Avattava takasiipi vol. 2, mites nyt?

Mitä DRS:lle pitäisi tehdä?

  • Pois kokonaan

    Äänet: 25 33,3%
  • Pidetään mukana, mutta DRS-alueet pitäisi toteuttaa paremmin

    Äänet: 42 56,0%
  • Nykyinen meininki on hyvä

    Äänet: 8 10,7%
  • En tiedä

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    75
  • Äänestys suljettu. .

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ainakaan olis mitään takasiiven jumittumisia, eikä se olis päällä auttamassa koko ohituksen ajan jarrutuksen alkamiseen saakka.
KERSin toimivuudessa on ollut paljon useammin ongelmia kuin DRS:ssä.

DRS-alue on suoran loppupäässä, "KERS-alue" olisi (ja on) alkupäässä. Ei kai tuossa nyt suurta eroa olisi, olennaisempaa on saatavan nopeusedun määrä.
Nythän se on aika näkymätön ja hieman turha kun kaikilla se on käytössä ja varmaan kaikki tiimit sen laskevat missä kohti rataa sitä kannatta käyttää, joten sitä käytetäänkin sitten aika samanlailla.
Viime kaudella ainakin Silverstonessa ja Interlagosissa sen käyttö oli tietyissä tilanteissa suuressa roolissa. Varmaan se on muutenkin ollut, mutta kun radalla tapahtuu koko ajan, jotain KERS-käytön taktiikoita ei sen enempää selostajat kuin katsojatkaan ehdi tarkkailla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minä en viimeaikoina enää edes ole pitänyt KERS:iä minään ohitusapuna vaan pikemminkin ensimmäisenä askeleena kohti hybridiä. Toki viime vuoden Brasilian kisa vähän häiritsi tätä mielikuvaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nythän se on aika näkymätön ja hieman turha kun kaikilla se on käytössä ja varmaan kaikki tiimit sen laskevat missä kohti rataa sitä kannatta käyttää, joten sitä käytetäänkin sitten aika samanlailla.
KERSiä käytetään tilanteen mukaan: aika-ajokierroksella tasaisemmin, ohittaessa isommissa "paloissa" kuten puolustaessakin. KERS on oikeastaan yksi ainoista keinoista puolustautua DRS-alueella.

Lisäksi DRS:n takia kisassa ja aika-ajossa käytetään KERSiä eri lailla.
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Viime kaudella ainakin Silverstonessa ja Interlagosissa sen käyttö oli tietyissä tilanteissa suuressa roolissa. Varmaan se on muutenkin ollut, mutta kun radalla tapahtuu koko ajan, jotain KERS-käytön taktiikoita ei sen enempää selostajat kuin katsojatkaan ehdi tarkkailla.
Sama homma oli tänä vuonna Bahrainissa. Itse seurasin vain Räikkösen ja hänen edellä olevien KERS:n käyttöä onboard kameran avulla, mutta siellä Kimi käytti KERS:ä monesti eritavalla kuin edellä oleva. Kimi saattoi välillä käyttää lähes koko KERS:n toiseksi viimeisellä suoralla ennen pääsuoraa jotta pääsi todella lähellä ennen viimeistä mutkaa, sitten loput pääsuoralla ja DRS:llä ohi. Tämä tapahtui ainakin parissa ohituksessa. Paikkaansa puolustaneet taas säästivät suurimman osan pääsuoralle, mutta Kimi oli jo DRS alueen alkaessa niin lähellä ettei se enää monessa tilanteessa auttanut.

Tapahtuuhan näitä varmasti useamminkin, tuo oli vain sellainen tilanne joka sattui omaan silmään.
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Joku boosti nappi yms. olis parempi. DRS on typerä kun se on päällä koko ohituksen ajan, niin se tekee ohittamisesta liian helppoa.

Nopeusetu kyllä sais olla pienempi, että DRS:n avulla pääsis enintään edellä ajavan rinnalle. Sitten olis edellä ajavallakin edes jotain mahdollisuuksia puolustella sijoitusta ja ohittajalle vähän haastetta. Pienempi rako avattuun takasiipeen tai jotain.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joku boosti nappi yms. olis parempi. DRS on typerä kun se on päällä koko ohituksen ajan, niin se tekee ohittamisesta liian helppoa.
Kuten tuolla ylempänä totean, DRS-alue on suoran loppupäässä. Riippuen toki suoran pituudesta, mutta pitemmillä suorilla varsinkin.
Nopeusetu kyllä sais olla pienempi, että DRS:n avulla pääsis enintään edellä ajavan rinnalle. Sitten olis edellä ajavallakin edes jotain mahdollisuuksia puolustella sijoitusta ja ohittajalle vähän haastetta. Pienempi rako avattuun takasiipeen tai jotain.
Tuota raon pienentämistähän minäkin olen pariin otteeseen ehdottanut, mutta tuollaisia muutoksia ei tietenkään voi tehdä kesken kauden, vaan ohituksen helppoutta on säädeltävä muin toimin. Valmiiksi lähellä olevan auton tapauksessa ohitukset tulevat joka tapauksessa olemaan kovin helpon näköisiä. Se on väistämätön hinta ohitusten helpottamisesta (ja pätee yhtä lailla kaikenlaisiin buustinappuloihin).
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
DRS:ssä voidaan mielestäni pitää mukana, mutta alueiden valinta tulisi toteuttaa paremmin. Esimerkiksi lyhyet suorat sopisivat tähän paremmin. Näin saataisiin takaa tuleva auto lähituntumalle pidempää suoraa silmällä pitäen. Pitkällä suoralla ohitus pitäisi siis suorittaa old school- kaavan mukaisesti ilman apuja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS:ssä voidaan mielestäni pitää mukana, mutta alueiden valinta tulisi toteuttaa paremmin. Esimerkiksi lyhyet suorat sopisivat tähän paremmin.
Kieltämättä FIA:lla on ollut taipumusta sijoittaa DRS-alue(et) pisimmille suorille. Ihan aina se ei ole ollut kovin perusteltua ja esim. Turkin vielä mukana ollessa lähtösuora olisi saattanut olla parempi vaihtoehto (ja miksei Kanadassa hiusneulaa edeltävä "suora"). Ehdottomasti myös vähemmän itsestäänselvien paikkojen valitseminen pitäisi ottaa harkintaan.
Näin saataisiin takaa tuleva auto lähituntumalle pidempää suoraa silmällä pitäen. Pitkällä suoralla ohitus pitäisi siis suorittaa old school- kaavan mukaisesti ilman apuja.
Koska peesaamisongelma mutkissa ei ole juurikaan poistunut (rengastilanne poislukien), tämä toimisi lähinnä vain, mikäli DRS-alue olisi juuri ennen sitä pitkää suoraa. Ei siis mahdollista läheskään kaikilla radoilla.

Toisaalta ymmärrän myös sen, että DRS:n ajatellaan nimenomaan auttavan ohittamista itseään eikä kiinniottamista seuraavaa suoraa ajatellen. Mutta voisihan se toimia myös tuolla tavalla, eli DRS:n "ohitusapu" ei liittyisi suoraan varsinaisiin ohitustilanteisiin. En tiedä onko tuosta keskusteltu, mutta varmaan kannattaisi. Mutta edelleen, ei tietenkään toimisi kuin joillain radoilla.
 
Ylös