Formula 1 - 2012 - Silverstone: Aika-ajot

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Mutta onnettomuuksien riski sinällään kasvaa huimasti. Mikäli romuja aletaan keräillä pitkin rataa toteaa tuomaristo ajamisen käytännössä mahdottomaksi eikä ratahenkilöstönkään turvallisuus ole kovin taattu.

On aivan turha miettiä miksi pitäisi tai miksi ei pitäisi. Me kaikki tiedämme miten FIA/Whiting tällaisissa tapauksissa toimii. Se on linja ja sillä selvä.
Onnettomuusriskeistä sekä kolareista puhuttaessa pääroolissa on 99% kuljettaja joka on ylittänyt osaamisensa ja niitä on valitettavan paljon F1:ssä tällä hetkellä, kyllä kuljettajallakin pitää vastuunsa olla.

Ei asia/säännöt/tulkinta niin saa olla että jos ei hallitse kalustoaan niin pyydetään punaista lippua apuun, jos muut pääosin hallitsevat autonsa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onnettomuusriskeistä sekä kolareista puhuttaessa pääroolissa on 99% kuljettaja joka on ylittänyt osaamisensa ja niitä on valitettavan paljon F1:ssä tällä hetkellä, kyllä kuljettajallakin pitää vastuunsa olla.
Sillä mikä tai kuka onnettomuuden on aiheuttanut ei ole minkään valtakunnan merkitystä sen asian suhteen pitääkö safety car tai punainen lippu ottaa käyttöön.

-Edit- Jos auto ei pysy maailmanmestareillakaan lapasessa, niin kenen osaamisen perusteella sitä ajamisen mahdottomuutta pitää sitten arvioida?
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ferrarin säädöt oli aika nappiin Q3:ssa, auto meni huomattavan rauhallisesti verrattuna muiden ralliluisuihin. Siinä on vain se mutta että jos olosuhteet muuttuvat reilusti märemmiksi kisaan niin tilanne voi kääntyä toisinpäin ja Ferrarit menee takapakkia tuloksissa. Toisaalta, kuivuvalla radalla FA voi olla aika ylivoimanenkin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Jumankauta että nauratti kun alonso piipitti ko pikkutyttö red flag red flag ko ite spinnasi :DD
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
-Edit- Jos auto ei pysy maailmanmestareillakaan lapasessa, niin kenen osaamisen perusteella sitä ajamisen mahdottomuutta pitää sitten arvioida?
Ainoat maailmanmestarit jotka lipsuivat olivat Q2:ssa olivat Alonso ja Schumacher. Ja Alonso näistä kahdesta on varmaan eniten spinnaillut kuljettaja viikonlopun aikana. Jos auto pysyy Vergnellä lapasessa, niin tarvitaanko punaisia lippuja?

Taas oli ihan idioottipäätös. Kisassa tuon olisi vielä ymmärtänyt, kun kaikkien on pakko ajaa, mutta eihän kenenkään ole aika-ajossa pakko sinne radalle mennä, jos olosuhteet ovat niin huonot ettei kierrosaikaa voi parantaa. Olisivat ajaneet siinä alussa kunnon kierrosajan. Nyt koko sessiolla ennen punaisia ei ollut mitään merkitystä. Samalla pilattiin Saubereiden aika-ajo.

Q3:sen alussa oltaisiin taas voitu arvioida säätä uudelleen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Minä en ylipäätänsä ymmärrä tuota nössöilyä sateen kanssa. Ymmärrän malesian monsuunit ko sitä vettä on oikeasti radalla, mutta kyllä tuo ois ollut ajettava. Ajaa vaa tarpeeks hiljaa niin pysyy radalla. Siinähän se mitataan kellä riittää maltti mutta kuitenki pystyy ajaan nopeiten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajaa vaa tarpeeks hiljaa niin pysyy radalla.
Paitsi ettei noita autoja voi ajaa hiljaa (kovin pitkään ainakaan). Renkaat vaativat toimintalämpötilan, jarrut vaativat toimintalämpötilan, moottori ja KERS vaativat jäähdytyksen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Väärät autot kärjessä ni homma seis :thumbfh:

Rallin kaadot on selvästi kehittäny Kimiä kuskina. Hidas mutta varma sessiosta toiseen :D
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Keskeyttämisen jälkeen kävi niin, että Perez putosi kärjestä viimeiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Minä en ymmärrä nillitystä myöskään. Alonso oli nopein Q3:ssa ja siihen nopeuteen ei vaikuta paskan vertaa Q2:n keskeyttäminen.

