on mukana mikään ei tule muuttumaan.
Berniellä on hyvin vähän tekemistä DRS:n tai muiden teknisten "vipstaakkien" kanssa. Ehdotukset tulee etupäässä talleilta erilaisten Working Groupien kautta ja FIA sitten muotoilee ne säännöiksi.

DRS oli nimenomaan tallien toive edullisuutensa takia. Alunperin suunniteltu maaefektin rajattu palauttaminen todettiin tarpeettoman kalliiksi kun helpommallakin saadaan haluttu lopputulos. Tai itse asiassa DRS:llä saadaan paremmin haluttu lopputulos, koska se antaa edun nimenomaan takanatulevalle.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Pistäs DRS:sän poies.

Jos vaan KERS:in on mahdollista näin toimia niin toteuttaisin sen näin:

Jos on alle sekunnin päässä siinä mittauspisteessä, niin viivan kohdalla takana oleva saisi käyttää vaikka 3 sekunttia KERS:siä ja edellä ajava ei saisi lainkaan käyttää. Eli KERS:siä saisi samanlailla käyttää normaalisti sen n. 6 sekkkaa/kierros harjoituksissa ja aika-ajoissa, mutta kisassa "KERS -alueella" saisi käyttää sen vaikka 3 sekunttia ja sitten on omista taidoista kiinni pääseekö ohitte. Ei ainakaan olis mitään takasiiven jumittumisia, eikä se olis päällä auttamassa koko ohituksen ajan jarrutuksen alkamiseen saakka.

Nythän se on aika näkymätön ja hieman turha kun kaikilla se on käytössä ja varmaan kaikki tiimit sen laskevat missä kohti rataa sitä kannatta käyttää, joten sitä käytetäänkin sitten aika samanlailla.
 
Ylös