Ja eiköhän siellä radan ulkopuolella käynyt session aikana lähes kaikki kuljettajat, toiset näyttävämmin kuin toiset.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
En itekkään ymmärrä tuota punikkilippu touhua, mutta en myöskään sitä, että Britit rakentaa formula radan, johon jää vesi seisomaan ajolinjalle. Ymmärrän, että moottorirataa ei voi ojittaa tien pientareilta, mutta luulisi pienen kallistuksen olevan mahdollinen, että vesi valuu radan ulkopuolelle. Taisi olla tuo lätäköityminen se suurin syy punaiseen lippuun.

Ja offtopicin välttämiseksi turhaakin turhempaa voivottelua huomisesta kilpaulusta; Nyt prkle olkaa siellä Lotuksella hereillä Kimin renkaita valittaessa. :doubtful:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En itekkään ymmärrä tuota punikkilippu touhua, mutta en myöskään sitä, että Britit rakentaa formula radan, johon jää vesi seisomaan ajolinjalle. Ymmärrän, että moottorirataa ei voi ojittaa tien pientareilta, mutta luulisi pienen kallistuksen olevan mahdollinen, että vesi valuu radan ulkopuolelle. Taisi olla tuo lätäköityminen se suurin syy punaiseen lippuun.
Kyllä niistä lätäköistä yli pääsee, kun pitää ratin suorassa. Ahneella on tiedät millainen loppu.

Pitäis olla koko ratakierroksen samaan suuntaan kallellaan, ettei noita puroja tulisi :eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja offtopicin välttämiseksi turhaakin turhempaa voivottelua huomisesta kilpaulusta; Nyt prkle olkaa siellä Lotuksella hereillä Kimin renkaita valittaessa. :doubtful:
Kimillä oli tänään paras rengastaktiikka. Vielä kun olis päässyt yhdelle kierrokselle, jos ei olis hidastellut Maldodanon takana. Tuoreemmilla renkailla pääsi lopun huippukeliin kuin muut.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Buttonin maine sadekelikuskina koki valtavan kolauksen. Uran surkein aika-ajosuoritus ja vielä kotiyleisön edessä, hyi olkoon. Myös Nico oli umpihuono sadekelillä.

Grosjean teki grosjeanit. Milloin poika oppii? Q3-paikka hanskassa, ja sitten menee ajamaan ylikovaa lätäkköön ja peli oli pelattu. Sangen nolo kämmi, jälleen kerran.

Lotus-pilttuussa kannattaa seuraavan kerran seurata, mitä muut tekevät rengasvalintojen suhteen. Taas meni nimittäin väärin, ja seurauksena Kimi vasta kuutosruutuun. Tietysti myös KERS oli rikki, mutta silti maistuu kitkerälle.
 

SuoBBis

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
31
Jos Kimi olisi ollut ulkona TOPkympistä keskeytyksen aikana, niin tälläistä itkuparkua punaisesta lipusta ei olisi tullut :D Nyt kun siellä oli Alonso... Eiköhän useampi kuski sitä keskeytystä halunnut. :ahem:
Itse ymmärrän tämän käytännön aika-ajoissa, mutta prkl jos kisa aloitetaan turva-auton takaa... Sitä käytäntöä en oikein ymmärrä. :thumbdown
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Vesi voi tehdä huomisesta startista mielenkiintoisen. Tänään GP3:ssa nähtiin, että kun osalla oli suht kuiva ajolinja allaan ja osalla selvästi märempää, oli myös starteissa eroa. Paljon riippuu miten ennen kisaa sataa, ja miten pikkuluokat ehtivät ajolinjaa kuivattamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Buttonin maine sadekelikuskina koki valtavan kolauksen.
Eihän se nyt aika-ajoja ole tähänkään asti koskenut. Button on hyvä erityisesti vaihtelevissa keleissä - kisoissa. Viime vuonna voitti Kanadassa seitsemännestä ruudusta tiputtuaan välillä jo joukon viimeiseksi.
 
Ylös